LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wurghypotheken

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door aardjee »

Van mezelf niet :wink: Ik heb contacten gehad met de ING en die zitten niet te springen om iets met hypotheken te gaan doen geloof ik, tenminste dat was niet mijn indruk

student538

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door student538 »

Zou graag willen dat mensen die in de uitzending waren of met de wurg hypotheek te maken hebben, proberen over te stappen naar de Triodos Bank, deze bank komt goed naar voren op www.eerlijkebankwijzer.nl < zij zouden het dan wel eerlijk moeten beoordelen. Ik hoop dat hier mensen zijn die de moeite hiervoor willen doen en hoe het is afgelopen bij de Triodos.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik vroeg al wat je studeerde want volgens mij heb je of geen flauw idee waar eerlijke bankwijzer voor staat of zit je hier een beetje reclame te maken

student538

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door student538 »

Met de Eerlijke Bankwijzer willen de initiatiefnemers maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bevorderen bij Nederlandse banken met steun van de consument. Door het beleid èn de financieringspraktijk van de banken te vergelijken moet de Eerlijke Bankwijzer concurrentie op MVO stimuleren: een proces dat leidt tot het formuleren en in de praktijk brengen van steeds beter beleid op het gebied van belangrijke duurzaamheidsthema’s.

Daarom is een website opgezet waar rekeninghouders het beleid van banken kunnen vergelijken. Zij kunnen vervolgens op diverse manieren hun bank stimuleren om een beter sociaal- en milieubeleid te gaan voeren.

Staat aangegeven op de website. Het een kan niet zonder de ander. Als Eerlijke bankwijzer staat voor eerlijke handel, geen kinderarbeid, geen investeringen in oorlog of cluster bommen, milieuverontreinigende zaken: Dan bevreemd het mij dat wanneer een bank eerlijk wil zijn dat ze vervolgens wel doen aan WURG Hypotheken zoals genoemd bij Tros Radar. Als laatste punt in het doel wordt ook het thema "sociaal beleid" benoemd. Sociaal beleid kan dan ook in mijn ogen zijn wat betreft de WURG Hypotheek. Ik geef deze website aan om een goede indruk te kunnen maken naar andere mensen die zitten met een WURG Hypotheek en kunnen zien hoe de banken ook in andere sectoren aan de slag gaan. Bijbels spreekwoord: Aan de vruchten herkend men de boom. De woorden geen flauw idee vind ik dan ook geen leuke opmerking van u. Ik heb geleerd op een positieve manier van benaderen en te communiceren en ben hier nog steeds in lerende. Met hetzelfde te zeggen in positievere bewoording zou kunnen zijn: Volgens mij staat de eerlijke bankwijzer ergens anders voor, hoe denk jij hierover en waarom haal je deze website aan? Daarbij heb je niet meteen een oordeel klaar liggen, namelijk dat ik geen flauw idee heb. Maar goed in de uitspraak van de rijdende rechter is het "algemeen" aanvaard dat mensen geen blad voor de mond nemen in fora.

Ik maak geen reclame, doch geef een website door die producten van een bank met elkaar vergelijkt. Bij Tros Radar had je een woordvoerder van Independer, valt dit bij jouw ook onder de definitie reclame maken? Ik vind deels van wel omdat Independer ook als tussenpersoon voor een hypotheek kan optreden. Helemaal onafhankelijk is Independer ook niet helemaal omdat bepaalde verzekeringen er helaas niet tussen staan. Maar goed, dat is een andere discussie. Eerlijkheid duurt het langst, en wilde graag de mensen die te maken hebben met een WURG Hypotheek te laten weten dat er een website is die onderzoekt hoe een bank met bepaalde zaken omgaat.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door aardjee »

Independer is niet onafhankelijk de hypotheker ook niet maar dat zeg ik al vanaf de jaren 90 alleen de eerlijke bank gaat inderdaad over maatschappelijke vragen en waar de bank in belegt etc. Wurghypotheken heeft niet zoveel te maken met wel of niet een eerlijke bank zijn, dat heeft te maken met gedragsregels en allerlei bepalingen die de banken zichzelf hebben opgelegd. lees mijn reactie op pagina 1 maar waar ik al iets aangeef voordat de uitzending is geweest. Wat ros radar doet is appels met peren vergelijken

Stevowacko
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2012 00:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door Stevowacko »

richardvi schreef:@aardjee,

Wat je zegt klopt ten dele, maar dat verklaart niet het grote verschil tussen de kapitaalmarktrente en de hypotheekrente en verklaart ook niet het verschil tussen 2011 en 2012 (crisis was immers in beide jaren gaande)

Dus vooralsnog handhaaf ik de conclusie dat de ING 0,4% extra hypotheekrentewinst in zijn zak steekt in 2012 (t.o.v. 2011).

Overigens kun je altijd vraagtekens stellen bij een bank die 5 verschillende vormen van hypotheekrente hanteert:
ING Bank
3,80 4,00 4,20 4,20 4,50
ING Nieuwbouw
3,10 3,30 3,50 3,50 3,80
ING Voordeel
3,40 3,60 3,80 3,80 4,10
ING Voordeel en Starter
3,10 3,30 3,50 3,50 3,80
ING VoordeelPlus
3,30 3,50 3,70 3,70 4,00
Het verschil zit hem in de kleine lettertjes (bv. overstap- of aflossingsboetes). Echt transparanter is het er dus nog steeds niet op geworden in de financiële wereld en ik hoop dat de overheid hier ooit ingrijpt en de banken dwingt tot het aanbieden van één hypothecair product.
Ik vind het juist heel goed dat klanten hun percentage omlaag kunnen werken door van bepaalde voorwaarden af te zien. Op deze manier leg je de keuze bij de klant. Zaak is dan hier duidelijk over te communiceren en als ik op de ING site kijk zie ik de uitleg er helder bij staan.... (http://www.ing.nl > hypotheken > actuele hypotheekrente tarieven > pakketten en kortingen)
Banken dwingen tot het aanbieden van één hypothecair product vind ik echt een non-voorstel. Dan zou je alle klanten met hetzelfde opschepen terwijl hypotheekverstrekking juist maatwerk is. Ik snap niet dat je tot deze opmerking kon komen.

Daarnaast zeg je in een andere post dat het 1 jaarstarief van ING 4,6% is, maar dit vind ik niet terug op hun site... Volgens mij heb jij er een paar tienden bij opgeteld? Of kijk ik nou scheef....?

richardvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 mar 2009 15:58

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door richardvi »

Stevowacko schreef:Daarnaast zeg je in een andere post dat het 1 jaarstarief van ING 4,6% is, maar dit vind ik niet terug op hun site... Volgens mij heb jij er een paar tienden bij opgeteld? Of kijk ik nou scheef....?
Precies mijn punt: ik kreeg voor 2012 het eenjaarstarief van 4,6% aangeboden. Daar is inderdaad een paar tienden bij opgeteld, niet door mij maar door de ING.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door aardjee »

Heb je een NHG hypotheek, een gewone hypotheek een tophypotheek?

Ik zie dat de ING extra opslagen rekent als de waarde van de woning daalt. dus als de hypotheek tussen de 60-80% van de marktwaarde is is het nu een tophypotheek meer dan 80% een extra tophypotheek.

richardvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 mar 2009 15:58

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door richardvi »

NHG, hypotheekbedrag is ongeveer 75% van de EW.

Overigens aardjee, zijn je opmerkingen 'ze moeten toch ook wat verdienen' van gisteren nu al achterhaald. De ING heeft, ondanks de crisis, zijn winst in 2011 verdubbeld:

http://nos.nl/artikel/338937-ing-maakt- ... risis.html

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door aardjee »

Nou de cijfers 4e kwartaal 2011 t.o.v. 4e kwartaal 2010 zijn niet zo goed halvering van de winst.
Het onderliggende nettoresultaat verslechterde echter tot een verlies van 516 miljoen euro, tegen een winst van 252 miljoen euro een jaar eerder.

bij een NHG hypotheek komen er geen toeslagen op want de NHG hypotheek valt niet onder de risicoklasse van ING maar wat is EW economische waarde. Marktwaarde is wat een gek er nu voor betaalt.

richardvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 mar 2009 15:58

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door richardvi »

aardjee schreef:Marktwaarde is wat een gek er nu voor betaalt.
Wederom mijn punt. Mensen stappen niet zomaar over, gaan naar de notaris en zeggen 'toedeledokie' tegen hun bank. Ik dus ook niet, ik heb er geen tijd voor en zin in en lap die 2700 euro bruto per jaar wel. De banken weten dit ook.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door tufima »

richardvi schreef:@tufima,

Inhoudelijk blijven graag
Euhm jij komt zelf met een opmerking, waar ik alleen maar opruiing uit proef.
Ik vind het geen doordachte opmerking en dat geef ik aan. Ik blijf hiermee volledig on topic, doch geef je mee dat dit soort "roeptoeterij" nergens op slaat.

Maar als je het wellicht niet begrijpt in heel simpele taal:
De staat had eigenlijk geen andere keus dan staatssteun verlenen aan de banken. Had de staat dit niet gedaan dan was de kans groot geweest dat alle nederlandse banken de crisis niet hadden overleefd en dan had het de nederlandse economie veel meer schade toegebracht. In dat geval hadden we waarschijnlijk de hoofdpijs betaald (op alle vlakken) en waren de kosten per inwoner vele malen hoger geweest. Daarnaast hebben sommige banken reeds een deel van de staatsschuld inclusief een behoorlijk rente reeds terug betaald.

richardvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 mar 2009 15:58

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door richardvi »

OK, dus jij vond dat de DSB bank ook overeind gehouden moest worden door de belastingbetaler? Of maak je dan onderscheid?

Er is heel veel tegen jouw standpunt in te brengen, maar ik ga die discussie niet meer voeren.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door tufima »

richardvi schreef:@aardjee,

Het verschil zit hem in de kleine lettertjes (bv. overstap- of aflossingsboetes). Echt transparanter is het er dus nog steeds niet op geworden in de financiële wereld en ik hoop dat de overheid hier ooit ingrijpt en de banken dwingt tot het aanbieden van één hypothecair product.
1 hypothecair product? Dat meen je toch niet weer serieus he hoop ik?

Kunnen ze dit ook niet met TV's en keukens etc. doen? Dat maakt de keuze voor een vervanging van een product een stuk makkelijker. Hoef ik niet te kijken of ik een LED, Plasma of LCD scherm wil. En ook niet of hij 80cm moet zijn of 100cm en of er internet op zit of niet. Of dat ik 4,5 of 6 gaspitten wil hebben (of inductie of electrisch) en wel of geen wokbrander. Scheelt me een hoop uitzoekwerk! Ideaal :)

Ik denk dat de meeste mensen toch echt wel een keuze willen hebben met name ook met financiele producten zoals een hypotheek of lijfrente.

Ik denk dat het verstandig is dat jij 1 product uit zoekt waar jij je zelf comfortabel bij voelt. Je lijkt erg onrustig te worden van het vergelijken...

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door tufima »

richardvi schreef:OK, dus jij vond dat de DSB bank ook overeind gehouden moest worden door de belastingbetaler? Of maak je dan onderscheid?

Er is heel veel tegen jouw standpunt in te brengen, maar ik ga die discussie niet meer voeren.
De DSB was gelukkig slechts een kleine speler op de markt. Ik denk (maar dat kan ik natuurlijk niet bewijzen) dat ze DSB hebben laten vallen nadat ze een risico analyse hebben gemaakt. Ze hebben gekeken wat voor consequentie het zou hebben als de DSB zou vallen. Blijkbaar was het effect hiervan niet onoverkoombaar en hebben ze het laten gebeuren. Een grotere bank zoals ABN of ING zou hele andere effecten te weeg hebben gebracht. Daarnaast was de DSB bank een verhaal apart waar ook heel andere zaken speelden, maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen....

Persoonlijk heb ik er echter geen mening over of ze de DSB bank nou hadden moeten laten vallen of niet. Het is gebeurd en in globale zin hebben we gezien wat de gevolgen hiervan zijn geweest.
Laatst gewijzigd door tufima op 09 feb 2012 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

richardvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 mar 2009 15:58

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door richardvi »

Tufima,

Een TV biedt vele verschillende technische opties. Een hypotheek is niets anders dan een geldlening waarover je rente betaalt. Geld is geld.

Jij doet me een beetje denken aan die reclame waarin mensen aan hun stopcontact ruiken en zeggen 'deze stroom stinkt, deze stroom is oud'.

Een geldlening is geen bijzonder product met heel veel functies als een TV. Inmiddels is al lang aan het licht gekomen dat heel veel bijproducten (nogmaals: denk aan de lage rentes van de DSB) voornamelijk in het leven geroepen zijn om het product te verdoezelen en op andere manieren geld te verdienen (koopsompolis).

Kijk anders nog eens rustig naar dit filmpje. Dan wordt het je allemaal misschien wat duidelijekr dat we helemaal niet met een normale ondernemer of een TV fabrikant te maken hebben wanneer we over een bank praten.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door tufima »

richardvi schreef:Tufima,

Een TV biedt vele verschillende technische opties. Een hypotheek is niets anders dan een geldlening waarover je rente betaalt. Geld is geld.

Jij doet me een beetje denken aan die reclame waarin mensen aan hun stopcontact ruiken en zeggen 'deze stroom stinkt, deze stroom is oud'.

Een geldlening is geen bijzonder product met heel veel functies als een TV. Inmiddels is al lang aan het licht gekomen dat heel veel bijproducten (nogmaals: denk aan de lage rentes van de DSB) voornamelijk in het leven geroepen zijn om het product te verdoezelen en op andere manieren geld te verdienen (koopsompolis).

Kijk anders nog eens rustig naar dit filmpje. Dan wordt het je allemaal misschien wat duidelijekr dat we helemaal niet met een normale ondernemer of een TV fabrikant te maken hebben wanneer we over een bank praten.
Het gaat niet om een product an sich, maar om het feit dat jij de keuze van een product wil beperken. Jij krijgt bij mij een gevoel dat ik aan een stopcontact ruik, dat mag. Ik krijg bij jou een gevoel van het ouderwetse communisme. In de basis niks mis meer hoor, maar het feit dat er geen keuzevrijheid is voor de mensen staat mij tegen.

Een geldlening is er in grote lijnen in een bepaald aantal basisvormen waarop miljoenen variaties bestaan! Door de vele verschillende variaties krijgen mensen een keuze. En keuze in in beginsel goed.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door aardjee »

Het is prima dat er verschillende soorten hypotheken worden aangeboden, immers niet iedereen heeft hetzelfde toekomstbeeld. het grote probleem is dat veel mensen een hypotheek afsluiten alsof ze een tv kopen. De rol van een adviseur is heel erg bepalend, en zolang deze mensen worden betaald uit "provisies" straks een vast bedrag, worden mensen hier niet veel wijzer van.
Als een adviseur niet luistert naar de klant (wat nogal vaak gebeurt) wordt er een hypotheek afgesloten die achteraf toch niet bij de mensen past.

richardvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 mar 2009 15:58

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door richardvi »

Die miljoenen variaties zijn naar mijn mening totaal niet nodig, en dat heeft niets met communisme te maken.

Het product wat namelijk iedere klant wil is geld, en geld=geld. Iedere klant die een huis koopt heeft geld nodig om dit te doen en sluit daarvoor een lening af. Over die lening betaal je rente.

Dat er op dat product miljoenen variaties zijn is totaal niet nodig. En op zich heb ik niets tegen variaties, maar punt is wel dat we inmiddels geleerd hebben dat heel veel van die variaties niet in het belang van de klant bestaan.

Verder moet je je ook realiseren dat een financieel product vaak heel ingewikkeld in elkaar gezet wordt, met de intentie dat de klant het niet meer begrijpt.

Ik verdedig dat soort praktijken dus liever niet.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door tufima »

@ Aardjee: Ik ben het met je eens.

Mensen hebben hier wel een grote eigen verantwoordelijkheid in vind ik. Blind afgaan op een tussenpersoon kan niet altijd.

Je moet zelf goed weten wat het doel is en welke mogelijkheden er zijn.
Na een offerte van de tussenpersoon moet je goed kijken of dit echt wel aan je wensen voldoet. "Achteraf kijk je een koe in zijn ......"

Gesloten