LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Elektrische auto's

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
spt
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:47

Re: Elektrische auto's

Ongelezen bericht door spt »

Oswa schreef:Hi,
Ik rijd lachend langs die pomp van jullie en nee ik gebruik thuis geen groene stroom (ik kan trouwens tot einde 2012 bij alle openbare laadpunten GRATIS groene stroom krijgen om mijn bolide te laden).!
Wat een absurd beleid, gratis stroom voor je auto. Ik snap niet waarom ze het budget hiervoor niet gewoon hebben uitgegeven aan een paar duizend euro extra subsidie op de aanschaf van elektrische auto's.

Een variabele subsidie (waar gratis stroom op neer komt) die afhankelijk is van het aantal gereden kilometers is alleen te rechtvaardigen als het beleid de volgende twee doelen heeft:
(1) Bevorderen van milieuvervuiling.
(2) Bevorderen van congestie.

Politici kunnen soms toch wel zó dom zijn, onvoorstelbaar gewoon...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Elektrische auto's

Ongelezen bericht door kweenie »

De intentie van de 'gratis' stroom is dat mensen niet een goedkope auto kopen die maar weinig rijdt omdat de energie te duur is, maar dat mensen die redelijk wat rijden óók in de verleiding komen om zo'n auto te kopen. Want voor zulke mensen maakt het verminderen van het lokale verbruik tenminste wat uit. Voor iemand die alleen elk weekend naar de supermarkt op en neer rijdt, tsja, of die nou een V8 motor heeft of een zuinigheidswonder, op het totaal maakt dat niet zo heel veel uit.

Oswa
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2012 20:36

Re: Elektrische auto's

Ongelezen bericht door Oswa »

Als je toch elektrisch wilt rijden maar de auto moet betaalbaar blijven is de enige optie Renault. (juist door de accu huur constuctie). Met het bedrag dat ik van mijn werkgever ontvang aan reiskosten vergoeding, houd ik nu dik aan over. Zeker zolang de pilot duurt (eind 2012), kan ik openbaar gratis groene stroom gebruiken. Dit is natuurlijk rijks stimulans om elektrisch rijden te promoten. Naar volle tevredenheid elektrisch rijden kan in mijn ogen ook alleen, als je er een 2e auto naast hebt voor de lange ritten. M.a.w. ondanks jullie leuke rekensommetjes ben ik ALTIJD goedkoper uit dan met verbrandingsmotor. Wees blij dat ik me als pionier opoffer om deze risico's te dragen, zodat hierdoor de ontwikkeling ongeremd door kan gaan!

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Elektrische auto's

Ongelezen bericht door jonis »

M.a.w. ondanks jullie leuke rekensommetjes ben ik ALTIJD goedkoper uit dan met verbrandingsmotor.
Prius gaf ik al aan is al goedkoper, in je 1tje in een Focus 1.0 voor 20.500,- kan ook: hou je nog veel meer over.....om nog maar te zwijgen voor die 8000KM in een Aygo/Alto
Maar tussen die Focus en Aygo zitten nog voldoende alternatieven voor die 99% woonwerkverkeer in je 1tje

Waarom eigenlijk een nieuwe auto?


Dat je pionier wilt zijn moet je zelf weten: er zijn ook mensen die het 1ste grote plasmascherm van Philips kochten voor 20.000 guldens

Een echte pionier ben je overigens dan toch ook weer niet, want de elektro auto hadden ze 100 jaar geleden ook al en die reden toen ook al meer dan 100KMH (waren indertijd gewoon gelijkwaardig aan auto's met verbrandingsmotoren)
Kun je nagaan wat die max 135KMH van de jouwe eigenlijk voorstelt.

Wat denk je wat me het meeste ervan tegenvalt met mijn eigen 190PK? :wink:

Oswa
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2012 20:36

Re: Elektrische auto's

Ongelezen bericht door Oswa »

jonis schreef:
M.a.w. ondanks jullie leuke rekensommetjes ben ik ALTIJD goedkoper uit dan met verbrandingsmotor.
Prius gaf ik al aan is al goedkoper, in je 1tje in een Focus 1.0 voor 20.500,- kan ook: hou je nog veel meer over.....om nog maar te zwijgen voor die 8000KM in een Aygo/Alto
Maar tussen die Focus en Aygo zitten nog voldoende alternatieven voor die 99% woonwerkverkeer in je 1tje
Wat denk je wat me het meeste ervan tegenvalt met mijn eigen 190PK?
Ik ga er vanuit dat je bedoeld dat jij nog bij het stoplicht staat, terwijl ik elektrisch reeds vetrokken bent
Waarom eigenlijk een nieuwe auto?


Dat je pionier wilt zijn moet je zelf weten: er zijn ook mensen die het 1ste grote plasmascherm van Philips kochten voor 20.000 guldens

Een echte pionier ben je overigens dan toch ook weer niet, want de elektro auto hadden ze 100 jaar geleden ook al en die reden toen ook al meer dan 100KMH (waren indertijd gewoon gelijkwaardig aan auto's met verbrandingsmotoren)
Kun je nagaan wat die max 135KMH van de jouwe eigenlijk voorstelt.

Wat denk je wat me het meeste ervan tegenvalt met mijn eigen 190PK? :wink:

Oswa
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2012 20:36

Re: Elektrische auto's

Ongelezen bericht door Oswa »

Wat denk je wat me het meeste ervan tegenvalt met mijn eigen 190PK?

Ik ga ervan uit dat je bedoeld dat jij nog bij het stoplicht sta terwijl ik, elektrisch al een tijdje vertrokken bent?

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Elektrische auto's

Ongelezen bericht door jonis »

Oswa schreef:Wat denk je wat me het meeste ervan tegenvalt met mijn eigen 190PK?

Ik ga ervan uit dat je bedoeld dat jij nog bij het stoplicht sta terwijl ik, elektrisch al een tijdje vertrokken bent?

Gek.. :lol: ....ik heb helemaal geen verkeerslichten op weg naar mijn werk en ik doe totaal niet aan dat soort onnozelarij met 6minuten rijtijd. Maar mijn keuze wordt het nooit met een top van 135KM en .DE 2KM naast de deur en Nurburgring op nog geen 1,5 uur.

Nogmaals je moet kopen wat je wilt, maar je doet alsof je nieuwe smartphone gratis is met zo'n duur abonnement.
Vooralsnog ziet het financiële plaatje van zo'n eenvoudige Renault als volgt uit:

Aanschaf vanaf: 26.000,-
accu huur al snel 100,- per maand en meer (want hoeveel jaren denk je dat de meesten zullen vastzetten)
Dus wat kost deze auto bij een levensduur van 20 jaar = min 50.000,- ex laadpaal.... :roll:
Dus betaalbaar door huurkonstruktie, maar blijft duur.

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Elektrische auto's

Ongelezen bericht door riddert »

Oswa schreef:Wat denk je wat me het meeste ervan tegenvalt met mijn eigen 190PK?

Ik ga ervan uit dat je bedoeld dat jij nog bij het stoplicht sta terwijl ik, elektrisch al een tijdje vertrokken bent?
Niet om het een of ander, maar zo'n Renault is een traag ding, 0-100 in 13,4 seconden is niet vlotjes hoor. Daarnaast beschikt de gemiddelde diesel over meer trekkracht.
Evenwel bewonder ik uw moed om een dergelijke auto privé aan te schaffen en zou graag horen hoe de wagen na een jaar gebruik bevalt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Elektrische auto's

Ongelezen bericht door kweenie »

Oswa schreef:ondanks jullie leuke rekensommetjes ben ik ALTIJD goedkoper uit dan met verbrandingsmotor.
Dat valt wel tegen. Na 7 jaar is de auto misschien nog de helft waard, met bijna 1000 per jaar aan accuhuur kom je zonder verdere kosten al uit op 20.000 euro aan kosten. Een zuinige, compacte, benzine-auto kost aan benzine (even uitgaan van een flinke prijsstijging) misschien 12 ct/km aan benzine. Als je dan ook wat wegenbelasting meerekent (als je die moet betalen...), dan zit je misschien op zo'n 10.000. Als je dan een Aygo van 10.000 zou hebben, en die ook halveert in waarde, dan ben je 5.000 euro goedkoper uit. Ben je dus ALTIJD goedkoper uit dan met een verbrandingsmotor?

Maar je zit waarschijnlijk niet op zo'n kleine auto te wachten. Een heel andere optie, een veel grotere auto, een Fabia Greenline (combi). Kost bv. 16.000, wat dan zo'n 8000 afschrijft. Rijdt op diesel, dus wat goedkoper, zo'n 9 ct/km (rekening houdend met prijsstijgingen). Kom je op zo'n 5000 aan brandstofkosten. Dan heb je nog 1000 per jaar over die je voor wegenbelasting en andere zaken kunt gebruiken.

En je hoeft dan geen auto te huren als je in die zeven jaar een keer op vakantie wilt naar een plek die je logischerwijs het beste met een auto kunt bereiken. En ik heb er ook nog geen rekening mee gehouden dat je over niet al te lange tijd wellicht zelf de stroom zult moeten betalen.

Ik vind het mooi dat je een electrische auto hebt gekocht, omdat je toevallig in de situatie zit dat je de auto eigenlijk alleen (of voornamelijk) voor ritjes gebruikt die daarvoor geschikt zijn. Maar zo extreem goedkoop is het niet. En eigenlijk is dat raar. Want in een situatie zoals die van jou, die eigenlijk de ideale situatie voor een electrische auto is, zou electrisch rijden eigenlijk ook financieel veruit de meest logische keuze moeten zijn.

Gesloten