PostNL misbruikt haar positie

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Thijs124
Berichten: 801
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Jij begrijpt niet dat het juist wel nodig is om zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen waaruit blijkt dat het pakket aan de goede geadresseerde is overhandigd. Er zijn zoveel soorten van fraude momenteel in onze maatschappij gaande. Gelukkig dat de PostNL daar erg actief tegen ageert.
En dat wordt zolang bewaard als nodig is. Als er geen klachten over de bezorging binnenkomen zullen die gegevens ook na een tijdje weer verwijderd worden. PostNL verkoopt geen adresgegevens verder. Ze hebben ook geen drukkerij om in eigen beheer vervalste paspoorten te drukken.

witte angora
Berichten: 30919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik_weet_niet_alles schreef:
05 mei 2024 08:13
Als ik jullie reacties lees dan is begrijpend lezen toch niet voor iedereen weggelegd.

[...]

Blijkbaar zijn wij een land geworden waarin wij het normaal vinden dat besteldiensten een aparte positie genieten. Bezorgers die de wet overtreden met te hard rijden, met hun wagen het verkeer blokkeren, hun pakketten links en rechts dumpen of gewoon ergens in de straat afgeven e.d.
Volgens mij lees ik in diverse topics toch echt heel wat anders. Maar misschien heb je gelijk, en begrijp ik het gewoon verkeerd. Ik weet ook niet alles.

Lowieze
Berichten: 6650
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Welke persoonsgegevens verwerken we?

Afhalen pakket of poststuk

Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:

Naam
Adres
Woonplaats
Postcode
Documentnummer van het pakket
Camerabeelden (bij pakketautomaten)
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :

Type ID bewijs
Documentnummer ID bewijs (geen BSN)
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.”

Als u hier bezwaar tegen hebt, kunt u er zelf voor zorgen geen gebruik meer te maken van de diensten van PostNL. U kunt ook rechtstreeks in een winkel kopen bijvoorbeeld.
Ik ken mensen die DigiD niet vertrouwen en dit daarom niet aanvragen, of mensen die alleen met een anonieme OV-chipkaart willen reizen of mensen die nog met overschrijvingskaarten van de bank werken omdat zij internetbankieren wantrouwen. Allemaal hun eigen keuze en op dit moment kunnen ze het nog vermijden. Dat kunt u dus ook. Hoef je je er ook niet druk om te maken.

Methusalah
Berichten: 1203
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 13:39
Moneyman schreef:
04 mei 2024 13:20
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 12:55
Ik vind dat PostNL hier misbruikt maakt van de hun positie als ophaalpunt. Een positie die zij hebben gekregen door een webwinkel.
Ik ga deze kwestie in ieder geval aanmelden bij de ACM.
Ik blijf dit een wonderlijke gedachte vinden. Zware termen als misbruik, een klacht bij de ACM... Heb je uberhaupt al eens aan PostNL zélf gevraagd waarom ze dat doen? Ze zijn daar namelijk heel transparant over in hun privacy-reglement.
Welke persoonsgegevens verwerken we?
Hieronder ziet u welke persoonsgegevens we verwerken:

Afhalen pakket of poststuk

Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:
  • Naam
    Adres
    Woonplaats
    Postcode
    Documentnummer van het pakket
    Camerabeelden (bij pakketautomaten)
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :

Type ID bewijs
Documentnummer ID bewijs (geen BSN)
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.
Ik ben wel benieuwd waar dat veronderstelde misbruik dan in zit.

Vooralsnog voelt dit voor mij vooral als het zoeken van problemen en als een totaal kansloze klacht. Zonde van de tijd van de ACM.
Ik heb PostNL niet ingeschakeld en ben geen klant van PostNL. Ik heb dus niets te maken met de voorwaarden van PostNL. Het is dan aan de webwinkel om deze informatie te verstrekken bij het aangaan van de overeenkomst.

Met de webwinkel is overeengekomen om de bestelling te plaatsen in de pakketautomaat en niet voor het afhalen aan de balie.
Als ik een bestelling laat bezorgen bezorgen bij bijv. AH moet ik mij wel legitimeren maar worden er geen gegevens overgenomen of gescand.

PostNL voegt bij het afhalen van de bestelling mijn gegevens samen. Dat wil zeggen, naam, adresgegevens, ID nummer en ID bewijs. Dat is misbruik maken van hun functie als afhaalpunt. Deze gegevens worden bewaard zonder mijn toestemming. U kunt er dan wel van overtuigd zijn dat deze gegevens bij PostNL veilig zijn, ik ben dat niet.

Of een klacht wel of niet bij de ACM thuishoort is ter beoordeling aan de ACM en niet aan u.
Nou, dan heb je toch geen pakketje. Klaar. Als jij zo moeilijk wil doen over zoiets simpels, wens ik je veel succes in je leven.

Man, man, man...

Thijs124
Berichten: 801
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Misschien bij de soevereinen aanmelden?
Vriendje hier uit Schinveld helpt je wel.
Die weet wel heel veel.

Erthanax
Berichten: 9736
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Erthanax »

- Dat pakketje is al afgehaald
- Hoe kan dat nou? Ik ben er nu pas.
- Wij controleren altijd het identiteitsbewijs.
- O ja? Maar ik kom nu toch voor het eerst!
- Dat weet ik niet. Maar wij controleren altijd het identiteitsbewijs.
- Wat is dat voor onzin? Je hebt het aan iemand anders meegegeven!
- Nee, want wij controleren altijd het identiteitsbewijs!
- Hou toch op! Kun je dat bewijzen?
- Wij controleren altijd het identiteitsbewijs. Maar we mogen daar niks van noteren. U hebt zelf uw pakketje toch echt eerder opgehaald, want we controleren altijd het identiteitsbewijs.

Erthanax
Berichten: 9736
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Thijs124 schreef:
05 mei 2024 11:02
Misschien bij de soevereinen aanmelden?
Vriendje hier uit Schinveld helpt je wel.
Die weet wel heel veel.
En van alle organisaties wat achter hem staat, heeft hij het allemaal op band staan!

Aygulf
Berichten: 385
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Aygulf »

Heb zelf jaren geleden bij een zaak gewerkt waar ook pakketten werden opgehaald (bestellingen). We waren verplicht om het nummer van het legitimatiebewijs in te vullen. Dus NIET het BSN nummer. Snap niet wat u daar voor bezwaar tegen hebt. U vindt het misbruik maken door Post.nl, maar als iemand anders komt die uw naam noemt en zomaar het pakket meekrijgt en dus misbruik (!) maakt van uw naam vindt u dat normaal? Wees blij dat ze zorgvuldig met uw eigendom (het pakket) omgaan en het niet aan Jan en alleman meegeven. Het lijkt soms wel een trend om te klagen om het klagen.

henk51
Berichten: 1678
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door henk51 »

Bij DHL afgifte punt heeft TS hetzelfde probleem.
Oplossing niet meer online bestellen maar naar een stenen winkel gaan waar je ook cash kan betalen anders wordt de transactie ook weer geregistreerd en wel op de fiets of oude auto waar geen tracking systeem inzit ook smartphone thuis laten. Zo'n kluis heeft beperkte afmetingen en capaciteit als ie vol is kunnen ze 2 dingen doen afgeven aan de balie of er naast zetten wat heeft u liever.

Thijs124
Berichten: 801
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Terugsturen heeft hij waarschijnlijk liever.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
05 mei 2024 08:13
Als ik jullie reacties lees dan is begrijpend lezen toch niet voor iedereen weggelegd.
Veelzeggend dat je dit soort flauwe oneliners nodig hebt.

Niemand (!) is het hier met je eens. Dus wie begrijpt het hier nu niet...?

Nijogeth
Berichten: 10077
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is niet PostNL die de voorwaarde bedenkt om een handtekening te eisen. Dat is toch echt de verzender, die het op die manier verstuurt.

ZeerPrivé
Berichten: 5552
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
05 mei 2024 14:01
Ik_weet_niet_alles schreef:
05 mei 2024 08:13
Als ik jullie reacties lees dan is begrijpend lezen toch niet voor iedereen weggelegd.
Veelzeggend dat je dit soort flauwe oneliners nodig hebt.

Niemand (!) is het hier met je eens. Dus wie begrijpt het hier nu niet...?
Sorry hoor, maar het is voor iedereen toch volkomen duidelijk dat we allemaal pakketbezorgers zijn? :mrgreen:

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
05 mei 2024 15:02
Het is niet PostNL die de voorwaarde bedenkt om een handtekening te eisen. Dat is toch echt de verzender, die het op die manier verstuurt.
Je blijft maar elke keer over die handtekening miepen, maar het gaat hier toch helemaal niet over een vereiste handtekening...

Nijogeth
Berichten: 10077
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik_weet_niet_alles schreef:
05 mei 2024 08:13
Met de webwinkel is trouwens niet afgesproken dat ik voor het pakket een handtekening moet zetten. Afgesproken was bezorging in de automaat. Die handtekening maakt PostNL er zelf van. Met het zetten van de handtekening heb ik, zoals eerder aangegeven, trouwens geen probleem.
Oh, dan zal ik vast verkeerd hebben gelezen.

witte angora
Berichten: 30919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
05 mei 2024 15:37
Moneyman schreef:
05 mei 2024 14:01
Ik_weet_niet_alles schreef:
05 mei 2024 08:13
Als ik jullie reacties lees dan is begrijpend lezen toch niet voor iedereen weggelegd.
Veelzeggend dat je dit soort flauwe oneliners nodig hebt.

Niemand (!) is het hier met je eens. Dus wie begrijpt het hier nu niet...?
Sorry hoor, maar het is voor iedereen toch volkomen duidelijk dat we allemaal pakketbezorgers zijn? :mrgreen:
Daarom heb ik dus mijn weekend flex abonnement. Kan ik pakjes door het hele land bezorgen. Levert me 0,30 per pakje op. :D :D

Erthanax
Berichten: 9736
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ben je dan Ritzen Koeriers 2.0, of dan toch liever Koolmees Koeriers?

witte angora
Berichten: 30919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door witte angora »

Vliegende kitten Koeriers.

Lady1234
Berichten: 27221
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dierenmishandeling bij kittens.

witte angora
Berichten: 30919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
05 mei 2024 23:46
Dat is dierenmishandeling bij kittens.
Welnee, ze doen het graag. Ze dragen een supermancape, vinden ze fantastisch. En het gewicht van de pakketjes is aan een maximum gebonden. Geen zorg. :D

Plaats reactie