LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parmaham

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Parmaham

Ongelezen bericht door Radar »

Parmaham kun je herkennen aan de vijfpuntige kroon op de verpakking. Dit kroontje staat voor kwaliteit.

Maandag in Radar: Hoe is de kwaliteit van het leven van de varkens geweest? En kun je er wel van op aan dat de varkens echt uit Italië komen?

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... /parmaham/

Maandag 14 december 2015 in Radar, 20:30 uur op NPO 1

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door bprosman »

En kun je er wel van op aan dat de varkens echt uit Italië komen?
Wat ik altijd begreep is dat het gewone NL varkens zijn die in Parma pas tot ham verwerkt worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad. Ze weten precies waar ze aan moeten voldoen opdat ze het officieel Parmaham mogen noemen. En dat is, zeker voor de dood, niet veel.

Zulk soort streekbenamingen hebben hebben überhaupt bijna nooit iets te maken met de kwaliteit van leven, dus je kunt wel nagaan hoe die zal zijn. Maar het zelfde geldt voor niet-Parma ham.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door moederslink »

De echte Parmaham mag alleen maar komen uit Italië zelf van in Italië gefokte varkens en dan ook nog uit een bepaalde streek en moet aan allerlei , terecht , strenge eisen voldoen.
Als het van Nederlandse varkens komt, mag er geen kroontje op de verpakking staan.
Maar hoe dan ook, het gesleep met vee door Europa is , terecht, een hot issue en het " gerommel " met voedsel is ook al jaren schijnbaar niet te sturen cq te controleren cq te straffen. Dus er 100% op vertrouwen is ook niet raadzaam.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door bprosman »

Als het van Nederlandse varkens komt, mag er geen kroontje op de verpakking staan.
Weer wat geleerd :-)

16again
Berichten: 16169
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:De echte Parmaham mag alleen maar komen uit Italië zelf van in Italië gefokte varkens en dan ook nog uit een bepaalde streek en moet aan allerlei , terecht , strenge eisen voldoen.
De varkens gaan op transport naar Italie, na 3 weken opgehokt in regio Parma geslacht, en komt dan als parmaham hier in de winkel te liggen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door tenormin »

16again schreef:
moederslink schreef:De echte Parmaham mag alleen maar komen uit Italië zelf van in Italië gefokte varkens en dan ook nog uit een bepaalde streek en moet aan allerlei , terecht , strenge eisen voldoen.
De varkens gaan op transport naar Italie, na 3 weken opgehokt in regio Parma geslacht, en komt dan als parmaham hier in de winkel te liggen.
Nou, Wiki schrijft toch iets heel anders.

16again
Berichten: 16169
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door 16again »

tenormin schreef:Nou, Wiki schrijft toch iets heel anders.
Wiki geeft de regels (=theorie) aan waar product aan moet voldoen
Indien in de praktijk makkelijker geld verdiend kan worden.....dan wordt er makkelijker geld verdient.
http://www.wijitalie.nl/nieuws-overzich ... -di-parma/

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door sjohie »

bprosman schreef:
En kun je er wel van op aan dat de varkens echt uit Italië komen?
Wat ik altijd begreep is dat het gewone NL varkens zijn die in Parma pas tot ham verwerkt worden.
Er gaan inderdaad veel hammen van Hollandse varkens naar de Parma regio, maar ham afkomstig van die varkens is dan prosciutto crudo, oftewel rauwe ham. Prosciutto di Parma is ook een soort rauwe ham, maar dan met een aantal mitsen en maren. Echte parmaham, die met het kroontje dus, is gemaakt van in Italië geboren en gefokte varkens, die oa veel wei van de productie van parmezaanse kaas hebben gegeten.

Echte Parmaham is dus altijd afkomstig van Italiaanse varkens, geen Hollandse, daar ziet het consortium ook streng op toe.

En dit weet ik omdat wij vroeger een varkensslachterij hadden, en om de week een vrachtwagen vol hammen die kant op stuurden om prosciutto crudo te maken..

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
moederslink schreef:De echte Parmaham mag alleen maar komen uit Italië zelf van in Italië gefokte varkens en dan ook nog uit een bepaalde streek en moet aan allerlei , terecht , strenge eisen voldoen.
De varkens gaan op transport naar Italie, na 3 weken opgehokt in regio Parma geslacht, en komt dan als parmaham hier in de winkel te liggen.
Nope, is niet zo, en dat weet ik uit eigen ervaring, niet van een wiki pagina. Wie of wat dat zegt zwamt uit zijn/haar nek, of is een fraudeur op het spoor, die eenmaal gerapporteerd aan het consortium in Parma zijn bedrijf daar wel kan sluiten.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie,
dat is ook heel duidelijk te lezen op....de Prosciutto ham die ik 1 keer probeerde; de maanden die ik in de USA vertoefde; was geen varken die geleefd en gevreten had in Parma, maar dat stond er tenminste "eerlijk" allemaal op het etiket. Was ook gigantisch 'voordelig', dus ook dat maakte me wakker. Stond ook helemaal stijf van het zout en was hard, vet en smerig. Kostte 4 $ voor een pound!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door bprosman »

Nu is "Prosciutto" ook geen "streekgebonden merk" zoals Parmaham of Champagne maar gewoon het Italiaanse woord voor ham. Prosciutto crudo (rauwe ham) en Prosciutto cotto (gekookte ham).

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:Nu is "Prosciutto" ook geen "streekgebonden merk" zoals Parmaham of Champagne maar gewoon het Italiaanse woord voor ham. Prosciutto crudo (rauwe ham) en Prosciutto cotto (gekookte ham).
Dat is helemaal waar. Vergat ook te vermelden dat de "Parma" ham daar ook niet de echte Parma ham was. Althans, als men op de prijs moet letten. Uiteraard zijn beide producten daar ook te verkrijgen, met het enorme prijsverschil. Alleen, dat vind ik dan wel plezierig, daar staat het 'eerlijk' op het etiket. Een redelijk verschil met hier.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door bprosman »

Vergat ook te vermelden dat de "Parma" ham daar ook niet de echte Parma ham was
In een land waar ze "kaas uit een spuitbus" verkopen kijk ik nergens meer van op :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:
Vergat ook te vermelden dat de "Parma" ham daar ook niet de echte Parma ham was
In een land waar ze "kaas uit een spuitbus" verkopen kijk ik nergens meer van op :wink:
Wel, dat heb ik dan gemist. Weet alleen dat een pakje "Gouda" van een onsje 10$ kost. Me hoela!! Maar eerlijk gezegd heb ik meer op 'mijn gastheer' gelet dan op voedsel, dat wel. :lol:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:
bprosman schreef:Nu is "Prosciutto" ook geen "streekgebonden merk" zoals Parmaham of Champagne maar gewoon het Italiaanse woord voor ham. Prosciutto crudo (rauwe ham) en Prosciutto cotto (gekookte ham).
Dat is helemaal waar. Vergat ook te vermelden dat de "Parma" ham daar ook niet de echte Parma ham was. Althans, als men op de prijs moet letten. Uiteraard zijn beide producten daar ook te verkrijgen, met het enorme prijsverschil. Alleen, dat vind ik dan wel plezierig, daar staat het 'eerlijk' op het etiket. Een redelijk verschil met hier.
Hier in Nederland staat het er ook duidelijk op, zo is het kroontje het bekendste en duidelijkste kenmerk, maar supermarkten sluiten voor dit soort producten een langlopend contract af, vaak via een agent in het land van productie, en als die beloofd om Parmaham te leveren, maar vervolgens ergens in de looptijd besluit deze om te wisselen voor gewone rauwe ham, kan een Jumbo of C1000 daar ook niet zoveel aan doen, die checken niet elk pakje.

Het kroontje, en het EG (voorheen EEG) nummer op de verpakking zijn samen genoeg om de meeste nepproducten er wel uit te kunnen vissen. En bij constatering, dit te melden aan de nVWA.

16again
Berichten: 16169
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
16again schreef: De varkens gaan op transport naar Italie, na 3 weken opgehokt in regio Parma geslacht, en komt dan als parmaham hier in de winkel te liggen.
Nope, is niet zo, en dat weet ik uit eigen ervaring, niet van een wiki pagina. Wie of wat dat zegt zwamt uit zijn/haar nek, of is een fraudeur op het spoor, die eenmaal gerapporteerd aan het consortium in Parma zijn bedrijf daar wel kan sluiten.
Feit is dat radar er zendtijd aan gaat besteden, dus er zal wel sprake zijn van misstanden. Wellicht dus werk aan de winkel voor het consortium na de uitzending.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
sjohie schreef:
16again schreef: De varkens gaan op transport naar Italie, na 3 weken opgehokt in regio Parma geslacht, en komt dan als parmaham hier in de winkel te liggen.
Nope, is niet zo, en dat weet ik uit eigen ervaring, niet van een wiki pagina. Wie of wat dat zegt zwamt uit zijn/haar nek, of is een fraudeur op het spoor, die eenmaal gerapporteerd aan het consortium in Parma zijn bedrijf daar wel kan sluiten.
Feit is dat radar er zendtijd aan gaat besteden, dus er zal wel sprake zijn van misstanden. Wellicht dus werk aan de winkel voor het consortium na de uitzending.
Sommige mensen in deze wereld zoeken het donkergrijze gebied bewust op, zo simpel is het. Als ze baas van een woningbouwvereniging zijn krijg je Rochedale, als ze bij een autobouwer werken maken ze sjoemelsoftware, en als ze in de levensmiddelen werken gaan ze rotzooien met vlees, bijvoorbeeld Willy Selten, of handelaren in ham uit Parma.

Maar goed, in het geval van Radar willen ze nog wel eens een open deur intrappen, ik heb daarom geen hoge verwachtingen van het item, en verwacht niks nieuws te leren.

Als je dit wil brengen op een manier dat de gemiddelde consument het snapt, moet je er ala de keuringsdienst van waarde de tijd van een hele uitzending aan wijden, het is nl met wat tijd en moeite prima uit te leggen, ook de zwakke punten in de keten, die er zeker zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
sjohie schreef:
16again schreef: De varkens gaan op transport naar Italie, na 3 weken opgehokt in regio Parma geslacht, en komt dan als parmaham hier in de winkel te liggen.
Nope, is niet zo, en dat weet ik uit eigen ervaring, niet van een wiki pagina. Wie of wat dat zegt zwamt uit zijn/haar nek, of is een fraudeur op het spoor, die eenmaal gerapporteerd aan het consortium in Parma zijn bedrijf daar wel kan sluiten.
Feit is dat radar er zendtijd aan gaat besteden, dus er zal wel sprake zijn van misstanden. Wellicht dus werk aan de winkel voor het consortium na de uitzending.
Ik kan me al een en ander voorstellen zonder de uitzending te hebben gezien. Veel varkens hebben niet echt een idyllisch leven. En er komt veel ham uit Parma die geen 'echte' Parmaham is, maar supermarkten suggereren dat het wel 'echte' parmaham is. Maar suggestie is nog geen fraude.

Ik vind het zelf trouwens nog altijd belangrijker hoe de ham smaakt dan of er een stempeltje van 'parmaham' op staat. Er is genoeg andere ham die net zo lekker of misschien wel lekkerder is.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Parmaham

Ongelezen bericht door tenormin »

sjohie schreef:Hier in Nederland staat het er ook duidelijk op, zo is het kroontje het bekendste en duidelijkste kenmerk, maar supermarkten sluiten voor dit soort producten een langlopend contract af, vaak via een agent in het land van productie, en als die beloofd om Parmaham te leveren, maar vervolgens ergens in de looptijd besluit deze om te wisselen voor gewone rauwe ham, kan een Jumbo of C1000 daar ook niet zoveel aan doen, die checken niet elk pakje.

Het kroontje, en het EG (voorheen EEG) nummer op de verpakking zijn samen genoeg om de meeste nepproducten er wel uit te kunnen vissen. En bij constatering, dit te melden aan de nVWA.
Zojuist bij de PLUS een pakje gekocht, met kroontje. 75 gram voor €2,99. Staat achterop etiket vermeld:
Proces begon on 09 2014 / BATCH 16546129 / houdbaar tot 12-01-2016
Certificato da Organismo di Controllo Autorizatto dal Mipaaf.
Dat lijkt me dan "de echte Prosciutto di Parma, of word ik ook hier bij de neus genomen?

Gesloten