LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Mieperd
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2014 16:15

Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door Mieperd »

Beste forumleden,

Sinds kort heb ik ook een ov chipkaart. Echter voor de dienst automatische opladen te activeren via mijnov, moest ik, ter verificatie 0,01 betalen via een ideaal betaling. Echter later bleek dat het bedrag eigenlijk te hoog was en wilde dit van 20 euro naar 10 euro zetten. Weer moest er 0,01 betaald worden via ideaal. Vervolgens heb ik de proef op de som genomen om automatische opladen uit te zetten. En warempel ze vroegen weer om 0,01 via ideaal te betalen.
Dus conclusie: niet alleen activeren/aanvraag kost geld. Ook voor iedere wijziging in het automatische opladen kost dit de reiziger 0,01 cent per wijziging. Het is dus geen gratis dienst, ook al zijn de kosten verwaarloosbaar. Op miljoenen klanten ( want iedereen moet aan de chip) stiekum toch veel geld.

Na mailcontact kwam Translink tot het volgende verhaal:

Bij Automatisch opladen zijn automatisch bank transacties gemoeid. Het is voor ons belangrijk om te controleren of het rekeningnummer wat de klant opgeeft correct is. Wanneer Autoamtisch opalden via een formulier aangevraagd wordt vragen wij een kopie van het bankafschrift bij te voegen. Wanneer Automatisch opladen online anagevraagd wordt vragen wij om een bedrag van €0,01 over te maken. Wanneer deze betaling slaagd is dat een bevestiging van het feit dat het rekeningnummer correct is. De €0,01 wordt bijgeschreven op onze rekening. Voor deze transactie betalen wij €0,03.

Ik vertrouw erop dat u hiermee voldoende informatie heeft. Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,50 p.g.).


Met vriendelijke groet,

Th******************
Klantenservice OV-chipkaart

Sorry, maar ik stoor me aan 2 dingen: 0,01 voor rekening verificatie prima, voor wijziging opwaardeertarief van laag naar hoog twijfelachtig, maar wijzigingen in verlagen van het opwardeertarief bedrag of stop zetten van de deze dienst 0,01 vragen gaat te ver en dient de noodzakelijke betaling van 0,01 geen hoger doel meer, dan verkapte inkomsten.
Daarbij geloof ik namelijk niet dat Thanslink een pfylot-rofische instelling is en speelt voor sinterklaas. Ik geloof nooit dat ze per transactie 0,02 vérlies maken. Maar je moet iets tegen oplettende reiziger.

Alleen raar dat het nooit iemand is opgevallen. Ach -ja het is maar 1 cent. Wat ligt mieperd toch te miepen. Maar mij gaat het om het idee en als ze bij ons deze constructie toepassen, is dat bij iedere ov chip gebruiker die automatische opwaarderen op de kaart zet. Het is dus een maatschappelijk belang om hier een halt toe te roepen!
Laatst gewijzigd door Mieperd op 10 jul 2014 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door eleven »

Oud nieuws.
Verdiep je eens in deze procedure, want ook andere bedrijven passen dit toe.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door berndv »

Mieperd schreef: Wanneer Autoamtisch opalden via een formulier aangevraagd wordt vragen wij een kopie van het bankafschrift bij te voegen.
Dus niemand, maar dan ook niemand verplicht het u om aan te zetten via iDeal, maar uw keuze.
Mieperd schreef:een pfylot-rofische instelling
Wat voor enge ziekte? :lol:

Mieperd
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2014 16:15

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door Mieperd »

eleven schreef:Oud nieuws.
Verdiep je eens in deze procedure, want ook andere bedrijven passen dit toe.
Klopt. Maar daar krijg je het teurg. Bij translink houden ze het gewoon. De procedure kende ik al, maar de consumentenbond, als het ov loket vinden het een rare gang van zaken. Dat er een keer om een betaling wordt gevraagd ter bevestiging van de rekening prima. Maar deze procedure is niet nodig bij verlaging of opzeggen van de dienst.

Ik zou dan ook wel eens benieuwd zijn, als de bank bij iedere transactie ( wijziging) 1 cent in rekening brengt. Zeggen jullie ook, vérdiep je in de procedures en je hoeft de dienst niet te gebruiken? Immers hoef je o niet te pinnen.

Daarbij opmerkend dat er nergens in de voorwaarde staat dat iedere wijziging m.b.t. Automatische opladen 0,01 cent kost en er wordt gesproken over gratis. 0,01 cent is verwaarloosbaar, maar voldoet niet aan het woordje gratis.

Dat is nu verdiepen in de procedures @eleven

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mieperd schreef:
eleven schreef:Oud nieuws.
Verdiep je eens in deze procedure, want ook andere bedrijven passen dit toe.
Klopt. Maar daar krijg je het teurg. Bij translink houden ze het gewoon. De procedure kende ik al, maar de consumentenbond, als het ov loket vinden het een rare gang van zaken. Dat er een keer om een betaling wordt gevraagd ter bevestiging van de rekening prima. Maar deze procedure is niet nodig bij verlaging of opzeggen van de dienst.

Ik zou dan ook wel eens benieuwd zijn, als de bank bij iedere transactie ( wijziging) 1 cent in rekening brengt. Zeggen jullie ook, vérdiep je in de procedures en je hoeft de dienst niet te gebruiken? Immers hoef je o niet te pinnen.

Daarbij opmerkend dat er nergens in de voorwaarde staat dat iedere wijziging m.b.t. Automatische opladen 0,01 cent kost en er wordt gesproken over gratis. 0,01 cent is verwaarloosbaar, maar voldoet niet aan het woordje gratis.

Dat is nu verdiepen in de procedures @eleven
Je zoekt wel spijkers op laag water. Je kunt het bedrag ook laten aanpassen bij het service loket. Dat je kost je meer dan 1 cent aan tijd en reiskosten, maar dan weet je zeker dat Translinksystems in ieder geval geen 1 cent krijgt.
Het klopt dat TL moet betalen voor de Ideal transacties. Ideal moet namelijk ook leven.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Wat een enorm zinloos gezeur over € 0,01
heeft u niets beter te doen dan hier over te denken, goeie raad, kaart meteen opzeggen voor weer € 0,01, hoeft u ook niet meer te denken over € 0,01.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door berndv »

Heeft iemand enig idee hoeveel een ondernemer moet betalen per banktransactie? Dan weet je dat er niet echt een marge zit op deze zaken. En zoals ik al zei, niemand, maar dan ook echt niemand verplicht het u om het zo te doen, een brief sturen kan ook, met postzegel natuurlijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door sjohie »

Mieperd schreef:Beste forumleden,

Sinds kort heb ik ook een ov chipkaart. Echter voor de dienst automatische opladen te activeren via mijnov, moest ik, ter verificatie 0,01 betalen via een ideaal betaling. Echter later bleek dat het bedrag eigenlijk te hoog was en wilde dit van 20 euro naar 10 euro zetten. Weer moest er 0,01 betaald worden via ideaal. Vervolgens heb ik de proef op de som genomen om automatische opladen uit te zetten. En warempel ze vroegen weer om 0,01 via ideaal te betalen.
Dus conclusie: niet alleen activeren/aanvraag kost geld. Ook voor iedere wijziging in het automatische opladen kost dit de reiziger 0,01 cent per wijziging. Het is dus geen gratis dienst, ook al zijn de kosten verwaarloosbaar. Op miljoenen klanten ( want iedereen moet aan de chip) stiekum toch veel geld.

Na mailcontact kwam Translink tot het volgende verhaal:

Bij Automatisch opladen zijn automatisch bank transacties gemoeid. Het is voor ons belangrijk om te controleren of het rekeningnummer wat de klant opgeeft correct is. Wanneer Autoamtisch opalden via een formulier aangevraagd wordt vragen wij een kopie van het bankafschrift bij te voegen. Wanneer Automatisch opladen online anagevraagd wordt vragen wij om een bedrag van €0,01 over te maken. Wanneer deze betaling slaagd is dat een bevestiging van het feit dat het rekeningnummer correct is. De €0,01 wordt bijgeschreven op onze rekening. Voor deze transactie betalen wij €0,03.

Ik vertrouw erop dat u hiermee voldoende informatie heeft. Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,50 p.g.).


Met vriendelijke groet,

Th******************
Klantenservice OV-chipkaart

Sorry, maar ik stoor me aan 2 dingen: 0,01 voor rekening verificatie prima, voor wijziging opwaardeertarief van laag naar hoog twijfelachtig, maar wijzigingen in verlagen van het opwardeertarief bedrag of stop zetten van de deze dienst 0,01 vragen gaat te ver en dient de noodzakelijke betaling van 0,01 geen hoger doel meer, dan verkapte inkomsten.
Daarbij geloof ik namelijk niet dat Thanslink een pfylot-rofische instelling is en speelt voor sinterklaas. Ik geloof nooit dat ze per transactie 0,02 vérlies maken. Maar je moet iets tegen oplettende reiziger.

Alleen raar dat het nooit iemand is opgevallen. Ach -ja het is maar 1 cent. Wat ligt mieperd toch te miepen. Maar mij gaat het om het idee en als ze bij ons deze constructie toepassen, is dat bij iedere ov chip gebruiker die automatische opwaarderen op de kaart zet. Het is dus een maatschappelijk belang om hier een halt toe te roepen!
Van de andere kant bekeken, het is ook een fraude bestrijdende maatregel. Anders kan je dus zonder check het nummer van iemand anders opgeven.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Van de andere kant bekeken, het is ook een fraude bestrijdende maatregel. Anders kan je dus zonder check het nummer van iemand anders opgeven.
Als iemand met zijn bankrekeningnr mijn ov chipkaart automatisch wil opladen vind ik het prima hoor. Geen probleem mee :D

Mieperd
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2014 16:15

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door Mieperd »

Een aantal dingen, die mij opvallen in de discussie.

Dat het spijkers op laag water zoeken is, daar ben ik het mee eens. Het gaat hier om een principe kwestie en niet om een kwestie van persoonlijk gewin. Zelf word ik niet koud of warm van die 0,01 cent.
Datje 0,01 cent rekent per wijziging prima, maar leg het dan ook vast in je voorwaardes. Want morgen is het 0,01 en over een jaar is het 0,05. Daarbij geef op je site dan niet aan dat het GRATIS is. Dat het wijzigingen bij een servicepunt wel gratis is, dat wist ik niet en is ook niet gecommuniceerd door TL.

Dan punt 2 wat ik lees.
Fraude? Ik heb ik mijn openingspost en in een andere post het volgende aangegeven: dat ter controle, bij aanvang van de dienst "automatische opladen" van het rekeningnummer er 1 transactie moet worden gedaan is prima. Bij verhoging van het bedrag, twijfelachtig maar denkbaar.
Echter om dan vervolgens bij iedere verlaging of stopzetting van deze dienst een transactie te laten verrichten is flauwekul en geld verkwisting.
Dit laatste punt heeft niets te maken met fraude of controle van het rekeningnummer meer.

Echter vind ik het wel frappant dat iedereen het maar klakkeloos accepteert. Ik denk dat is straks mijn webwinkel ga ombouwen. Iedereen die met ideaal wil betalen, breng ik 0,1 cent in rekening, want blijkbaar is dat geaccepteerd.

Note: vroeger moesten we 0,25 NL cent betalen voor een pintransactie en toen stond heel Nederland op zijn kop, en sprak er schande van. Nu zijn de tijden dusdanig veranderd dat dit wel correct is.
En nogmaals. Het gaat hier niet om het bedrag, maar om het idee, voorwaardes en maatschappelijk draagvlak

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het bedrag is verwaarloosbaar, en dus inderdaad gratis. In de voorwaarden staat dat TLS controles mag uitvoeren, dat doen ze dus. Het maatschappelijk draagvlak is enorm, er is geen hond die er problemen mee heeft.
Trouwens als TLS had gekozen voor wijzigen per brief had u een postzegel moeten plakken wat veel duurder is. U had dan waarschijnlijk een antwoordnummer geeisd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door eleven »

Mieperd schreef:
eleven schreef:Oud nieuws.
Verdiep je eens in deze procedure, want ook andere bedrijven passen dit toe.
Klopt. Maar daar krijg je het teurg. Bij translink houden ze het gewoon. De procedure kende ik al, maar de consumentenbond, als het ov loket vinden het een rare gang van zaken. Dat er een keer om een betaling wordt gevraagd ter bevestiging van de rekening prima. Maar deze procedure is niet nodig bij verlaging of opzeggen van de dienst.

Ik zou dan ook wel eens benieuwd zijn, als de bank bij iedere transactie ( wijziging) 1 cent in rekening brengt. Zeggen jullie ook, vérdiep je in de procedures en je hoeft de dienst niet te gebruiken? Immers hoef je o niet te pinnen.

Daarbij opmerkend dat er nergens in de voorwaarde staat dat iedere wijziging m.b.t. Automatische opladen 0,01 cent kost en er wordt gesproken over gratis. 0,01 cent is verwaarloosbaar, maar voldoet niet aan het woordje gratis.

Dat is nu verdiepen in de procedures @eleven

Ik hoef er niets meer te schrijven, want hier heeft olaf het al op de punt gebracht, maar ja, soms wordt het hier ook zeurtopic genoemd.
olaf79 schreef:Het bedrag is verwaarloosbaar, en dus inderdaad gratis. In de voorwaarden staat dat TLS controles mag uitvoeren, dat doen ze dus. Het maatschappelijk draagvlak is enorm, er is geen hond die er problemen mee heeft.
Trouwens als TLS had gekozen voor wijzigen per brief had u een postzegel moeten plakken wat veel duurder is. U had dan waarschijnlijk een antwoordnummer geeisd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door sjohie »

Mieperd schreef:Een aantal dingen, die mij opvallen in de discussie.

Dat het spijkers op laag water zoeken is, daar ben ik het mee eens. Het gaat hier om een principe kwestie en niet om een kwestie van persoonlijk gewin. Zelf word ik niet koud of warm van die 0,01 cent.
Datje 0,01 cent rekent per wijziging prima, maar leg het dan ook vast in je voorwaardes. Want morgen is het 0,01 en over een jaar is het 0,05. Daarbij geef op je site dan niet aan dat het GRATIS is. Dat het wijzigingen bij een servicepunt wel gratis is, dat wist ik niet en is ook niet gecommuniceerd door TL.

Dan punt 2 wat ik lees.
Fraude? Ik heb ik mijn openingspost en in een andere post het volgende aangegeven: dat ter controle, bij aanvang van de dienst "automatische opladen" van het rekeningnummer er 1 transactie moet worden gedaan is prima. Bij verhoging van het bedrag, twijfelachtig maar denkbaar.
Echter om dan vervolgens bij iedere verlaging of stopzetting van deze dienst een transactie te laten verrichten is flauwekul en geld verkwisting.
Dit laatste punt heeft niets te maken met fraude of controle van het rekeningnummer meer.

Echter vind ik het wel frappant dat iedereen het maar klakkeloos accepteert. Ik denk dat is straks mijn webwinkel ga ombouwen. Iedereen die met ideaal wil betalen, breng ik 0,1 cent in rekening, want blijkbaar is dat geaccepteerd.

Note: vroeger moesten we 0,25 NL cent betalen voor een pintransactie en toen stond heel Nederland op zijn kop, en sprak er schande van. Nu zijn de tijden dusdanig veranderd dat dit wel correct is.
En nogmaals. Het gaat hier niet om het bedrag, maar om het idee, voorwaardes en maatschappelijk draagvlak
Tenzij je werkt bij TLS, en inhoudelijke kennis hebt van de procedures en andere machinaties omtrent de OV chipkaart, is dat niks meer dan een ongefundeerde mening. Niks mis mee, daar is dit forum vast ook (deels) voor opgezet, maar dat is dus geen feit, zoals jij het neer zet.

alfatrion
Berichten: 21948
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door alfatrion »

U kunt natuurlijk een klacht indienen bij de reclame code commissie.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door gilas »

alfatrion schreef:U kunt natuurlijk een klacht indienen bij de reclame code commissie.

Het heeft niets met reclame te maken,dus die zullen TS niet gaan helpen.
Daarnaast betaal je voor meerdere zaken 0,01 cent om te checken of het allemaal wel goed is.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door Guardian72 »

TransLink schreef: De €0,01 wordt bijgeschreven op onze rekening. Voor deze transactie betalen wij €0,03.
Je kan natuurlijk ook bedenken dat je met je 1 cent, 2 cent aan kosten 'toebrengt' aan dit 'bedrijf'.

Waarom doen ze het niet net als Paypal - maken zij een bedrag over en ter controle de code die erbij staat doorgeven?

Lapsang
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door Lapsang »

Het onderliggende probleem is natuurlijk de door de keel geduwde 'OV-chipkaart'. De keuze voor het alternatief is ons ontnomen.

witte angora
Berichten: 31045
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door witte angora »

Nederland, o Nederland...

Hoe was het koperdraad ook al weer uitgevonden? O ja...

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door Guardian72 »

witte angora schreef:Nederland, o Nederland...

Hoe was het koperdraad ook al weer uitgevonden? O ja...
Zit wat in.
Op zich is 1 of 2 cent niet zo heel veel.
Maar, aangezien dit bij elke aanpassing zo is, en bij elke (verplichte) gebruiker word toegepast - praten we wel over een redelijk groot bedrag per jaar.

Zowiezo is de klanten'service' van dit systeem er een van "er zullen nog vele topics volgen"

Mieperd
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2014 16:15

Re: Automatische opladen kost 0,01 cent per wijziging

Ongelezen bericht door Mieperd »

Op zich is 1 of 2 cent niet zo heel veel.
Maar, aangezien dit bij elke aanpassing zo is, en bij elke (verplichte) gebruiker word toegepast - praten we wel over een redelijk groot bedrag per jaar.

Zowiezo is de klanten'service' van dit systeem er een van "er zullen nog vele topics volgen"
Kijk hier heeft iemand de kern te pakken. Her gaat niet om het bedrag, maar over het idee. De diensten worden door je keel geduwd, met bijbehorende kosten.
Kijk dat je (en dat heb ik al eerder in dit draadje aangestipt) is dat ze ter verificatie van de bankrekening een klein bedrag vragen, prima. Een verhoging van het bedrag acceptabel, maar verlagen of stop zetten van de dienst, zou zonder verificatie moeten kunnen.

En ja het forum is ook voor "dit mieperij" topics, zoals sommige dit noemen. Echter blijkt dat Translink dit bedrag ter verificatie dus gewoon kan verhogen naar kostprijs, want bijna niemand blijkt hier moeite mee te hebben. Dat blijkt wel uit het merendeel van de reacties. Ik zou zeggen.... Bedankt :) kunnen ze nog meer diensten opzetten waar een luttel bedrag aan zit. Ik denk dat we moeten beginnen met reizen op saldo activeren ook laten bevestigen met een ideal betaling.

Gesloten