LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te "melden" bij notaris?!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Wat te "melden" bij notaris?!

Ongelezen bericht door hamer »

Dat een notaris erg duur is, zal iedereen wel weten. Maar wát móet je precies wel en hoeft niet persé door een notaris te worden vastgelegd?! Ik heb nu van één aspect (aanpassen hypotheek) een offerte gevraagd en ik sla achterover van de prijzen. Worden er nog meer dingen verplicht vastgelegd, dan zal die prijs alleen maar hoger worden, vandaar deze vraag.
Situatieschets:
sinds december relatie -lees geregistreerd partnerschap- beëindigd. Er zijn 2 kinderen in het spel, resp. 1 en bijna 6 jaar. Ik heb haar uitgekocht en hou het huis aan. We proberen in goed overleg tot of co-ouderschap of een regeling te komen mbt de kids.

Dus.... met wat precies móet je bij een notaris wezen?! :roll:

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Wat te "melden" bij notaris?!

Ongelezen bericht door caruso »

Ken je google? Misschien moet je daar de zoekterm "notaris" eens gebruiken....

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Wat te "melden" bij notaris?!

Ongelezen bericht door frenkievee »

De website http://www.notaris.nl/main.asp is van de notariele beroepsorganisatie. Deze kan u ook veel vertellen.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Wat te "melden" bij notaris?!

Ongelezen bericht door hamer »

Wellicht vergetn erbij te vermelden dat ik tuurlik al zelf gezocht had..... ,aar je vindt wel wat je bij een notaris kán laten vastleggen, maar ik zoek dus expliciet wat volgens de wet moét! Ik ga niet teveel laten vastleggen wat niet moét, want ze tellen voor alle handelingen een bepaald bedrag. Ook op de opgegeven link vind ik dit nie thoor :roll:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat te "melden" bij notaris?!

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat bij de notaris móet is het vastleggen van het eigendom van je huis en de hypotheek.

Ook het beeindigen van het geregistreerd partnerschap zal waarschijnlijk via de notaris moeten? En als je een testament hebt (met je partner als begunstigde), dan denk ik dat je dat ook wel ongedaan wilt maken. (Overigens zijn zonder testament standaard je kinderen de erfgenamen, dus ik denk dat je geen testament nodig zult hebben.)

Maar ik denk dat als je al schrikt van deze notariskosten, dat je helemaal zult schrikken bij de kosten voor het regelen van het co-ouderschap. Want ik denk dat je daarvoor ook via een instantie het een en ander moet regelen om alles goed formeel geregeld te hebben.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Wat te "melden" bij notaris?!

Ongelezen bericht door hamer »

dank je Kweenie, hie rheb ik iets aan. Dat van het co-ouderschap is dacht ik niet persé verplicht om via iemand vast te legen, had ik zo links en rechts gelezen op internet. Dat kun je eventueel zelf opstellen met beider onertekening en later naar beider goedbevinden eventueel aanpassen

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Wat te "melden" bij notaris?!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Als je in het verleden wel een testament hebt laten opstellen, dan kan het raadzaam dat te laten herroepen (of minimaal naar te laten kijken of het nodig is). Ook is het gelet op de leeftijd van de kinderen raadzaam een voogdij-regeling te treffen (moet ook in testament).

In jouw geval heb je sowieso een akte van verdeling nodig op grond waarvan je enig eigenaar zult worden. Of er ook een nieuwe hypotheekakte nodig is, ligt ook een beetje aan jezelf. Het kan zijn dat je ex ontslagen kan worden uit de aansprakelijkheid. Daarvoor is geen aparte notariële akte nodig, maar wordt wel door de notaris geregeld (stukje service).

Je bent wel verplicht co-ouderschap te regelen. Advies is toch wel omdat uit te besteden om grote problemen in de toekomst te voorkomen. Als je over een paar jaar toch een gang naar de rechter moet maken, zul je er achter komen dat advocaten nog duurder zijn dan notarissen en de kosten voor het juist regelen van het co-ouderschap ook zijn gestegen.

Gesloten