LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Main
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2009 03:50

Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door Main »

Als de bank mij weigert om de hypotheek te verlengen, daar het hypotheek bedrag is hoger dan de waarde van het huis.
Als ik nu na het verstrijken van de hypotheek periode, gewoon de dan geldende rente percentage door blijf betalen aan de bank
Wat gaat er nu gebeuren, kan de bankmij verplichten om het huis te verkopen, of heeft de bank het recht het openstaande hypotheek op te eisen

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door SJZ »

Hangt een beetje af van je hypotheekvorm. Maar je bent natuurlijk door de looptijd van je lening heen, DUS je moet nu je schuld aflossen.

Je hebt geld geleend voor een looptijd van 30 jaar. Na aflooop van de looptijd moet je je schuld aflossen. De verplichting tot aflossen is nou precies het kenmerk van een lening!

Als je een spaarhypotheek hebt valt je nu gespaarde kapitaal vrij en kun je gewoon aflossen. Als het een lineaire of annuiteitenhypotheek was dan is de schuld sowieso al afgelost.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik denk dat ze bedoelt dat de rentevaste periode af loopt en dat zal voor ieder mens, nu, een spannende tijd worden.

Het kan geen kwaad eens te gaan informeren bij diverse hypotheek verstrekkers of je kan oversluiten of de eigen bank eerst eens te vragen hoe ze over voortzetting van de hypotheek denken.

Als je altijd netjes op tijd hebt betaald dan heb je goede kans op voortzetting.
Een paar jaar gelden was het feest als je rentevaste periode afliep bij een lage rentestand, maar als je een hogere lening hebt dan de waarde van je pand is het inderdaad heel lastig nu!

Sterkte

Main
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2009 03:50

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door Main »

Inderdaad mijn eerste 10 jaar zijn voorbij, nu moet de hypotheek voor de volgende periode verlengd worden, ik heb altijd netjes betaald, maar het hypotheek bedrag dat ik nodig heb, ligt een stuk hoger dan de waarde van het huis.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door manondoris »

onze 10 jaar zit er 1 juli ook op ,je zult binnenkort een brief met een nieuw aanbod krijgen ! als je hier mee akoord gaat hoef je helemaal niets te doen en gaat in ons geval de nieuwe hypotheek op 1juli in .wil je een kortere looptijd dan zul je dat aan moeten geven .het is nu niet aan de orde of je een hoger bedrag hebt geleend dan dat je huis waard is dat is nu bij de meeste huiseigennaren zo ! pas aan het eind van de 30 jaar moet je daar een oplossing voor vinden .

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door manondoris »

vogels schreef:
het is nu niet aan de orde of je een hoger bedrag hebt geleend dan dat je huis waard is
Toch wel: je bent daardoor vrijwel zeker gedwongen bij dezelfde hypotheekverstrekker te blijven. Dus shoppen bij andere aanbieders is er niet bij. En van die wetenschap maakt je huidige kredietverstrekker gretig gebruik.
dat klopt maar ts hoeft niet bang te zijn dat bij zijn huidige hypotheekverstrekker de hypotheek stopgezet word ! en volgends mij is ts daar bang voor ,maar dat hoeft ts niet te zijn .

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door nevermind »

manondoris schreef:
vogels schreef:
het is nu niet aan de orde of je een hoger bedrag hebt geleend dan dat je huis waard is
Toch wel: je bent daardoor vrijwel zeker gedwongen bij dezelfde hypotheekverstrekker te blijven. Dus shoppen bij andere aanbieders is er niet bij. En van die wetenschap maakt je huidige kredietverstrekker gretig gebruik.
dat klopt maar ts hoeft niet bang te zijn dat bij zijn huidige hypotheekverstrekker de hypotheek stopgezet word ! en volgends mij is ts daar bang voor ,maar dat hoeft ts niet te zijn .
Vogels bedoeld volgens mij, dat TS geen keuze heeft, om het aanbod van de huidige niet te accepteren, met alle gevolgen van dien.(Hogere rente)

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door manondoris »

@ nevermind , wij zelf hebben een hypotheek bij abn amro en willen er graag blijven ! zou het erg veel schelen denken jullie als je wil blijven zitten waar je zit ??

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door nevermind »

manondoris schreef:@ nevermind , wij zelf hebben een hypotheek bij abn amro en willen er graag blijven ! zou het erg veel schelen denken jullie als je wil blijven zitten waar je zit ??

Als je periode afgelopen is, zou ik zeker bij andere banken gaan shoppen, dan kan je toch kiezen, welke de beste aanbieder is.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door Linoge »

Jazeker! De Hypotheker!

Stap daarheen met je nieuwe aanbieding en ze kunnen het zo voor je bekijken. Bespaar je de moeite als je een spaarhypotheek hebt. In dat geval loont overstappen niet.

riddert
Berichten: 2145
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door riddert »

Linoge schreef:Jazeker! De Hypotheker!

Stap daarheen met je nieuwe aanbieding en ze kunnen het zo voor je bekijken. Bespaar je de moeite als je een spaarhypotheek hebt. In dat geval loont overstappen niet.
Hoe zit het dan in het geval van TS, waarbij de hypotheekschuld hoger is als de waarde van de woning? Dat krijg je heden ten dage toch niet meer gefinancierd? In dat geval zit TS toch gewoon vast aan haar huidige hypotheekverstrekker?

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door Linoge »

TS wel maar manondoris niet. Laatste berichten waaren aan haar gericht.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door Xpert »

De ABN AMRO kent geen duaal rentebeleid meer. Bestaande en nieuwe klanten betalen een gelijk tarief. Er is nog wel verschil tussen voorwaarden op basis van Woninghypotheek ten opzichte van de Budgethypotheek. Bankier je echter bij de ABN AMRO en je kan aantonen dat je salaris bij de ABN AMRO op een Privépakket binnenkomt, dan ontvang je nog 0,2% extra rentekorting.

Er zijn daarnaast nog genoeg geldverstrekkers die bestaande klanten een andere (hogere) rente aanbieden dan nieuwe klanten.

@Monondoris
Laat ABN AMRO eventueel voorrekenen of het oversluiten naar de Budgethypotheek met/zonder NHG voordeliger voor je is. Als je nu de bestaande woninghypotheekvoorwaarden hebt kan je daarop besparen. De kosten voor het ovesreluiten moet je wel binnen de nieuwe rentevastperiode, danwel binnen 60 maanden terugverdienen. Anders lijkt mij oversluiten naar een Budgethypotheek niet voordeliger.

Main
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2009 03:50

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door Main »

Xpert,

Mijn hypotheek verstrekker is RABO, maakt deze nog verschil in hoogte wat betreft de rente percentage voor oude klanten of nieuwe klanten.

stofzuigertje

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Probeer elders maar de kans op hogere hypo dan waarde huis, hoeveel is dan het verschil?
10% is vaak nog haalbaar mits er word afgelost.
Dus hoe is de huidige, en is er ooit iets afgelost of word er gespaard?

Als geen enkele andere bank jou wil is het jammer en moet je alles accepteren.
Wel kun je voor andere rente vast periode vragen als het te duur word.
Dus van 10 naar 5 jaren vast of variabel.

Dat is het nadeel van een te hoge hypotheek en waardedaling woningen, en te kort aflossen.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door manondoris »

Xpert schreef:De ABN AMRO kent geen duaal rentebeleid meer. Bestaande en nieuwe klanten betalen een gelijk tarief. Er is nog wel verschil tussen voorwaarden op basis van Woninghypotheek ten opzichte van de Budgethypotheek. Bankier je echter bij de ABN AMRO en je kan aantonen dat je salaris bij de ABN AMRO op een Privépakket binnenkomt, dan ontvang je nog 0,2% extra rentekorting.

Er zijn daarnaast nog genoeg geldverstrekkers die bestaande klanten een andere (hogere) rente aanbieden dan nieuwe klanten.

@Monondoris
Laat ABN AMRO eventueel voorrekenen of het oversluiten naar de Budgethypotheek met/zonder NHG voordeliger voor je is. Als je nu de bestaande woninghypotheekvoorwaarden hebt kan je daarop besparen. De kosten voor het ovesreluiten moet je wel binnen de nieuwe rentevastperiode, danwel binnen 60 maanden terugverdienen. Anders lijkt mij oversluiten naar een Budgethypotheek niet voordeliger.
dit had ik ook al gelezen op hun site ,ik heb geen idee waar wij invallen dus ik wacht even af .dank voor de tips en advies ,en ts kan toch gewoon blijven zitten waar ie zit ? de rente zal denk ik zowie zo iets lager uitpakken als 10 jaar geleden ! tenminste dit haal ik uit de huidige rente standen of zal het echt zo zijn dat als je meer leent dan je huis waard is meer rente zal moeten betalen ??? zou heel oneerlijk zijn toch,huidige rente is huidige rente ! dit is trouwens niet voor mij van toepassing ,wij hebben er een groot bedrag aan overwaarde inzitten dus ik zal me er eens in gaan verdiepen . alleen zou ik toch wel graag bij abn-amro willen blijven ,wij hebben daar alles lopen en bevalt prima :)

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door Xpert »

Rabobank is helemaal ondoorzichtig. De rente verschilt per Rabobank

Elke Rabobank heeft zijn eigen werkgebied. De ene Rabobank kan erg verschillen met een andere Rabobank in een naastgelegen werkgebied. Dit is ook de reden waarom de Rabobank geen landelijke rentetarieven publiceerd.

Je zal dus per Rabobank moeten navragen hoe de rentetarieven zijn.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door Xpert »

@ Momondoris,

wanneer je een hypotheek zonder NHG hebt, dan heeft de ABN AMRO drie risico klasses:
< 75% Executiewaarde (klasse A)
< 100% Executiewaarde (klasse B)
< 125% Executiewaarde (klasse C)

Je kan laten taxeren middels de taxatieservice van de ABN AMRO (EUR 300,-- incl. kosten en BTW) of je neemt 80% van de WOZ-waarde. 80% van de WOZ-waarde wordt gelijkgesteld met 100% executiewaarde.

Kom je door taxatie of door de WOZ-waarde in een lagere risicoklasse dan kan je direkt een verzoek doen om de opslagen te verminderen. Voor het verlagen van de risicoklasse vraagt de ABN AMRO Bank geen kosten en wordt het rentetarief de eerste volgende maand of de maand daarop verlaagd. Hiermee is de ABN AMRO Bank dus optimaal consumentvriendelijk. Veel banken willen de risico-opslagen pas wijzigen bij een eerstevolgende renteherzieningsdatum. Bij ABN AMRO Bank kan dus ook tussentijds.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door manondoris »

@xpert ,dank je ! wij hebben trouwens met nhg :D

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Wat zal de reactie van de bank zijn ??

Ongelezen bericht door Linoge »

Xpert schreef: Bankier je echter bij de ABN AMRO en je kan aantonen dat je salaris bij de ABN AMRO op een Privépakket binnenkomt, dan ontvang je nog 0,2% extra rentekorting.
Volgens mij krijg je geen hypotheek bij ABN/Amro als je niet bij ze bankiert.

Gesloten