LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

Ik ben er helaas nog steeds niet over uit.. Ik dacht dat als ik 4,7 w x 365 dagen zou doen en dat x de prijs per kwh en dat dan nog is delen door 12 maanden.. dat ik wel een realistische berekening had. Maar ik lees bij de ene persoon dat die aan 1000 kwh per jaar genoeg heeft en dat de andere voor een boiler van 50 L 4000(!)kwh gebruikt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

olaf79 schreef:
Emmy75 schreef:
olaf79 schreef:Een water koker kookt het water. Voor afwas is 50-60c meer dan voldoende.
Ik neem ook aan dat als iemand voor de waterkoker oplossing gaat dat deze een waterkoker vol doet het water laat koken, dit in een teiltje of wasbak giet en daar weer koud water aan toevoegt tot de temperatuur goed is. 1 waterkoker zal 1 vol teiltje opleveren denk ik. Voor een gootsteenbak vol, zullen alweer 2 nodig zijn. En met 1 bak of teil vol zal het niet lukken om de hele afwas te doen, zeker niet als er gekookt is.
Opwarmen tot 100 en dan afkoelen tot 60 kost meer energie dan alleen opwarmen tot 60.
Dat is met een waterkoker bijna niet te doen, als het wat eenmaal goed warm begint te worden gaat het razendsnel, ik gaf dan ook eerder aan hoe zoiets in de praktijk zou werken.

Maar dat ben ik zeker met u eens. Zoals ik al schreef betwijfel ik of een waterkoker oplossing wel zo efficiënt is, daar geloof ik niet zo in. Een waterkoker is er ook op gemaakt om het water zo snel mogelijk te koken en vraagt daarbij behoorlijk wat energie want het moet nu eenmaal zo snel mogelijk koken, anders konden we ook een fluitketel op het gas zetten als het te traag gaat. Het voordeel van de waterkoker is het gaat lekker vlot, en lekker vlot water opwarmen kost geld.

Een boiler zal lang niet altijd helemaal leeg getrokken worden en een deel water bijwarmen kost weer minder dan een hele boiler verwarmen. En inderdaad zal de boiler lang niet zo heet warmen als een waterkoker en daarbij mag het ook nog eens wat langer duren.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

n.93 schreef:Ik ben er helaas nog steeds niet over uit.. Ik dacht dat als ik 4,7 w x 365 dagen zou doen en dat x de prijs per kwh en dat dan nog is delen door 12 maanden.. dat ik wel een realistische berekening had. Maar ik lees bij de ene persoon dat die aan 1000 kwh per jaar genoeg heeft en dat de andere voor een boiler van 50 L 4000(!)kwh gebruikt.
Overigens kunt u niet rekenen met die 4,7. Die 4,7 is volgens mij het aantal kwh dat het kost om een lege boiler helemaal op te warmen. Maar het apparaat warmt niet continu een hele voorraad op vanaf koud water. Bovendien als u de boiler 2 keer helemaal leegtrekt op 1 dag zal die 2 keer warmen en 4,7 verbruiken.

Het daadwerkelijke verbuik van een boiler is bijna niet uit te rekenen op deze wijze. Er zijn veel te veel variabelen omdat de boiler een heel ander verbruik heeft bij het warm houden vs het opwarmen.
- de hoeveelheid warm water die u uit de boiler trekt heeft invloed op het verbruik.
- de ingestelde watertemperatuur is van invloed op het verbruik. U kunt het water bijvoorbeeld op 65 graden opwarmen en warm houden of op 75 graden ( ik noem maar wat ). Dat maakt een groot verschil in gebruik.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door moleman »

n.93 schreef:Ik ben er helaas nog steeds niet over uit.. Ik dacht dat als ik 4,7 w x 365 dagen zou doen en dat x de prijs per kwh en dat dan nog is delen door 12 maanden.. dat ik wel een realistische berekening had. Maar ik lees bij de ene persoon dat die aan 1000 kwh per jaar genoeg heeft en dat de andere voor een boiler van 50 L 4000(!)kwh gebruikt.
Wat jij wilt is niet " zomaar" uit te rekenen. Bij een energie eindafrekening zitten nog een aantal vaste kosten.
Per definitie is stoken op electriciteit altijd duurder dan stoken op gas.

Gebruik energie als je dat ook nodig hebt, en zo lang je het nodig hebt. Bij het douchen wordt je bij 10-15min. niet schoner dan bij een 5/8-minuten douche. Niets laten branden als het niet nodig is. Niets op standby laten staan.
De boiler s'nachst uitzetten scheelt 1kWh per dag.Wel uitkijken bij vorst.
http://www.tipsomtebesparen.nl/energie/ ... en-geisers

Hou online meterstanden, wekelijks of maandelijks bij.
http://meterstanden.besparingsmeter.nl/

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

Wat jij wilt is niet " zomaar" uit te rekenen. Bij een energie eindafrekening zitten nog een aantal vaste kosten.
Per definitie is stoken op electriciteit altijd duurder dan stoken op gas.

Gebruik energie als je dat ook nodig hebt, en zo lang je het nodig hebt. Bij het douchen wordt je bij 10-15min. niet schoner dan bij een 5/8-minuten douche. Niets laten branden als het niet nodig is. Niets op standby laten staan.
De boiler s'nachst uitzetten scheelt 1kWh per dag.Wel uitkijken bij vorst.
Maar wat ik heb begrepen van de verhuurder is dat die in de nacht juist op laag tarief bij laad. Dus dan is uitzetten toch niet logisch of zie ik dat verkeerd?
Handige tip!

Ik kom er ook steeds meer achter dat het echt aan mijzelf zal liggen hoe het gaat uitvallen. Ik ga maar gewoon de keus maken om de stroom op 4300 af te sluiten aangezien wij 5 dagen per week weg zijn en wel overal spaarlampen en dergelijke in willen doen.

Is het misschien mogelijk dat mensen hun huis verwarmen met de boiler? Want een boiler van 50L en dan op jaarbasis een verbruik van 4000 kwh vind ik echt extreem.. Snap niet hoe dat zo hoog kan uitvallen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

Koop een energiemeter, en dan kan je verschillende situatie´s meten/berekenen.
Ik ben het met moleman eens, anders is het niet zo simpel het verbruik te rekenen.
Laatst gewijzigd door nevermind op 03 nov 2012 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

n.93 schreef:Is het misschien mogelijk dat mensen hun huis verwarmen met de boiler? Want een boiler van 50L en dan op jaarbasis een verbruik van 4000 kwh vind ik echt extreem.. Snap niet hoe dat zo hoog kan uitvallen.
Dat ze er het huis mee verwarmen lijkt me niet, maar 4000 kWh lijkt me ook wel wat veel. Dit komt aardig in de buurt van het totale verbruik van veel huishoudens op jaarbasis.

Het is inderdaad handig om sites met energiebespaartips te raadplegen. Ook kunt u het verbruik eens bijhouden door bijvoorbeeld op een vaste dag en tijd in de week de standen op te schrijven. Mogelijk heeft uw energieleverancier ook zoiets als een verbruiksmanager waar u de standen zelf kunt invullen en deze kan de verhouding berekenen tov het voorschot. Pas hiermee wel een beetje op. Het voorschot is normaliter keurig een jaar lang hetzelfde bedrag op basis van een geschat verbruik. Het actuele verbruik wijkt af. In de winter verbruikt u meer dan u betaald en in de zomer juist minder. Op zich ook logisch, in de winter wordt er gestookt en branden lampen meer uren dan in de zomer.

Zeker zal het veel liggen aan wat u zelf verbruikt. U kunt op veel simpele dingen zelf letten en bijvoorbeeld ook geen adapter van een mobiele telefoon "lekker makkelijk" in het stopcontact laten zitten ook al ligt de telefoon er niet aan, maar alleen als de telefoon aan het laden is.

Hoe ver u de energiebesparing doorvoert is aan u, er zijn mensen die bv altijd de oplader van de telefoon bij zich hebben om deze overal op te laden maar niet thuis als het even niet hoeft. Sja alleen de oplader niet verliezen want dan is de besparing al snel teniet gedaan. En niet bij een waxinelichtje een boek gaan zitten lezen ofzo, er moet ook nog een beetje comfortabel gewoond kunnen worden.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door moleman »

n.93 schreef:
Wat jij wilt is niet " zomaar" uit te rekenen. Bij een energie eindafrekening zitten nog een aantal vaste kosten.
Per definitie is stoken op electriciteit altijd duurder dan stoken op gas.

Gebruik energie als je dat ook nodig hebt, en zo lang je het nodig hebt. Bij het douchen wordt je bij 10-15min. niet schoner dan bij een 5/8-minuten douche. Niets laten branden als het niet nodig is. Niets op standby laten staan.
De boiler s'nachst uitzetten scheelt 1kWh per dag.Wel uitkijken bij vorst.
Maar wat ik heb begrepen van de verhuurder is dat die in de nacht juist op laag tarief bij laad. Dus dan is uitzetten toch niet logisch of zie ik dat verkeerd?
Maak je keuze. laag of 0-tarief? Je wilt toch besparen?
http://www.tipsomtebesparen.nl/energie/ ... en-geisers
Hou online meterstanden, wekelijks of maandelijks bij.
http://meterstanden.besparingsmeter.nl/
Handige tip!

Ik kom er ook steeds meer achter dat het echt aan mijzelf zal liggen hoe het gaat uitvallen. Ik ga maar gewoon de keus maken om de stroom op 4300 af te sluiten aangezien wij 5 dagen per week weg zijn en wel overal spaarlampen en dergelijke in willen doen.
Slechtste uitvinding ooit. Bespaar op de lampen en betaal de oogarts.

Als je 5 dagen weg bent, waarop heb je dan nog een huis?
Eerlijk gezegd. Ik snap dan ook niet waarom je je druk maakt
Is het misschien mogelijk dat mensen hun huis verwarmen met de boiler? Want een boiler van 50L en dan op jaarbasis een verbruik van 4000 kwh vind ik echt extreem.. Snap niet hoe dat zo hoog kan uitvallen.
Met een eensgezinwoning, drie kinderen en twee volwassenen stook je nu eenmaal meer.Je vergeet het gas dat jij niet hebt.
Het elektriciteitsverbruik van een gemiddeld huishouden (2,2 personen) is 3.500 kilowattuur (kWh); het gemiddelde gasverbruik bedraagt 1.600 kubieke meter. Huishoudens die gebruik maken van stadswarmte verbruiken ruim 46 gigajoules warmte. De totale energierekening bedraagt, inclusief vastrecht, ruim 2.200 euro (prijspeil 2012/2013).
http://www.milieucentraal.nl/campagnes/ ... erekening/

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

Maak je keuze. laag of 0-tarief? Je wilt toch besparen?
Als ik het niet helemaal begrijp is het niet zo makkelijk om een keus te maken. U heeft het over een 0-tarief wat moet ik mij daar dan bij voor stellen. Dit is allemaal nieuw voor mij.
Ik kom er ook steeds meer achter dat het echt aan mijzelf zal liggen hoe het gaat uitvallen. Ik ga maar gewoon de keus maken om de stroom op 4300 af te sluiten aangezien wij 5 dagen per week weg zijn en wel overal spaarlampen en dergelijke in willen doen.
Slechtste uitvinding ooit. Bespaar op de lampen en betaal de oogarts.
Dat vind ik persoonlijk nogal kort door de bocht. Als u het een slechte uitvinding vind ben ik zeer benieuwd naar uw argumenten.
Als je 5 dagen weg bent, waarop heb je dan nog een huis?
Eerlijk gezegd. Ik snap dan ook niet waarom je je druk maakt
Dit vind ik eerlijk gezegd een rare vraag. Ik heb een huis om een dak boven mijn hoofd te hebben. Net zoals het andere overgrote deel van Nederland die een (fulltime)baan hebben..
Daarnaast kijk ik er nou niet bepaald naar uit om aan het einde van het jaar extra bij te betalen.
Is het misschien mogelijk dat mensen hun huis verwarmen met de boiler? Want een boiler van 50L en dan op jaarbasis een verbruik van 4000 kwh vind ik echt extreem.. Snap niet hoe dat zo hoog kan uitvallen.
Met een eensgezinwoning, drie kinderen en twee volwassenen stook je nu eenmaal meer.Je vergeet het gas dat jij niet hebt.
Wat ik hier even bij had moeten vermelden is dat ik dit gevonden had op een ander forum. Iemand gaf aan samenwonend te zijn in een appartement en ook, net als ik, geen gasaansluiting te hebben en daardoor ook een boiler van 50L hadden en stadsverwarming.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door hawkwind »

Allerlei berekeningen worden er hier gegeven.
Maar het beste antwoord is al 2x gegeven.
Koop een energiemeter.
Slechts euro 7,99 bij de Marskramer (merk : Elro).
De meter heeft diverse (nuttige) instelmogelijkheden (ook laag-hoog tarief).

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

hawkwind schreef:Allerlei berekeningen worden er hier gegeven.
Maar het beste antwoord is al 2x gegeven.
Koop een energiemeter.
Slechts euro 7,99 bij de Marskramer (merk : Elro).
De meter heeft diverse (nuttige) instelmogelijkheden (ook laag-hoog tarief).
Is deze artikel in de winkel of op internet verkrijgbaar?
Kan het op internet niet vinden, want deze prijs verbaast mij.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door hawkwind »

@nevermind,
Vorige week bij de plaatselijke Marskramer gekocht (was het lenen van mijn maat ze,n E-meter zat)
De prijs is idd erg laag , maar het is een prima en degelijke meter!.
Ze behoren gewoon tot het vaste assortiment bij mijn weten(was geen aanbieding).

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

hawkwind schreef:@nevermind,
Vorige week bij de plaatselijke Marskramer gekocht (was het lenen van mijn maat ze,n E-meter zat)
De prijs is idd erg laag , maar het is een prima en degelijke meter!.
Ze behoren gewoon tot het vaste assortiment bij mijn weten(was geen aanbieding).
Bedankt, morgen ook meteen een halen.
Heb hem ook steeds geleend. :D

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

hawkwind schreef:Allerlei berekeningen worden er hier gegeven.
Maar het beste antwoord is al 2x gegeven.
Koop een energiemeter.
Slechts euro 7,99 bij de Marskramer (merk : Elro).
De meter heeft diverse (nuttige) instelmogelijkheden (ook laag-hoog tarief).
Klopt. Dit ga ik ook doen. Ik zag dat ik het bij Eneco toch omhoog kan doen als ik wil dus ik houd een maand of iets alles bij en is kijken waar wij op uit komen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

n.93 schreef:
hawkwind schreef:Allerlei berekeningen worden er hier gegeven.
Maar het beste antwoord is al 2x gegeven.
Koop een energiemeter.
Slechts euro 7,99 bij de Marskramer (merk : Elro).
De meter heeft diverse (nuttige) instelmogelijkheden (ook laag-hoog tarief).
Klopt. Dit ga ik ook doen. Ik zag dat ik het bij Eneco toch omhoog kan doen als ik wil dus ik houd een maand of iets alles bij en is kijken waar wij op uit komen.

Helaas begrijp ik deze zinspeling niet. :shock:
Jouw vraag was toch, hoeveel de boiler verbruikt.
Dus koop ook een energiemeter en hang deze tussen de aansluiting van de boiler, en lees het verbruik af van dagen, waar jullie gemiddeld aanwezig zijn.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door boef530 »

Ik begrijp de onrust wel een beetje, eerste woning en zo meer. In theorie kun je alles wel uitrekenen maar de praktijk is toch anders, het hangt van vele factoren af. Als Eneco de leverancier gaat worden rolt daar ook een voorschotbedrag uit aan de hand van een gemiddeld gebruik in het verleden. Meest handige maar dat doen we bijna nooit is de buren vragen wat die gemiddeld aan energiekosten betalen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

boef530 schreef:Ik begrijp de onrust wel een beetje, eerste woning en zo meer. In theorie kun je alles wel uitrekenen maar de praktijk is toch anders, het hangt van vele factoren af. Als Eneco de leverancier gaat worden rolt daar ook een voorschotbedrag uit aan de hand van een gemiddeld gebruik in het verleden. Meest handige maar dat doen we bijna nooit is de buren vragen wat die gemiddeld aan energiekosten betalen.
Klopt, maar ook hier zijn deze weer van verschillende factoren afhankelijk.
De buren kunnen en heel anders leefpatroon hebben, dus het wordt in de begin aftasten.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

nevermind schreef:
n.93 schreef:
hawkwind schreef:Allerlei berekeningen worden er hier gegeven.
Maar het beste antwoord is al 2x gegeven.
Koop een energiemeter.
Slechts euro 7,99 bij de Marskramer (merk : Elro).
De meter heeft diverse (nuttige) instelmogelijkheden (ook laag-hoog tarief).
Klopt. Dit ga ik ook doen. Ik zag dat ik het bij Eneco toch omhoog kan doen als ik wil dus ik houd een maand of iets alles bij en is kijken waar wij op uit komen.

Helaas begrijp ik deze zinspeling niet. :shock:
Jouw vraag was toch, hoeveel de boiler verbruikt.
Dus koop ook een energiemeter en hang deze tussen de aansluiting van de boiler, en lees het verbruik af van dagen, waar jullie gemiddeld aanwezig zijn.
Kan ik me wel voorstellen ja, want het is niet de meest logische zin. Ik bedoelde dat je bij Eneco je voorschot achteraf nog omhoog mag doen. Dus als mijn verbruik de komende weken hoger uitvalt dan wij verwachten, kan ik altijd het voorschot bedrag omhoog doen om zo (veel) bijbetalen te voorkomen.
boef530 schreef:Ik begrijp de onrust wel een beetje, eerste woning en zo meer. In theorie kun je alles wel uitrekenen maar de praktijk is toch anders, het hangt van vele factoren af. Als Eneco de leverancier gaat worden rolt daar ook een voorschotbedrag uit aan de hand van een gemiddeld gebruik in het verleden. Meest handige maar dat doen we bijna nooit is de buren vragen wat die gemiddeld aan energiekosten betalen.
Fijn! Mij leek het ook niet zo raar om mij druk te maken over mijn/ons eerste huisje.
Ik ga me toevallig vandaag voorstellen aan de buren, mits zij thuis zijn, en ik neem aan dat zij ook een boiler hebben. Dus als de gelegenheid er is zal ik wel even vragen wat hun verbruiken en wat hun patroon zo'n beetje is. Hangt er natuurlijk een beetje van af of de buren zin hebben om een praatje te maken.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Wat je het beste kunt doen is per week bv op zondagavond als manlief studiosport gaat kijken de meterstanden openemen.
Voer dit Excel in en na een aantal maanden kun je al redelijk zien wat je jaar verbruik gaat worden.


Ieder gezin/stel/eenling leeft een woont anders, en gaat soms wel of niet bewuster om met energie verbuik.

Stille verbruikers zijn koffie zetters, elektrisch verstelbare bedden, waterbedden aquaria.

Een boiler zal alleen de volle mep nodig hebben als deze helemaal leeg is, vooral zomers douchen mensen kouder, is het aangevoerde water warmer. Wel zou ik de temperatuur op 80-85 laten staan, er zit dan voldoende in om te kunnen douchen en afwassen. Als je niet te lang doucht gaat hij dus lang niet leeg elke dag.

Meterstanden bijhouden :
http://ecohome.nibfo.eu/ ecohome
http://www.simpelhuishoudboekje.org/hui ... ouden.html
http://meterstanden.besparingsmeter.nl/ ( online weet niet wat ze exact met je data doen daar)
http://home.kpn.nl/michiel62/subpag/meter.htm ( werkt ook onder windows7)

Een boiler is in verbruik wat meer, onderhoudskosten zijn lager dan geiser. Tevens heb je tegenwoordig voor een geiser een rookafvoer nodig dacht ik, open geiser hadden wij vroeger ook. Altijd uitkijken met Koolstofmonoxide

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door dirkib »

Even op een rijtje: deze boiler is waarschijnlijk vast aangesloten, dus een energiemeter ertussen plaatsen is dan niet mogelijk. Als de boiler vast is aangesloten, dan zal deze boiler 's-nachts opwarmen met het 650W element, op nachtstroom. Dat wordt gestuurd vanuit het netwerkbedrijf en vanuit je meterkast, daar hoef je niets aan te doen. Stekker eruit trekken (zo dat al mogelijk is) moet je dus juist niet doen: dit apparaat werkt 's-nachts, en verbruikt overdag niets.

Als de boiler leeg is (leeg=gevuld met koud water) duurt het opwarmen ruim 7 uur. Als je nu overdag al een lege boiler hebt, en toch wilt gaan douchen, zit er ergens een schakelaar om de boiler per direct op te warmen, en dan met 2150W. Dat duurt dan ruim 2 uur, en tegen het dan geldende tarief (nachttarief is ook in het weekend). Snel of langzaam maakt in energieverbruik niets uit: het blijft ca 4,7 kWh aan elektriciteitsverbruik. 's-Nachts met laag vermogen en langer, overdag met hoog vermogen en korter.

Dus....als je de boiler iedere dag leegdoucht, en 's-nachts laat opwarmen, verbruikt dat ca 1700 kWh per jaar. Tegen daltarief. Je doucht dat ding waarschijnlijk niet iedere dag leeg, dus dat verbruik is minder. De 4000 kWh die je noemt is veel, het gemiddelde verbruik in NL is ca 3500 kWh per huishouden. Als je geen gekke hobby's hebt (een tropisch aquarium o.i.d.) zal je niet boven de 3000 kWh uitkomen. Meten is weten, dus iedere week op een vast tijdstip de meterstanden opnemen maakt dat je niet voor verrassingen komt. Geef ook de begin- en eindstanden door, het forum staat vol van afrekeningen met geschatte meterstanden en alle ellende daarvan...

Dan nog de afwas en de waterkoker: om een teiltje handwarm water te maken uit koud water, verbruikt linksom of rechtsom evenveel energie. Snel of langzaam, dat maak (behoudens de efficiency) geen verschil. Omdat je de boiler i.h.a. laat werken op nachtstroom, is het gunstiger om daarmee je afwasteil te vullen. Is de boiler leeg, kan je voor de afwas beter de waterkoker nemen en een afgepaste hoeveelheid water opwarmen dan de boiler aanzetten en 50l water op temperatuur brengen.

Gesloten