LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 jaar zorgstelsel: de balans

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

maar als de tandarts zo'n vertrouwensband met me heeft begrijp ik ook niet waarom hij telkens in de pc moet kijken hoe het met mijn gebit gesteld is want hij heeft toch zo'n goede band met me.
in principe denk ik omdat hij:
1. niet van meer dan 2000 patienten alles kan onthouden, moet hij ook njiet, sterker nog hij is verplicht een dossier bij te houden. Dat ie dat ook inkijkt voorafgaande aan verdere activiteiten vind ik itt tot jijzelf niet meer dan normaal, is het minste wat je kan/mag verwachten
2. omdat er wellicht telefonisch kontakt is geweest, wellicicht brieven of mails zijn binnengekomen waar hij nog neit van wist omdat de assistente dit afgehandeld heeft en netjes genoteerd heeft zoals het hoort.
3. misschien om zeker te zijn dat hij inderdaad die persoon in de stoel heeft die nog steeds geen afspraak voor zijn kroon gemaakt heeft hoewel dat toch wel heel dringend nodig was wil de kies niet verloren gaan... :wink:

Over uitschrijving en beeindigen behandelovereenkomst in relatie tot WGBO: hier is bij de tuchtraden en klachtencommissies jurisprudentie over.
Pijnklachten moeten overigens altijd behandeld worden maar in bepaalde situaties en afhankelijk hoe het regionaal geregeld is mag dat ook doorgestuurd naar de plaatselijke spoeddienst, onder voorwaarden en mits die ook overdag tijdens normale werktijden actief is.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

Over uitschrijving en beeindigen behandelovereenkomst in relatie tot WGBO: hier is bij de tuchtraden en klachtencommissies jurisprudentie over.
Maar dit heeft niets met vrijgeven van de tandartstarieven te doen, maar gaat om algemene beëindiging.
Zo snel zijn de klachtencommies niet met jurisprudentie, voor gevallen vanaf 2012.

Maar nog niemand heeft mijn vraag kunnen/willen beantwoorden:

Om welke redenen zijn de tandartsprijzen vanaf 2012 vrijgegeven?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Emmy75 »

secondadvies schreef:Maar dit heeft niets met vrijgeven van de tandartstarieven te doen, maar gaat om algemene beëindiging.
Zo snel zijn de klachtencommies niet met jurisprudentie, voor gevallen vanaf 2012.
Zal vast wel eens eerder voorgekomen zijn dat een tandarts een patiënt niet meer wilde behandelen wegens onenigheid of gedrag van de patiënt.
secondadvies schreef: Maar nog niemand heeft mijn vraag kunnen/willen beantwoorden:

Om welke redenen zijn de tandartsprijzen vanaf 2012 vrijgegeven?
http://www.vandaagcollectief.nl/actueel ... -vrij-2012
http://www.medicaltravelservice.nl/tand ... even-vrij/
http://www.consumentenbond.nl/actueel/n ... ncurreren/

Die van de consumentenbond is een beetje oud en ging uit van invoering een jaar eerder.
Deel van de bedoeling het zou goedkoper moeten worden door concurrentie op prijs en kwaliteit. Maarja ik geloof er nog niet zo in.


nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

En wat heb ik er aan, als ik de tarieven kan vergelijken, en toch geen andere tandarts mag/kan opzoeken, welke een betere prijs heeft, anders wordt ik door vertrouwensbreuk geschorst/uitgeschreven.!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

secondadvies schreef:
En wat heb ik er aan, als ik de tarieven kan vergelijken, en toch geen andere tandarts mag/kan opzoeken, welke een betere prijs heeft, anders wordt ik door vertrouwensbreuk geschorst/uitgeschreven.!
Vroem begrijp je wel dat de mensen hier niets maar dan ook totaal niets aan hebben dat de prijzen openbaar te lezen zijn voor mensen, mensen kunnen niet naar een andere tandarts omdat daar bijvoorbeeld een kroon goedkoper is !

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Creatura »

Initiatief van een kakelverse tandarts (afgestudeerd in 2011) en een verse master in IBIO. Website geheel afhankelijk van input van patienten, die ook anoniem kunnen reageren.

Moeten we het hier van hebben?

shlukhash
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door shlukhash »

Bovendien slaat dit héélemaal nergens op als je wil lezen over de ZORGPREMIE! Want de zorg kan inderdaad stukken goedkoper. Maar toch is het hele modder gooien vooral een rookgordijn.
Mischien een mooi voorbeeld van "maffia"praktijken is het CVZ. Die op het moment dat mensn hun premie verzaken te betalen er doodleuk een 120,- PM bovenop doet. Waar het heen gaat weet niemand.(wie weet financier je een klein oorlogje) En dit is ook nog eens en duidelijk voorbeeld van de staat die the rule of man toepast om zijn burgers te onderdrukken. Nou is het natuurlijk geen staat meer maar een groep mensen die dwangmiddelen gebruiken voor het verslechteren van de situatie van mensen die waarschijnlijk te slecht bedeelt zijn om een groep te vormen of een rechtzaak aan te spannen. Voorheen zag je dit soort dwangmiddelen aleen in dictatoriale landen als een van de voornaamste redenen dat het uberhaupt slecht gaat. Omdat het geld verdwijnt in de zakken van de onderdrukker. Of in groepen waarvan je vanwege hun ethiek niet zou willen dat ze uberhapt macht hebben.
Laatst gewijzigd door shlukhash op 17 nov 2011 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

lekker, lui achterover zitten klagen en initiatieven van anderen afkammen.

Niemand houd je tegen een andere tandarts te nemen Chocomelk, zoals je zelf stelde zijn er genoeg.

Er zijn er straks ook zat die best wel de krenten uit de pap willen pikken om jou het idee te geven dat je een goede deal hebt.
Ik denk dat die tandartsen die goedkoper zijn met een kroon dat over de hele linie zijn. dus waarom dan niet gewoon een algehele overstap?

De patient krijgt meer kansen/mogelijkheden en zoals ik denk terecht gesteld werd (n.a.v. de jurisprudentie mbt uitschrijven patient) zal ook mbt de WGBO een nieuwe rechtsorde geschapen worden, maar dat moet groeien, samen met het nieuwe systeem. Dikke kans dat straks de tandarts die om deze reden uitschrijft daar wel op afgerekend zal worden. Maar als dat voor een klachtencommissie komt, dan wil je toch ook niet blijven? dan gaat het puur om halen van gelijk, verder niets meer. Want de tandarts zal dan al helemaal geen zin meer hebben nog 1 mm meer te doen dan absoluut minimaal van hem verlangd kan worden.

Als jouw tandarts nu dreigt met uitschrijving om deze reden is het wellicht voor jou toch al niet de goede om bij ingeschreven te staan, blijkbaar zitten jullie namelijk niet op dezelfde lijn.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

shlukhash schreef:Bovendien slaat dit héélemaal nergens op als je wil lezen over de ZORGPREMIE! Want de zorg kan inderdaad stukken goedkoper. Maar toch is het hele modder gooien vooral een rookgordijn.
Mischien een mooi voorbeeld van "maffia"praktijken is het CVZ. Die op het moment dat mensn hun premie verzaken te betalen er doodleuk een 120,- PM bovenop doet. Waar het heen gaat weet niemand.(wie weet financier je een klein oorlogje) En dit is ook nog eens en duidelijk voorbeeld van de staat die the rule of man toepast om zijn burgers te onderdrukken. Nou is het natuurlijk geen staat meer maar een groep mensen die dwangmiddelen gebruiken voor het verslechteren van de situatie van mensen die waarschijnlijk te slecht bedeelt zijn om een groep te vormen of een rechtzaak aan te spannen. Voorheen zag je dit soort dwangmiddelen aleen in dictatoriale landen als een van de voornaamste redenen dat het uberhaupt slecht gaat. Omdat het geld verdwijnt in de zakken van de onderdrukker.
gut zeg wat een negatieve levenshouding zie ik hier...sterkte daarmee.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik eerlijk mag zijn, een tandarts die de boel wil bedonderen, doet dat toch wel. Dat doen ze al jaren. Dan breekt er bij het boren 'per ongeluk' een stuk van een kies af, zodat er wel een kroon op moet. Of er gebeuren wel andere dingen die het daglicht niet kunnen verdragen, maar waar de klant geen weet van heeft, of niets van durft te zeggen.

Dan kan een tandarts goedkoper zijn dan een ander... maar als hij het gebit vervolgens gaat verruineren? Ben je nog verder van huis. Ik denk toch dat veel afhangt van een stuk vertrouwen in de tandarts. Eerlijk gezegd betaal ik liever wat meer, dat ik weet dat ik in goede handen ben, als dat ik ga shoppen in de hoop op wat voordeel, en uiteindelijk zoveel rottigheid heb dat ik niet alleen op de lange termijn duurder uit ben, maar er ook ontzettend veel ongemak van heb.

Iemand die dat vertrouwen niet nodig vindt, prima, ieder zijn ding.

shlukhash
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door shlukhash »

Haha JA! GOED IDEE VROEM!!
Laten we met zn allen vooral niet te negatief doen als we genomen worden.
Goed bezig!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:Als ik eerlijk mag zijn, een tandarts die de boel wil bedonderen, doet dat toch wel. Dat doen ze al jaren. Dan breekt er bij het boren 'per ongeluk' een stuk van een kies af, zodat er wel een kroon op moet. Of er gebeuren wel andere dingen die het daglicht niet kunnen verdragen, maar waar de klant geen weet van heeft, of niets van durft te zeggen.

Dan kan een tandarts goedkoper zijn dan een ander... maar als hij het gebit vervolgens gaat verruineren? Ben je nog verder van huis. Ik denk toch dat veel afhangt van een stuk vertrouwen in de tandarts. Eerlijk gezegd betaal ik liever wat meer, dat ik weet dat ik in goede handen ben, als dat ik ga shoppen in de hoop op wat voordeel, en uiteindelijk zoveel rottigheid heb dat ik niet alleen op de lange termijn duurder uit ben, maar er ook ontzettend veel ongemak van heb.

Iemand die dat vertrouwen niet nodig vindt, prima, ieder zijn ding.

Als je niet op de kleintjes hoef te letten, dan heeft het ook geen zin en is niet nodig om te shoppen. :wink:
Wat heb ik aan vertrouwen, als ik met hoge prijzen geplukt wordt, daarvoor is de nieuwe wet niet gemaakt.
Als alle tevreden zijn met hun tandarts, dan is het onzin de prijzen vrij te geven, of heeft het toch een andere oorzaak. :?:

shlukhash
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door shlukhash »

Ik denk gewoon een algemeen groen licht om te plukken wat je plukken kan.
Voor de reeds in kaart gebrachte val van het totale economische systeem.

Hierbij bedenk ik mij ook een eerdere post in dit topic waarbij iemand a 750 guldens zou moeten betalen als we weer terug zouden schakelen naar de gulden.
Nou.. Gezien het gebrek aan controle van de overheid als het aankomt op belangen. Schat ik dat dit bedrag ergens rond of boven de 1000 gulden uit gaat komen. "door de kosten die men maakt" om alles weer terug te zetten zoals het was.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:lekker, lui achterover zitten klagen en initiatieven van anderen afkammen.

Niemand houd je tegen een andere tandarts te nemen Chocomelk, zoals je zelf stelde zijn er genoeg.

Er zijn er straks ook zat die best wel de krenten uit de pap willen pikken om jou het idee te geven dat je een goede deal hebt.
Ik denk dat die tandartsen die goedkoper zijn met een kroon dat over de hele linie zijn. dus waarom dan niet gewoon een algehele overstap?

De patient krijgt meer kansen/mogelijkheden en zoals ik denk terecht gesteld werd (n.a.v. de jurisprudentie mbt uitschrijven patient) zal ook mbt de WGBO een nieuwe rechtsorde geschapen worden, maar dat moet groeien, samen met het nieuwe systeem. Dikke kans dat straks de tandarts die om deze reden uitschrijft daar wel op afgerekend zal worden. Maar als dat voor een klachtencommissie komt, dan wil je toch ook niet blijven? dan gaat het puur om halen van gelijk, verder niets meer. Want de tandarts zal dan al helemaal geen zin meer hebben nog 1 mm meer te doen dan absoluut minimaal van hem verlangd kan worden.

Als jouw tandarts nu dreigt met uitschrijving om deze reden is het wellicht voor jou toch al niet de goede om bij ingeschreven te staan, blijkbaar zitten jullie namelijk niet op dezelfde lijn.
Nogmaals Vroem een klant weet niet wat een goede kroon is of niet, je kan een goede kroon hebben/kopen maar als die niet goed gezet word heb je er ook weinig tot niets aan.
Dus je kan veel klanten wat wijs maken.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

De patient krijgt meer kansen/mogelijkheden en zoals ik denk terecht gesteld werd
Dan noem een paar kansen of mogelijkheden op, waar wij als consument baat bij hebben.

Ik zie na al deze discussie nog geen voordeel voor mij.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

secondadvies schreef:
De patient krijgt meer kansen/mogelijkheden en zoals ik denk terecht gesteld werd
Dan noem een paar kansen of mogelijkheden op, waar wij als consument baat bij hebben.

Ik zie na al deze discussie nog geen voordeel voor mij.
Ik heb ook nog geen enkel voordeel voorbij zien komen wat een voordeel is voor de klant.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:
secondadvies schreef:
De patient krijgt meer kansen/mogelijkheden en zoals ik denk terecht gesteld werd
Dan noem een paar kansen of mogelijkheden op, waar wij als consument baat bij hebben.

Ik zie na al deze discussie nog geen voordeel voor mij.
Ik heb ook nog geen enkel voordeel voorbij zien komen wat een voordeel is voor de klant.

Ik heb wel al een nadeel voor de klant gevonden.
Wat gaan verzekeraars doen?

Verzekeraars komen in 2012 uit met een eigen prijslijst en het is de verwachting dat de patiënt het prijsverschil tussen deze en het mogelijk hogere tandartstarief zelf zal moeten betalen. Het feit waar men verzekerd is en de tarieven van de eigen tandarts zullen een veel grotere rol gaan spelen.

bobske
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2010 04:49

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door bobske »

Iedereen loopt te klagen maar niemand onderneemt echt actie.
Misschien moeten we echt een keer flink staken, laten weten dat we het zat zijn en dat we het niet willen. Alles stop zetten....het openbaar vervoer stil zetten, winkels dicht, scholen dicht enz enz. De economie staat stil en dan wil Den Haag wel luisteren(misschien)

Gesloten