LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pensioengat

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

pensioengat

Ongelezen bericht door henkgeluk »

ik wilde een zg pensioenrekening aangaan bij Ohra. ik ben 64jaar en geniet wao en een klein pensioentje erbij soort vut.
echter mijn pensioen als ik 65jaar wordt is veel te laag.
ook heb ik reserveringsruimte en in feite ook jaarruimte.
echter volgens brand new day is dat nvt.

dus als je niet meer werkt en andere uitkering hebt is het over. ook al voldoe je aan alle andere regels. dus eenmalige som inleggen en dan bij 70 jarige leeftijd een lijfrente kopen.

tot heden heeft niemand me kunnen helpen . alhoewel de regels in de elsevier almanak daar niets over zeggen.de materie is te ingewikkeld om dat even zo maar even te kunnen begrijpen.

wie heeft of oplossing of idee?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: pensioengat

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij kun je gewoon een pensioenrekening bij OHRA openen, hoor. Ik dacht dat dat bij hun zelfs tot je 70ste nog kon. Misschien dat het bij Brand New Day niet kan, maar ik vind hun ook niet heel prettig. Bovendien richten zij zich op beleggen, iets wat op zo'n korte termijn niet heel logisch is. En bij Ohra heb je geen kosten en bij BND ½% aankoopkosten en ½% beheerskosten per jaar.

De vraag is wel of een pensioenrekening wel erg voordelig is. Je moet immers na aftrek van de betaalde inleg dit jaar nog een inkomen overhouden waarover je nog belasting betaalt. Als je een WAO/vut inkomen hebt dat niet al te hoog is, dan zul je wellicht niet veel inleg kunnen aftrekken. Je kunt immers nooit méér met fiscaal voordeel aftrekken dan het fiscaal inkomen, na alle aftrekposten en heffingskortingen, dat je nu hebt. En als dat niet heel hoog is, dan betekent dat dat je ook niet veel kunt storten. Maar alle beetjes helpen, dus ik zou gewoon bij Ohra een rekening openen. Maar wel snel, je moet waarschijnlijk binnen 3 weken het geld storten...

Gesloten