LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MLM of een illegaal piramidespel

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
jos1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:34

MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door jos1980 »

Hallo, Ik ben Jos en ik heb een vraag over een website of het legaal of illegaal is. Het gaat om de website http://snelgeld.fastmoney.eu.
Ik heb de eigenaar gesproken en zegt dat het niet illegaal is omdat je een website en een domeinnaam verkoopt. Je krijgt dezelfde website als de bovenstaande URL. Graag zou ik de mening van anderen willen weten voordat ik hieraan mee ga doen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door tennis »

Egaal welke naam deze website heeft, snel geld verdienen is er niet.
Dus zulke websites negeren, anders kom je met een nieuw topic: Ik ben...........

jos1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:34

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door jos1980 »

Ik snap best dat je zulke website moet negeren omdat ze te mooi klinken om waar te zijn. Maar waarom moet ik deze website negeren? Wat kan er gebeuren?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door tennis »

Nou blijkbaar snap je het niet, anders zou je niet vragen, wat er gebeurd.
Als je met zulke spelletjes mee gaat spelen, verlies je veel geld, heel veel geld, want dit wordt dan een nachtmerrie!
Ik spreek uit ervaring!
Maar ik was ook eens jong! :lol:

jos1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:34

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door jos1980 »

Ik snap het wel, maar ik heb veel rondgekeken op forums en ben nog niet één slecht bericht tegengekomen over deze site. Ook heb ik bij de kvk gekeken of het bedrijf echt bestaat Hieronder de gegevens:

Naam: Cash V.I.P. (Cash Virtual Internet Program)
Vestigingsadres: W Prinzenstraat 179
Vestigingsplaats: 5701BG Helmond
Internetadres: tjuba-media.nl
KvK-nummer: 17055943 0000
Soort Inschrijving: Hoofdvestiging

Het lijkt me dat je niks meer kan verliezen dan 25 euro als het niet lukt.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door tennis »

Ok, ik respecteer jou mening, en je kan natuurlijk doen wat je zelf wilt.
Ikzelf kijk nooit meer naar zulke websites!

jos1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:34

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door jos1980 »

Ben ook harstikke blij met jou mening, maar ik wil gewoon bewijzen van iemand die misschien met dit programma heeft meegedaan. Negatief of Positief

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door tennis »

Je kan ook nog een advertentie plaatsen op Marktplaats (contacten en berichten).
Misschien heeft iemand daar een reactie!

Niels2010
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jan 2010 16:15

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door Niels2010 »

Jos,

allereerst wil ik even kwijt dat de keuze natuurlijk geheel aan jou is. Jij moet bepalen of je hier aan mee wil doen en of het je verstandig lijkt of niet.
Ik snap het wel, maar ik heb veel rondgekeken op forums en ben nog niet één slecht bericht tegengekomen over deze site. Ook heb ik bij de kvk gekeken of het bedrijf echt bestaat
Ga niet af op het feit dat er hier nergens negatieve reacties over deze website te vinden zijn; een 'opportunity' als deze kan gewoonweg te nieuw of te kleinschalig zijn om bekend te zijn bij het merendeel van de mensen. Dit is dus absoluut geen bewijs (en zelfs geen aanwijzing) om aan te nemen dat deze website legaal (en al helemaal niet winstgevend) is.

Ook een KVK-registratie is niet leidend. Iedereen kan zijn of haar oplichtersspulletje bij de KVK laten registreren, simpelweg omdat het de KVK alleen te doen is om de jaarlijkse bedrijfsafdracht..

Verdiep je nog eens goed in de informatie die ze je verstrekken. Deel deze wellicht ook met ons hier, zodat we het met zijn allen kunnen beoordelen. Ik wil niet generaliseren, maar over het algemeen zijn websites die zelfs al in de naam dragen 'snelgeld', niet erg betrouwbaar.

Je loopt grote kans geld te verliezen, zoals tennis terecht opmerkt, dus mocht je uiteindelijk toch besluiten de gok te wagen - doe het dan alleen met geld wat je absoluut niet nodig hebt, zodat je er op geen enkel moment spijt van zult krijgen als blijkt dat je toch in het valletje gelopen bent.

Pas overigens ook op met je laatste verzoek:
Ben ook harstikke blij met jou mening, maar ik wil gewoon bewijzen van iemand die misschien met dit programma heeft meegedaan. Negatief of Positief
Als het hier daadwerkelijk om MLM of een piramidespel gaat, dan loop je de kans dat de mensen die zogezegd hun ervaringen met je willen delen, nog steeds meedoen aan het programma, en daarom de situatie wel eens wat rooskleuriger voor willen schotelen dan die daadwerkelijk is - om jou maar zover te krijgen je spaarcentjes er in te steken, zodat zij weer wat geld verdienen.

Andersom zou het ook nog zo kunnen zijn dat mensen die zojuist gekapt zijn met een programma, omdat het voor hen niet geworden is wat ze ervan verwacht hadden, juist heel (misplaatst) negatief zijn over het programma, waardoor zij ook weer niet objectief zijn.

Wil je echt weten of dit programma legaal/illegaal en mogelijk winstgevend is? Leg het eens voor aan een notaris of advocaat (één onafhankelijk van de website uiteraard). Kost wel een paar tientjes, maar het kan je een hoop geld besparen. Als je die paar tientjes liever niet kwijt wil, leg het dan maar aan ons voor ;)

Maak je eigen keuze, en laat je van beide kanten niet gek maken. Veel verstand en geluk gewenst!

Niels2010
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jan 2010 16:15

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door Niels2010 »

Dit is overigens een piramidespel (op basis van een eerdere uitspraak van de Hoge Raad). Geld wordt verdiend door andere mensen aan te melden, niet door het verkopen van goederen of het aanbieden van diensten. Volstrekt illegaal.

UPDATE: heel slim gespeeld door die website. Ze zetten een heel mooi verhaaltje uit één waarom MLM legaal is. Probleem is: deze website biedt geen MLM-systeem, maar een piramidespel aan..

jos1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:34

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door jos1980 »

Beste Niels,

Bedankt voor je antwoord, ik heb met de eigenaar gesproken en die zeg natuurlijk dat het niet illegaal is omdat er een product wordt verkocht. Het product is een website en een subdomeinnaam. Je krijgt dezelfde website en het lijkt inderdaad op een pyramide maar omdat het gaat om een product gaat is het weer legaal. En bij een pyramidespel lopen de levels ook hoger op. Hier gaat hier maar om 4 levels. Ik weet niet of dat wat betekent. Ik hou je zeker op de hoogte van deze website. Ik doe er voorlopig nog niet aan mee tot ik wat meer weet. Misschien van iemand die hier aan mee doet.

Niels2010
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jan 2010 16:15

Re: MLM of een illegaal piramidespel

Ongelezen bericht door Niels2010 »

jos1980 schreef:Beste Niels,

Bedankt voor je antwoord, ik heb met de eigenaar gesproken en die zeg natuurlijk dat het niet illegaal is omdat er een product wordt verkocht. Het product is een website en een subdomeinnaam. Je krijgt dezelfde website en het lijkt inderdaad op een pyramide maar omdat het gaat om een product gaat is het weer legaal. En bij een pyramidespel lopen de levels ook hoger op. Hier gaat hier maar om 4 levels. Ik weet niet of dat wat betekent. Ik hou je zeker op de hoogte van deze website. Ik doe er voorlopig nog niet aan mee tot ik wat meer weet. Misschien van iemand die hier aan mee doet.
Ik ben geen jurist en ik heb geen zin om heel de uitspraak van de Hoge Raad door te gaan spitten. Mogelijk schiet Fastmoney net door de maasjes in de wet heen - dan nog zou ik mijn uitdrukkelijke bedenkingen hebben over het meedoen aan een dergelijk programma. De wet met betrekking tot piramidespelen is er niet voor niets. In tegenstelling tot vele andere wetten, is deze wet daadwerkelijk in het leven geroepen om de consument te beschermen. Mocht een programma er net tussendoor glippen, dan kun je er nog steeds beter (voor jezelf) vandaan blijven.

De Hoge Raad maakt onderscheid tussen programma's waarin inkomsten worden behaald uit het aanmelden van nieuwe leden (piramidespelen genaamd) en programma's waarin inkomsten worden gegenereerd door middel van product- of dienstverkoop.

Strikt genomen zou je kunnen stellen dat de aangeboden website een verkocht/verhuurd product is, maar dan kun je alles als productverkoop zien. Dan zou je ook kunnen uitgaan van een piramidespel met deelnemingscertificaten die verder geen enkele waarde hebben, maar waarvoor je 100,- betaalt.. Dat is niet wat de Hoge Raad bedoelt, en dat weet de eigenaar van de website ook donders goed. De Hoge Raad bedoelt met productverkoop dat jij producten verkoopt en dat mensen die 'onder jou werken' ook weer producten verkopen, en jij daar dan een percentage over krijgt - zogenaamde duurzame inkomsten. Die worden hier niet vergaard, aangezien de inschrijvingsbetaling eenmalig is. De betaling wordt op de website bovendien meermaals een registratie- en/of inschrijvingsbetaling genoemd, en dient daarom niet als de betaling voor webservices/website. Daar wordt immers al 5,- van de 25 voor ingehouden! De rest gaat naar andere distributeurs, die dus verdienen over jouw inschrijving, waardoor dit hele spulletje in mijn optiek ongetwijfeld illegaal is.

Je moet het zelf weten, maar ik zou er niet aan beginnen (zoals je ongetwijfeld al begrepen had;))

Gesloten