LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
stitches
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2013 11:53

internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door stitches »

afgelopen week een zending uit Amerika ontvangen, onderkant enveloppe was los , 2/3 van de inhoud ontbrak.De enveloppe was niet geseald ofzo door PostNL .Postbode liep nog in de straat, ik heb hem meteen aangesproken en hij heeft er foto's van gemaakt en het doorgegeven aan hogerhand. Wat ik heb ontvangen woog ongeveer 240 gram. Zelfs de pakbon was verdwenen.
Zelf onmiddelijk een klacht via de site van PostNL ingediend.
Daarop een telefonische reactie gehad , ze gaan zoeken maar postNL is niet aansprakelijk als er niets gevonden wordt, want er zat geen barcode op de enveloppe.Maar dat hadden ze er zelf op moeten plakken.
Deze zending is afkomstig uit Amerika, was daar met de bijbehorende code prima te volgen, op de papieren staat het gewicht aangegeven ( net onder de 1100 gram omgerekend naar grammen)
In Nederland had postNL er een barcode (3s.......) op moeten plakken en had ik importkosten moeten betalen( CN22 ) .
Hierdoor had deze enveloppe niet in het gewone postverkeer mogen komen maar met de pakketdienst aangeboden moeten worden. Dan moet je contant een x-bedrag betalen voordat je je pakje in handen krijgt.
Kortom de fouten liggen bij PostNL maar die verschuilen zich achter hun eigen voorwaarden waardoor ze niet aansprakelijk zijn. Volgens PostNL is de afzender verantwoordelijk om er voor te zorgen dat die 3S code op de enveloppe werd geplakt.
Maar als zij het op de goede manier verzend en PostNL doet zelf niet wat ze moeten doen ,lijkt me toch dat PostNL aansprakelijk is.
Afgelopen zaterdag is diegene die in mijn woonplaats verantwoordelijk is voor de post, langs geweest , hier op het sorteerpunt is in ieder geval niets gevonden.

Iemand enig idee hoe ik dit verder aan moet pakken ?
Het is namelijk geen klein bedrag wat er nu aan goederen verdwenen is.
Ben toch bang dat die spullen niet meer boven water gaan komen en als postNL blijft roepen dat het niet hun fout is door het ontbreken van die goede code heb ik pech terwijl zij juist verantwoordelijk zijn voor de fouten die gemaakt zijn

groetjes
Geke

Postloper
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2012 22:32

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Postloper »

Hallo,deze zending is verzonden vanuit de VS,naar ik aanneem met US postal.Was de brief aangetekend
verzonden vanuit Amerika?En was de brief verzekerd verzonden vanuit de USA?
Dan zal de verzender via US postal onderzoek moeten laten instellen naar het traject dat deze aangetekende heeeft afgelegd.Is de brief verzekerd kan de verzender aanspraak maken op een vergoeding en deze met geadresseerde verrekenen.
Op de brief,in Nederland aangekomen moet een pakbon gezeten hebben zoals U al meldde.
Traject is dan dat de brief via de belasting vrijgegeven wordt voor aflevering bij geadresseerde.
Dat de post er een 3S RRRD sticker op zou moeten plakken klopt niet.Deze stickers worden gebruikt om vanuit Nederland om aangetekende zendingen mee aan te geven en aangezien deze brief al vanuit de
VS gestickerd was,U kon hem tenslotte via track en trace volgen,was dat al gedaan.Vergeet niet dat er in de VS betaald is voor verzending tot bij U thuis.Ik krijg sterk het idee dat de pakbon bij aankomst in NL al verdwenen was en dat de post hem daarom als normale brief behandeld heeft.Wat overigens niet correct is daar de post had moeten kunnen zien dat het een beschadigde brief was en had dien overeenkomstige maatregelen moeten nemen,zoals de brief uit de roulatie halen,sealen enz en hem zo afleveren.

Postloper. ( werkzaam bij post.nl)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

PostNL is niet aansprakelijk omdat u geen contractpartij bent. Contractpartij is degene die heeft betaald aan de vervoerder voor de verzending en derhalve een overeenkomst is aangegaan met in dit geval http://www.usps.com

Die persoon moet de schade verhalen bij USPS indien mogelijk. Als de zending niet aangetekend en niet verzekerd werd verzonden, is schade verhalen voor de verzender onmogelijk, ook al zit er een barcode op de zending

Op het postkantoor kon je vroeger een proces verbaal laten maken van verzekerde en/of aangetekende zendingen die beschadigd en/of incompleet waren aangekomen (om dit als bewijs aan de verzender te geven). Maar omdat PostNL geen postkantoren meer heeft zou ik niet weten hoe dat nu moet.

Veel zendingen worden trouwens niet belast met invoerrechten omdat de controle daarvan (door PostNL) ook zo lek is als een mandje.

stitches
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2013 11:53

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door stitches »

dank jullie wel voor het meedenken,
bij USPS is de zending te volgen totdat het op 31 mei het land verlaat.Dat heb ik zelf met de code van de verzender kunnen volgen.
Dat van die 3S code wordt door PostNL zelf aangevoerd als bewijs waarom ze niet aansprakelijk zijn.
Inderdaad betaal je voor lang niet alle zendingen importkosten .Rare is wel dat je voor het grootste gedeelte van de zendingen waar je voor moet betalen je ook een sticker met 3S code op de enveloppe hebt zitten.

Je moet trouwens als ontvanger in Nederland een klacht indienen. Doe je dat als afzender moet je eerst schriftelijk toestemming van de ontvanger hebben. Blijkt uit de algemene voorwaarden van PostNL.

In mijn geval geeft de afzender aan dat alles prima is gegaan totdat het in Nederland is ontvangen en dat zij niet aansprakelijk is voor fouten van de post in Nederland.

Kortom ik ben voor een aardig bedrag aan goederen kwijt, of het ooit gevonden is is maar de vraag.

groetjes
Geke

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In mijn geval geeft de afzender aan dat alles prima is gegaan totdat het in Nederland is ontvangen en dat zij niet aansprakelijk is voor fouten van de post in Nederland.
Dat klopt dus niet. Was de zending wel degelijk verpakt? Zo niet, dan kan de post er ook niks aan doen dat het onderweg stuk gaat. De verkoper is gewoon aansprakelijk. Als het een Paypal / eBay transactie was: gewoon een geschil indienen.

Postloper
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2012 22:32

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Postloper »

Geke,3 S RRRD codes worden binnen Nederland gebruikt voor aangetekende zendingen.Aangetekend betekent dan ook dat Post.nl aansprakelijk is voor geleden schade voor de verzender/ontvanger.Bij
gewoon aangetekend gaat dit om € 45.Bij verzekerde verzending gaat het om het aangegeven bedrag
op het verzendbewijs en dat bedrag wordt dan bij vermissing/ beschadiging vergoedt.
Kijk,ik heb het hele post systeem wel eens vergeleken met een black box theorie,je gooit er aan de ene kant iets in en je moet maar afwachten hoe het er aan de andere kant weer uitkomt.En ik moet uit ervaring als werknemer van Post.nl toch zeggen dat het in 99,7% van de gevallen gewoon goed gaat.
En voor jou begint het traject in de USA en ik ben het met Bob S eens dat de verzender er zich wel makkelijk vanaf maakt.

Postloper

stitches
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2013 11:53

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door stitches »

Dank jullie voor het meedenken.
De enveloppe was zo'n bruine die veel in Amerika wordt gebruikt , de inhoud was verpakt in een aantal gripzakjes die vervolgens in een grotere gripzak zaten.
Het is een methode die veel vaker gebruikt wordt en normaal gesproken prima werkt.
Ik koop vrij veel in Amerika, als ik ooit alle enveloppe had bewaard had ik zo kunnen laten zien dat er selectief 3S-codes geplakt en import gevraagd wordt. Terwijl het iedere keer om dezelfde manier van verzenden vanuit Amerika gaat.
Nu is de enveloppe aan de onderkant open gegaan en is de inhoud er vervolgens uitgevallen.

Ik denk dat er weinig anders op zit dan een geschil te openen bij Paypal. Ook omdat het onderzoek bij PostNL te lang gaat duren omdat je bij Paypal binnen een bepaalde tijd een geschil moet openen.

Verzender blijft aangeven dat zij goed heeft verzonden ,het op Amerikaans grondgebied goed is gegaan en dat zij niet verantwoordelijk is voor de fouten van Post.nl .
Wordt de zaak bij Paypal in mijn voordeel beslist is zij geld kwijt en is PostNl de lachende partij want die komt weg door "gebruik" te maken van hun eigen algemene voorwaarden terwijl ze zelf meerdere fouten hebben gemaakt.

Overigens heeft diegene die in mijn woonplaats verantwoordelijk is voor de post afgelopen zaterdag ook al aangegeven dat deze post niet is verwerkt op de manier waarop het had gemoeten. Maar ja dat is mondeling gedaan.

groetjes
Geke
Laatst gewijzigd door stitches op 12 jun 2013 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.

PostNL Webcare
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:05

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door PostNL Webcare »

Het spijt ons dat wij bovenstaande reactie hebben aangetroffen op deze website. Wij nemen klachten zeer serieus en wij willen graag weten of wij iets voor u kunnen betekenen. Wilt u met ons contact opnemen via Twitter @PostNL , Facebook.com/PostNL of kijk op onze website www.postnl.nl. Hier vindt u ook de overige contactgegevens van onze klantenservice.

stitches
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2013 11:53

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door stitches »

klachtenformulier heb ik afgelopen donderdag al uitgeprint en opgestuurd( incl kopie van de artikelen die erin zaten en een foto ) is verzonden naar jullie antwoordnummer in Leeuwarden. Daar heb ik nog geen schriftelijke bevestiging op gehad, die zou er als het goed is binnen 10 werkdagen moeten zijn en dan hoor ik de uitkomst binnen 4 weken.

Via twitter heb ik de gegevens ook al doorgegeven.

Postbode die de foto's heeft gemaakt heeft die naar hogerhand gestuurd en daarop is ook al een reactie geweest(afgelopen zaterdag)

Dus mijn gegevens zijn wel degelijk bekend, wat PostNL zou kunnen betekenen is zorgen dat er in ieder geval een bevestiging komt dat ze ergens mee bezig zijn nadat je je gegevens hebt verstuurd en dat ze het niet steeds gooien op hun eigen voorwaarde maar ook kunnen erkennen dat ze fouten (kunnen)maken.

groetjes
Geke

nichristina
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2013 18:23

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door nichristina »

Wij hebben zo'n rare geval met een heel onlogische stap van postnl.

Een pakket uit Australie waarvoor moest betaald worden, is terug gestuurd naar Australie met als reden dat de ontvanger heeft geweigerd te betalen. Dit pakket is zogenaamd 11 juni bij de deur geleverd volgens de telefoonmedewerkster. De punt is dat wij 11 juni 2013 niet thuis waren (Dit is te bewijzen). Dus het kan onmogelijk zijn dat wij het pakket geweigerd hebben. Omdat het zogenaamd geweigerd is, is deze pakket terug gestuurd naar Australie zonder dat wij het weten. Met als gevolg extra kosten voor de verzender en extra kosten voor ons, want het moet weer gestuurd worden. Sowieso kan het niet bij de buren geleverd worden omdat ervoor betaald moet worden. Of verwacht de postbode/postnl dat de buren het gaan betalen? Ik snap dat tegenwoordig als je er niet bent dat een pakket geleverd kan worden bij de buren maar niet als er voor betaald moet worden. Maar dit was een belangrijk pakket. Het probleem dat het pakket nog een keer naar Nederland verstuurd moet worden (200 audollar verzendkosten) Wie moet er nu voor deze kosten draaien?

klachtenformulier ingevuld en teruggebeld door een medewerkster. De slimme opmerking gekregen dat iemand bij ons thuis het heeft geweigerd. Wij wonen met z'n tweeën dus dat kan niet of het moet de inbreker zijn geweest die de deur opende.

De volgende onlogische actie zou moeten zijn dat de verzender uit Australië een klacht moet gaan indienen want wij kunnen dat niet doen. En het gaat 3 a 4 maanden duren voor dat hij de kosten van dit pakket krijgt. Inmiddels moeten wij wachten voor ons pakket totdat dit geregeld word? Want wij en de verzender wil niet nog een keer met deze kosten gaan draaien omdat de pakket bezorger van hier in de buurt zijn werk niet goed doet. Wij hebben 800 euro aan dit pakket betaald incl. verzendkosten en nu moet meneer in Australië een klacht indienen hier in Nederland? Hij heeft ons pakket en ook nog de geld. Het regelen om het pakket weer te sturen of ons geld terug krijgen kost ook tijd gezien er 9 uur verschil is tussen Nederland en Australië. Als het aangeschafte product in Nederland of ergens hier in de buurt te krijgen was hadden wij niet helemaal in Australië moeten bestellen.


Ik weet niet eens waarvoor er een klachtenformulier is als mensen niet geholpen kunnen worden. Wie weet waar ik met deze klacht kan gaan. We zouden graag minimaal een gedeelt van de volgende verzendkosten willen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@Nichristina:

Is het pakket te volgen via http://auspost.com.au/track/ en http://parcels-uk.tntpost.com/ ?

Ik zou de situatie voorleggen aan de verzender. En hem/haar vragen contact op te nemen met Australia Post om zo het pakket opnieuw kosteloos te laten verzenden door Australia Post.

Dit komt namelijk vaker voor. Normaal is het zo dat een pakket dat niet aangeboden kon worden omdat de geadresseerde niet thuis was, 3 weken blijft liggen op het postkantoor. De geadresseerde krijgt dan een afhaalbericht. Dit is bij jou ook niet gebeurd. En dat is spijkerhard bewijs dat PostNL er (weer) een puinzooi van gemaakt heeft. Australia Post kan dit makkelijk controleren door de tracktracecode op internet na te kijken. Zij kunnen dan vaststellen dat PostNL de fout heeft gemaakt. De financiële schade wordt dan onderling tussen Australia Post en PostNL geregeld.

nichristina
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2013 18:23

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door nichristina »

Dit is een goede tip. Het is te proberen, ondanks klantenservice van postnl erop staat dat wij geweigerd hebben. "Het staat in het systeem en we kunnen niets meer doen" :zegt dan mevrouw postnl. De barcode is niet te traceren via de link van Australië. We gaan vannacht contact opnemen met Australië. Dit kost weer geld en slaapuren.

Alvast bedank!

stitches
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2013 11:53

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door stitches »

de soap rond de vermist inhoud krijgt weer een vervolg , ontving vandaag een brief van PostNL ,de zoektocht had geen positief resultaat opgeleverd. blablabla. Omdat uw zending geen barcode bevatte waren de onderzoeksmogelijkheden helaas beperkt.....graag maakt hij mij er op attent om gebruik te maken voor aangetekend.

Zal wel aan mij liggen maar als de INHOUD van een enveloppe weg is staat daar toch geen barcode op ??
ik heb zelfs foto's aangeleverd van hoe de inhoud er uit zou moeten zien met een bestellijst met daarop aangegeven wat weg is.
Dus maar weer geklaagd :

begin juni is de inhoud van een zending kwijt geraakt, was een zending uit het buitenland . referentienummer 003********* . Daar ontving ik vandaag een brief over van postNL . Ik weet wel zeker dat jullie of niet willen snappen wat er mis is gegaan of jullie verschuilen achter algemene voorwaarden . Dit was een zending vanuit Amerika, was daar prima te volgen, had in Nederland voorzien moeten worden van een 3s code en ik had invoerrechten moeten betalen. Dat heeft postNL allemaal nagelaten en nu verschuilen jullie je nogmaals achter we kunnen niet verder zoeken want die 3S code zat niet op de enveloppe.
Anders is het misschien raadzaam dat jullie zelf contact opnemen met diegene die in Heerhugowaard verantwoordelijk is voor de postbezorging, hij begreep namelijk wel hoe de vork in de steel zat. Misschien kan hij jullie nogmaals uitleggen waar het mis is gegaan want mijn uitleg snappen jullie duidelijk niet.

Nog voor een keer : postNL hoort bij binnenkomst in Nederland die barcode op de enveloppe te plakken, hoe kan het zijn dat een bedrijf niet aansprakelijk is voor zijn eigen fouten ???????????

Ik ben er helemaal klaar mee, ben als webwinkel al druk op zoek naar andere verzenders, maar ja bij zendingen vanuit het buitenland waar je invoerrechten voor moet betalen moet het wel via PostNL.

nichristina
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2013 18:23

Re: internationale zending,deel weg postNL niet aansprakelijk?

Ongelezen bericht door nichristina »

We zijn weer de volgende dag gebeld door klantenservice van postnl. Gelukkig deze keer vriendelijk en behulpzaam. Alleen moet degene in Australië een klacht indienen en dan kan hij ook het pakket gratis versturen omdat Nederland en Australië een overeenkomst hebben.

Er is dan gelijk een klacht ingediend tegen de postbode. Tot ons verrassing stond hij gister voor de deur om te vragen wat de klacht was want bij postnl willen ze hem niet vertellen wat het was. Mijn boze vriend heeft hem tot in de details uitgelegd wat er gebeurd was waarop hij antwoordde die hij die week geen pakket moest leveren in deze straat.

Heel appart. Maar het pakket wordt weer gestuurd naar Nederland dus het wordt afwachten.

Gesloten