LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Benzine prijs verhogingen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door tiptoo »

Tom2008 schreef:
ik heb net voor 1,489 bij de Esso Express getankt, daar kan geen witte pomp tegen op, of weet iemand een beter adresje?

jawel deze van pindakaaspotje :mrgreen:
zojuist 1.46 betaald in Belgie, zeker voor mensen vlak bij de grens meer dan de moeite.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door tennis »

tennis schreef:
tiptoo schreef:ik heb gisteren bij de shell , 1,59.3 cent moeten betalen vind het nogal meevallen.
Nou, dat is best veel, ik betaalde € 1,40.9!!

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

Heb geen idee uit welk tijdperk tiptoo komt.
Het viel nog wel mee, 1.59,3 euro. (3,50 hfl).
En dat tegenover de prijzen in de USA 0.58,9 euro per liter.

En als we het forum eens goed onder de loep nemen lees ik zoveel over al die boze burgers die een hekel hebben aan de belastingdienst.
Maar accijns? Dat ligt heel anders. Dat is verkapte belasting, dus dat is niet erg.

Op 1 januari 2004 koste benzine 1.15,9 euro per liter.
Op 1 januari 2011 koste benzine 1.62,9 euro per liter.

Kortom, op een tank benzine is dat bijna 20 euro meer dan in 2004.
Tuurlijk steeg mijn loon tussen 2004 en 2011 met 20,= euro.
Om precies te zijn steeg mijn loon tussen 2004 en 2011 met 120,= euro per maand. Want ook daar werd bezuinigd.

Jammer dat de ziektekostenpremie tussen 2004 en 2011 ook met 50 euro per maand steeg. Net als het elektra / gas / en andere belastingen. Maar nee hoor, we zijn allemaal gek. We vinden het fijn om Den Haag te onderhouden. Misschien neem ik wel een paar ministers in de kost. Want die hebben het ook niet makkelijk.


heb gisteren nog in zo'n leuke show op tv gezien dat het gemiddelde Nederlandse gezin maar 15% van hun inkomen aan huur of hypotheek besteed. Aldus de cijfertjes die ze waarschijnlijk bij het CBS of Nibud vandaan haalde. Dus is er nog poen genoeg bij de burger. :lol: De meeste gezinnen die ik ken hebben een verzamelinkomen van ongeveer 2750,= euro per maand netto. Dus dat houd in dat hun hypotheek maar 450 euro per maand is. Das mooi, want dan kan die hypotheekrente aftrek er wel vanaf. Of trek ik nu een vervelende conclusie?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Op 1-1-2004 was de accijns op benzine 66¾ ct. Op dit moment ong. 72.8. Een stijging van ongeveer 9%. In diezelfde periode is de consumentenprijsindex met 11.5% gestegen.

De hoge stijging van de benzineprijzen komt dus zeker niet door de accijnsstijging; die was juist lager dan de inflatie. Kritiek op de belastingen hierbij is dus minder terecht, aangezien de prijsstijging vooral door de benzinemaatschappijen en de prijs van de benzine zelf (en de olie) komt.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

kweenie schreef:Op 1-1-2004 was de accijns op benzine 66¾ ct. Op dit moment ong. 72.8. Een stijging van ongeveer 9%. In diezelfde periode is de consumentenprijsindex met 11.5% gestegen.

De hoge stijging van de benzineprijzen komt dus zeker niet door de accijnsstijging; die was juist lager dan de inflatie. Kritiek op de belastingen hierbij is dus minder terecht, aangezien de prijsstijging vooral door de benzinemaatschappijen en de prijs van de benzine zelf (en de olie) komt.

Beetje jammer dit antwoord.

Hieronder staan toch echt de feiten hoor.

gemiddelde prijs over 2008: 99,75 dollar per vat.
gemiddelde prijs over 2010: 80,00 dollar per vat.

Zo heftig wordt het naar de verwachting van het Amerikaanse olieagentschap EIA in 2011 niet, maar ze verwacht wel weer een stijging naar een gemiddelde olieprijs van 86 dollar per vat.

(en dan dit nog). Toch is het goed om te realiseren dat inmiddels al bijna de helft van de prijs van benzine en diesel uit accijns bestaat. En dan wordt er over die accijns ook nog btw geheven. De inkomsten die de overheid uit brandstof haalt zijn enorm: zo’n 4 miljard euro aan benzineaccijns en ruim 3 miljard euro aan andere brandstofaccijnze

Dus mooie praatjes helpen hier niet. Vond zelfs al een stukje waarin werd gesproken over de zogenaamde biobrandstof. Deze word nog niet officieel aan de pomp verkocht, maar daar houden ze alvast rekening mee. Want natuurlijk rijden de mensen in de grensgebieden er al op rond. Om toch even de kist te spekken zit er alvast een stukje accijns verwerkt in de huidige benzineprijs. Dus eigenlijk betalen we alvast accijns op brandstof die u en ik nog niet gebruiken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoezo jammer van het antwoord, ik schrijf de feiten toch? Je begint zelf over het verschil in de benzineprijs tussen 2004 en 2010 en over de accijnzen. En nu haal je de olieprijs van 2008 erbij als argument voor dat prijsverschil? Het moet niet gekker worden.

Als je dan toch wilt schermen met olieprijzen, doe dat dan eerlijk en haal de prijs van 2004 erbij. Die lag gemiddeld onder de 40 dollar.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

Ja hoor, en in 1932 kocht je een vat olie voor 0,25 dollarcent. (bij wijze van spreken). We hebben het over de huidige prijs aan de pomp. Zonder enige reden blijkt die maar te stijgen en wij maar denken dat de olie bijna op is of dat er steeds meer vraag komt. Nou, niks van waar dus. Gewoon spekken van de kist.

De Nederlandse overheid int per verkochte liter benzine een vast bedrag aan accijnzen (in 2010: 71,99 cent) Daarbovenop wordt over de totale pompprijs nog eens 19% BTW gerekend. Op 1 januari 2010 bestond de gemiddelde pompprijs voor ruim tweederde uit accijnzen en BTW.

De hoogte van het vaste deel wordt meestal jaarlijks door de overheid aangepast aan de inflatie en soms om politieke redenen verhoogd. De regering doet hiervoor een voorstel dat uiteindelijk door het parlement wordt goedgekeurd. Als gevolg van de accijnzen en BTW op motorbrandstoffen ontvangt de Nederlandse overheid jaarlijks miljarden aan inkomsten.


Aldus shell. En wie gaan we nu geloven? Shell of onze regering? Als ik de site van shell lees, dan maken ze bijna geen winst (de stakkers).

MoniqueB
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2011 21:41

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MoniqueB »

Die verhogingen kunnen wij toch niet tegenhouden. Ook niet met acties. En die mail van Shell en Esso die gaat al jaren rond, dat is echt zo'n onzin mail.
Ik heb het geluk dat ik kort bij de Duitse grens woon en daar is de benzine nog altijd 10 eurocent per liter goedkoper dan in Nederland, dus ik ga voorlopig daar mooi tanken.
Maar dat de benzine te duur is dat ben ik met je eens, maar die mail is echte onzin, die gaat al jaren over het internet. :wink:

Tom2008
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2008 11:56

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door Tom2008 »

MarkII schreef:We hebben het over de huidige prijs aan de pomp. Zonder enige reden blijkt die maar te stijgen en wij maar denken dat de olie bijna op is of dat er steeds meer vraag komt. Nou, niks van waar dus.
beweer je nu echt dat de vraag naar olie niet stijgt? een voorbeeldje, eind 2008 waren er een kleine 50 miljoen auto's in China, nu zijn dat er 75 miljoen. ik denk niet dat al deze auto's op slaolie rijden. ook vliegen mensen zich helemaal suf tegenwoordig, het kost toch weinig tot niks, geen bpm, geen wegenbelasting, geen accijns, maar wel olie, heel veel olie.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

Als iedereen hier denkt dat de prijs enkel komt doordat de olie duurder is geworden, dan laat ik verder iedereen in die waan.

Het heeft geen enkele zin om hier een politieke discussie te voeren, want dat word het uiteindelijk wel.

Ik tank nog steeds met maar één gedachte:

Iedere die in Nederland zijn tankje vult betaald vrolijk meer dan de helft aan accijns en btw. Op de lijst van benzineprijzen in europa scoren we de 4de plaats. En allemaal omdat de olie in Nederland veel duurder is dan in bijvoorbeeld Zwitserland?

Nee hoor, de benzine is gewoon duurder in Nederland.

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/fina ... nzine.html

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door tennis »

Link is uit 2008 en klopt dus niet meer.
Het verschil als voorbeeld van Duitsland met Nederland is niet meer zo groot!


In juli 2008 kwamen de cijfers naar buiten van het onderzoek dat de Europese Commissie heeft gedaan naar de kale benzineprijzen, zonder accijns en btw, in landen die behoren tot de Europese Unie. Daaruit blijkt dat de prijzen van kale benzine in Nederland acht eurocent hoger ligt dan het gemiddelde in andere Europese landen. Het grootste verschil in de benzineprijs is tussen Nederland en Zweden: 14 eurocent per liter.

Net weer in België getankt : € 141,6!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door kweenie »

MarkII schreef:Ja hoor, en in 1932 kocht je een vat olie voor 0,25 dollarcent. (bij wijze van spreken). We hebben het over de huidige prijs aan de pomp.
Sorry hoor, maar je begon zelf over de benzineprijzen uit 2004:
MarkII schreef: Maar accijns? Dat ligt heel anders. Dat is verkapte belasting, dus dat is niet erg.

Op 1 januari 2004 koste benzine 1.15,9 euro per liter.
Op 1 januari 2011 koste benzine 1.62,9 euro per liter.

Kortom, op een tank benzine is dat bijna 20 euro meer dan in 2004.
Als jij je beklag doet over de accijnzen en als jij over de benzineprijzen van 2004 en 2011 begint, dan moet je niet klagen als ik de accijnzen van 2004 en 2011 erbij haal.

Uit die cijfers kun je eenvoudig zien dat het bedrag per liter dat naar de staat gaat welliswaar hoger is geworden, maar dat het deel van de benzineprijs dat naar de staat gaat kleiner is geworden. Even een grove berekening, in 2004 was benzine 1.159. BTW daarin is ong. 18½ ct en accijns 66¾. Dan houd je dus nog ong. 30.7 ct over, dus ruim een kwart. In 2011: 1.629 per liter, waarvan 26 ct btw en 72.8 accijns. Dan houd je nog ong. 64 ct over, dus bijna 40%.

In 2004 was het aandeel accijns en btw dus iets minder dan ¾ van de prijs, dat aandeel is tot 2011 gedaald tot ongeveer 60% van de prijs. Terwijl wat je van de literprijs overhoudt na aftrek van die twee meer dan verdubbeld is.

Maar jij mag best in de waan blijven dat de prijsstijging vooral komt doordat de overheid de benzine veel duurder maakt, hoor, en dat er helemaal niets aan de hand is met de kale benzineprijs.

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Och, als ik vele mensen bij de benzinepomp met handenvol extra's naar buiten zie lopen, of met een duur lunchpakketje, blikjes drinken, en extra snoep voor in de auto, zal het best wel mee vallen. Daar bezuinigen de meeste mensen blijkbaar nog niet op, tijdens autorijden.
Ja het is duurder, maar alles is duurder geworden, helaas zullen de prijzen blijven stijgen.
.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Mark, prima dat je nog meer vragen hebt, maar dat gaat dan niet meer over dit onderwerp. Dus daar kun je beter een ander topic over openen. Het gaat in dit topic over de benzineprijs.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door tiptoo »

vandaag de benzine 1,52.9 dus zo hard stijgt het ook niet , trouwens met de euro op die ander te antwoorden is inderdaad alles dubbel zo duur.

Tom2008
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2008 11:56

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door Tom2008 »

tiptoo schreef:vandaag de benzine 1,52.9 dus zo hard stijgt het ook niet , trouwens met de euro op die ander te antwoorden is inderdaad alles dubbel zo duur.
benzine is nu zelfs iets goedkoper dan op 1 januari http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html diesel werd wel duurder. nu loopt de pompprijs altijd wat achter bij de olieprijs, dus het zal de komende dagen wel weer wat duurder worden, maar wordt dit niet getemd doordat die vermaledijde euro juist is gestegen de afgelopen maand??

kijk bijvoorbeeld eens naar Engeland waar ze geen euro hebben is daar alles nog de helft goedkoper?
de maximale benzineprijs is daar 1,68 euro(1,429 pond)http://www.petrolprices.com/ bestaande uit 69 cent accijns (58,95 pence), 28 cent BTW(24 pence). de kale benzineprijs is er omgerekend 71 cent.
hier is de maximale benzineprijs vandaag 1,639 bestaande uit 72,42 benzineaccijns, 26 cent BTW en 65 cent kale benzineprijs.

iedereen nu blij met de euro of klopt deze berekening niet?

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

Ik heb geen zin om mijn mening, want dat is het, te verdedigen tegenover een ander. Ik snap dat jullie anders denkend zijn en daarom ook gelijk hebben.

Jammer dat er toch een flink deel van de Nederlanders het roerend met mij eens zijn als we het over de belachelijke brandstofprijzen hebben.

Waarom die zo hoog is kunnen we slechts raden.

Mijn gedachte is duidelijk. Ik vind dat de winstmarge te groot is ten opzichte van het modale gezin dat er gebruik van wenst te maken. Nu dat eruit is ziet iedereen vast dat het politiek gaat worden.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

Je hebt helemaal gelijk.

De discussie vandaag in de kamer.

"De automobilist wordt volledig uitgemolken. Wij kunnen niet meer uitleggen aan de Nederlanders hoe het kan dat bij een 33% lagere olieprijs en een gelijk gebleven dollarkoers de brandstofprijs naar een recordhoogte is gestegen. De onderste steen moet echt boven!".

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door tiptoo »

je ken je wel druk maken over de benzine prijs , heeft toch geen zin, als je auto wilt rijden zal je het toch moeten betalen.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

MarkII schreef:Je hebt helemaal gelijk.

De discussie vandaag in de kamer.

"De automobilist wordt volledig uitgemolken. Wij kunnen niet meer uitleggen aan de Nederlanders hoe het kan dat bij een 33% lagere olieprijs en een gelijk gebleven dollarkoers de brandstofprijs naar een recordhoogte is gestegen. De onderste steen moet echt boven!".
Quote van wie ? Wanneer gezegd ? In welke context ? Linkje ?

Gesloten