LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door Radar »

Wanneer je kind uit medische noodzaak moet worden besneden, dan doe je dat. Ook als je het geld niet hebt. Waarom wordt dit niet vergoed?

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... t-vergoed/

Maandag 1 februari in Radar, 20:30 uur op NPO 1

Mucha

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door Brainless »

Mucha schreef:Dan krijg je weer de kwestie dat ouders die hun kinderen uit "religieuze noodzaak" willen laten besnijden zich gediscrimineerd voelen.
Kolder.
Als ik en kromme neus heb en het is een medische noodzaak dat deze wordt gereconstrueerd; mag dat ook niet vergoed worden omdat het zielig is voor de mensen die hun kromme neus ook willen laten rechtzetten?

Het is absurd dat besnijdenis wegens medische noodzaak niet standaard wordt vergoed.

Kennis van mij heeft een kindje waarbij de plasbuis niet aan/in de top eindigde maar halverwege.
Dit is hersteld, maar het kindje moest daarbij besneden worden om het goed te herstellen en genoeg huid te hebben om de boel te sluiten.
Het gedeelte van het besnijden hebben ze zelf moeten betalen terwijl de rest van de operatie wel volledig werd vergoed.
Absurdheid ten top.

elwetere
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2016 20:49

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door elwetere »

toch vind ik het maar een raar verhaal
ik zit met mijn gezin ook in de wsnp en ik mag gewoon
een aanvullende verzekering hebben
er is niemand die gezegd heeft dat dit niet mag
en voor medische kosten lees beugel voor dochter 3500
moest ik bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente
dus ga ervan uit dat dit bij deze mevrouw ook zo is
ik heb ook een chronisch zieke dochter en ben zelf ook chronisch ziek
en heb nog nooit problemen met de bewindvoerder hierover gehad
had het me alleen handig geleken dat ze dit even gelijk bij de gemeente had aangevraagd
met een medishe verklaring van de arts zodat ze gelijk had geweten hoe of wat
en ook het risico dat ze nu uit de wsnp gegooid word dat vind ik allemaal een beetje overdreven
ik heb ook een chronisch zieke dochter en ben zelf ook chronisch ziek
en heb nog nooit problemen met de bewindvoerder hierover gehad
dus heb echt wel twijfels over de waarheid van dit verhaal

Kite
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2016 20:50

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door Kite »

De schuldsanering zal hier aan mee moeten werken. De schuld zal verhoogd moeten worden. Dan maar 2 jaar langer in de schuldsanering. Iedereen moet helaas betalen. Ik heb wel met de gedupeerde te doen, maar waar is het einde, als men hier coulant is.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Zorgverzekeraars krijgen steeds meer macht en gaan ook nog over leven en dood beslissen! Volgens mij zijn dat echte VVD-/D66-bolwerken. Zijn zorgverzekeraars soms in handen obscure clubjes als de vrijmetselarij?

lies1957
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2016 21:09

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door lies1957 »

Mijn kleinzoon heeft de ziekte van huntington en had ook zware problemen met plassen er kam bijna niks meer uit.
Hij is toen met spoed geopereerd en gelijk besneden.
Mijn dochter kreeg een rekening van over de 4800,=
Hebben overal heen geschreven en gedaan.
Ze hebben inmiddels de rekening verlaagd naar 1800,=.
Maar ook daar gaat mijn dochter niet mee acoord.
Tot nu toe is de rekening bevroren dus we wachten maar af hoe het verder gaat.
groetjes lies

GG1
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2016 21:18

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door GG1 »

Als dat meiske (Ashley) er niet uitkomt en inderdaad het risico loopt uit de schuldsanering gezet te worden is dat een kwalijke zaak, zo komen mensen dus klem te zitten. Je kunt niet kiezen tussen de gezondheid van je kind en je financiën. Dat is geen keuze! Indien nodig betaal ik een deel voor haar, wie doet mee?

hesseling
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2015 13:46

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door hesseling »

Het is principieel onjuist, dat een medisch noodzakelijke ingreep niet wordt vergoed uit de basisverzekering.
Kern van het probleem is nmm, dat de basisverzekering steeds verder wordt uitgekleed en je steeds meer in aanvullende verzekeringen wordt gedwongen.
Dit soort gevallen gaan met het verder uitkleden van de basisverzekering vaker voorkomen.
Tel daarbij:
Ingewikkelde en ondoorzichtige DBC afspraken met ziekenhuizen, die je geld kosten als je niet goed oplet. Zorgverzekeraars, die het op een accoordje gooien met Beter Horen en het eigen risico voor hun rekening nemen (!?) om klanten voor hoortoestellen binnen te loodsen. Heb je een verkeerde zorgverzekeraar, dan heb je enkele honderden euro's pech.
Vage verzekeringen en polissen, waarbij je de bomen niet meer door het bos kunt zien.Elk jaar weer andere afspraken, frauderende ziekenhuizen etc etc

Kortom: Dit zorgstelsel met marktwerking is na tien jaar een regelrechte ramp aan het worden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik geloof er niets van dat dit niet in de basisverzekering zit. Medische noodzaak is medische noodzaak.

Vaker ontbreekt het radar aan nuance om maar met een onderwerp te kunnen komen.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door misterzuinig »

MichielFRL schreef:Waarom altijd de schuld geven aan de zorgverzekeraars?
De zorgverzekeraars voeren alleen maar de wet uit.
Voor klachten moet men in Den Haag zijn!
Nooit meer op VVD, D66 of PVV stemmen, want die willen zorgverzekeraars nog meer macht geven! Of wordt het echt tijd dat het huidige zorgstelsel compleet instort en er een nieuw zorgstelsel komt? Dat kan dan mooi tegelijkertijd met de grote reset van het huidige wereldwijde financiële en monetaire systeem.

Hoe kunnen wij als burgers de macht van zorgverzekeraars drastisch inperken?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door Brainless »

crazyme schreef:Ik geloof er niets van dat dit niet in de basisverzekering zit. Medische noodzaak is medische noodzaak.

Vaker ontbreekt het radar aan nuance om maar met een onderwerp te kunnen komen.
Echt... besnijdenis bij medische noodzaak valt helaas niet onder de basisverzekering.
Medisch noodzakelijk

Ook behandelingen met medische indicatie worden niet vergoed. Deze uitsluiting geldt ook voor de besnijdenis die om religieuze of culturele redenen.
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... denis.aspx

Johan_2
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2016 21:02

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door Johan_2 »

Ik 'zit' ook in de WSNP, en ik was al aanvullend verzekerd via een collectieve verzekering voor de minima, een aantal gemeentes biedt deze verzekering aan. Geen enkel probleem om in mijn geval aanvullend verzekerd te blijven. Maar mogelijk had mevrouw ten tijde van haar WSNP alleen maar een basisverzekering en dan is het lastig om met nog openstaande schulden bij dezelfde verzekeraar je aanvullend te verzekeren. Hopelijk is het mogelijk om toch een losse AV elders af te sluiten. Volgens mij verbiedt de WSNP dat niet omdat er met mij ook andere WSNP'ers zijn die wel gewoon volledig met een AV pakket verzekerd blijven ook bij dezelfde schuldeiser c.q. ziektekosten verzekeraar.

Mocht een curator dwingen je uit de WSNP te zetten zal deze zijn bevindingen eerst aan de rechtbank moeten bewijzen. En dan gaat de rechter de curator ook controleren. Maar een rechter kan altijd anders oordelen ook in het voordeel van mevrouw om toch die schuld toe te staan. Je bent minder weerloos dan dat de WSNP en sommige curatoren doen voorkomen. De rechtszaak om iemand uit de WSNP te zetten is niet een hamerstuk, een rechter kan ook besluiten toch de WSNP door te laten lopen. Wellicht biedt de WSNP de ruimte aan de rechter bij de WSNP zaak tot een wat humanere uitspraak, zodat de schuld tijdens de WSNP wordt toegestaan en onder haar WSNP valt tot aan het einde van die periode en niet langer. Wat betekent dat er niet op ingevorderd kan worden behalve dan al haar huidige afdracht.
Dan is het maar de vraag of die ziektekostenverzekeraar voor een dergelijk laag bedrag de rechtsgang gaat betalen om zijn gelijk te behalen met het risico van verlies en imagoschade. Temeer vanwege de wettelijke coulance regeling waar een beroep op kan worden gedaan.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door tijger1 »

Er valt de doktoren ook nog wel het een en ander te verwijten. Die weten dat besnijdenis niet in de basisverzekering zit. Hoe medisch noodzakelijk ook, maar ze hoeven het helemaal niet als besnijdenis te benoemen.

Dat kind krijgt een operatie aan zijn piemeltje.

Het is hetzelfde als je verwond bent in je gezicht en dat wordt hersteld, waarbij toevallig ook een rimpel wordt gladgetrokken, dan noemen ze het toch ook niet een facelift, wat niet in de basis zit?

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door 16again »

En wat is nu de oorzaak van dit hele verhaal:

In eerdere jaren bleek dat bij bepaalde bevolkingsgroepen wel erg veel besnijdenissen werden uitgevoerd uit medische noodzaak. Dokters sjoemelden, en nu lijden de geode onder de kwade

3210
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 sep 2004 14:21

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door 3210 »

In en in triest dat dergelijke zaken in Nederland gebeuren !!!

Het is niet zo dat ik "liggende gelden" heb, ik denk niemand op dit forum, maar mensen het moet toch mogelijk zijn dat wij, forum leden van het RADAR-forum, helpen in deze zaak ?

Ik ben bereid om €. 50,00 te storten in een pot die dan beheerd gaat worden door RADAR en ik wil voorstellen om alle forum leden op te roepen naar draagkracht een bedrag over te maken opdat dit schrijnende geval geholpen kan worden.

En ja ik weet het .............. er zijn heel veel schrijnende gevallen die ook geholpen moeten worden, naast dit geval, maar laten we "beginnen" 'n uitzondering maken voor dit geval.

Ik wil RADAR dan ook vragen om een "potje" te maken en jullie vragen om "iets" over te maken.

Het moet tocht lukken om met zovele als wij zijn die €. 1807,00 bij elkaar te sparen ????

Laat je horen !!, geef RADAR de zet en maak moeder en kind gelukkig.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door olaf79 »

Leuk initiatief, maar lost het probleem niet op.

Als dit echt medisch noodzakelijk is dient de staat te betalen. Dit staat zo in onze grondwet.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door Appie83 »

misterzuinig schreef:Zorgverzekeraars krijgen steeds meer macht en gaan ook nog over leven en dood beslissen! Volgens mij zijn dat echte VVD-/D66-bolwerken. Zijn zorgverzekeraars soms in handen obscure clubjes als de vrijmetselarij?
Voor de coulance regeling moet je bij de zorgverzekeraar zijn. Voor wat er wel of niet wordt vergoed uit het basispakket moet je bij de minister zijn. Uiteindelijk bepaald zij wat er wel of niet wordt vergoed.
De Nederlandse Zorgautoriteit en het College voor Zorgverzekeringen hebben de medische besnijdenis uit de zorgverzekering gehaald. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid heeft daar voor getekend. "
De reden dat het uit het basispakket is gehaald heeft met misbruik te maken. Onder het mom van noodzakelijke besnijdenis werden kinderen op religieuze redenen besneden. Nu denk ik dat een uroloog echt wel dat onderscheid kan maken tussen een religieuze besnijdenis en een medisch noodzakelijke besnijdenis. Ook zijn er ziekenhuizen die een veel lager tarief hanteren dan de 1200,- genoemd in het filmpje. Maar het blijft krom dat dit kan in Nederland. Wel heb ik begrepen dat de minister er mee bezig is en wilde laten onderzoeken of het mogelijk is om een richtlijn te maken waarin staat dat wanneer een besnijdenis medisch noodzakelijk is. Maar tot die tijd zou het zorgverzekeraars sieren om enige coulance te betrachten. Het gaat niet om hele grote bedragen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door Appie83 »

3210 schreef:
Ik ben bereid om €. 50,00 te storten in een pot die dan beheerd gaat worden door RADAR en ik wil voorstellen om alle forum leden op te roepen naar draagkracht een bedrag over te maken opdat dit schrijnende geval geholpen kan worden.
Crowdfunding, er zijn al meer zorgbehoevende mensen mee geholpen.

VGZ een bericht sturen dat ze dat gezin moeten helpen.

En voor volgend jaar de premie met een paar cent verhogen zodat deze gevallen geholpen kunnen worden.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Noodzakelijke besnijdenis niet vergoed

Ongelezen bericht door tijger1 »


Gesloten