LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk zand mengen met tuinaarde?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
hdeknijf
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2014 15:35

Welk zand mengen met tuinaarde?

Ongelezen bericht door hdeknijf »

Welke soort zand is het beste als wordt aanbevolen om tuinaarde te mengen met zand?
In de bouwmarkten kom je zoveel verschillende soorten tegen, zoals bv. rivierzand, ophoogzand, speelzand, zand om te mengen met cement, enz. Ik moet er niet aan denken om het zand van het strand te mengen met de aarde in mijn tuin (zout)
Laatst gewijzigd door Radar op 24 okt 2014 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Welk zand mengen met tuinaarde?

Ongelezen bericht door berndv »

Wat voor doel heeft het? Misschien als het voor de tuin is, even langs een tuincentrum in plaats van een bouwmarkt?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welk zand mengen met tuinaarde?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien hangt een en ander erg af van de soort grond die je hebt. Verschilt nogal of je klei, veen of zanderige grond hebt.

hdeknijf
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2014 15:35

Re: Welk zand mengen met tuinaarde?

Ongelezen bericht door hdeknijf »

Bij zanderige grond wordt denk ik niet dat er zand aanbevolen wordt. Ik heb nogal last van klei. Maar ik ben ook benieuwd naar het soort zand als bij bv.bij oppotten half aarde/half zand wordt aanbevolen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Welk zand mengen met tuinaarde?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

hdeknijf schreef: Ik moet er niet aan denken om het zand van het strand te mengen met de aarde in mijn tuin (zout)
Dat zout spoelt vrij snel weg, dus zo'n probleem is dat niet.

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welk zand mengen met tuinaarde?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je 'last' van klei hebt, zul je gewoon je plantkeuze daar op aan moeten passen. Grond verbeteren door er zand doorheen te mengen? Het lijkt logisch, maar ik heb daar niet eerder van gehoord. Met een paar emmertjes zand ben je er ook absoluut niet. Afgraven en vervangen door verse grond is dan een betere optie.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Welk zand mengen met tuinaarde?

Ongelezen bericht door eleven »

hdeknijf schreef:Welke soort zand is het beste als wordt aanbevolen om tuinaarde te mengen met zand?
In de bouwmarkten kom je zoveel verschillende soorten tegen, zoals bv. rivierzand, ophoogzand, speelzand, zand om te mengen met cement, enz. Ik moet er niet aan denken om het zand van het strand te mengen met de aarde in mijn tuin (zout)
Leesvoer genoeg :shock:

http://www.qooqle.nl/?q=grondverbetering+tuin

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Welk zand mengen met tuinaarde?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Als je 'last' van klei hebt, zul je gewoon je plantkeuze daar op aan moeten passen. Grond verbeteren door er zand doorheen te mengen? Het lijkt logisch, maar ik heb daar niet eerder van gehoord. Met een paar emmertjes zand ben je er ook absoluut niet. Afgraven en vervangen door verse grond is dan een betere optie.
Ik heb er ook niet eerder van gehoord. Ik heb zelf geen groene vingers, maar de mensen in mijn omgeving die dat wel hebben, spitten tuingrond of potgrond door de klei om het wat beter te maken. Dan voeg je meteen voeding toe, met zand niet.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Welk zand mengen met tuinaarde?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Jawel, met zand maak je de klei luchtiger. Bezanden van het gazon of paden is een bekende term.

Gesloten