LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schimmelvorming

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Schimmelvorming

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Beste allemaal,

Afgelopen zomer heb ik een huis gekocht. In mijn vorige woning heb ik een schimmelprobleem gehad en ik heb me zeer voorgenomen dit niet weer te laten gebeuren door oa goed doorluchten. Wat schepte eergisteren mijn verbazing en ergernis? Weer schimmelplekken bij de ramen!

Ik heb een en ander overgeschilderd maar goede kans dat het terugkomt. Ik vermoed dat temperatuurverschillen de oorzaak zijn: op bepaalde plekken krijg je condens en dat is ideaal voor schimmel. Maar moet ik dan maar de verwarming laten brullen en telkens de ramen open met als resultaat een vette energierekening?

Enig idee wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt,
Bor

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door nevermind »

Bor Komorovski schreef:Beste allemaal,

Afgelopen zomer heb ik een huis gekocht. In mijn vorige woning heb ik een schimmelprobleem gehad en ik heb me zeer voorgenomen dit niet weer te laten gebeuren door oa goed doorluchten. Wat schepte eergisteren mijn verbazing en ergernis? Weer schimmelplekken bij de ramen!

Ik heb een en ander overgeschilderd maar goede kans dat het terugkomt. Ik vermoed dat temperatuurverschillen de oorzaak zijn: op bepaalde plekken krijg je condens en dat is ideaal voor schimmel. Maar moet ik dan maar de verwarming laten brullen en telkens de ramen open met als resultaat een vette energierekening?

Enig idee wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt,
Bor


Enkel of dubbel glas in de ramen?
Is dat de weerkant waar de schimmel komt?
Spouwmuur dicht?
Kan zoveel zijn.
Misschien een bouwkundige naar laten kijken.
Overschilderen heft totaal geen zin, komt steeds weer, dan moet je al met isolatieverf werken, maar het euvel is dan niet verholpen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Hartelijk dank. Ik heb dubbelglas en de schimmel kwam boven de ramen. Daar worden de moren ook vochtig door de condens. Ik vermoed dat het daaraan ligt.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door Barman »

Bor Komorovski schreef: Ik vermoed dat het daaraan ligt.
Weet ik wel zeker.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik heb dubbelglas en de schimmel kwam boven de ramen.
Woon je niet in Duitsland, heb zoiets nog in mijn hoofd, of zit ik verkeerd?
Dan is de bouwwijze ook anders als in Nederland.
Rolluiken ingebouwd, dus kasten boven de vensters?

bosse bol
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:56

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door bosse bol »

In een verborgen hoek een kleine ventilator plaatsen en die dag
en nacht aan laten staan dan krijg je een goede circulatie.Wel van boven naar beneden richten.
Is trouwens aan te bevelen voor iedereen.Warmte stijgt nml.Dus daar waar het
niet nodig is is het het warmst.Met die circulatie scheelt het nog een boel
in verarmingskosten.Heb het zelf al jaren.Dingetje van 3€ bij de Blokker.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door Isabel1 »

nou ben ik geen expert, en eigenlijk weet ik hier helemaal niets van af, maar toch, ik doe mijn best om je te helpen.

je hebt in dit huis schimmel, je had dat in het vorige huis. Misschien (maar dat weet ik dus niet) ligt het niet aan het huis maar aan jou (dat bedoel ik dus niet zo naar als dat het klinkt). Er is blijkbaar iets wat gebeurt in beide huizen waardoor je zowel te vochtig als te warm bent. Ongeacht of het aan jou ligt of aan het huis, het is nou eenmaal zo, anders kreeg je ook geen schimmel.

allereerst: heb je een goede afzuigkap? want anders trekt al je kookvocht door het huis
daarnaast: een beetje de ventilatie raampjes openmaken telt niet, doe je deur/raam open (trek een trui aan als je het koud hebt)

als dat ook niet werkt: spreek de vorige bewoners aan: er klopt iets niet met dat huis, als bij alle maatregelen alles blijft schimmelen.


isabel

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@bossebol

met dit soort oplossingen kan ik me voorstellen dat dit werkt bij een huis met hele gekke hoekjes. maar een normaal huis zou ook zonder dit soort zaken te ventileren moeten zijn. of mis ik iets?

isabel

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door nevermind »

Isabel1 schreef:@bossebol

met dit soort oplossingen kan ik me voorstellen dat dit werkt bij een huis met hele gekke hoekjes. maar een normaal huis zou ook zonder dit soort zaken te ventileren moeten zijn. of mis ik iets?

isabel

Neen, je mist niets.
Ik ken niemand, die een ventilator gebruikt om het huis/kamer te ventileren.
Misschien in de zomer, om de warme lucht te verplaatsen.
Zoals ik reeds geschreven heb, is het euvel dan niet verholpen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dank, ik ga kijken of die ventilatie een oplossing is. De condensvorming komt waarschijnlijk door het feit dat ik de verwarming alleen overdag bij aanwezigheid aanzet maar dat lijkt me niet meer dan normaal: energie is al duur genoeg en de olie- en gasvoorraden zijn eindig.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door nevermind »

Bor Komorovski schreef:Dank, ik ga kijken of die ventilatie een oplossing is. De condensvorming komt waarschijnlijk door het feit dat ik de verwarming alleen overdag bij aanwezigheid aanzet maar dat lijkt me niet meer dan normaal: energie is al duur genoeg en de olie- en gasvoorraden zijn eindig.
Bij ons is het niet anders.
Als wij het pand verlaten, schakelt de verwarming terug, maar bij ons geen schimmel aanwezig.
Helaas heb je mijn vragen in een eerder bericht niet beantwoord, maar dat is jouw keuze.

bosse bol
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:56

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door bosse bol »

Isabel1 schreef:@bossebol

met dit soort oplossingen kan ik me voorstellen dat dit werkt bij een huis met hele gekke hoekjes. maar een normaal huis zou ook zonder dit soort zaken te ventileren moeten zijn. of mis ik iets?

isabel
Wie heeft het hier over ventilatie? Ik niet hoor ik heb het over
circulatie.Hoezo gekke hoekjes,je hebt altijd wel een plekje waar
je zo'n ding niet ziet.Je bereikt er mee dat de luchtstroom
circuleert.Is goed voor de verwarming.Bovendien hoeft het
ook niet aan de ventilatie te liggen kan ook van buiten naar
binnen komen dat vocht.Kitranden goed afgewerkt bij de ramen?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door grun »

Bor Komorovski schreef:Ik vermoed dat temperatuurverschillen de oorzaak zijn: op bepaalde plekken krijg je condens en dat is ideaal voor schimmel. Maar moet ik dan maar de verwarming laten brullen en telkens de ramen open met als resultaat een vette energierekening?
Het zal wel raar klinken maar eigenlijk wel, ja. Wat je denk ik vergeet is dat de buitenlucht in de winter veel droger is dan de relatief vochtige lucht in huis. Maar tegelijk laat droge lucht zich ook veel makkelijker verwarmen dan vochtige. Door de vochtige lucht in je huis te vervangen door droge lucht ga je eerder minder stoken dan meer. Je hoeft geen uren te luchten, een halfuurtje ofzo.

Verder zou ik het verschil tussen minimum en maximum temperatuur niet te groot laten worden, niet meer dan 4-5 graden. Het kost meer energie om een vertrek op temperatuur te krijgen dan te houden. Dus als je er niet bent, de verwarming wel iets lager zetten maar niet helemaal uit.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Schimmelvorming

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

nevermind schreef:
Bor Komorovski schreef:Dank, ik ga kijken of die ventilatie een oplossing is. De condensvorming komt waarschijnlijk door het feit dat ik de verwarming alleen overdag bij aanwezigheid aanzet maar dat lijkt me niet meer dan normaal: energie is al duur genoeg en de olie- en gasvoorraden zijn eindig.
Bij ons is het niet anders.
Als wij het pand verlaten, schakelt de verwarming terug, maar bij ons geen schimmel aanwezig.
Helaas heb je mijn vragen in een eerder bericht niet beantwoord, maar dat is jouw keuze.
Sorry nevermind, dat was erbij ingeschoten. Ik woon niet in Duitsland maar wel in een aan Duitsland grenzend land, en ik heb inderdaad rolluiken. Overigens gaat de verwarming overdag op 19 en 's nachts op 14. Wellicht dat (meer) luchten een mogelijkheid is.

Gesloten