PostNL misbruikt haar positie

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Ik_weet_niet_alles
Berichten: 950
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik heb eergisteren een bestelling geplaatst bij een webwinkel. Deze bestelling zou gisteren worden bezorgd. Omdat ik gisteren niet thuis was heb ik gekozen voor bezorging van de bestelling in de pakketautomaat van PostNL.
Gisteren bericht ontvangen dat de bezorging was vertraagd en deze vandaag bezorgd zou worden.
Vanmorgen bericht ontvangen dat ik het pakket moet afhalen bij de balie en mij daarbij moet legitimeren en een handtekening zetten. Voor de goede orde, bij bezorging aan huis hoef ik mij niet te legitimeren. Dat is ook geen eis van de webwinkel.
Vanmiddag naar de PostNL vestiging gegaan voor het afhalen van mijn pakket. Daarbij mijn ID bewijs laten zien. Toen de medewerkster de gegevens van mijn ID bewijs ging overnemen heb ik geprotesteerd dat ik dat niet wil. Daarop laat de medewerkster mij weten dat ik het pakket dan niet meekrijg en dat deze op de status geweigerd komt te staan.
Ik heb dit inmiddels aangekaart bij de webwinkel en gevraagd voor een oplossing. Ik ben benieuwd hoe de webwinkel hier mee omgaat.

Ik vind dat PostNL hier misbruikt maakt van de hun positie als ophaalpunt. Een positie die zij hebben gekregen door een webwinkel.
Ik ga deze kwestie in ieder geval aanmelden bij de ACM.

Ik vraag mij af of meerdere personen hier tegenaan lopen.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vrij logisch toch, dat men om legitimatie vraagt bij het afhalen? Anders kan iedereen met wat basale gegevens je pakket ophalen.

En natuurlijk is dat anders dan wanneer men jou thuis treft: dan ben je immers op het adres van de geadresseerde.

Speedy123
Berichten: 1308
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ID fraude komt veel voor. Mensen bestellen pakketjes op iemand anders naam.
Bij bezorging aan huis ligt vast waar er bezorgd is. Bij afhalen wordt het lastig. Men legt daarom het ID nummer vast bij afhalen. Dan kan een vals ID bewijs maar 1 keer gebruikt worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5550
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Daarbij mijn ID bewijs laten zien. Toen de medewerkster de gegevens van mijn ID bewijs ging overnemen heb ik geprotesteerd dat ik dat niet wil
Ze vullen alleen het documentnr. in, NIET je BSN of andere gegevens. En dat heeft verder niets te maken met alleen Postnl, ook DHL enz. doen dat als je het bij een pakketpunt afhaalt.

Of vind je het niet erg dat iemand anders je pakket meeneemt?

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 12:55
Ik vind dat PostNL hier misbruikt maakt van de hun positie als ophaalpunt. Een positie die zij hebben gekregen door een webwinkel.
Ik ga deze kwestie in ieder geval aanmelden bij de ACM.
Ik blijf dit een wonderlijke gedachte vinden. Zware termen als misbruik, een klacht bij de ACM... Heb je uberhaupt al eens aan PostNL zélf gevraagd waarom ze dat doen? Ze zijn daar namelijk heel transparant over in hun privacy-reglement.
Welke persoonsgegevens verwerken we?
Hieronder ziet u welke persoonsgegevens we verwerken:

Afhalen pakket of poststuk

Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:
  • Naam
    Adres
    Woonplaats
    Postcode
    Documentnummer van het pakket
    Camerabeelden (bij pakketautomaten)
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :

Type ID bewijs
Documentnummer ID bewijs (geen BSN)
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.
Ik ben wel benieuwd waar dat veronderstelde misbruik dan in zit.

Vooralsnog voelt dit voor mij vooral als het zoeken van problemen en als een totaal kansloze klacht. Zonde van de tijd van de ACM.

ZeerPrivé
Berichten: 5550
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zou de topictitel maar even aanpassen als ik jou was, want die slaat werkelijk nergens op.

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door riddert »

Bericht gemeld wegens belachelijke insinuaties jegens PostNL.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 950
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
04 mei 2024 13:20
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 12:55
Ik vind dat PostNL hier misbruikt maakt van de hun positie als ophaalpunt. Een positie die zij hebben gekregen door een webwinkel.
Ik ga deze kwestie in ieder geval aanmelden bij de ACM.
Ik blijf dit een wonderlijke gedachte vinden. Zware termen als misbruik, een klacht bij de ACM... Heb je uberhaupt al eens aan PostNL zélf gevraagd waarom ze dat doen? Ze zijn daar namelijk heel transparant over in hun privacy-reglement.
Welke persoonsgegevens verwerken we?
Hieronder ziet u welke persoonsgegevens we verwerken:

Afhalen pakket of poststuk

Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:
  • Naam
    Adres
    Woonplaats
    Postcode
    Documentnummer van het pakket
    Camerabeelden (bij pakketautomaten)
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :

Type ID bewijs
Documentnummer ID bewijs (geen BSN)
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.
Ik ben wel benieuwd waar dat veronderstelde misbruik dan in zit.

Vooralsnog voelt dit voor mij vooral als het zoeken van problemen en als een totaal kansloze klacht. Zonde van de tijd van de ACM.
Ik heb PostNL niet ingeschakeld en ben geen klant van PostNL. Ik heb dus niets te maken met de voorwaarden van PostNL. Het is dan aan de webwinkel om deze informatie te verstrekken bij het aangaan van de overeenkomst.

Met de webwinkel is overeengekomen om de bestelling te plaatsen in de pakketautomaat en niet voor het afhalen aan de balie.
Als ik een bestelling laat bezorgen bezorgen bij bijv. AH moet ik mij wel legitimeren maar worden er geen gegevens overgenomen of gescand.

PostNL voegt bij het afhalen van de bestelling mijn gegevens samen. Dat wil zeggen, naam, adresgegevens, ID nummer en ID bewijs. Dat is misbruik maken van hun functie als afhaalpunt. Deze gegevens worden bewaard zonder mijn toestemming. U kunt er dan wel van overtuigd zijn dat deze gegevens bij PostNL veilig zijn, ik ben dat niet.

Of een klacht wel of niet bij de ACM thuishoort is ter beoordeling aan de ACM en niet aan u.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 13:39
Ik heb PostNL niet ingeschakeld en ben geen klant van PostNL.
Je koopt bij een webwinkel die PostNL als derde/ hulppersoon inschakelt. Als je dat niet wilt, moet je elders kopen. Of thuis zijn.
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 13:39
Ik heb dus niets te maken met de voorwaarden van PostNL. Het is dan aan de webwinkel om deze informatie te verstrekken bij het aangaan van de overeenkomst.
Oftewel: als je al wilt klagen, moet je bij de webwinkel zijn, niet bij PostNL. Je klopt aan de verkeerde deur.
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 13:39
Met de webwinkel is overeengekomen om de bestelling te plaatsen in de pakketautomaat en niet voor het afhalen aan de balie.
Nogmaals: klaag dáár dan over. Vraag is bovendien of er een ruimte in de pakketautomaat beschikbaar is. Zo niet, dan gaat het alsnog naar een PostNl ophaalpunt.
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 13:39
Als ik een bestelling laat bezorgen bezorgen bij bijv. AH moet ik mij wel legitimeren maar worden er geen gegevens overgenomen of gescand.
En dus?
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 13:39
PostNL voegt bij het afhalen van de bestelling mijn gegevens samen. Dat wil zeggen, naam, adresgegevens, ID nummer en ID bewijs. Dat is misbruik maken van hun functie als afhaalpunt. Deze gegevens worden bewaard zonder mijn toestemming. U kunt er dan wel van overtuigd zijn dat deze gegevens bij PostNL veilig zijn, ik ben dat niet.
Je beargumenteert nog steeds niet wat dan dat veronderstelde misbruik is. Bij dergelijke stevige beschuldigingen is dat wel het minste.
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 13:39
Of een klacht wel of niet bij de ACM thuishoort is ter beoordeling aan de ACM en niet aan u.
Ik weerhoud je nergens van, maar ik vind er wél iets van. Doet PostNL eens iets goed (namelijk fraude voorkomen), is 't wéér niet goed...

En ik neem, omdat je die vraag niet beantwoordt, maar even aan dat je niet eens bij PostNL hebt geklaagd?

Erthanax
Berichten: 9736
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Erthanax »

PostNL is de enige niet. Als ik een pakketje van bol.com ophaal bij Albert Heijn, scannen ze daar wel degelijk mijn rijbewijs.
En als ik iets bij een afhaalpunt laat bezorgen, wil de webwinkel bij het bestellen toch weten waar ik woon, én mijn telefoonnummer. :mrgreen:

Waarom beschouwen sommigen tegenwoordig heel logische en noodzakelijke handelingen direct als een schending van de privacy?

Thijs124
Berichten: 801
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Stel je eens voor ze geven een pakje af zonder de identiteit te controleren en daarna komt de geadresseerde voor zijn pakje.
Dan vertellen ze het is inmiddels al weg.
Wij controleren geen id. Wij weten niet alles.

Nijogeth
Berichten: 10077
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Pakketjes waar een handtekening voor nodig is, die kunnen sowieso nooit in een pakketautomaat geplaatst worden.

rwolters
Berichten: 1615
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door rwolters »

Dat toenemende Karen (of in het Nederlands Gerda) gedrag begint echt irritante vormen aan te nemen in Nederland.

rwolters
Berichten: 1615
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door rwolters »

Erthanax schreef:
04 mei 2024 13:58
PostNL is de enige niet. Als ik een pakketje van bol.com ophaal bij Albert Heijn, scannen ze daar wel degelijk mijn rijbewijs.
En als ik iets bij een afhaalpunt laat bezorgen, wil de webwinkel bij het bestellen toch weten waar ik woon, én mijn telefoonnummer. :mrgreen:

Waarom beschouwen sommigen tegenwoordig heel logische en noodzakelijke handelingen direct als een schending van de privacy?
Omdat we een land zeikende individuen beginnen te worden (of al zijn). Het gaat gewoon te goed hier waardoor mensen dingen gaan zoeken om over te zeuren. Misschien toch eens tijd voor een echte economische crisis.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, ik_weet_niet_alles, weet je inmiddels al wat meer...?

Arizonakid
Berichten: 1144
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Schurken zijn het, zomaar er zeker van willen zijn dat je pakje bij de juiste persoon terecht komt, hoe durven ze.

“Als je niet weet waar je over praat, kan je beter niks zeggen”
Confusius, 1234 ad.

witte angora
Berichten: 30918
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat heerlijk dat er nog fysieke winkels zijn waar je je spullen tegen contante betaling direct mee kan krijgen. Niks geen privacy gedoe, helemaal volstrekt anoniem.

Vanmiddag nog een scheerkwast gekocht bij een winkel die al wat ouderwets aandeed. Kon er niet pinnen, enkel contant betalen. Had een paar dubbeltjes te weinig, was geen probleem, kreeg het zo mee. Die man heeft werkelijk geen idee wie ik ben en waar ik woon, of hoe ik bij zijn winkel ben gekomen. Wat een privacyzegen dat dit nog kan!

Lady1234
Berichten: 27219
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan weet hij ook nog niet wat u met die scheerkwast gaat doen.

witte angora
Berichten: 30918
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, dat ook nog. Op de sportschool kwam ik iemand tegen die van een oude trapleuning een paar toestellen had gemaakt om te sporten. Misschien ga ik van die scheerkwast wel iets heel anders maken. Gaat hem niks aan!

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 950
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Als ik jullie reacties lees dan is begrijpend lezen toch niet voor iedereen weggelegd.
Ik heb geen problemen om mij te identificeren als ik het pakket op ga halen of een handtekening te zetten. Mijn bezwaar is erop gericht dat ik niet wens dat PostNL mijn ID nummer opslaat. Dat is voor het hele proces ook niet nodig. Ik heb een mail met een barcode ontvangen. Die hoefde de medewerkster niet te zien, Ze heeft zelfs niet eens gekeken naar de bevestigingsmail. Het enig dat gevraagd werd was mijn naam en huisnummer.
Als mijn pakket in de automaat ligt krijg ik een mail met de code van de automaat. Geen verdere controle of niets, Volgens jullie is een mail voor het ophalen van een pakket uit de automaat voldoende controle maar eenzelfde mail voor het ophalen van een pakket bij de balie niet.
Met de webwinkel is trouwens niet afgesproken dat ik voor het pakket een handtekening moet zetten. Afgesproken was bezorging in de automaat. Die handtekening maakt PostNL er zelf van. Met het zetten van de handtekening heb ik, zoals eerder aangegeven, trouwens geen probleem.

Blijkbaar zijn wij een land geworden waarin wij het normaal vinden dat besteldiensten een aparte positie genieten. Bezorgers die de wet overtreden met te hard rijden, met hun wagen het verkeer blokkeren, hun pakketten links en rechts dumpen of gewoon ergens in de straat afgeven e.d. Dan is het normaal dat er niets gecontroleerd hoeft te worden en het pakket gewoon aan een willekeurig persoon wordt afgegeven. Als een pakket bij de buren of verder in de straat wordt afgegeven is dat normaal gedrag. Als ik naar een afhaalpunt ga en niet wil dat mijn gegevens worden overgenomen dat is dit forum te klein en wordt er hel en verdoemenis gepredikt. Het zijn de afhaalpunten die zich rechten veroorloven gewoon omdat het kan.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat bij een verkeerscontrole een agent mijn ID gegevens ging opschrijven na een controle. Evenmin in het openbaar vervoer. Ook bij een controle op straat worden mijn gegevens niet opgeschreven maar alleen gecontroleerd. Eveneens in voetbalstadions waar mijn ID alleen wordt gecontroleerd maar niets wordt opgeschreven. Daar is het blijkbaar niet nodig om gegeven te registreren maar voor een afhaalpunt zouden dus weer andere regels gelden.

Plaats reactie