LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Bertus1963
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2011 11:33

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Bertus1963 »

Ik heb afgelopen maand het geld laten storneren en daar kregen we natuurlijk meteen een betalingsherinnering op. Ik heb gebeld, gemaild, noem maar op omdat wij ook netjes ons pasje hadden ingeleverd en we hadden aangegeven dat ik het geld niet overmaakte voordat ik het pasje kreeg. Nu heb ik het pasje gisteren ontvangen maar het geld van de aanmaning was wel al afgelopen dinsdag van mijn rekening afgeschreven.
Ik ga dit weekend al meteen aangetekend met ontvangstbevestiging opzeggen voor volgend jaar. Ben ik tenminste op tijd. Tevens gaan we ook een aangetekende brief sturen naar het adres van de sportschool. zeker is zeker.

Bertus

Nancy1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2011 17:10

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Nancy1979 »

Ook wij hebben problemen met BF. Tijdens opening BF in Maastricht hebben mijn man en ik ons beiden lid gemaakt. Inschrijfformulier op internet ingevuld, snel een bevestiging thuisgestuurd gekregen met pasje en sporten maar! Moet gezegd worden, mooie sportschool met superapparatuur, kortom, prima toch allemaal??? Niet dus.................

In April 2011 is blijkbaar de automatische incasso mislukt van Eur 16,95 op de rekening van mijn man. Dat wisten wij niet, totdat we een brief van incassoburo CreditForce (jawel, zakelijk sterk) ontvingen. Of we even een bedrag ad
Eur 185,- wilden betalen, Eur 107,- restant jaarcontributie BF en dan iets van
Eur 68,- incassokosten. Ik heb meteen een mailtje gestuurd naar BF met het verzoek of dit nou niet wat menselijker geregeld kon worden, aangezien mijn man en ik trouwe klanten waren en maar liefst 6 andere mensen warm gemaakt hebben om zich bij BF in te schrijven. Tevens ook vermeld dat ik nooit een herinnering had gekregen van BF, maar meteen een brief van Creditforce. Geen reactie.................... (wel n leesbevestiging, zo slim was ik wel!). Hierop ben ik maar eens de algemene voorwaarden gaan doorlezen van BF en warempel! Daar staat dat BF een mislukte incasso altijd voor de 2e maal zal aanbieden aan de bank, indien het dan weer niet lukt word de vordering uit handen gegeven. En laat navraag bij onze bank nu aantonen dat BF nimmer een 2e incassopoging op de niet afgeboekte contributie heeft uitgevoerd! :wink: Ik heb dus de niet geincasseerde termijn Eur 16,95 + Eur 5,- administratiekosten (had op internet gelezen dat BF die rekent) aan BF overgemaakt, per mail aan BF en Creditforce het betalingsbewijs gestuurd met de mededeling dat met deze betaling de zaak mijns inziens afgehandeld is omdat BF niet volgens haar algemene voorwaarden heeft gehandeld!! Geen reactie meer gekregen van zowel BF als van Creditforce (wel weer leesbevestigingen) dus ben es benieuwd. Volgens mij sta ik volledig in mijn recht en hadden ze eerst voor de 2e keer moeten incasseren alvorens een incassobureau in te schakelen! Mijn man zijn pas zal nu wel geblokkeerd zijn maar goed, hij kan nog altijd op mijn pas sporten, zogenaamde gezinspas dan he. :wink: Maar heb mijn buik eigenlijk vol van BF!!! En ben er sterk aan aan het denken om beide lidmaatschappen (aangetekend) op te zeggen! Dan verliezen ze ineens 4 leden, want onze vrienden sporten met ons mee.

Eens ff afwachten hoe t gaat lopen dan maar...........

Sterkte met BF in ieder geval.

Nancy1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2011 17:10

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Nancy1979 »

Ik heb heeeeeeeeeeeel goed nieuws voor iedereen die BF niet kan bereiken!!! Ben er bij toeval op gestuit vandaag maar hier komt t dan!!!!

Basic Fit is n onderdeel van Health City, en die kun je overal met naam, adres (zelfde als BF) en normaal telefoonnummer op internet terugvinden, zowel het hoofdkantoor als de meeste fitnesscentra zelf!! Dus ik zou zeggen bellen maar!!!

Health City Beheer BV
Daalmeerstraat 24
2131 HC Hoofddorp
Tel: 023 - 890 1750

Health City Basic Heerlen
045-571 0890

Health City Basic Eindhoven
040-2511 456

Als je op hun site kijkt www.healthcity.nl zie je dat ze voor de algemene voorwaarden verwijzen naar www.basic-fit.nl en ze hebben hetzelfde adres!

Suc6 allemaal.

Ben goed bezig geweest he! :wink:

robbieboy
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2011 20:35

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door robbieboy »

Ik wilde me aanmelden hiervoor. TOT ik dit tegenkwam. Bedankt voor de waarschuwingen

jmccooe2
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2009 11:20

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door jmccooe2 »

Vanaf 1 janauri mag je gewoon iedere maand je abonnoment stopzeggen volgens de nieuwe wetgeving, hier kan Basic Fit er niet om heen.

In artikel 10 van hun eigen voorwarden staat:

Op deze algemene voorwaarden en alle overeenkomsten door of met Basic-Fit aangegaan, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

tonnn
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2011 22:58

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door tonnn »

copy/paste uit:
http://www.consuwijzer.nl
Nieuwe regels voor de manier van opzeggen
Volgens de nieuwe regels moet u kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement hebt afgesloten. Hebt u het abonnement bijvoorbeeld via een website afgesloten? Dan moet u ook via diezelfde website kunnen opzeggen.

Nu is het vaak zo dat er wordt gevraagd om een opzegging per brief. Zelfs wanneer u het abonnement via een website hebt afgesloten. Dat mag straks niet meer.


Gelden de nieuwe regels ook voor oude abonnementen?
Dat is nog niet zeker. De nieuwe regels gelden in ieder geval voor alle abonnementen die vanaf 1 december 2011 worden afgesloten. Maar het is op dit moment nog niet duidelijk of de nieuwe regels ook gelden voor oude abonnementen. Met oude abonnementen bedoelen wij de abonnementen die vóór 1 december 2011 zijn afgesloten.

Waarom is er onduidelijkheid?
Als een nieuwe wet ingaat geldt er normaal gesproken voor oude contracten een "overgangsregeling". Dat betekent dat voor oude contracten nog één jaar langer de oude wettelijke regels gelden. Na dat jaar gaan ook voor de oude contracten de nieuwe regels in. Op dit moment is er een zogenaamde "reparatiewet" ter goedkeuring ingediend. Zodra deze reparatiewet wordt aangenomen gelden de nieuwe regels voor zowel oude als nieuwe abonnementen. Er geldt dan voor oude contracten geen overgangsregeling
:roll:

MAXIEM

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

jmccooe2

Zie mijn herziene informatie op 1 december.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 01 dec 2011 19:05, 3 keer totaal gewijzigd.

RPR
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2011 12:39

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door RPR »

Als ik al de berichten over Basic Fit lees en dan met name de financiële perikelen en de waardeloze communicatie, is dit een mooi item voor de uitzending.
Ik begrijp niet waarom een bedrijf dit soort zaken zo slecht regelt en de consument maar laat bungelen. Je wilt als bedrijf toch ook op de langere termijn geld verdienen en een goede naam houden? Op vragen over mijn maandelijkse afschrijving krijg ik geen antwoord. Per ongeluk kreeg ik een bevestiging van een opzegging binnen die voor iemand anders bestemd was. Mijn vraag stond in het originele bericht, ik kon dus zien dat mijn berichten wel aankomen bij Basic Fit. Ik weiger gewoon om € 0,60 p/min te betalen voor een telefoongesprek.

Ik hoop dat de redactie aandacht gaat besteden aan dit bedrijf.

kruidenboter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2011 22:46

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door kruidenboter »

goed nieuws.

Eindelijk is het zover! Er komt een einde aan het stilzwijgend verlengen van abonnementen en contracten. Al sinds 2005 strijdt Kassa tegen deze melkkoe van vooral sportscholen en tijdschriften. Op 1 december 2011 is het dan zover. De wet Van Dam (genoemd naar Tweede Kamerlid Martijn van Dam) gaat in. In de uitzending zit Martijn van Dam die uitlegt wat de nieuwe wet precies inhoudt.

Nooit meer stilzwijgend verlengd
Het opzegtermijn om een abonnement te beëindigen wordt vanaf 1 december 2011 voor bijna alle contracten op één maand gezet. Voorbeeld: u hebt een abonnement op de sportschool. Het eerste contractjaar is voorbij en het abonnement loopt gewoon door. U wilt opzeggen. Dat kan, maar u moet dan alleen rekening houden met een opzegtermijn van een maand. Het is dus niet meer mogelijk dat de sportschool uw contract (stilzwijgend) verlengt met nog een jaar. Overigens moet u wel altijd eerst de hele contractduur uitzitten, maar daarna kunt u er dus wel van af. Let op: in de praktijk kan het wel voorkomen dat u bijvoorbeeld eerst een jaarabonnement hebt en dat dit na dat jaar wordt omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Een abonnement voor onbepaalde tijd heeft geen einddatum en loopt door totdat u het zelf opzegt.

Dit alles staat gepubliceerd op de site van kassa.

Dus..........iedereen is met een maand van de ellende af!

MAXIEM

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Zie mijn herziene informatie op 1 december.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 01 dec 2011 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.

kruidenboter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2011 22:46

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door kruidenboter »

Hallo radar.

ik ben per 12-06-2010 klant geworden bij basic fit samen met mijn zoon.

Er is mij toen gezegd dat het abonnement een jaar loopt. Vanaf 12-06-2011 ben ik ook niet meer geweest en mijn zoon in verhuisd ivm met studie.
Er bleek echter nog steeds geld van mij rekening af geschreven te worden en bij nagaan blijkt dat het abonnement stilzwijgend wordt verlengd.Nu zit ik er tot 12-06 2012 aanvast.
Mag dit zomaar?
Moet je dan als consument dit niet aangeven dat je verder wilt?
Ik vind dit erg misleidend en niet netjes dat dit bij aangaan van het abonnement niet is gezegd.
Ik neem aan dat dit bedrijf toch ook baat heeft bij tevreden klanten en niet alleen maar geld wil verdienen?

Nu de nieuwe wet per 1 dec intreedt heb ik een aangetekende brief gestuurd en aangegeven dat ik per 1 dec beide abonnementen opzeg zodat ik per 1 januari niet meer betaal.


Krijg ik vandaag een mail terug met:


Voor u geldt zie de vara site :
Reparatiewet
Hoe zit het met een contract wat net voor 1 december 2011 stilzwijgend is verlengd? Op het moment is het nog onduidelijk of je daar vanaf kan. Er ligt een zogenaamd 'reparatie'-wetsvoorstel in de Tweede Kamer om de overgangsregeling (van een jaar) die voor dit soort wijzigingen zou gelden, niet van toepassing te verklaren


Nu schrijft maxiem dat het opzeggen ook voor reeds betaande abonnementen geldt.

Hoe zit het nu precies voor mijn abonnement?

En wat kan ik nog verder doen? Moet ik nu nog 245 betalen voor dat ik er vanaf ben? Ik begrijp niet dat diot zomaar mag.

Hoezo goedkoop sporten bij Basic fit? het is duurder dan waar ook.


Graag verneem ik een reactie.

groeten Patricia

Bertus1963
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2011 11:33

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Bertus1963 »

Hallo Patricia,

Dan zitten we in hetzelfde schuitje want mijn zoon heeft ook een abonnement gehad tot 19 juni 2011 en ik heb opgezegd, per brief en per mail (ruim op tijd maar vergeten aangetekend te doen) en men gaf aan helemaal niets ontvangen te hebben. Daarnaast wil ik je ook nog attenderen dat wij hebben gelezen, bij de algemene voorwaarden op hun site, dat als je opzegt je ook binnen een maand het pasje moet opsturen anders wordt het contract weer verlengd. zie onderstaand stukje gekopieerd uit hun algemene voorwaarden:
Na beëindiging van het lidmaatschap dient de deelnemer de Basic-Fit Voordeelpas te retourneren aan Basic-Fit. Dit dient te gebeuren binnen één maand na afloop van het lidmaatschap. Indien het lid besluit de Basic-Fit Voordeelpas te behouden en niet terug te sturen, zal vanaf één maand na beëindiging van het lidmaatschap, door Basic-Fit een maandelijkse contributie worden geïncasseerd voor het behouden en/of gebruik blijven maken van de Basic-Fit Voordeelpas.

Ik hoop dat we per direct kunnen opzeggen en dat van deze sportschool snel af zijn.

Gr.
Bertus

MAXIEM

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Zie mijn herziene informatie op 1 december.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 01 dec 2011 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

kruidenboter

Zie mijn herziene informatie op 1 december.

Maxiem/ReadAC

Note: in verband met mijn privacy reageer ik niet via de persoonlijke weg.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 01 dec 2011 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan vP
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:51

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Jan vP »

Zie http://www.martijnvandam.com/vraag_en_a ... tml?id=196

Leuk om te volgen.
Basic-Fit wordt daar een onfatsoenlijke aanbieder genoemd door van Dam.
En gelijk heeft hij.

kruidenboter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2011 22:46

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door kruidenboter »

helemaal mee eens.

ik begrijp niet dat ze bij Bsic Fit niet inzien dat ze met korte termijn politiek bezig zijn door de abonnementen stilzwijgend te verlengen.
Ze gooi je je naam te grabbel en het duurt niet lang of ze kunnen wel opdoeken.

Als je googled op "'basci fit opzeggen"' weet je niet wat een ellende deze sportschool veroorzaakt!

Jan vP
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:51

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Jan vP »

Moet je Basic Fit eens telefonisch te pakken zien te krijgen.
Je staat zo tien minuten in de wacht a 0,60 Euro om vervolgens een of andere rand... aan de lijn te krijgen.

MAXIEM

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Herziene informatie:

Het principe zal vanaf 1-12-2011 zijn: na een kontrakt van het eerste jaar (12 maanden) mag er nog steeds stilzwijgend verlengd worden, maar………………………….. wordt de opzegtermijn sowieso 1 maand. Voorbeeld: nadat het eerste jaar van een jaarabonnement dat na 1-12-2011 is afgesloten, is verlopen, dan kun je dat kontrakt op willekeurig welke datum na 1-12-2012 met in achtneming van de opzeggingstermijn van 1 maand, dat abonnement opzeggen.

Consumenten krijgen bovendien het recht om op dezelfde manier op te zeggen als de wijze waarop het abonnement/kontrakt is aangegaan (per post, e-mail e.d.). Lidmaatschappen van vereniging blijven per jaar of conform de verenigingsstatuten opzegbaar.
Voor kranten en maandelijkse tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van 1 maand geldt. Een heel belangrijke wijziging is verder, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen automatisch aflopen en niet meer stilzwijgend en automatisch mogen worden omgezet in een gewoon (jaar)abonnement.

Zie:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 0-789.html

http://www.solv.nl/weblog/per-1-decembe ... meer/18545

http://ictrecht.nl/contracten-en-algeme ... t-van-dam/

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ab ... verlenging

Vanaf 1-12-2011 mag een consument na de eerste kontraktperiode (van meestal 1 jaar) het abonnement dat wel of niet stilzwijgend is verlengd, op elk moment en met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, opzeggen. Daarbij komt dan ook nog eens, dat als je het abonnement destijds telefonisch of per e-mail of per fax hebt afgesloten, je het recht hebt om het kontrakt op dezelfde wijze op te zeggen. Wel blijft het zo, dat bij betwisting, de consument wel zelf moet (kunnen) bewijzen dat er conform de WvD is opgezegd.

Momenteel is er tussen erudiete consumenten (advocaten en dat soort individuen) wel een discussie over abonnementen die vóór en die op of na 1-12-2011 zijn afgesloten. Er is met name een verschil van interpretatie tussen enkele juristen en de heer van Dam, over de status van kontrakten die vóór 1-12-2011 zijn afgesloten. Mijn informatie volgt de lijn van Consuwijzer, maar het zal niet de eerste keer zijn, dat Consuwijzer de plank flink mis slaat.

Maxiem/ReadAC
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 01 dec 2011 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

RPR
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2011 12:39

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door RPR »

kruidenboter schreef:Hallo radar.

ik ben per 12-06-2010 klant geworden bij basic fit samen met mijn zoon.

Er is mij toen gezegd dat het abonnement een jaar loopt. Vanaf 12-06-2011 ben ik ook niet meer geweest en mijn zoon in verhuisd ivm met studie.
Er bleek echter nog steeds geld van mij rekening af geschreven te worden en bij nagaan blijkt dat het abonnement stilzwijgend wordt verlengd.Nu zit ik er tot 12-06 2012 aanvast.
Mag dit zomaar?
Moet je dan als consument dit niet aangeven dat je verder wilt?
Ik vind dit erg misleidend en niet netjes dat dit bij aangaan van het abonnement niet is gezegd.
Ik neem aan dat dit bedrijf toch ook baat heeft bij tevreden klanten en niet alleen maar geld wil verdienen?

Nu de nieuwe wet per 1 dec intreedt heb ik een aangetekende brief gestuurd en aangegeven dat ik per 1 dec beide abonnementen opzeg zodat ik per 1 januari niet meer betaal.


Krijg ik vandaag een mail terug met:


Voor u geldt zie de vara site :
Reparatiewet
Hoe zit het met een contract wat net voor 1 december 2011 stilzwijgend is verlengd? Op het moment is het nog onduidelijk of je daar vanaf kan. Er ligt een zogenaamd 'reparatie'-wetsvoorstel in de Tweede Kamer om de overgangsregeling (van een jaar) die voor dit soort wijzigingen zou gelden, niet van toepassing te verklaren


Nu schrijft maxiem dat het opzeggen ook voor reeds betaande abonnementen geldt.

Hoe zit het nu precies voor mijn abonnement?

En wat kan ik nog verder doen? Moet ik nu nog 245 betalen voor dat ik er vanaf ben? Ik begrijp niet dat diot zomaar mag.

Hoezo goedkoop sporten bij Basic fit? het is duurder dan waar ook.


Graag verneem ik een reactie.

groeten Patricia
Hallo Patricia,

Jij krijgt tenminste nog een e-mail. Bij mij reageert men helemaal niet. Ik hoop dat dit bedrijf snel in de uitzending van RADAR zit om meer brokken te voorkomen.
Succes.....

kruidenboter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2011 22:46

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door kruidenboter »

Ik zie net dit op de site van Basic fit staan:

Wet van Dam
Vanaf 1 december is de Wet van Dam van kracht voor nieuw af te sluiten overeenkomsten.
De wet is niet van kracht op reeds lopende overeenkomsten. De reparatiewet die dit mogelijk dient te gaan maken is nog niet aangenomen in de Eerste kamer.
Voor meer informatie aangaande de wet van Dam verwijzen wij u naar de websitewww.consuwijzer.nl.

Maar volgens de site van Martijnvandam.com is de wet ook geldig voor bestaande abonnementen.

Gesloten