LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

Vooraf mijn situatie.
Ik woon sinds 2011 (weer) in Duitsland en zit inmiddels 14 jaar in de WAO. Ik heb in 2011 een half jaar te lang huurtoeslag gekregen en is zijdens de belastingdienst stopgezet.

Onlangs ervoer ik dat ik ook in Duitsland mogelijk recht op zorgtoeslag zou hebben, heb dit dus aangevraagd en toegekend gekregen. Nu blijkt dat de belastingdienst bijna 950€ ingehouden heeft in verband met de teveel ontvangen huurtoeslag.

Mijns inziens is dit onterecht, en wel om volgende redenen:
-De BD heeft mij nooit aangemaand.
-De vordering is hierdoor verjaard.
-Artikel 45 lid 1 van de Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen (verder: AWIR). Blijkens dit artikel is een tegemoetkoming, zoals een wko-toeslag, “niet vatbaar voor vervreemding, verpanding, belening of beslag”. Zie: https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=46&#c189
-Bovendien is er in 2012/2013 al beslag gelegd i.v.m. te weinig betaalde inkomensbelasting dankzij de traagheid van het UWV.

Mijn vraag is nu, hoe en waar ik bezwaar in kan dienen? Ik heb geen beschikkingsnummer voor deze schuld en op "Mijn Belastingdienst" vind ik ook niets terug.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door BreejKC »

U kunt een bezwaarprocedure beginnen bij de Belastingdienst zelf. De Belastingdienst dient zich met de beslissing op uw bezwaarschrift te houden aan de termijnen van 8 weken zoals gesteld in de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) Afdeling 4.1.3. Beslistermijn / § 4.1.3.1. Beslistermijn / Artikel 4:13, Artikel 4.15 en Artikel 4.16. De Belastingdienst mag 1x u verzoeken de beslistermijn uit te stellen. Let wel, dit is een verzoek, meestal wordt dat gehonoreerd, maar daar hoeft u per se niet mee in te stemmen.

Beslist de Belastingdienst niet binnen de bovengenoemd gestelde termijn(en) dan kunt u ze een brief schrijven, ze daarin in gebreke stellen, en ze nog 14 dagen de kans geven hun gebrek te herstellen. Voldoen ze er dan nog niet aan, dan treed automatisch de Wet Dwangsom (Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) Afdeling 4.1.3. Beslistermijn / § 4.1.3.1. Beslistermijn / Artikel 4:17) in werking, wat u weer geld kan opleveren. Over deze wet en hoe het werkt is veel op internet te vinden. Laat in de brief met de in gebreke stelling wel weten dat u in voorkomend geval een beroep op de Wet Dwangsom zult doen.

Bent u het niet eens met de uitkomst van het Bezwaarschrift dan kunt u, als u nog de Nederlandse nationaliteit bezit, een klacht tegen de Belastingdienst indienen bij de Nationale Ombudsman te 's-Gravenhage. Maar dat kan pas als de bezwaarprocedure is afgerond anders neemt de Nationale Ombudsman uw verzoek niet in behandeling.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 19 okt 2018 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De belastingdienst mag teveel ontvangen toeslagen verrekenen met (voorschotten van) latere toeslagen of met terug te ontvangen inkomstenbelasting.

Lees hier.

https://www2.nextens.nl/nieuws/belastin ... gschulden/

Er is dus geen sprake van beslag, maar van het verrekenen van een openstaande schuld.

Maar als er iets door de belastingdienst verrekend wordt, vermeldt de belastingdienst toch de gegevens van hetgeen er verrekend wordt?

BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

Lady1234 schreef:
18 okt 2018 16:16

Maar als er iets door de belastingdienst verrekend wordt, vermeldt de belastingdienst toch de gegevens van hetgeen er verrekend wordt?
Dus niet, ik heb een beschikking van de zorgtoeslag via "mijn toeslagen" met het enkel jaarbedrag (1.139€) van de zorgtoeslag. Onder het vakje "uitbetaald" bleek dat er maar 165€ naar mij wordt overgemaakt. Pas na telefonische navraag kwam ik erachter dat de oude schuld ingehouden is. Op "mijn belastingdienst" kon ik ook niets terugvinden.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat staat ook niet bij toeslagen of mijnbelastingdienst vermeld. Dan maar op papier opvragen.

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad, wat Lady zegt: beslag mag niet. Verrekening echter wel.

BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

Evengoed geldt er toch een verjaringstermijn van 5 jaar, toch?

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door criticus2 »

dus u bent nu openingen aan het zoeken om een op zich wel bestaande schuld (u geeft toe te veel toeslag ontvangen te hebben, en ik lees nergens dat u het al terugbetaald heeft) . als ik onderin deze link kijk https://www.geld.nl/lenen/service/belastingschuld verjaart een belastingschuld niet wanneer er eenmaal een aanslag verstuurd is (let wel: verstuurd, niet ontvangen geldt blijkbaar niet).
Misschien een idee om de op zich terechte invordering gewoon te laten wat het is? Lijkt mij gewoon terecht dat dit gedaan/gebeurt is namelijk.
Overigens is het ook nog zo naar ik begrepen heb dat verjaringstermijntelling stopt bij verhuizing naar het buitenland. Dat argument kan dus al niet opgaan.

BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

criticus2 schreef:
18 okt 2018 17:06
dus u bent nu openingen aan het zoeken om een op zich wel bestaande schuld (u geeft toe te veel toeslag ontvangen te hebben, en ik lees nergens dat u het al terugbetaald heeft) . als ik onderin deze link kijk https://www.geld.nl/lenen/service/belastingschuld verjaart een belastingschuld niet wanneer er eenmaal een aanslag verstuurd is (let wel: verstuurd, niet ontvangen geldt blijkbaar niet).
Misschien een idee om de op zich terechte invordering gewoon te laten wat het is? Lijkt mij gewoon terecht dat dit gedaan/gebeurt is namelijk.
Overigens is het ook nog zo naar ik begrepen heb dat verjaringstermijntelling stopt bij verhuizing naar het buitenland. Dat argument kan dus al niet opgaan.
Hier staat wat anders:
https://siebert-becker.nl/verjaring-van ... gschulden/

Bovendien had ik in 2012 al te maken met een beslaglegging, waarom hebben ze het toen niet bijgevoegd?

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het invorden van inkomstenbelasting en toeslagen staat los van elkaar.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door criticus2 »

Zolang u in het buitenland woont stopt verjaring doortelling. Alleen al om die reden gaat dat argument dus niet op.

BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

criticus2 schreef:
18 okt 2018 17:42
Zolang u in het buitenland woont stopt verjaring doortelling. Alleen al om die reden gaat dat argument dus niet op.
Heeft u ook een bron(artikel) voor deze bewering? Hier is mij niets van bekend. Mocht het zo zijn, dan wil ik ook met terugwerkende kracht de zorgtoeslag van 2011 t/m 2017 want, gelijke monniken, gelijke kappen.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen, of te laat toeslag aangevraagd, dan vervalt een eventueel recht.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het stukje van Criticus over al dan niet verjaren, gaat over het heel laat opleggen van een aanslag, want dat moet binnen drie jaar na het belastingjaar. Maar als dan die aanslag alsnog, net op tijd, wordt opgelegd, gelden die drie jaar uiteraard niet als verjaringstermijn.

En de eventuele verjaring stopt niet als u in het buitenland woont.

Maar de vraag is natuurlijk wanneer de definitieve terugvordering van die toeslag gedagtekend is, en of de belastingdienst de verjaring heeft gestuit.

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
18 okt 2018 17:42
Zolang u in het buitenland woont stopt verjaring doortelling. Alleen al om die reden gaat dat argument dus niet op.
Dit is onjuist.

Het leuke van een verjaarde vordering is dat je die niet kunt afdwingen, maar dat je die echter nog wél mag verrekenen...

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@moneyman.

Ik lees dit op de site van Siebert-Becker. Fiscalisten.

De Belastingdienst mag deze natuurlijke verbintenis niet actief invorderen door over te gaan tot verrekening of tenuitvoerlegging van een dwangbevel. Ook mag de belastingplichtige niet langer aangemaand worden. Indien echter de belastingschuldige na verjaring de belastingschuld desondanks betaalt geldt deze betaling niet als onverschuldigd. Laat u daarom goed adviseren indien u twijfelt of een belastingschuld verjaard is.

Zij stellen dus dat ook niet verrekend mag worden als de schuld verjaard is.

Wat is juist?

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door Moneyman »

Laat ik dan maar de wet spreken:
art. 6:131 lid 1 BW:
De bevoegdheid tot verrekening eindigt niet door verjaring van de rechtsvordering.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beslag op Zorgtoeslag wegens Schuld uit 2011

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Duidelijk. Mooi.

Gesloten