LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oproep: Glucosamine

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door Radar »

Heeft u in het verleden Glucosamine geslikt? De redactie is benieuwd naar uw ervaringen. Mail ons: [email protected].

BertvanEck
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 okt 2005 14:24

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door BertvanEck »

ik gebruik het al meer als 3 jaar had moeite met lopen van 500 meter nu loop ik met gemaak 2 of 3 km per dag maar ik gebruik het nog elke dag :D

Vlinder65
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2008 15:21

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door Vlinder65 »

Ben artrose-patient, en heb het op aanraden van mijn ergotherapeut een paar maanden geslikt..................
Helaas zonder een enkel resultaat,erg jammer,want het is nog duur ook,als het nou geholpen had,dan was het het geld dubbel en dwars waard

snagtor
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2008 16:30

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door snagtor »

Ik had erg pijnlijke schouders. Sinds ik glucosamine slik heb ik er bijna geen last meer van. Ik gebruik Compleet Gewrichten Support met chondroitine, MSM en collageen type II (Kruitvat).

Kyle
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 apr 2007 18:21

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door Kyle »

ik heb chronische pijnklachten in nek en rug door slijtage

het helpt geen moer glucosamine

BertvanEck
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 okt 2005 14:24

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door BertvanEck »

ik heb in het begin een hogere dosering genomen 6 weken lang en toen de normale dosering ik gebruik glucosam hydrochloride 1500 mg en ik gebruik het voor pijn aan mijn heupen

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door Henri42 »

jammer dat dit preparaat niet door de zorg verzekeraar betaald wordt :)

waarom wil Radar deze informaties hebben ?

Lindy2
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2008 11:09

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door Lindy2 »

Heb dit spul als aanvulling bij mijn voeding gedurende maandenlang geslikt "omdat het zo goed voor je ZOU zijn".

Nou, het deed helemaal NIETS met me.
Ik heb gelezen dat tabletten met glucosamine in de maag volledig afgebroken wordt en verder niets doet in het lichaam.
Gewoon gezond leven en eten en je hebt al deze aanvullingen helemaal niet nodig.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door Henri42 »

allemaal artsen >> :shock: :oops:

iniki
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:58

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door iniki »

Lindy2@
Heb dit spul als aanvulling bij mijn voeding gedurende maandenlang geslikt "omdat het zo goed voor je ZOU zijn".

Nou, het deed helemaal NIETS met me.
Ik heb gelezen dat tabletten met glucosamine in de maag volledig afgebroken wordt en verder niets doet in het lichaam.
Gewoon gezond leven en eten en je hebt al deze aanvullingen helemaal niet nodig.
Ik vind deze reactie wel erg kort door de bocht.

Ga je zo maar iets slikken wat alleen goed voor je zou zijn :roll: ??
Kijk je dan niet verder WAAr het goed voor is?

Gezond leven is uiteraard heel goed..maar ons voedsel is vaak niet toereikend meer om je optimaal te laten functioneren.
Sla wordt bijv. op glaswol gekweekt met kunstmest enz.enz.
En over vlees hoeven we het al helemaal niet te hebben :twisted:

Maar om bij het onderwerp Glucosamine te blijven..dit middel zou een soort (glad)laagje leggen om je gewrichten, zodat ze makkelijker langs elkaar glijden...(Door de ontstekingsreactie, die gepaard gaat met artrose, worden de gewrichten ruw en dat geeft de pijn bij artrose)

:idea: Zelf heb ik geen ervaring hiermee maar heb wel goede verhalen hierover gehoord.
Ook weet ik van een hond die het zeer goed deed op dit middel...(goedkoper dan de Dierenarts en onschadelijk)
Het schijnt het beste te werken in combinatie met chondiritine..Kruidvat is goed te gebruiken en niet duur.

Tiejentsjie

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door Tiejentsjie »

Goedenavond,

Voordat ik dit middel wilde slikken, afgezien van de prijs, want elk geneesmiddel kan bijna dodelijk zijn (vraag mijn broer), heb ik het bij mijn reumatologe geinformeerd. Zij zei dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs was dat het zal helpen voor het kraakbeen in de gewrichten. Er zijn wel mensen die baat hebben tegen pijn. Moet je goed afvragen hoe dit kan en wat het met je doet.

doret
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 sep 2007 21:12

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door doret »

Ik werk in een drogist/ vitaminewinkel en het merendeel van de mensen heeft baat bij glucosamine (ik vraag het vaak aan mensen alhoewel er best mensen zijn die niet meer terugkomen doordat het niet bij ze werkt).
In de uitzending van vanavond werd vooral aandacht geschonken aan de tegenstanders en de onderzoeken die niet veel uitwezen.
Pim van Solgar (niet de minste op vitamine gebied) werd steeds onderbroken waardoor zijn kant van het verhaal niet goed in beeld kwam.
Ik vond de uitzending tegenvallen omdat het vooral van 1 kant belicht werd .
Helaas zijn er een hoop mensen die daar dan ook blindelings op afgaan en zo krijgen de verhalen over dat extra voedingssupplementen slikken totaal overbodig is de overhand.

iniki
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:58

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door iniki »

Doret@
Ik vond de uitzending tegenvallen omdat het vooral van 1 kant belicht werd .
Helaas zijn er een hoop mensen die daar dan ook blindelings op afgaan en zo krijgen de verhalen over dat extra voedingssupplementen slikken totaal overbodig is de overhand.
Nou die artsen slikken zelf allemaal (stiekum) vitamines..daar durf ik vergif op in te nemen! :twisted:

Ik vraag mij dan ook af waarom velen hun patienten alleen met "gezond eten advies" het bos in sturen..(En vitamineprep. zelfs afraden)!

Men zou hierbij toch bijna gaan denken dat ze bang zijn, minder werk te gaan krijgen?s :wink:

doret
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 sep 2007 21:12

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door doret »

Inderdaad hoor je vaak dat ze zelf wél voedingssuplementen slikken maar het niet voorschrijven.
Wij daarentegen zullen mensen nooit en te nimmer vertellen dat ze niet naar een arts hoeven te gaan maar alleen maar onze suplementen hoeven te slikken om weer helemaal gezond te worden.

BertvanEck
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 okt 2005 14:24

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door BertvanEck »

Deze dame van de tros staat bekend om haar eenzijdig kijk op het vraag stuk ik denk sp stemmer

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Glucosamines en vitamines.

Oftewel een harde verkooppraktijk van fabrikanten/distributeurs/winkels om onzinnige preparaten met veel bombarie en angstaankweken aan de man te brengen.
Dat dit alles nu sterker onder de aandacht wordt gebracht komt waarschijnlijk door de nieuwe wet dat men een product niet die eigenschappen mag aanprijzen die het niet bezit!
Van glucosamines is nimmer aangetoond dat dit inderdaad werkt zoals fabrikanten/winkels beloven.
Daarom durfde de spreker namens die groep supplementenverkopers ook in de uitzending NIET die uitspraken te doen die nog steeds dagelijks in krant- en weekbladen toch overvloedig te vinden is.
--------------------------------------
En om vitamineslikkers weer even met beide benen op de grond te zetten nogmaals hier wat ik eerder schreef;
Hier een overzicht van de aanbevolen eenheden zoals deze in Nederland officieel gelden.
Deze algemene eenheden genoemd als AH.
De eenheden door Orthomoleculaire artsen genoemd als OM.

Vitamine A. AH=1mg.OM=6-12. gevaar voor vergiftiging aanwezig
-------------------------------------------------------------------------
Vitamine D.AH=0-2,5.OM=30. gevaar voor vergiftiging aanwezig (1)
-------------------------------------------------------------------------
Vitamine E.AH=12.OM=800. gevaar gering.
-------------------------------------------------------------------------
Vitamine B1.AH=1,1.OM=50-100. gevaar gering.
-------------------------------------------------------------------------
Vitamine B2.AH=1,6. OM=50-100. gevaar gering.
-------------------------------------------------------------------------
Vitamine B3. (2). OM=300-600. gevaar beperkt.
-------------------------------------------------------------------------
Vitamine B5.AH= -. OM=100-200. gevaar gering.
-------------------------------------------------------------------------
Vitamine B6.AH=1,5.OM=50-100. gevaar aanwezig.
-------------------------------------------------------------------------
Vitamine B11. AH=200-300.OM=400-800. gevaar gering.
-------------------------------------------------------------------------
Vitamine B12.AH=2,5. OM=100-200. gevaar gering.
-------------------------------------------------------------------------
Vitamine C.AH= -.OM= 1000-18000. misselijkheid (3).
==============================================
(1).Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht.
Ouderen met name hebben soms een tekort door teveel bedekkende kleding en te weinig buiten komen.
Ook donkergekleurde mensen hebben hier vaak te weinig vitamine D doordat hun huid teveel het zonlicht tempert.
Bovendien is het voedselpatroon hier anders dan in het land van herkomst waar men voedingsmiddelen heeft die wel meer sporen vitamine D bevat.
Dat men daar toch vaak de ziekte Rachitis(Engelse ziekte) tegenkomt komt voornamelijk door ondervoeding.
Overigens is rachitis veroorzaakt door botontkalking.
Ik kom daar later op terug.
---------------------------------------------------------------------------
(2) Hier zijn geen Nederlandse normen gesteld. Men houdt zich hierbij aan de Amerikaanse officiële normen vast.
----------------------------------------------------------------------------
(3) Het vitamine C-verhaal waarbij er het feit is dat een teveel van de ingenomen hoeveelheid gewoon wordt uitgeplast.
Dit teveel maakt de urine zuur hetgeen leidt tot kalkneerslag in de nieren waardoor niersteenvorming makkelijk tot ontwikkeling komt.
--------------------
Het verhaal van botontkalking (osteoporose) veroorzaakt door melkdrinken omdat daardoor het bloed zuur zou worden is de klokken zien maar de klepels niet zien hangen.
Sterker nog! Kennelijk niet willen zien hangen!!
Melk wordt inderdaad zuur als men het te lang bewaard maar nergens is ook maar te vinden dat melk in het lichaam in zuur wordt omgezet.
Melkzuur dat wel in het lichaam gevormd wordt is het signaal dat een spier (of spieren) teveel worden overbelast en geen of onvoldoende zuurstof meer heeft om zijn funktie goed te verrichten.
Sporters kennen dit verschijnsel.
----------------------
Vooral vrouwen die zwanger zijn moeten niet teveel viamine A gebruiken omdat dit kan leiden tot aangeboren afwijkingen.
---------------------
Foliumzuur dat zo vaak als bewijs wordt aangevoerd door de alternatieven heeft inderdaad bij een tekort aan foliumzuur de mogelijkheid bij de ongeboren vrucht het vormen van een "open ruggetje".
Dit defect ontstaat dan in de eerste drie weken van de zwangerschap en op het moment dat de menstruatie uitblijft is dan nog foliumzuur slikken te laat.
De diskussie is in dit geval dan ook of men jonge vrouwen preventief foliumzuur zouden moeten laten slikken.
----------------------
Kortom, een heel verhaal waarbij een groot deel berust op aannames.
Dat een teveel slikken van vitamines volkomen overbodig in en sommige gevallen zelfs gevaarlijk is is onomstreden.
Het zou dan ook te wensen zijn dat men zich meer zou richten op de officiele publikaties en niet op het slikken van die (dagelijkse hoeveelheden zoals door orthomoleculaire artsen wordt aanbevolen.
Evenwichtige voeding en regelmatig fruit eten maakt dat de gemiddelde Nederlander voldoende vitamines naar binnen krijgt.
En wil men een extradosis vitamine C? Neem dan een kiwi-vrucht.


Grootvader

A-W
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2008 20:15

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door A-W »

Ik heb al jaren Fibromyalgie en ben ook op zoek gegaan naar middelen die mijn pijnen zouden kunnen verzachten.
Zo dus ook Glucosamines geprobeerd, maar helaas zonder enig resultaat.
Ik heb het met mijn arts en reumatoloog overlegd en beiden zeiden dat er geen directe bewijzen zijnn die aantonen dat Glucosamines daadwerkelijk helpen.

Ik twijfel niet aan de verhalen van de mensen die er wél baat bij hebben, sterker nog, ik geloof dat best en ben er ook blij om.
Maar voor mij helaas geen positieve uitwerking.

Een gezonde levensstijl, voldoende beweging, positieve levensinstelling en regelmatig rusten zijn tot nu toe voor mij nog de beste "medicijnen" :D

doret
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 sep 2007 21:12

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door doret »

Ach kanovaarder, toen ik in die drogist kwam werken en iedereen me zonder hand voor z'n mond liet zien hoe die hoestte als ik ernaar vroeg, was ik om de haverklap ziek.
Sinds ik vitamines ben gaan slikken ben ik nooit meer ziek, geen verkoudheidje...niks terwijl mensen nog steeds in m'n gezicht staan te hoesten om voor te doen of het een droge of vastzittende hoest is.
Dat is voor mij genoeg. Ik schrijf geen geneeskrachtige werking aan vitamines toe maar je weerstand gaat er mijns inziens zeker met sprongen op vooruit. En niet ziek worden vind ik veel belangrijker dan ziek zijn en de juiste medicijnen ervoor krijgen.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door kanovaarder »

niet ziek worden.

Gek hè, eigenlijk zou iedereen (volgens uw denkwijze dan) diabetes II moeten hebben.

Immers, ik hoef nooit die griepprik.
Ging en ga met veel verschillende mensen om die we verkouden zijn (geweest) of de griep hebben (gehad) en ook ik ben nooit ziek!!

U trekt uw "ervaring" nogal vreemd door naar de groep die dus nu behoren tot uw klanten.
En al eerder gezegd; een bakker zal nooit zeggen dat zijn brood vies is!

Overigens, heeft u er weleens aan gedacht dat uw intensiever contact met andere mensen ook zorgt dat uw weerstand tegen vreemde bacteriën en virussen ervoor heeft gezorgd dat u meer weerstand op ging bouwen?
Ook zonder die vitaminesupplementen?

Waarom anders inentingen?

Grootvader

BertvanEck
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 okt 2005 14:24

Re: Oproep: Glucosamine

Ongelezen bericht door BertvanEck »

grootvader u zegt dat de drogist eenzijdig dingen zegt u mening is niet anders wees maar blij dat u zo gezond bent??? :D

Gesloten