LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De keerzijde van adblockers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
JRdB
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2011 22:50

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door JRdB »

Websites dienen hun inkomsten te genereren middels de producten die ze verkopen. Dat kan in abonnementsvorm of in een opslag op de producten die ze verkopen. Neen zeggen deze website exploitanten we willen meer hebben. We willen jouw als consument manipuleren en je privacy data verhandelen. Da's big business! Welnu daar doe ik niet aan mee. Al die gemanipuleerde en in een "split second verhandelde" reclame levert jouw als consument een vertroebeld en eenzijdig beeld op van de mogelijkheden, hoe je het ook went of keert. Dan reist de vraag; hoe kun je nu het e.e.a. voorkomen, en saboteren?

Stap 1:
Installeer Mozilla Firefox browser en zet hierop de volgende add-ons; Adblock Plus, AdNauseam en TrackMeNot. Wat doen deze applicaties?
- AdBlock Plus houdt zoveel mogelijk reclame tegen. (Er is net een nieuwe versie uit)
- AdNauseam klikt alle toch nog doorgekomen advertenties aan. (Pas op werkt nog niet met de nieuwe versie van Adblock Plus, maar er wordt aangewerkt. Je kunt hem vast installeren) Verder wordt je soms gedwongen om de AdBlocker uit te zetten. Nou daar weet Adnausem wel raad mee, want die klikt alles aan wat aan reclame doorkomt en dat allemaal in de achtergrond. Jij hebt er weinig last van.
- TrackMeNot staat los van de vorige twee, maar in de achtergrond schiet deze add-on allemaal queries af naar verschillende zoekmachines. Door alle mallotige vragen kunnen de zoekmachines geen profiel van je maken en wordt het dus moeilijk om je te manipuleren. Gelukkig gebruiken we deze zoekmachines natuurlijk niet, maar het is een enorm prettig rookgordijn tegen nieuwsgierige overheden en bedrijven.

Stap 2:
Installeer nu een paar Meta Zoekmachines en gebruik deze dan ALTIJD. Installeer IxQuick.com en/of DuckDuckGo. Je werkt dan via een beveiligde verbinding (https) met deze zoekmachines, waardoor de kans kleiner wordt dat je geprofileerd wordt. Deze zoekmachines zetten hun vragen weer uit bij de gevestigde orde, zoals google, bing en andere. Echter gebeurt dat dan geanonimiseerd.

Stap 3:
Wijzig een aantal instellingen in je Mozilla Firefox browser Bewerken > Voorkeuren , zoals het weggooien van je cookies en je geschiedenis als je de browser afsluit. Bij beveiliging alleen de eerst drie aanvinken en de rest uitschakelen. Indien je wachtwoorden en websites wilt onthouden doe dat dan met de applicatie KeepassX en de addon Keepass Helper.

Stap 4:
Nog een tip, stap over op Linux! Alles is gratis en de keuze is reuze.......

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door newmikey »

Daniël Mantione schreef:Als websites geld willen gaan vragen voor hun inhoud, dan staat ze dat vrij. Gaat gerust uw gang. Het aantal bezoekers zal daardoor sterk dalen, wat negatieve gevolgen voor de desbetreffende website heeft. Het doel is namelijk dat websites tot de conclusie komen dat het tonen van advertenties op een niet irriterende wijze, op privacyrespecterende de beste manier is om geld te verdienen.

Momenteel zijn websites van mening dat irritant doen en spioneren de beste manier is om geld te verdienen. Als het verbeteren van internet ertoe leidt dat enkele websites betaald worden of verdwijnen, dan is het dat waard.
Exact! De meeste fora bestaan bij de gratie van hun gebruikers. Tweakers is mede bekend geworden mede door de bijdragen van de lezers dmv bijvoorbeeld reviews van producten en winkels. (ondermeer een paar van mij)

Als een site geblokkeerd wordt als bij mij een adblocker gevonden wordt, gaat deze site bij mij gewoon uit de favorieten en kom ik er ook niet meer terug. Genoeg andere mogelijkheden. Gebruikers zitten niet op Tweakers te wachten maar omgekeerd.

Nog erger wordt het als het om de site van een publieke omroep gaat of een forum gedraaid door vrijwilligers. Zoek maar een manier van reclame maken of mij via aankoopvoordelen als klant binden, maar niet die irritante reclamebanners. Ik heb vooralsnog niet veel last van adware/spyware/virussen die via advertenties binnenkomen maar ik hoor van bekenden die bijvoorbeeld Windows als OS hebben wel eens andere verhalen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Jablan »

@JRdB: Bedankt voor je tips. De meeste kende ik al, maar ik zag ook een paar nieuwe dingen en het is een mooi, compact overzicht.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Har06 »

JRdB schreef:Websites dienen hun inkomsten te genereren middels de producten die ze verkopen. Dat kan in abonnementsvorm of in een opslag op de producten die ze verkopen. Neen zeggen deze website exploitanten we willen meer hebben. We willen jouw als consument manipuleren en je privacy data verhandelen. Da's big business! Welnu daar doe ik niet aan mee. Al die gemanipuleerde en in een "split second verhandelde" reclame levert jouw als consument een vertroebeld en eenzijdig beeld op van de mogelijkheden, hoe je het ook went of keert. Dan reist de vraag; hoe kun je nu het e.e.a. voorkomen, en saboteren?

Stap 1:
Installeer Mozilla Firefox browser en zet hierop de volgende add-ons; Adblock Plus, AdNauseam en TrackMeNot. Wat doen deze applicaties?
- AdBlock Plus houdt zoveel mogelijk reclame tegen. (Er is net een nieuwe versie uit)
- AdNauseam klikt alle toch nog doorgekomen advertenties aan. (Pas op werkt nog niet met de nieuwe versie van Adblock Plus, maar er wordt aangewerkt. Je kunt hem vast installeren) Verder wordt je soms gedwongen om de AdBlocker uit te zetten. Nou daar weet Adnausem wel raad mee, want die klikt alles aan wat aan reclame doorkomt en dat allemaal in de achtergrond. Jij hebt er weinig last van.
- TrackMeNot staat los van de vorige twee, maar in de achtergrond schiet deze add-on allemaal queries af naar verschillende zoekmachines. Door alle mallotige vragen kunnen de zoekmachines geen profiel van je maken en wordt het dus moeilijk om je te manipuleren. Gelukkig gebruiken we deze zoekmachines natuurlijk niet, maar het is een enorm prettig rookgordijn tegen nieuwsgierige overheden en bedrijven.

Stap 2:
Installeer nu een paar Meta Zoekmachines en gebruik deze dan ALTIJD. Installeer IxQuick.com en/of DuckDuckGo. Je werkt dan via een beveiligde verbinding (https) met deze zoekmachines, waardoor de kans kleiner wordt dat je geprofileerd wordt. Deze zoekmachines zetten hun vragen weer uit bij de gevestigde orde, zoals google, bing en andere. Echter gebeurt dat dan geanonimiseerd.

Stap 3:
Wijzig een aantal instellingen in je Mozilla Firefox browser Bewerken > Voorkeuren , zoals het weggooien van je cookies en je geschiedenis als je de browser afsluit. Bij beveiliging alleen de eerst drie aanvinken en de rest uitschakelen. Indien je wachtwoorden en websites wilt onthouden doe dat dan met de applicatie KeepassX en de addon Keepass Helper.

Stap 4:
Nog een tip, stap over op Linux! Alles is gratis en de keuze is reuze.......

werkt dat ook met Google ?????

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Google is de grootste advertentieaanbieder op internet en daarmee grootste spion (hoewel ik ze niet als de meest kwaadaardige spion zie). Een Adblocker die Google niet tegenhoudt is niet serieus te nemen. Dus ja, de hierboven geschetste maatregelen helpen ook tegen Google.

daveh00
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2012 17:20

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door daveh00 »

​Ook ik gebruik sinds kort noodgedwongen een adblocker. Omdat ik informatie over een bepaald product gezocht had op internet, werd ik na deze zoekslag zodanig achtervolgt met allerlei pop-ups, en andere vormen van reclame voor dit product dat dit compleet op stalking begon te lijken. Welke site ik ook opende en ook bij het openen van bepaalde Window programma's, steeds werd ik geconfronteerd de producten die ik eerder op internet had gezocht.

Commerciële sites maken het er door hun indringende manier van reclame maken zelf na dat je je gedwongen voelt een adblocker te installeren.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

Allemaal waar wat jullie zeggen en soms is het rete irritant... Maar nog steeds heeft niemand een goed alternatief aangedragen voor gratis websites om te kunnen overleven. Een goede content website heeft bijna geen andere inkomstenbron dan advertenties. Zelfs als die gratis websites achter een betaalmuur verdwijnen is de opbrengst te laag om te kunnen leven. Je hebt redacteurs, developers, etc nodig. Een gratis website is voor de exploitant verre van gratis.

De Telegraaf kan ook niet leven van alleen maar abonnementsgeld. Daarom staat de krant ook vol met advertenties. Zelfs dan is het nauwelijks nog op te brengen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Har06 »

Steed meer websites oa NU.NL vragen om de blokkade io te heffen, m.i terrecht

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kuklos »

olaf79 schreef:Allemaal waar wat jullie zeggen en soms is het rete irritant... Maar nog steeds heeft niemand een goed alternatief aangedragen voor gratis websites om te kunnen overleven.
Hier ben ik het niet mee eens. Laten die websites dan eens ******** met al die reclames die letterlijk je scherm in geramd worden. Zeker de Telegraaf heeft hier vaak last van. En dan haak ik af.
Mijn adblocker gaat uit zodra ik normale reclames krijg overal.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

kuklos schreef:
olaf79 schreef:Allemaal waar wat jullie zeggen en soms is het rete irritant... Maar nog steeds heeft niemand een goed alternatief aangedragen voor gratis websites om te kunnen overleven.
Hier ben ik het niet mee eens. Laten die websites dan eens ******** met al die reclames die letterlijk je scherm in geramd worden. Zeker de Telegraaf heeft hier vaak last van. En dan haak ik af.
Mijn adblocker gaat uit zodra ik normale reclames krijg overal.
Zelfde probleem. Normale reclames brengen niet genoeg op en dan heeft het internet als advertentiemedium weinig meerwaarde voor de adverteerder. De kunst zit hem juist in het zeer nauwkeurig kunnen targetten van de doelgroep door voor bezoeker 1 een heel andere reclame te tonen dan voor bezoeker 2, omdat er een profiel van hem is gemaakt. DAT geeft de adverteerder de meerwaarde t.o.v. gewone reclames.

Daarmee kunnen de sites genoeg verdienen om in de lucht te blijven en zelfs als het mee zit nog wat winst te maken. Zonder reclame of met normale reclame zou een groot deel van het internet de tent moeten sluiten. En ga jij dan alsnog een krant kopen in de winkel?

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kuklos »

olaf79 schreef:
kuklos schreef:
olaf79 schreef:Allemaal waar wat jullie zeggen en soms is het rete irritant... Maar nog steeds heeft niemand een goed alternatief aangedragen voor gratis websites om te kunnen overleven.
Hier ben ik het niet mee eens. Laten die websites dan eens ******** met al die reclames die letterlijk je scherm in geramd worden. Zeker de Telegraaf heeft hier vaak last van. En dan haak ik af.
Mijn adblocker gaat uit zodra ik normale reclames krijg overal.
Zelfde probleem. Normale reclames brengen niet genoeg op en dan heeft het internet als advertentiemedium weinig meerwaarde voor de adverteerder. De kunst zit hem juist in het zeer nauwkeurig kunnen targetten van de doelgroep door voor bezoeker 1 een heel andere reclame te tonen dan voor bezoeker 2, omdat er een profiel van hem is gemaakt. DAT geeft de adverteerder de meerwaarde t.o.v. gewone reclames.

Daarmee kunnen de sites genoeg verdienen om in de lucht te blijven en zelfs als het mee zit nog wat winst te maken. Zonder reclame of met normale reclame zou een groot deel van het internet de tent moeten sluiten. En ga jij dan alsnog een krant kopen in de winkel?
Ik geloof dat je het toch niet snapt. Mensen, waaronder ik, installeren die adblockers omdat de advertenties bijna letterlijk je strot in geramd worden. Het probleem zit hem niet bij de bezoeker van een site, maar bij de adverteerder. Zij zullen een methode moeten vinden om op een minder indringende wijze bij ons onder de aandacht te komen.

Aanvulling: ik snap prima dat gratis sites leven van advertenties. Maar sites leven ook van bezoekers. Zonder bezoekers komen er ook geen adverteerders meer. En als bezoekers worden weggejaagd middels advertenties die door je strot geramd worden in de wijze waarop ze gepresenteerd worden, tja ......

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Har06 »

Aanvulling: ik snap prima dat gratis sites leven van advertenties. Maar sites leven ook van bezoekers. Zonder bezoekers komen er ook geen adverteerders meer. En als bezoekers worden weggejaagd middels advertenties die door je strot geramd worden in de wijze waarop ze gepresenteerd worden, tja ......[/quote]

Wat maken mij nu die reclames uit !!!!!!, nadat ik gratis van de websites gebruik gemaakt heb, NU.nl leeft van de reclames van derden, of wij moeten er een abo bij afsluiten om de reclames te vermijden.

en nee er wordt me niets door de strot geduwd (platonische gedachte)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb ook geen bezwaar tegen normale advertenties, maar het hangt wel af van de soort advertenties. Ik heb het meegemaakt dat bij webmail geen-of nauwelijks- mailtjes kon typen omdat mijn computer de hele tijd te druk was met de reclame in de zijbalk, en het verversen daarvan. Dan maken die reclames dus wél veel uit! Terwijl je ook op een fatsoenlijke manier advertenties kunt tonen.

Bij sommige sites jagen de advertenties mij ook weg. Het idee van de voorgestelde pagina's bij Facebook vind ik bijvoorbeeld niet echt storend (mits het geen overdaad wordt). Maar sommige van die voorgestelde pagina's op Facebook zitten zo vol met troep, dat ik naar die websites al niet meer ga. Hoe interessant de pagina ook zou kunnen zijn. Ook wordt er bij sommige sites zo'n irritante Whatsapp-hoax popup getoond, wat dus betekent dat ik ook naar die sites niet meer toe ga.

Blijkbaar leven de website-bouwers en de reclame-verkopers zo in hun eigen wereldje dat ze er niet bij stil staan dat ze zo een (steeds grotere) groep mensen juist afstoten.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Har06 »

kweenie schreef:Ik heb ook geen bezwaar tegen normale advertenties, maar het hangt wel af van de soort advertenties. Ik heb het meegemaakt dat bij webmail geen-of nauwelijks- mailtjes kon typen omdat mijn computer de hele tijd te druk was met de reclame in de zijbalk, en het verversen daarvan. Dan maken die reclames dus wél veel uit! Terwijl je ook op een fatsoenlijke manier advertenties kunt tonen.

Bij sommige sites jagen de advertenties mij ook weg. Het idee van de voorgestelde pagina's bij Facebook vind ik bijvoorbeeld niet echt storend (mits het geen overdaad wordt). Maar sommige van die voorgestelde pagina's op Facebook zitten zo vol met troep, dat ik naar die websites al niet meer ga. Hoe interessant de pagina ook zou kunnen zijn. Ook wordt er bij sommige sites zo'n irritante Whatsapp-hoax popup getoond, wat dus betekent dat ik ook naar die sites niet meer toe ga.

Blijkbaar leven de website-bouwers en de reclame-verkopers zo in hun eigen wereldje dat ze er niet bij stil staan dat ze zo een (steeds grotere) groep mensen juist afstoten.
als bovenstaande zich bij de groots gemiddelde deler beschouwt tenminste, hetgeen ik betwijfel, niet iedereen schuimt alle 3 de rangs websites af :mrgreen:

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kuklos »

Har06 schreef:als bovenstaande zich bij de groots gemiddelde deler beschouwt tenminste, hetgeen ik betwijfel, niet iedereen schuimt alle 3 de rangs websites af :mrgreen:
Joh hou toch op met zo'n insinuatie. Bij de Telegraaf maak ik regelmatig mee dat de advertentie de hele pagina domineert. Idem voor veel andere sites. Gewoon normale sites. Of een continu flikkerende reclame, dan ben ik ook direct weg.

Nogmaals, als de lezers afhaken vanwege de irritante reclames kan je als site ook wel opdoeken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kweenie »

Het zijn inderdaad niet bepaald vreemde of dubieuze sites. Probleem is dat die sites de reclames uitbesteden en ze dus zelf misschien niet eens doorhebben wat voor irritatie ze bij de bezoekers teweeg brengen.

Ik kan me trouwens, los van de reclames, sowieso wel ergeren aan sommige sitebouwers die vooral willen laten zien wat voor creatieve ideeën ze hebben en welke technische snufjes ze wel beheersen. En daarbij de boodschap (en de bezoeker) volledig uit het oog verliezen. Maar dat is een heel ander verhaal.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Har06 »

telegraaf?, wat wordt er betaald voor de digitale krant? vandaar reclames gratis lezen met wat overlast zou wat !!!!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

kuklos schreef:Ik geloof dat je het toch niet snapt. Mensen, waaronder ik, installeren die adblockers omdat de advertenties bijna letterlijk je strot in geramd worden. Het probleem zit hem niet bij de bezoeker van een site, maar bij de adverteerder. Zij zullen een methode moeten vinden om op een minder indringende wijze bij ons onder de aandacht te komen.
Natuurlijk snap ik dat. Ik heb zelf ook een addblocker. Het probleem is dat die minder opdringerige wijze niet interessant is voor de adverteerders. Daarvoor hebben ze andere media. Internet is niet geschikt voor rustige reclame in een hoekje.
Aanvulling: ik snap prima dat gratis sites leven van advertenties. Maar sites leven ook van bezoekers. Zonder bezoekers komen er ook geen adverteerders meer. En als bezoekers worden weggejaagd middels advertenties die door je strot geramd worden in de wijze waarop ze gepresenteerd worden, tja ......
Je hebt gelijk, en ik heb ook geen oplossing voor het probleem. Feit is dat adverteerder, gratis site en bezoeker veroordeeld zijn tot elkaar...zo is het Internet ontsaan, groot gewroden en ik zie dat niet snel veranderen

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kuklos »

olaf79 schreef: en ik heb ook geen oplossing voor het probleem.
Ik wel. Geen advertenties meer die bezoekers van een site wegjagen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

kuklos schreef:
olaf79 schreef: en ik heb ook geen oplossing voor het probleem.
Ik wel. Geen advertenties meer die bezoekers van een site wegjagen.
Dat is geen oplossing. Dat is een wens. Zonder die advertenties gaan die sites binnen no time uit de lucht.

Gesloten