LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kredietcrisis en Hypotheek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kredietcrisis en Hypotheek

Ongelezen bericht door Radar »

De kredietcrisis. Banken gaan onderuit, grote onrust. De berichtgeving en gebeurtenissen gaan maar door. Maar wat betekent dit concreet voor je spaar- en/of beleggingshypotheek, ofwel voor je huis? Zijn je spaartegoeden gegarandeerd voor een ton in euro's, net als op je spaarrekening, of verdampen ze?

Kortom: kun je je hypotheek in de toekomst afbetalen? Radar zoekt het uit.

Radar, maandag 13 oktober, 20.30 uur, Nederland 1

Herhaling: woensdag 15 oktober, 15.25 uur, Nederland 1
Laatst gewijzigd door Radar op 13 okt 2008 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Kredietcrisis en Hypotheek

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Ik heb het zelf al uitgezocht (geinformeerd bij mijn bank)

Als je een spaarhypotheek bij de Rabo hebt dan zit daar via Interpolis de spaarzekerverzekering aanvast. Mocht verzekeraar Interpolis failliet gaan dan kun je er vanuit gaan dat je van dat geld niets meer terugziet, het is dan aan de curators..........verzekeraars vallen niet onder het garantiestelsel. Kortom spaarzeker is helemaal niet zo zeker!!

Als je bank failliet gaat pakt men je hypotheekschuld-spaargeld= restant hypotheekschuld die waarschijnlijk zal worden overgenomen door derden. Nadeel is dan nog dat je belastingaftrek van rente misloopt door deze verrekening.

Nu zullen de Rabo of Interpolis zomaar niet failliet gaan maar een dergelijke verzekering loopt 30 jaar en in die tijd kan er veel gebeuren.
Maar iedereen heeft het maar over zijn Hypo en spaargeld maar over de spaarzekerverzekering waarmee je je huis moet aflossen hoor je niemand vandaar dit bericht.

Gordon Shumway
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:58

Re: Kredietcrisis en Hypotheek

Ongelezen bericht door Gordon Shumway »

Op de DNB site is het antwoord te vinden op de volgende vraag: "De bankwereld kent een garantieregeling bij faillissement. Kent de verzekeringswereld een dergelijke regeling?"

http://www.dnb.nl/over-dnb/veelgestelde ... o40285.jsp

Maar of het voldoende geruststelling is...
Tenslotte is niet alleen een spaarhypotheek ondergebracht bij een verzekeraar, maar ook bv een koopsompolis.

avk
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2008 19:35

Re: Kredietcrisis en Hypotheek

Ongelezen bericht door avk »

Beste Sjaan, je schreef": Als je een spaarhypotheek bij de Rabo hebt dan zit daar via Interpolis de spaarzekerverzekering aanvast. Mocht verzekeraar Interpolis failliet gaan dan kun je er vanuit gaan dat je van dat geld niets meer terugziet, het is dan aan de curators..........verzekeraars vallen niet onder het garantiestelsel. Kortom spaarzeker is helemaal niet zo zeker!!

Beste Sjaan, je schreef ook:
Als je bank failliet gaat pakt men je hypotheekschuld-spaargeld= restant hypotheekschuld die waarschijnlijk zal worden overgenomen door derden. Nadeel is dan nog dat je belastingaftrek van rente misloopt door deze verrekening.

Mijn reactie:
Interpolis stuurt elk jaar een overzicht hoeveel je (ik) al 'gespaard hebt'
Stel dat mijn hyp-schuld 120.000 was
Stel ik heb nu gespaard 50.000

Nu gaat Interpolis (stel!) failliet.

Wat is juist ????

1)
De Rabobank zegt: "Ik krijg nog 120.000 van u"
De Rabobank zegt: " U krijgt nog 50.000 van Interpolis , maar ..helaas ....etc."
De Rabobank zegt: "U heeft dus - helaas voor u - nog steeds een schuld van 120.000 euro aan de Rabobank."

2)
De Rabobank zegt: "Ik krijg nog 120.000 van u"
De Rabobank zegt: " U krijgt nog 50.000 van Interpolis , maar ..helaas Interpolis is failliet gegaan ....etc."
De Rabobank zegt: "Wij zijn uw tussenpersoon, die u dit solide product heeft verkocht met maximale garantie op een evenwichtige verdeling van de lasten nu en in de toekomst (= kenmerk van spaarhypotheek) . Wij staan garant voor die 50.000 euro die u al gespaard heeft; U heeft dus nu nog een restschuld van 70.000 euro, die bij een andere verzekeraard ondergebracht wordt. En daar doet de DNB haar best voor"


3) Het zit nog weer anders (maar hoe?)


Mijn vraag is dus of mijn spaargeld dat steeds via de raborekening naar Interpolis is gegaan , werkelijk zou kunnen 'verdampen' ....

avk

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Kredietcrisis en Hypotheek

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Een spaarhypotheek is opdeeld in een leningdeel en spaardeel . Als je het leningdeel bij bank A onder brengt en het spaardeel bij bank B kon je wel eens een probleem hebben. Het spaardeel krijgt u aan het eind om de hypotheek bij bank A af te lossen.

Als B failliet gaat heeft bank A daar dus niets mee te maken.
Bij de meeste spaarhypotheken zit het hypotheekdeel bij dezelfde als het spaardeel en is er dus niets weg bij een failliet. Er wordt bij overname van die bank gewoon verder gegaan of de boel wordt verkocht en dan is het schuld-gespaard= uw restschuld.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Kredietcrisis en Hypotheek

Ongelezen bericht door Quisquid »

Het spaardeel is eigenlijk een levensverzekering, die (door de bank) bij een verzekeraar wordt ondergebracht. Veelal een verzekeraar binnen het eigen concern.

Koppelverkoop is niet toegestaan en daarom mág men ook het "spaar"-gedeelte elders onderbrengen. Raadzaam als men elders goedkoper uit is.
Je bent ook evenmin verplicht bij dezelfde hypotheekbank ook de bankrekening te hebben waarvan je de rente/aflossing betaalt (of überhaupt een bankrekening).

Gesloten