LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Annabel Kamerman
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2015 09:51

Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door Annabel Kamerman »

Plastic afval veroorzaakt steeds grotere problemen. Je komt het overal op straat tegen. In verschillende landen zijn er verschillende aanpakken voor dit probleem. In Nederland wordt nu overwogen om statiegeld compleet af te schaffen. Terwijl er in Zweden ook statiegeld zit op blikjes en halve liter flesjes. Kunnen wij nog iets van de Zweden leren?

Statiegeld
Verschillende landen gaan op verschillende manieren om met hun plastic afval om. In Zweden is het statiegeld uitgebreider dan in Nederland. Naast statiegeld op literflessen hebben ze ook statiegeld op halve liter flessen en op blikjes. Er is bij de invoering hiervan niet gekeken naar het volume aan afval en of dit verminderd is of niet.

Recycling
Verder wordt in Zweden veel plastic hergebruikt. Er wordt energie mee opgewekt of brandstof van gemaakt. In totaal wordt in Zweden 96% van hun afval gerecycled. Zweden is zo effectief dat het land tegenwoordig afval uit andere landen importeert om deze processen draaiende te houden. Ze krijgen geld om het afval te verwerken en wekken er goedkope stroom mee op.

Buiten onze grenzen
De Plastic Jagers, Merijn Tinga en zijn gezin, waren op een rotseiland op de westkust van Zweden. Hier vonden zijn een groot aantal flesjes. Op sommige hiervan zat nog een etiket, waaronder een Nederlands etiket. Door de heersende stroming en de wind spoelt afval uit de Noordzee op het rotseiland aan. Hoe wij met plastic omgaan heeft dus ook buiten onze grenzen invloed.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je hoeft natuurlijk geen statiegeld te hebben om te recyclen. Je kunt het ook gewoon inzamelen zonder ingewikkeld financieel systeem. Wij hebben daarvoor glasbakken en plastic inzameling. Het effect zou hetzelfde moeten zijn.

Dat wij kennelijk onze zooi zomaar wegpleuren zodat het in Zweden aanspoelt zegt meer over ons dan over het systeem.

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat statiegeld nodig zou zijn om mensen min of meer te dwingen mee te helpen hun rotzooi fatsoenlijk op te ruimen zegt eigenlijk best wel veel over de mentaliteit en het verantwoordelijkheidsbesef van mensen...

Mucha

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door sjohie »

Annabel Kamerman schreef:Plastic afval veroorzaakt steeds grotere problemen. Je komt het overal op straat tegen. In verschillende landen zijn er verschillende aanpakken voor dit probleem. In Nederland wordt nu overwogen om statiegeld compleet af te schaffen. Terwijl er in Zweden ook statiegeld zit op blikjes en halve liter flesjes. Kunnen wij nog iets van de Zweden leren?

Statiegeld
Verschillende landen gaan op verschillende manieren om met hun plastic afval om. In Zweden is het statiegeld uitgebreider dan in Nederland. Naast statiegeld op literflessen hebben ze ook statiegeld op halve liter flessen en op blikjes. Er is bij de invoering hiervan niet gekeken naar het volume aan afval en of dit verminderd is of niet.

Recycling
Verder wordt in Zweden veel plastic hergebruikt. Er wordt energie mee opgewekt of brandstof van gemaakt. In totaal wordt in Zweden 96% van hun afval gerecycled. Zweden is zo effectief dat het land tegenwoordig afval uit andere landen importeert om deze processen draaiende te houden. Ze krijgen geld om het afval te verwerken en wekken er goedkope stroom mee op.

Buiten onze grenzen
De Plastic Jagers, Merijn Tinga en zijn gezin, waren op een rotseiland op de westkust van Zweden. Hier vonden zijn een groot aantal flesjes. Op sommige hiervan zat nog een etiket, waaronder een Nederlands etiket. Door de heersende stroming en de wind spoelt afval uit de Noordzee op het rotseiland aan. Hoe wij met plastic omgaan heeft dus ook buiten onze grenzen invloed.
Hier in Nederland wordt ook steeds meer plastic gerecycled, maar dat is ook een deel een kip-ei verhaal. Recyclefabrieken bouwen zonder grondstoffen werkt niet, en gescheiden inzamelen bij de burgers zonder die fabrieken zorgt weer voor lastige vragen in de gemeenteraad, als iemand er achter komt dat het ingezamelde plastic tot brandstofpellets wordt verwerkt en niks meer dan dat. (is niet echt motiverend voor de burger) Nu zie je dat in Nederland het ecosysteem volwassen begint te worden, en er dus voldoende ingezameld plastic is om de bouw van fabrieken in eigen land rendabel te maken, en er uiteindelijk genoeg nieuwe grondstof gemaakt wordt om bijvoorbeeld AH al hun vleesschaaltjes om te laten zetten naar varianten van gerecycled plastic. En dan heb je een hoogwaardig nieuw product, ipv van alleen maar die lelijke bruin/zwarte bermpalen of brandstofpellets.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mucha schreef:En natuurlijk zou er ook beter opgevoed mogen worden op dit gebied. Als ik zie hoeveel scholieren gewoon hun flesjes, blikjes en papiertjes achter zich op straat laten vallen, (zelfs met een vuilnisbak een paar meter verderop), dan vraag je je toch af of ze misschien echt geen opvoeding hebben gehad. :?
Niet alleen scholieren gooien hun zooi op straat. Dat gebeurt door mensen van alle leeftijden, inclusief bejaarden die zeuren over de jeugd van tegenwoordig. Ik woon tegenover een geldautomaat en je zou de mensen op de koffie krijgen die een bonnetje vragen en het meteen op straat gooien. Dan kan je beter een eigen koffieplantage kopen....

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door Jefdus »

Plastic is nou eenmaal niet een grondstof die hoogwaardig gerecycled kan worden. U geeft zelf al aan in uw recycling verhaal van Zweden dat er energie mee wordt opgewekt of brandstof van wordt gemaakt. In principe is dat natuurlijk niet zo heel veel anders dan gemengde afvalverbranding waarmee ook energie wordt opgewekt. De processen zullen alleen misschien iets beter te optimaliseren zijn met een meer homogene brandstof.

Zoals hierboven al aangegeven heft het 'plasticprobleem' niet zo heel veel te maken met de afvalverwerking, maar met de moral van de consument. Iemand die nu zijn afval zo maar overal neergooit zal dat ook wel blijven doen als er 5 cent statiegeld op zit.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat moeten we met dit soort posts?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door ciske »

Mucha schreef:En natuurlijk zou er ook beter opgevoed mogen worden op dit gebied. Als ik zie hoeveel scholieren gewoon hun flesjes, blikjes en papiertjes achter zich op straat laten vallen, (zelfs met een vuilnisbak een paar meter verderop), dan vraag je je toch af of ze misschien echt geen opvoeding hebben gehad. :?

De jeugd is tegenwoordig vrij gauw moe. Die bejaarden GjvdZ vallen nog wel mee. Die hebben nog geleerd dat ze dingen in een prullenbak horen te gooien.

Mucha

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door ciske »

Precies en ik zie weinig tot geen bejaarden energie drankjes drinken :-)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door tenormin »

ciske schreef:Precies en ik zie weinig tot geen bejaarden energie drankjes drinken :-)
Daar hebben ze de energie niet meer voor. Nee, zonder gekheid, we hebben toch veel afvalbakken om alles gescheiden in te zamelen en daar word ook volop gebruik van gemaakt. Ik denk dat we in Nederland best op de goede weg zijn, maar natuurlijk is er nog veel te doen om ook iedereen ervan te overtuigen (jong en oud) om de rotzooi ook daadwerkelijk in die bakken te gooien. Hier is eigenlijk nog niet die discipline wat men in andere landen aantreft. Onlangs, in Californië, gezien hoe verbazingwekkend schoon de straten waren, geen peuk, blikje of papiertje te bekennen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ciske schreef:
Mucha schreef:En natuurlijk zou er ook beter opgevoed mogen worden op dit gebied. Als ik zie hoeveel scholieren gewoon hun flesjes, blikjes en papiertjes achter zich op straat laten vallen, (zelfs met een vuilnisbak een paar meter verderop), dan vraag je je toch af of ze misschien echt geen opvoeding hebben gehad. :?

De jeugd is tegenwoordig vrij gauw moe. Die bejaarden GjvdZ vallen nog wel mee. Die hebben nog geleerd dat ze dingen in een prullenbak horen te gooien.
Kom nou toch. Zeker zelf een bejaarde. Kijk om je heen en het aandeel asocialen is onder iedere leeftijdsgroep even groot. Allen bejaarden zien het niet van hun leeftijdgenoten maar allen bij jongeren. Als ze 1 kind iets zien doen wat niet deugt zijn meteen alle kinderen slecht. Die bejaarden zijn vergeten dat ze zelf ook jong zijn geweest. En dan heb ik nog geen eens over dat irritante voordringen en duwen met winkelwagentjes door bejaarden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door tenormin »

GJvdZ schreef: Kom nou toch. Zeker zelf een bejaarde. Kijk om je heen en het aandeel asocialen is onder iedere leeftijdsgroep even groot. Allen bejaarden zien het niet van hun leeftijdgenoten maar allen bij jongeren. Als ze 1 kind iets zien doen wat niet deugt zijn meteen alle kinderen slecht. Die bejaarden zijn vergeten dat ze zelf ook jong zijn geweest. En dan heb ik nog geen eens over dat irritante voordringen en duwen met winkelwagentjes door bejaarden.
Blijf even alleen voor jezelf spreken a.j.b. Ben zelf bejaard, je denkt kennelijk dat we allemaal met dezelfde saus zijn overgoten. Ben zeker niet mijn jong zijn vergeten, integendeel, die jongeren zijn vaak veel leuker dan de mekkers. Gaat ook helemaal niet over het topic dat TS heeft gemaakt, maar verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden.

Mucha

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door kweenie »

Jefdus schreef:Plastic is nou eenmaal niet een grondstof die hoogwaardig gerecycled kan worden.
Dat valt wel mee. Er zijn behoorlijk geavanceerde recyclefabrieken voor plastic. Daaruit kunnen zeer hoogwaardige grondstoffen komen. Maar er zijn inderdaad óók plekken waar de inzameling niet veel meer doet dan het plastic als brandstof verkopen. Het heeft dan dus meer te maken met de wil van de gemeentes dan met de (technische) mogelijkheden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door ciske »

tenormin schreef:
GJvdZ schreef: Kom nou toch. Zeker zelf een bejaarde. Kijk om je heen en het aandeel asocialen is onder iedere leeftijdsgroep even groot. Allen bejaarden zien het niet van hun leeftijdgenoten maar allen bij jongeren. Als ze 1 kind iets zien doen wat niet deugt zijn meteen alle kinderen slecht. Die bejaarden zijn vergeten dat ze zelf ook jong zijn geweest. En dan heb ik nog geen eens over dat irritante voordringen en duwen met winkelwagentjes door bejaarden.
Blijf even alleen voor jezelf spreken a.j.b. Ben zelf bejaard, je denkt kennelijk dat we allemaal met dezelfde saus zijn overgoten. Ben zeker niet mijn jong zijn vergeten, integendeel, die jongeren zijn vaak veel leuker dan de mekkers. Gaat ook helemaal niet over het topic dat TS heeft gemaakt, maar verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden.
Ach ik ben zeker niet bejaard , moeten er nog tig jaartjes bij :-) maar ik heb nou eenmaal ogen in mijn hoofd. GjvdZ, hoor ik al vaker de bejaarden afkraken, dat moet hij zelf weten maar blijf wel bij de feiten!! Ik weet dat tenormin over de 70 is , maar alsnog heeft dat er weinig mee te maken.

Bejaarden heb ik nog nooit met energie drankjes gezien. En dat terwijl je de jeugd vaak de zooi gewoon naast de prullenbak ziet gooien. Liever lui dan moe zeker.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Verschil omgang in plastic tussen Nederland en Zweden

Ongelezen bericht door ciske »

vogels schreef:
En wat doe jij nou dan? Juist ja: De jeugd afkraken! Dat mag wel, maar bejaarden afkraken mag niet? Tussen jongeren en bejaarden zit een hele grote groep, ook die zie ik regelmatig zooi op straat gooien.

Nee hoor, gelukkig zitten er ook goede kinderen tussen. Maar daar heeft dit hele topic dus niks mee van doen. En ja er zijn ook mensen die ouder dan de jeugd zijn die wat op straat gooien, maar alsnog zijn dat de bejaarden niet. ( 70+)

Gesloten