LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorverkopen van je vliegticket

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Doorverkopen van je vliegticket

Ongelezen bericht door Radar »

Als je van een eenmaal geboekte reis af wil, kan dat alleen tegen hoge kosten. Waarom is dat eigenlijk?

Volgens de wet is een gekochte reis of het ticket namelijk je eigendom. Toch verplicht een luchtvaartmaatschappij je vaak om het ticket te annuleren en een nieuw ticket te kopen.

Meer info: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... iegticket/

Maandag 8 februari in Radar, 20:30 uur, NPO 1

Mucha

Re: Doorverkopen van je vliegticket

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

saccoverhoog
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2016 20:54

Re: Doorverkopen van je vliegticket

Ongelezen bericht door saccoverhoog »

Ik had ook 3 tickets naar Brazilie geboekt via KLM en wilde vanwege het zikavirus annuleren. Gelukkig is mij toegezegd dat ik vouchers krijg (3) ter waarde van de ticket kosten en deze zijn eenmaal overdraagbaar op een andere persoon. Lijkt mij een prima oplossing. :D

Werfe
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2016 20:49

Re: Doorverkopen van je vliegticket

Ongelezen bericht door Werfe »

In november voor ons gezin 5 vliegtickets KLM gekocht naar Costa Rica, voor juli 2016. Vlak daarna vervelend nieuws gekregen waardoor duidelijk was dat de reis dit jaar niet plaats zou kunnen vinden. Op dat moment meteen contact opgenomen met WTC, waar ik de tickets gekocht heb. De terugkoppeling; annuleren kan maar geen restitutie. En overdragen van de tickets kan ook niet....
We hebben het hier over 7 maanden voorafgaande aan de reis! Heb de boel overgedragen aan de annuleringsverzekering (ga ervan uit dat zij hier werk van maken), maar volgens mij zou dit toch niet moeten kunnen zo. Iemand nog tips voor deze onrechtvaardigheid?

BarbelV
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2016 20:52

Re: Doorverkopen van je vliegticket

Ongelezen bericht door BarbelV »

Volgens mij heeft t te maken met handel op de zwarte markt. De ticketprijzen variëren n.l. Vaak is t hoe eerder men boekt hoe goedkoper t ticket. Dan krijg je dezelfde taferelen als bij ( populaire) concerten. Waar ze nou graag vanaf willen... Dus zo raar is t misschien niet. Beetje jammer dat radar de luchtvaartmaatschappijen vaak in een slecht daglicht stelt. Een treinticket naar Almelo vanuit Amsterdam is regelmatig duurder dan een vliegticket Barcelona ....

dikkie227
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2016 20:52

Re: Doorverkopen van je vliegticket

Ongelezen bericht door dikkie227 »

Eén keer per 2 jaar maak ik met kinderen en kleinkinderen een verre reis. In juli 2015 heb ik bij TUI 8 tickets geboekt naar Aruba voor mei 2016. In januari 2016 blijkt (helaas) dat mijn schoonzoon vanwege werk niet mee kan en (hoera) dat mijn jongste dochter inmiddels een nieuwe partner heeft. Dus het ticket van mijn schoonzoon kan worden overgeschreven op naam van de nieuwe partner van mijn jongste dochter. Let op: het is 3,5 maand voor de reis zal plaats vinden. Niks daarvan, zegt TUI, het ticket van mijn schoonzoon moet worden geannuleerd à 933 euro en ik moet een heel nieuw ticket kopen voor mijn 'nieuwe' schoonzoon. Dat is wat ik - met veel tegenzin - gedaan heb.
TUI beweert dat dit allang bestaand beleid is, maar dat kan ik eenvoudig weerleggen. In 2012 zijn we ook met de familie naar Aruba geweest en toen liet mijn zoon twee maanden tevoren weten niet mee te kunnen. Dat kaartje hebben we toen in overleg met Arkefly (nu TUI) via Marktplaats verkocht en het ticket is op een andere naam gesteld.
Mijn broek zakt er echt vanaf dat TUI nu op jullie website beweert dat zij vragen wat de kosten zijn en dit weer kortsluiten met de reizigers, en ze zouden onlangs een in-de-plaats-stelling gerealiseerd hebben tegen geringe kosten. Ik heb tot tweemaal toe te horen gekregen en vervolgens in een email bevestigd gekregen dat een in-de-plaats-stelling NIET mogelijk is en dat het ticket alleen geannuleerd kan worden tegen 100% van de kosten.
Ik zal op basis van jullie uitzending een brief naar TUI schrijven, maar ik heb er weinig fiducie in; dit zijn praktijken van mensen die weten hoever ze de wet kunnen oprekken; zie ook de slappe reactie van de ANVR.
Als iemand nog suggesties heeft: ze zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Radar op 08 feb 2016 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd

Gesloten