Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Scottt
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2018 18:01

Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Ongelezen bericht door Scottt »

Ik liet een gaatje vullen bij de tandarts in 2019. Ik ging ervan uit dat de rekening rechtstreeks naar de zorgverzekeraar zou gaan. Vervolgens blijkt dat niet het geval. De eerste rekening die ik kreeg had al incasso kosten. Die rekening heb ik betaald zonder de bijgekomen kosten. Ik heb enkel het verschuldigde bedrag over geboekt aangezien ik nooit de originele facturen heb gezien. Ik was toen net 18, ik heb toen ook aangegeven dat er fouten zijn gemaakt van uit hun. De tandarts claimed dat hun gewoon mijn ingeschreven adres van de gemeente hebben gebruikt. Ik kon aantonen dat dat niet het geval was, ik hoorde uiteindelijk dat de rekeningen naar mijn zus waren gegaan. Maar aangezien wij geen contact hebben. Heb ik dit niet op tijd geweten. Ik heb hun bewijs aangeleverd van mijn inschrijving bij de gemeente.

In de augustus 2022 zou de tandarts de deurwaarder stop zetten maar de 400€ Die ik al betaald had inmiddels zou ik wel kwijt zijn, ik akkoord nooit meer wat gehoord denkende dat het geregeld was. Vervolgens heeft de deurwaarder gewoon een nieuwe zaak aangespannen en is de resterende 200€ nu bijna 500€ de deurwaarder die legt loonbeslag, en vervolgens laat die een deel open staan, wacht die een periode en komt er weer een verhoging op. Dit was gedurende de periode dat ik dacht dat het geregeld was.

De tandarts stuurt me naar de deurwaarder en zegt geen fouten te hebben gemaakt. De deurwaarder stuurt me naar de tandarts hun zouden de deurwaarder stop moeten zetten. Maar dat doen ze niet want ze willen hun fout niet toegeven.

Moet ik juridische stappen ondernemen of ben ik gewoon het haasje? Want feit blijft dat ik niet mijn zus ben en dat haar adres gewoon verkeerd is en niet de mijne.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Een rammelend verhaal: ten eerste geef je zelf je adres op bij je tandarts, en als je verhuist moet je je nieuwe adres opgeven.
Als de factuur onbestelbaar retour komt, gaat er een incassotraject van start en de deurwaarder zoekt je adresgegevens op. Dan ben je al in de fase dat er kosten bovenop de factuur komen.
En die lopen op als je niks doet of alleen het oorspronkelijke factuurbedrag betaalt. En als de tandarts zegt de deurwaarder stop te zetten als je het restant betaald hebt dan heb je wsl zelf niet voldaan aan die voorwaarde?

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk dat je moet betalen. Je moet er zelf voor zorgen dat de ander je juiste adres heeft. De deurwaarder kan wel in het GBA kijken, maar dan ben je veel later in het proces.

Moneyman
Berichten: 30294
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Scottt schreef:
19 jan 2023 12:07
Moet ik juridische stappen ondernemen of ben ik gewoon het haasje? Want feit blijft dat ik niet mijn zus ben en dat haar adres gewoon verkeerd is en niet de mijne.
De tandarts heeft geen fout gemaakt: jij hebt immers jouw adreswijziging niet doorgegeven. De wet schrijft voor dat een brief pas werking heeft als die betrokkene heeft bereikt, tenzij het feit dat de brief jou niet heeft bereikt voor jouw rekening komt. Dat laatste is hier het geval. Je kunt je er dus niet op beroepen dat je geen brieven hebt ontvangen.

Lady1234
Berichten: 27264
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er loonbeslag is gelegd, is er, normaal gesproken, ook een rechtszaak geweest.

Moneyman
Berichten: 30294
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Scottt schreef:
19 jan 2023 12:07
In de augustus 2022 zou de tandarts de deurwaarder stop zetten maar de 400€ Die ik al betaald had inmiddels zou ik wel kwijt zijn, ik akkoord nooit meer wat gehoord denkende dat het geregeld was. Vervolgens heeft de deurwaarder gewoon een nieuwe zaak aangespannen en is de resterende 200€ nu bijna 500€ de deurwaarder die legt loonbeslag, en vervolgens laat die een deel open staan, wacht die een periode en komt er weer een verhoging op. Dit was gedurende de periode dat ik dacht dat het geregeld was.
Gek, deze alinea heb ik compleet gemist toen ik op m'n telefoon las. Mijn stelling dat de tandarts niets fout heeft gedaan slaat dus op het minnelijke deel.

Je houdt het verder wel lekker vaag. Maak dit verhaal eens concreet. Wat is er precies gebeurd? Je spreekt over loonbeslag: dan ben je dus gedagvaard en is er een vonnis aan je betekend. Dat gebeurt op het adres waar je in de BRP staat ingeschreven. Heb je die stukken wel ontvangen, of heb je ze gewoon genegeerd?

juliomariner
Berichten: 4906
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Moneyman schreef:
20 jan 2023 15:51


Je houdt het verder wel lekker vaag. Maak dit verhaal eens concreet. Wat is er precies gebeurd? Je spreekt over loonbeslag: dan ben je dus gedagvaard en is er een vonnis aan je betekend. Dat gebeurt op het adres waar je in de BRP staat ingeschreven. Heb je die stukken wel ontvangen, of heb je ze gewoon genegeerd?
Gezien het verhaal van TS denk ik dat hij de struisvogeltactiek heeft gebruikt.

Seinhuis
Berichten: 2386
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Ongelezen bericht door Seinhuis »

De rekening is verzonden naar het adres welke bekend was bij de tandarts. Daarmee is de rekening en de daarna verhogingen terecht. U bent verantwoordelijk om adreswijziging door te geven. Slechts een beperkt aantal beroepen kunnen in gemeentelijke administratie kijken waar iemand woont, tandarts niet.

Mijn advies,

Betaal zo snel mogelijk de factuur inclusief verhogingen. Vaak is het mogelijk om in te loggen op de website van de deurwaarder om met iDeal te betalen.

Indien u niet kunt betalen, spreek een betalingsregeling af om uw schuld in 2x af te lossen.


Hoe langer u niks doet, hoe hoger de kosten worden. Na een rechtszitting kan bankbeslag of beslag op loon/uitkering aangevraagd worden wat administratiekosten teweeg brengt.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 20 jan 2023 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12370
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Scottt schreef:
19 jan 2023 12:07
Ik ging ervan uit dat de rekening rechtstreeks naar de zorgverzekeraar zou gaan.
En dat die rekening niet zichtbaar was bij uw zorgverzekeraar bevreemde u niet? Was u toen verzekerd tegen 100% tandartskosten? Maar dan nog ziet u in het overzicht welke zorgkosten ingediend zijn, welke betaald zijn of welk bedrag van een eigen risico afgaat of nog betaald moet worden. Ergens van uit gaan zonder controle is niet juist.
Scottt schreef:
19 jan 2023 12:07
De tandarts claimed dat hun gewoon mijn ingeschreven adres van de gemeente hebben gebruikt.
Een tandarts verzint zelf geen adressen, het adres van uw zus zal dus een adres zijn waar u gewoond hebt of ooit ingeschreven hebt gestaan.
Scottt schreef:
19 jan 2023 12:07
In de augustus 2022 zou de tandarts de deurwaarder stop zetten maar de 400€ Die ik al betaald had inmiddels zou ik wel kwijt zijn, ik akkoord nooit meer wat gehoord denkende dat het geregeld was.
Heeft u bewijs dat de deurwaarder of tandarts de bijkomende kosten zou kwijtschelden? Wederom denkt u iets, maar controleert u ook niets.
Scottt schreef:
19 jan 2023 12:07
Vervolgens heeft de deurwaarder gewoon een nieuwe zaak aangespannen en is de resterende 200€ nu bijna 500€ de deurwaarder die legt loonbeslag, en vervolgens laat die een deel open staan, wacht die een periode en komt er weer een verhoging op.
Nogmaals, is er bewijs dat er niets meer betaald moest worden?
Scottt schreef:
19 jan 2023 12:07
Moet ik juridische stappen ondernemen of ben ik gewoon het haasje? Want feit blijft dat ik niet mijn zus ben en dat haar adres gewoon verkeerd is en niet de mijne.
Hoe komt de tandarts dan aan dat adres? Mijn tandarts weet niet waar mijn familie woont en zal dat ook niet gaan opzoeken.

U bent niet het haasje, u bent verantwoordelijk voor uw eigen handelen.U weet dat er een behandeling geweest is en gaat er maar van uit dat alles geregeld is. U ziet geen factuur, maar u kijkt ook niet in de persoonlijke omgeving of in het overzicht van de zorgverzekeraar of daar facturen zijn ingediend en of er nog betaald moet worden.

criticus2
Berichten: 1108
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Factuur verkeerde adres, nu incasso kosten

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik meen dat Infomedics via vecozo verzekering kan checken, en ook het adres wat bij verzekering geregistreerd staat. En dan moet bij de verzekering wel het juiste staan ook nog.. Echter bij een verhuizing zal daar vertraging in zitten.
Een verkeerd geregistreerd adres kan je de tandarts (of welke organisatie dan ook) niet verwijten wanneer je zelf geen moeite gedaan hebt bij je laatste bezoek een verhuizing door te geven, of op zn minst te controleren of deze is doorgevoerd. Ervan uitgaande dat je toen al verhuisd was.

Om enigzins een mening te kunnen vormen is de exacte tijdlijn heel belangrijk. Maar aangezien je blijkbaar ook post van de rechtbank en incassobureau niet gelezen hebt , heb ik wel een idee waar het verkeerd gegaan is. Stijgende kosten deurwaarder zal samenhangen met te late betalingen.

Plaats reactie