LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koken op gas of electrisch?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
jaop
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:23

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door jaop »

Over 1 week zijn we 50 jaar getrouwd. Op 2 jaar na hebben we altijd electrisch gekookt met verschillende systemen, 'gewoon', keramisch (ook met halogeen) en sind 10 jaar inductie. Dit laatste vinden we helemaal ideaal, vooral bij een open keuken. Geen verbrandingsgassen in de woning en alles blijft kraakschoon.
Ook met kinderen is het ideaal, de plaat zelf wordt namelijk nauwelijks warm.
Zeer aan te bevelen!

rdg1314
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2003 14:54

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door rdg1314 »

Wij hebben een gaskookplaat vervangen door gas onder glas. Makkelijk schoon te maken en energiezuinig. Een goed overzicht van alle mogelijkheden vond ik hier: http://extra.volkskrant.nl/verleiding/a ... .php?id=19

Suc6,

Rob

brillemeisje
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:17

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door brillemeisje »

Voor beide systemen valt veel te zeggen maar als fervente wokgebruiker bevalt gas het best. Voor het wokken heb ik een felle brander nodig.

kruimeltje
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2005 17:32

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door kruimeltje »

Heb jaren lang op gas gekookt en moest noodgedwongen elektrisch gaan koken omdat in mijn nieuwe woning totaal geen gasleidingen liggen. De keuze tussen keramisch of inductie was de aanschafprijs voor mij doorslag gevend, de keramische plaat was goedkoper. Daarnaast koste het me een geheel nieuwe pannenset. Nu merk ik zeker de voordelen:
- Makkelijker schoon te maken
- stroom kan eerder uit, plaat koelt maar langzaam af dus eten gaart na.
- pannen blijven schoner aan de buitenkant.

Maar er zijn ook nadelen:
- stroom is duurder dan gas.
- wokken, zelf doe ik dat amper dus is voor mij i.p. geen nadeel
- plaat blijft lang heet, opletten met kinderen.

Lastig was wel dat ik persoonlijk veel gebruik maakte van de oven. Aangezien een geheel fornuis met oven en keramischekookplaat mij veel te duur werd heb ik dus een losse plaat moeten kopen. Gelukkig kon ik mijn oude gasfornuis in de schuur kwijt zodat ik daar de oven kan gebruiken (elektrisch).

Gesloten