LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boekdatum Friesland Bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
student538

Boekdatum Friesland Bank

Ongelezen bericht door student538 »

Bij de meeste banken is het zo dat wanneer je op een zaterdag of feestdag het geld naar een andere rekening overschrijft het gelijk wordt afgeboekt en op die datum wordt gezet. Bij de Friesland Bank doen ze dat niet en in mijn ogen is dat ook eerlijker: Ik boekte van de Profijt Rekening naar de betaalrekening een x bedrag over. De datum kwam gelijk op de maandag te staan de 25e. Het geld stond dan wel direct op je betaalrekening, mocht je een betaling willen doen dan kan dat. Maar de boekdatum stond op 25e. Bij andere banken pakken ze gelijk de datum van 23 juni 2012. Scheelt misschien niet veel geld, maar voor alle klanten bij elkaar opgeteld wel?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Boekdatum Friesland Bank

Ongelezen bericht door Jan1 »

In het verleden gebeurde dat ook bij andere banken, zo eerlijk is het echt niet. Zelf heb ik eens enkele duizenden euro's van mijn spaarrekening over gemaakt naar mijn betaalrekening, vijf minuten later was het zichtbaar op de betaalrekening, toen heb ik een betaling gedaan van enkele duizenden euro's. Later bleek dat ik toen zeer veel rood stond, daar moest ik omstreeks 15% rente betalen, dit omdat de boekdatum op een later tijdstip viel. En dat allemaal terwijl ik niet rood mocht staan, en normaal gesproken de opdracht niet zou worden uitgevoerd.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Boekdatum Friesland Bank

Ongelezen bericht door loveyou234 »

@student: andere banken doen dat ook zo.

@jan: dat heet valuteren en dat mag al sinds 2009 niet meer. Dus als dit iets van recent is kan je hierover een klacht indienen.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Boekdatum Friesland Bank

Ongelezen bericht door Jan1 »

loveyou234

@jan: dat heet valuteren en dat mag al sinds 2009 niet meer. Dus als dit iets van recent is kan je hierover een klacht indienen.

Nee, het is al van een eerdere datum. Maar wel heb ik uit rancune mijn rekening bij de betreffende ban opgezegd. Ik ben nu bij een bank waar je ook lid van kunt zijn, overigens tot volle tevredenheid.

student538

Re: Boekdatum Friesland Bank

Ongelezen bericht door student538 »

loveyou234 schreef:@student: andere banken doen dat ook zo.

@jan: dat heet valuteren en dat mag al sinds 2009 niet meer. Dus als dit iets van recent is kan je hierover een klacht indienen.
Dat klopt wanneer er geld gestort wordt en het geld extra lang vastgehouden wordt. Tegenwoordig ook de Friesland Bank, Rabobank en de SNS: Wanneer je voor bepaald tijdstip het overboekt staat het zelfs diezelfde dag nog op de rekening, dat is super snel terwijl voorheen bij de ABN/AMRO het wel 3 werkdagen kon duren alvorens het geld op je rekening stond.

Wanneer ik bij de ASN bank het spaargeld op zaterdag opneem dan wordt het gelijk van de spaarrekening afgeboekt. Bij de Friesland Bank wordt de eerst volgende werkdag gekozen de maandag.

Nu het valuteren verboden is geworden, is het bankieren wel duurder geworden en halen ze daar hun geld weer vandaan.

Gesloten