LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
O_O
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2005 21:13

de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door O_O »

hoe zit dat als je geen werk hebt en ook geen uitkering ontvangt, ben je dan alsnog verplicht te betalen ?
en van welk geld?

m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door m.wil »

Leuke vraag, ik heb deze zelfde vraag gesteld aan de ziektekosten verzekeraar. Mijn zoon is afgestudeerd, heeft geen werk en geen uitkering. Ik vroeg dus waar hij de ziektekostenpremie van moet betalen (hij moet zich nu particulier verzekeren !).
Als antwoord werd gegeven: "Eh....., de ouders???".
Fijn om als ouders nog te betalen voor een 22 jarige !
Verder werd het advies gegeven om voor een paar uur een baantje in een supermarkt te vinden om zo in het ziekenfonds te komen, maar een 22 jarige HBO'er neemt geen enkele supermarkt aan als vakkenvuller.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Je zoon zal toch wel wat inkomsten hebben? Of eet hij ook niks?

O_O
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2005 21:13

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door O_O »

neem aan dat zn ouders voor hem zorgen zoals elke goede ouder dat behoord tedoen !
als er geen werk is of geen uitkering krijgt ,heb je geen keus of gooi je ze de straat op en zoek het maar uit??

m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door m.wil »

hij woont nog thuis en eet met de pot mee.
Gelukkig heeft hij deze maand een aantal dagen kunnen vervangen ( is onderwijzer) en zijn er dus wat inkomsten, waarvan de particuliere verzekering betaald kan worden. Als onderwijzer kun je niet in het ziekenfonds.
Hij zal best een keer vast werk krijgen, maar ik denk dat er op het moment veel jongeren zijn zonder werk en uitkering, die straks niet weten waarvan de ziektekosten premie betaald moet worden.
Ook weet ik niet hoe het zit met de studenten. Ik heb nog 2 studerende kinderen boven de 18 jaar thuis, met elk een klein bijbaantje.

Shirah2003
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2005 21:51

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door Shirah2003 »

Heeft hij dan geen recht op een bijstandsuitkering?
Dan kan daar toch de premie van betaalt worden.

BTW Er is zat werk te vinden hoor als je echt wil (vooral als je nog jong bent). Bedrijven zitten te springen om bv. productiemedewerkers en schoonmakers. Misschien minderwaardig werk voor sommigen maar werk is werk.

O_O
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2005 21:13

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door O_O »

dat bedoel ik , de jongeren zonder werk of uitkering
die nu al niet eens n ziekenfonds ontvangen omdat ze het niet kunnen betalen
die moeten dus na de 1000 euro per jaar dus ook de maanden/jaren die ze niet verzekerd waren ook nog eens terug betalen !
en de boetes van de nieuwe mocht je die ook niet kunnen veroorloven !

en dan komt de deurwaarder als je de schulden niet meer kunt betalen....

slim hoor dit kabinet om de mensen 3x zoveel telaten betalen , terwijl er n werkeloosheid is en geen koopkracht !!
komt alleen maar meer armoede van , en n nog slechtere economie

edit: als er zat werk is volgens jouw waarom zijn er dan meer dan n miljoen werklozen, het is echt niet de schuld van hun dat ze geen baan vinden.
want die bedrijfen willen alleen lagelonen personeel en daar kun je hier de huur niet van betalen !

maar we dwalen af, het ging erom : ben je alleen verplicht verzekerd als je n baan hebt of n uitkering ontvangt ?

Paul.
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2005 10:00

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door Paul. »

Een miljoen werklozen is een tikkeltje overdreven, laten we het voor het gemak gewoon op 480.000 werklozen houden. Rond de 6% van de beroepsbevolking, maar inderdaad nog steeds een te hoog percentage.

Volgens mij heeft iemand van 22jaar, die geen werk heeft, en dus geen inkomsten; recht op een basisuitkering, van pak hem beet 200 euro.
Ga gewoon eens langs bij het UWV en de ziektekostenverzekeraar.
Deze kunnen je meer vertellen, dan bezoekers van dit forum.

Het wordt naar alle waarschijnlijkheid een grote chaos bij de opstart van het nieuwe ziektekostenstelsel.We beginnen zo langszamerhand een klein cloontje van Amerika te worden.


Groeten Paul.

angel1978
Berichten: 11074
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Iemand zonder werk en zonder uitkering zal gewoon de basisverzekering moeten betalen. Dit is idd. die 1000 euro, maar zo iemand zal nu toch ook gewoon verzekerd moeten zijn ( particulier ).
Tuurlijk dient zo iemand zich te verzekeren, lijkt me logisch. Wie gaat de rekening betalen indien dat nodig is ???
Daarnaast zal zo iemand de zorgtoeslag kunnen aanvragen en volledig krijgen ! Ik heb zo'n idee dat diegene met deze regeling goedkoper uit zal zijn dan in de oude situatie, maar dat is mijn vermoeden, dit kan ik niet voorrekenen !

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door aussienl »

Nou? ik roep al jaren dat dit kabinet onze maatschappij wil copieren naar het amerikaanse model. Ben verscheidene malen in amerika geweest en weet wel? Dan zijn alle mensen met een gewone baan vern**t. terug komend op de originele vraag? Volgens mij is het zo dat de verzekeringen iedereen moeten accepteren, alleen zal uw zoon het wel geheel uit eigen zak moeten betalen.
Lang leve kabinet Balkenende. Samen met de VVD de goedverdieners er op vooruit laten gaan en de rest kan stikken.

cocktalker
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2005 20:39

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door cocktalker »

nou ze laten de 737000 (!!) zgn WAO-ers toch niet stikken, naast de 324000 WW uitkeringen. Bij elkaar meer dan een miljoen mensen waar voor wordt gezorgd

caddygirl
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 sep 2005 22:47

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door caddygirl »

Iedereen is verplicht verzekerd, ook mensen zonder inkomen.

En het gaat idd erg veel lijken op de Amerikaanse manier..
:cry: Je zou bijna al je tanden laten trekken, zodat je geen kosten meer maakt bij de tandarts. :roll:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Iedereen is verplicht verzekerd, ook mensen zonder inkomen.

En het gaat idd erg veel lijken op de Amerikaanse manier..
Het lijkt juist helemaal niet op Amerika: daar zijn 45 miljoen mensen onverzekerd, ongeveer 1 op de 6 Amerikanen.

Hier zijn 300.000 mensen onverzekerd, ongeveer 1 op de 50 Nederlanders. En volgend jaar dus iedereen een verplichting om zich te verzekeren.

Lijkt me een goed plan: verplicht zijn je tegen ziektekosten te verzekeren.

caddygirl
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 sep 2005 22:47

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door caddygirl »

Maar van een kale kip kun je niet plukken... hoe gaan ze dat doen met mensen die dus echt geen geld hebben?

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door particulier »

Waarschijnlijk is daar ook een apart potje voor bij de overheid. Dat is nu ook al het geval voor studenten e.d. die zich niet verzekerd hebben. (en ook geen geld hebben)

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar van een kale kip kun je niet plukken... hoe gaan ze dat doen met mensen die dus echt geen geld hebben?
Tja, da's inderdaad lastig. Maar dat probleem is er nu ook al: als je geen inkomen hebt en je betaalt niet, kun je toch in het ziekenhuis komen. Wie betaalt dat dan?

O_O
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2005 21:13

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door O_O »

dit alles was net op netwerk te zien, maar was niet helemaal duidelijk of je alleen verplicht bent verzekerd als je n inkomen hebt
je krijgt zoizo bericht van n verzekeraar als je verplicht wordt verzekerd ! (als je dat al was)

edit : net bij toeslagen.nl gekeken en iemand zonder inkomen en geen partner (ouders tellen niet mee) die krijgen 400 € terug en moeten dus de rest ook betalen?

O_O
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2005 21:13

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door O_O »

van postbus51 ook tehoren gekregen dat je ook verplicht moet betalen ookal heb je geen inkomen (nou das dan mooi geregeld NOT)

compusmurf
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2005 15:41

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door compusmurf »

Iemand zonder werk of uitkering zal de volledige zorgtoeslag uitgekeerd krijgen (403 euro (volgens site belastingdienst) in dit geval). Je bent dan al zeker goedkoper uit dan met een zelfstandige particuliere verzekering! Daarnaast krijg je ook nog eens 255 euro no-claim terug als je geen zorgkosten maakt (exclusief huisarts). Dit krijg je niet bij een part. verzekering.
Iemand zonder werk of uitkering zal er dus flink op vooruit gaan.

ECC
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2005 18:39

Re: de nieuwe basis verzerking en geen uitkering of werk ?

Ongelezen bericht door ECC »

Dan kom ik nog altijd wat te kort. En die no-claim krijg je ook niet van tevoren uitbetaald.
Zonder inkomen uit werk of uitkering ben je dus gewoon de ***. Er zijn zat mensen die geen uitkering krijgen en dus overal buiten vallen.
Ouders er voor op laten draaien als je 22 bent is ook niet alles en als je een heel klein baantje hebt werk je dus voor je verzekering. Fijn allemaal.

Gesloten