Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door witte angora »

Mensen, even tussendoor - door omstandigheden ben ik even buiten beeld.

Volgens mij is dit een verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten. Dus ik denk dat dit toch een beetje off-topic gaat. Tenzij ik iets mis, en dat zou vanwege mijn afwezigheid de afgelopen dagen ook wel weer goed kunnen.

Cu ltr.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

In een arbeidsovereenkomst kan niet worden afgeweken van de wijze van vaststelling van vakantiedagen
Avrotros stelt in haar artikel van vandaag dat de werkgever verplichte vrije dagen mag aanwijzen als dat in de arbeidsovereenkomst staat. De hoofdregel is dat de werkgever de vakantiedagen vaststelt overeenkomstig de wensen van de werknemer. Het hof constateert dat er de afwijkingsmogelijkheid van artikel 7:638 lid 2 BW niet ziet op de wijze waarop in de vaststelling van vakantie wordt voorzien, maar alleen op de vaststelling van de dagen/periode waarop/waarin vakantie dient te worden opgenomen. Hieruit volgt dat in een arbeidsovereenkomst geen beding mag worden opgenomen dat de werkgever het recht geeft om eenzijdig een aantal vakantiedagen als verplichte vakantiedagen aan te wijzen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@bezorgdeburger

Hebt u zijn uitlatingen eigenlijk wel gelezen? Of bent u een beetje aan het voeren?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
20 dec 2023 09:12
Persoonlijk waag ik te betwijfelen of er bij die casus écht sprake was van non-conformiteit. Op het moment van koop was het tandwiel immers nog niet afgebroken. Dat gebeurde pas zes weken ná de koop. Maar dankzij de omgekeerde bewijslast gaat de rechter daar vrij makkelijk overheen.
Waarom denk je dat een tandwiel op het moment van de koop in een dusdanige staat (metaalmoeheid) mag zijn dat deze zes weken na de levering afbreekt?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een tandwiel van een nokkenas breekt niet door metaalmoeheid, daar is het staal veel te hard voor. Meestal is mishandeling van de motor de oorzaak. Maar goed, dat verweer is überhaupt niet gevoerd :wink:

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
20 dec 2023 21:53
Volgens mij is dit een verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten. Dus ik denk dat dit toch een beetje off-topic gaat. Tenzij ik iets mis, en dat zou vanwege mijn afwezigheid de afgelopen dagen ook wel weer goed kunnen.
Nee, je mist niets. Mijn verzoek uit de openingspost is nog volop van kracht.

Een gesprek van een paar posts over één van de onderwerpen is prima, maar uitgebreidere discussie en offtopic bijdragen zijn dat niet. Dank :wink:

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

De wet of de geest van de wet?
Dit is er eentje voor de minderjarigen onder ons. Een 17-jarige die een vordering in wilde stellen in verband met privacy-schending door zijn school, werd door de lagere rechter niet-ontvankelijk verklaard. Formeel terecht, want feitelijk mag hij alleen procederen via zijn ouders of (in sommige gevallen) een bijzondere curator. Nu de ouders het niet wilden en de curator niet mogelijk was, zou de consequentie zijn dat de betrokken minderjarige dus niet kan procederen. Dat kan niet de bedoeling geweest zijn, aldus het Hof, en dus wordt de kantonrechter overruled en de vordering toegewezen. Ergo: een rechter moet bij botsende rechten een goede, op de geest van de wet gerichte afweging maken.

Persoonlijk vind ik dit niet alleen een mooie inhoudelijke uitspraak, maar ook een bewijs dat iemand met kennis van zaken en doorzettingsvermogen een eind kan komen. Deze student komt er wel :wink:

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
20 dec 2023 22:24
Waarom denk je dat een tandwiel op het moment van de koop in een dusdanige staat (metaalmoeheid) mag zijn dat deze zes weken na de levering afbreekt?
Volgens mij denkt hier niemand dat. De discussie was vooral, of keuring dit had kunnen constateren

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

alfatrion schreef:
20 dec 2023 22:17
In een arbeidsovereenkomst kan niet worden afgeweken van de wijze van vaststelling van vakantiedagen
Avrotros stelt in haar artikel van vandaag dat de werkgever verplichte vrije dagen mag aanwijzen als dat in de arbeidsovereenkomst staat. De hoofdregel is dat de werkgever de vakantiedagen vaststelt overeenkomstig de wensen van de werknemer. Het hof constateert dat er de afwijkingsmogelijkheid van artikel 7:638 lid 2 BW niet ziet op de wijze waarop in de vaststelling van vakantie wordt voorzien, maar alleen op de vaststelling van de dagen/periode waarop/waarin vakantie dient te worden opgenomen. Hieruit volgt dat in een arbeidsovereenkomst geen beding mag worden opgenomen dat de werkgever het recht geeft om eenzijdig een aantal vakantiedagen als verplichte vakantiedagen aan te wijzen.
In aanvulling: bij de invoering van art. 7:638 BW heeft de wetgever expliciet overwogen dat het binnen de systematiek van de wet niet past dat de werkgever het recht heeft om eenzijdig vakantie vast te stellen (EK 1999-2000, 26079, nr. 176, p. 11).

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
21 dec 2023 09:53
Persoonlijk vind ik dit niet alleen een mooie inhoudelijke uitspraak, maar ook een bewijs dat iemand met kennis van zaken en doorzettingsvermogen een eind kan komen. Deze student komt er wel :wink:
Helemaal mee eens. Voor mij geeft dit aan hoe mooi de rechtspraak kan zijn. Ik vermoed dat hier met gepast enthousiasme aan is gewerkt. En ja, die student komt er wel.

Dat geldt niet voor de volgende studenten:

Een student aan de UvA met 6 studiepunten krijgt een negatief bindend studieadvies. Hij stapt naar de rechter en voert daar aan dat het advies ongeldig is, omdat de voorzitter van het College van beroep voor de examens ouder dan 70 jaar is. Hier de uitspraak.

Een rechtenstudent stapt naar de rechter omdat hij het niet eens is met de 4,7 die hij kreeg voor een tentamen strafrecht. Het slagingspercentage was 59% en dat betekent volgens hem dat het tentamen een "onacceptabele moeilijkheidsgraad'' had. Hier de uitspraak.

Beide toelichtingen zijn van rechter Joyce Lie (@judgejoyce_), die beslist het volgen waard is. Dat geldt overigens ook voor rechter Jos Vink (@rechterjos).

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach, die studentjes.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Beter procederen, dan schieten zoals in Tsjechië.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook in hoger beroep is de weigering van de Yourist als gemachtigde door het Hof bekrachtigd.
Voor de in autonomen/ soevereinen geïnteresseerden een lezenswaardige uitspraak. Aangezien het de burger die zich door hem laat vertegenwoordigen alleen maar méér geld kost, is het volkomen terecht dat hij niet langer als gemachtigde mag optreden. Helaas ziet "men" dit alleen maar als bevestiging dat ze in de buurt van de waarheid komen... :roll:

De BKR-registratietermijn van 5 jaar is te lang, aldus Hülya Kat
Deze discussie is ook hier op het forum vaker gevoerd: is de relatief lange termijn van 5 jaar terecht, of veroorzaakt die slechts andere problemen? Hülya Kat is er in ieder geval duidelijk over, en ze heeft daarbij een stevig argument:
Maar de focus moet helemaal niet liggen op de bewaartermijn, maar op adequate schuldhulpverlening. Dit wordt al jaren door onder andere de Nationale Ombudsman geadviseerd. Een belangrijk onderdeel van schuldhulpverlening is namelijk het voorkomen van (nieuwe) schulden. Daarbij gaat het niet alleen over de lengte van de periode dat iemand schuldenvrij is, maar het perspectief en de kansen die iemand heeft in de samenleving.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
20 dec 2023 22:17
In een arbeidsovereenkomst kan niet worden afgeweken van de wijze van vaststelling van vakantiedagen
Avrotros stelt in haar artikel van vandaag dat de werkgever verplichte vrije dagen mag aanwijzen als dat in de arbeidsovereenkomst staat.
Bij gelegenheid kan dit aangevuld met de afwijkingen zoals een bouwvak èn adv-dagen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heb je daar jurisprudentie bij? Op dit punt afwijken van de wet is niet mogelijk als dat in het nadeel van de werknemer is.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Was er over dit onderwerp niet al een lopend topic? Wellicht leuk om deze discussie daar te vervolgen?

Edit: volgens mij was dat dit topic.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
28 dec 2023 20:45
Heb je daar jurisprudentie bij? Op dit punt afwijken van de wet is niet mogelijk als dat in het nadeel van de werknemer is.
Ga mij dan maar eens uitleggen hoe ik moet gaan werken als ik het pand niet in kom tijdens de bouwvak?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
21 dec 2023 09:53
De wet of de geest van de wet?
Ik heb deze helemaal doorgenomen, maar gaat dit vonnis nou puur over het feit dat hij bij de kantonrechter nul op het rekest kreeg vanwege zijn leeftijd? Want ik kom niet echt een inhoudelijke behandeling tegen over dat camerasysteem en de mogelijke overtredingen van de AVG. Moet dat dan nog een keer langs de kantonrechter?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
28 dec 2023 21:07
Ik heb deze helemaal doorgenomen, maar gaat dit vonnis nou puur over het feit dat hij bij de kantonrechter nul op het rekest kreeg vanwege zijn leeftijd? Want ik kom niet echt een inhoudelijke behandeling tegen over dat camerasysteem en de mogelijke overtredingen van de AVG. Moet dat dan nog een keer langs de kantonrechter?
Dat heb je goed gezien. Uit het vonnis:
Tijdens de mondelinge behandeling in hoger beroep zijn partijen overeengekomen dat zij nog uitsluitend aan het hof willen voorleggen het oordeel van de kantonrechter dat [Eiser] procesonbekwaam was en daarom niet ontvankelijk in zijn vorderingen, al smede de veroordeling door de kantonrechter van [Eiser] in de proceskosten in eerste aanleg. Dit arrest is daarom beperkt tot de vraag of de kantonrechter [Eiser] terecht niet-ontvankelijk heeft verklaard.
De oorspronkelijke vraag was niet meer relevant, omdat de school de gewraakte situatie inmiddels had opgelost.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan heb ik daar iets te gretig overheen gelezen.

Plaats reactie