LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zandgrond tegen stenen tuinmuur

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Salt
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2007 00:11

Zandgrond tegen stenen tuinmuur

Ongelezen bericht door Salt »

Mijn buurman heeft de vijvers in zijn tuin aangelegd. Nu heeft hij wat restant van zandgrond tussen zijn verhoogde vijver(muur) en stenen tuinmuur dat ons erf scheidt. De gestorte zand tegen dat muur is ong. 40 cm hoog en ong 20 cm breed en 4 meter lang. Nu ziet dat tuinmuur vrij vochtig uit aan mijn kant.

Hij zegt dat het vocht wel wegtrekt. Denken jullie dat ook?
Zelf ben ik bang dat de kwaliteit van metselwerk van mijn muur achteruit gaat en zelfs kan afbrokkelen.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Zandgrond tegen stenen tuinmuur

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Zand tegen gemetselde muur.

Het hangt af van;

1/ Wat voor zand? Grofkorrelig of fijn zand.
2/ Op wat voor ondergrond ligt het? Klei(achtige)grond/slechte drainage?
3// Ligt dit zand op de noordkant van de muur of op het zuiden?

Ik neem aan dat minstens twee ven de drie mogelijkheden hier aanwezig zijn want als uw muur vochtig word dan kunt u bij vorst zeker moeilijheden gaan verwachten.
Vraag darom aan uw buurman om tussen zand en muur een waterdichte oplossing te maken zoals vijverfolie en dit tot aan de fundatie van uw muur.

En dan; staat die muur OP de erfafscheiding dan is uw burman mede-eigenaar maar draait in dat geval ook op voor de helft van de eventuele reparatiekosten!
Staat de muur binnen de erfafscheiding dan kunt u uw buurman rechtens aanspreken over deze situatie.
Het liefst onder het genot van een kop koffie o.i.d. maar anders formeel per aangetekende brief met bericht van ontvangst (nodig voor dossieropbouw).

In uw geval lijkt het mij echter, gezien uw vraagstelling, dan een en ander in een goed gesprek opgelost kan worden.

Succes.

Grootvader

Salt
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2007 00:11

Re: Zandgrond tegen stenen tuinmuur

Ongelezen bericht door Salt »

1) Grofkorrelig. Lijkt mij geen fijn zand. Gewoon zandgrond (Noord Limburg, paar km van de Maas)
2) Geen idee. Heb geen verstand van.
3) Dat zand ligt op de noordkant van de muur, dus altijd schaduw.

Hij zei dus dat zand vanzelf wel opdroogt en afzakt, maar dat geloof ik niet zo, zie punt 3.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Zandgrond tegen stenen tuinmuur

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Zand tegen muur.

In ieder geval bestaat de ondergrond in Limburg voor een groot gedeelte uit Löss, een klei-achtig materiaal dat veel vocht kan vasthouden.

En de verdere gegevens over de plaats waar het zand tegen de muur ligt geeft aan dat ik u adviseer om uw buurman te verzoeken om een vochtdichte laag aan te brengen tussen de muur en het zand.

Immers, zelfs zand dat in de volle zon ligt blijft heel lang vochtig en is ook hygroscopisch (vocht trekt ook op in zand).
Strandbezoekende kuilengravers kunnen dit ook beamen.

Nou, dan wordt koffiedrinken dus!
En om het leuk te maken; neem een rijstevlaai mee!

Stuur er trouwens ook maar één mijn richting op.

Ah, dat Limburg!
Zo on-Nederlands anders!
't Is dat ik hier geboren en getogen ben want anders........

Grootvader

Gesloten