LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSW: Onterechte incasso

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Midna
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2012 13:55

DSW: Onterechte incasso

Ongelezen bericht door Midna »

Beste lezers,



Dit wordt mijn eerste topic op deze website. Ik heb mij hier ooit aangemeld ivm een pittige discussie dat ging over zilveren kruis achmea.

Laat ik deze topic open met het volgende. Ik ben al een behoorlijke tijd werkzaam op de klantenservice bij zilveren kruis achmea. Door deze forum leer ik voor mezelf punten mee te nemen, en zie ik waar mensen mee zitten.

Een aantal maanden terug heb ik met de apothekerassistente gebeld (keuze menu, medicijnen bestellen) om hooikoortsmedicijnen te bestellen, die ik normaal elk jaar telefonisch opvraag bij de apothekerassistente.

Echter door verhuizing kon zij dat deze keer niet in orde maken en verzocht mij eerst het woonadres juist te vermelden. Nav dit gesprek heb ik gebeld met de huisartsassistente, en zij heeft mijn juiste woonadres in systeem gezet. Ik had haar mijn situatie uitgelegd dat het me niet lukte bij de apotheek daar telefonisch medicijnen te bestellen. Ze geeft aan dat ze dit heeft gewijzigd en het nu allemaal in orde is.
Obv goed vertrouwen heb ik het hierbij gelaten en zou later terugbellen naar de apothekerassistent om het nogmaals te proberen. Dit heb ik echter nooit gedaan omdat ik belde in mijn pauze en de hooikoorts voor mij de periode erna te verdragen was.

Nu heb ik vandaag bericht gekregen via DSW een notaoverzicht rond de 60 euro binnen 14 dagen wordt afgeschreven door apotheek. Ik ben op de hoogte dat de apotheek terecht mag declareren wanneer besteld of voorgeschreven, en men door nalatigheid dit niet meer kan verhalen. (ook wanneer men het dus niet ophaalt). Want hier krijg ik zelf ook mee te maken.

Ik heb de klantenservice van DSW benaderd waar ik naar mijn gevoel niet klantvriendelijk ben behandeld, ik heb nav dit telefoongesprek de volgende email verstuurd:


Beste heer / mevrouw,

Zojuist heb ik contact gehad met DSW. Tot mijn verbazing geen
klantscanning, en ben ik koud doorverbonden naar farmacie.

Dit terzijde, mijn vraag.
Onlangs voor het verplicht eigen risico zijn er kosten door mijn
apotheek gedeclareerd. Ik heb deze medicijnen niet besteld, wel
contact met hen gehad om het in eerste instantie te bestellen. Dit kon
niet volgens de apotheker omdat eerst mijn adres moest worden omgezet.
Dit heb ik later gedaan via de huisartsassistent (telefonisch). Maar
nooit doorgegeven dat ik op dat moment ook daadwerkelijk de medicijnen
wilde bestellen. Als dit wel het geval zou zijn had ik het diezelfde
dag nog opgehaald.

Klantenservice geeft aan dat ik dit met de apotheek moet regelen maar
in mijn optiek is het onmacht. Ik ben op de hoogte dat wanneer men
medicijnen niet ophaalt die wel zijn voorgeschreven of besteld,
apotheek terecht mag declareren. Maar in dit geval heb ik niets
besteld en ben ik zelf genoodzaakt om actie te moeten ondernemen om
automatische incasso tegen te gaan.

Graag wil ik weten waarom ik als verzekerde, verplicht ben dit zelf
uit te zoeken? Uiteraard zijn ik en assistente ervan op de hoogte wat
gezegd is. Maar omdat er ook zoveel maanden overheen zijn gegaan, is
er een kans dat dit verwaterd is. Daarnaast (zoals geadviseerd door
afdeling farmacie), heb ik weinig zin om een klachtenprocedure te
doorlopen omdat dit onmacht is en niet terecht.

Ik zou het ook zeer op prijs stellen als mijn eigen zorgverzekeraar
hiervoor actie wilt ondernemen omdat DSW dit namens hen verhaalt op
mij als verzekerde.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
(naam)



Het komt er dus op neer dat ik hier zelf achteraan mag gaan, en de kans groot is dat de huisartsassistente zich dit gesprek niet meer kan herinneren na zoveel maanden, waarschijnlijk nemen ze ook geen gesprekken op. Dit is iets waarvoor ik inderdaad zelf de apotheek kan beanderen. Echter vind ik dat wanneer ik zo'n overduidelijk klantsignaal afgeef aan mijn zorgverzekeraar, zij degene zijn die dat moeten doen en ik mijn energie hier niet in hoef te steken.

Deze topic heb ik dan ook aangemaakt per vandaag, omdat nu alles nog vers is en deze issue gelijk vanaf dag 1 wil aanpakken. Deze topic dient voor mij tevens als een log waarin ik zaken bij zal houden dmv updates.

Wanneer wij bij zilveren kruis zoiets meemaken, wordt er een blokkade op de incasso gezet en gaan wij de apotheek actief benaderen om navraag te doen. Echter een combinatie van deze 3 factoren, koud doorverbonden, geen klantscanning en ik moet er zelf achteraan (dus verzoek crediteren), heeft ertoe geleid dit voor mij strikt, en juridisch/goed opgebouwd aan te pakken (bij deze dus). Daarnaast kan DSW mij obv medische geschiedenis bij hen (dat is vrijwel nihil) nachecken op eventuele eerdere nalatigheid, en in mijn optiek het voordeel van de twijfel gunnen en aanbieden dit voor mij uit te willen zoeken.

Graag hoor ik jullie mening en wat jullie ervaring hierin is. Ik ben absoluut een net persoon en altijd klantvriendelijk, zelfs wanneer ik boos ben. Daarnaast respecteer ik het beleid van DSW dat ik hen ook niet kan vergelijken met zilveren kruis achmea.

Sorry dat deze topic wat langdradig is geworden.

Met vriendelijke groet

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DSW: Onterechte incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uit je brief maak ik op dat jij je op standpunt stelt dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen. Uit je inleiding maak ik op dat de apotheek 60 euro in rekening heeft gebracht. Je verzekeraar heeft dit in rekening gebracht. Naar ik begrijp is dit het hele verhaal.

Ik had iets verstuurd als onderstaand:

Geachte heer, mevrouw,

Op dat [datum] heeft u zestig euro van mijn rekening gehaald, omdat mijn apotheek bij u kosten in rekening heeft gebracht. Echter, ik heb geen overeenkomst gesloten met de apotheek. De apotheker gaf namelijk aan dat zij, na een verhuizing, eerst het juiste adres van mij in hun systeem hadden moeten staan. Als ik de medicijnen wel had bestelt dan had ik deze nog dezelfde dag opgehaald, omdat ik hier erg om verlegen zat.

De incasso heeft onverschuldigd plaats gevonden en derhalve heb ik de bank opdracht geven deze te storneren. In het geval u meent dat ik deze kosten wel verschuldigd ben wil ik u vragen om dit te motiveren. Daarbij wijs ik u er op dat u voor deze stelling de bewijslast draagt.

Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
(naam)

Gesloten