LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] compensatie koopkrachtverlies minima

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Spongebob
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 jul 2004 13:25

compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Spongebob »

vanmorgen stond er in de krant dat P.C. prive en het dubbele spaarloon worden afgeschaft om het procentueel geziene grote koopkrachtverlies van de minima te kunnen compenseren. In dit hele bericht heb ik hopelijk iets gemist. Als hiermee wordt bedoeld dat het koopkrachtverlies van de werkende minima wordt gecompenseerd heb ik hier geen moeite mee. Als er wordt bedoeld dat het koopkrachtverlies van alle minima wordt gecompenseerd heb ik ik hier meer moeite mee.
Ik zou ervoor willen pleiten het verschil in inkomen tussen werkenden en niet werkenden drastisch te vergroten. Op deze manier worden mensen pas echt aangemoedigd om werk te zoeken. Op dit moment zijn er te veel subsidies die de mensen demotiveerd om werk te zoeken (huursubsidie, het kwijtschelden van OZB), waardoor er situaties zijn waarbij mensen die werk aannemen er netto op achteruit gaan.
Vergroot de kloof in inkomen tussen de werkenden en niet werkenden en neem degenen die wel investeren in hun toekomst en de toekomst van hun gezin niet de extratjes af ten gunste van diegenen die niet in hun toekomst willen investeren. Regering compenseer het koopkrachtverlies van de niet werkende minima niet, maar zorg voor meer koopkracht voor de werkenden.

Christa1975
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2004 22:33

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Christa1975 »

Ik ben het helemaal met je eens.

Minima hebben al heel veel voordelen die mensen die modaal hebben niet krijgen.

Iedereen krijgt wat hij toekomt......werk je niet krijg je minimaaal.
Helaas is het wel zo dat de goeie onder de kwaaie moeten lijden.

Er zijn mensen die afhankelijk zijn van hun uitkering en echt niet meer kunnen werken.....heel jammer voor die groep.
Helaas gebeurt dat met veel dingen.Kijk maar een naar een autoverzekering voor iemand van 18. Die betaald ook veel meer premie dan iemand van 28.
Waarom......de goeie moeten ook onder de kwaaie lijden......


Ben je 100% afgekeurd heb je recht op een uitkering. Ben je voor minder % afgekeurd......dan moet je werken voor die %.
Al is het koffie rondbrengen in een bejaardehuis.
Thuis pak je ook koffie en maak je voor jezelf brood klaar. Dan kan je het ook ergens anders.



Spongebob...ben het helemaal met je eens

Spongebob
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 jul 2004 13:25

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Spongebob »

Ik ben zelf werkzaam in de sociale werkvoorziening en hier werken maar genoeg mensen met een handicap of mensen die voor een deel of zelfs geheel zijn afgekeurd, dus ik zie niet in waarom de plicht om in je eigen levensonderhoud te proberen te voorzien niet voor iedereen geldt.

Gebruik al de subsidies om de werkende minima te belonen voor hun inzet. Investeren in jezelf en/of je gezin moet beloond worden.

Weebo

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Weebo »

Ik ben volledig buiten mijn schuld om werkloos geworden en doe er alles aan om weer aan het werk te komen (studeren, solliciteren op andere functies, werken voor minder, enz.). Mijn inkomsten zijn hierdoor sterk gedaald en het is zeer moeilijk om te blijven rond komen met mijn gezin. Terwijl alles steeds maar weer duurder wordt. Je kan alleen nog maar het hoog nodige doen, een uitje met je gezin is er niet meer bij.
Dus svp even nadenken voordat je zulk soort kreten gaan rond sturen!!!

lous26
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2004 15:38

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door lous26 »

hallo,

niet iedereen heeft alle kansen op werk... alleenstaande moeders met kleine kinderen,, geen kinderopvang in de omgeving,,,geen vervoer etc etc.....

er zijn er velen die geen stukje vlees meer op tafel kunnen zetten.

alleen waar ze het geld nu weg willen halen,,bij de middenmoot vind ik verkeerd...zij werken hard,,voor een bedrag wat soms niet ver boven minima zitten vallen buiten de meeste subsidies,,soms om centenverschil en dan wil het rijk het daar weer weghalen....

waarom niet met de mensen die kapitalen verdienen in het bedrijfsleven enz....
mensen die van gekkigheid niet weten wat ze nou weer kunnen kopen om geld te verbruiken...die hebben al zoveel terwijl ze het bij lange na niet op kunnen maken in de maand...

of bij de rijke oude lui,,die een vet pensioen hebben,,huis afbetaald en lekker zitten te rentenieren....

Sorry hoor, iedereen zegt,,ze hebben er hard voor gewerkt....maar de mensen van de middenmoot die betalen het pensioen voor hen,,terwijl het ws op is tegen de tijd dat zij met pensioen mogen....

haal het eens weg bij mensen met poen zat

Spongebob
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 jul 2004 13:25

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Spongebob »

Weebo,

Waar in mijn stuk lees jij dat ik hier doel op mensen die zonder hun schuld werkloos zijn geworden?
Verder ken ik de omstandigheden niet waardoor jij werkeloos bent geworden, waarschijnlijk zie jij dit ook als een tijdelijke situatie, want jij bent druk op zoek naar iets anders en hebt daar alles voor over. Ik pleit ook niet voor het verlagen van een WW uitkering. Een vangnet om, tijdelijk, in geval van onvrijwillige werkloosheid ander werk te kunnen zoeken is acceptabel.

Ik doel meer op mensen die ervoor kiezen om niet te werken omdat het (op de korte termijn) weinig extra inkomsten opleverd of zelfs een (tijdelijke) vermindering in inkomsten op kan leveren (minder huursubsidie, geen kwijtschelding van OZB en waterschapslasten)

Indien het financieel aantrekkelijker wordt om toch aan de slag te gaan lijkt mij dat een extra stimulans om dit te doen.

Gast

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Gast »

alleenstaande moeders met kleine kinderen
Die hoeven ook niet te werken, maar waarom willen zij dan een uitkering? Onveilig wippen, daar moet je vooral zelf voor betalen.

Spongebob
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 jul 2004 13:25

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Spongebob »

Gast,

Inderdaad zeker als je kinderen hebt ben je ervoor verantwoordelijk om ze een goede toekomst te geven en alles uit de kast te halen om te garanderen dat ze met een goede uitgangspositie in de maatschappij komen. Dat kan betekenen dat je daarvoor op het moment dat je start met werken iets voor in moet leveren, maar als je een paar jaar verder bent kijk je misschien wel terug op een carriere waarvan je een paar jaar terug niet had verwacht dat je zo ver zou kunnen komen (ik spreek uit eigen ervaring) en ben je financieel onafhankelijk van de instanties. Met de juiste motivatie en inzet bereik je vaak heel veel.

Kortom investeer in jezelf en je gezin.

Gast

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Gast »

Alleenstaande moeders met kinderen...ook die kunnen werken.

Altijd lees je de zelfde redenen waarom ze niet kunnen werken, maar vreemd dat 2 verdieners wel alles kunnen regelen.
Kinderopvang...vaak is er een gesubsidieerde plek via de gemeente, oma die wil oppassen......
Geen vervoer....er bestaan fietsen en bussen.
Dus ik vind dat geen reden om niet te werken.

Waarom moeten de rijken belast worden...omdat ze niet weten wat ze met hun geld moeten doen..... Wat een onzinnige reden.

In het bedrijfsleven wordt goed verdient, maard at zijn commerciele bedrijven dus dat verdienen ze zelf.
Nee.....ik vind niet dat die mensen belast moeten worden....ook die mensen moeten vaak hard werken.

Bak

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Bak »

Als er iets word afgeschaft komt er altijd iets voor terug .
De venootschapbelasting wordt verlaagd .
Ook verdwijnt bij de OZB het gebruikersgedeelte daar hebben mensen die nu kwijtschelding daarvoor krijgen helemaal niks aan.
En ieder kan ook wel begrijpen .Hoe mee je betaald hoe groter het voordeel.
Dan noem ik nog niet eens alles .
Zo zie je .Zo is er voor ieder weer wat.

Bij de sociale werkplaats (of iets wat daar op lijkt) is er wel werk .
Maar al werkzaamheden daar zijn niet voor alle WAO`ers geschikt .
Als je alleen een BV een ledemaat mist of je IQ is wat laag dan is het wat makkelijker.
Maar er zijn meer problemen waarvoor iemand in de WAO komt .
Niet één klacht maar ik heb wel eens hele lijst gezien waar men allemaal rekening mee moet houden.
En daarvoor zijn helaas vaak wachtlijsten .
Vooral het extern werk is moeilijker omdat er nu ook mensen aan komen melden die voorheen naar een ID baan (melkert baan) gingen.

Ik vind dat bijstandmoeders wel wat kunnen werken maar er moet wel van alles zijn geregeld voor de kinderen dat het ook nog betaalbaar is .
Fullltime werken is wel onmogelijk.Uitspraken zoals geen kinderen nemen slaan nergens op want niemand kan weten wat de achtergrond is ..
Voor andere gezonde mensen zijn er al verplichte werkplaatsen in sommige gemeentes .
Het Work first model dat nu makkelijker toepasbaar is door de Wet Werk en Bijstand. In
dit artikel
staat daar meer over.


Bij het niet komen krijg je geen uitkering meer.
Ik denk wel dat je hierdoor weer andere problemen krijgt voor de samen leving.

Zeg dus niet dat het goed is dat je een uitkering krijgt maar alles is helaas niet zo simpel .

Gast

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Gast »

Over nutteloze kreten gesproken: iemand opperde om het van de mensen te innen "oude rijken" die in hun afbetaalde huis van hun pensioen genieten. Mama vergeet waarschijnlijk dat die mensen er een jaartje of 40 voor GEWERKT hebben. Nog een nutteloze tip vandezelfde moeder die even de pil vergat te slikken: We pakken het af van de mensen die veel verdienen in het bedrijfsleven. Ook daar vergeet ze eventjes voor het gemak dat die mensen bijna dag en nacht met hun werk bezig zijn, wij werknemers gaan om 5 uur naar huis en dan is het klaar. Mijn baas reist de halve wereld af en stuurt op de raarste tijden nog mailtjes omtrent de omzet of wat dan ook. De meeste investeren zich suf als ze een bedrijf opzetten, als dat na noeste arbeid succesvol is dan is het terecht dat hij veel verdiend. Het is ZIJN bedrijf en hoe beter het gaat, hoe meer mensen hij in dienst moet nemen om de service optimaal te houden. Mama denkt net de verkeerde kant op. Als je niet waar je over praat, moet je je mond houden, misschien iets wat je je kids kan leren, het zou sneu zijn als zij er net zo over gaan denken. Als je kunt, moet je werken voor je geld, heel simpel. Er zijn medio voorbeelden te vinden waar de regering op kan bezuinigen, pak het niet altijd van de werkenden. De optie van degene die deze topic begonnen is, is een voortreffelijk voorbeeld, maak de kloof groter en de luiaards (dus niet de zieken) realiseren zich dat ze zich een keer nuttig moeten maken, willen ze nog wat extra's kunnen doen. Ik ken iemand die te lui is om te werken en die klaagde in de kroeg (hij kan dus nog wel een biertje a 2 euro betalen) dat wij volgende week voor de 2e keer dit jaar op vakantie gaan. Waar gaat het heen met Nederland ?

Gast

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Gast »

Wie niet werkt zal ook niet eten.
Bijstandsmoeders jullie kinderen hebben waarschijnlijk ook vaders, laten die het oppasprobleem op zich nemen.
Waarom moet de maatschappij deelgenoot worden van echtelijke problemen die op een scheiding uitlopen dit is een prive probleem niet van ons allemaal.

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Keesjan »

Waarom denken bepaalde mensen altijd dat ze een beroep mogen doen op het geld van de ander? Alsof mensen daar vanzelfsprekend recht op zou hebben.

Gert K.

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Gert K. »

Waarom denken bepaalde mensen altijd dat ze een beroep mogen doen op het geld van de ander? Alsof mensen daar vanzelfsprekend recht op zou hebben
@KeesJan

Maakt men wéér aanspraak op sollidariteit (of geld), ja dan heb jij je 'standaard' antwoord wel weer klaar!
Is deze wereld, dan alleen voor mensen die zich 'goed' kunnen redden.
Het gaat hier dan nog niet ééns over het verschil 'arm' en 'rijk' K.J., maar 'werkende' en 'niet werkende', dit moet toch nog net kunnen?.

Hydrocephalus

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Hydrocephalus »

Ik begin het idee te krijgen dat keesjan voorstander is van het "ruimen" van iedereen die niet werkt of kan werken; jammer voor hem, dat ie zich niet heeft kunnen uitleven in de periode 40-45 (Had H. een prima werkkracht aan hem gehad); was ie nu zelf waarschijnlijk uit het aktieve circuit verdwenen., hetgeen voor ONS hier een hele opluchting zou zijn geweest..........

Rob200

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Rob200 »

Ik begin het idee te krijgen dat keesjan voorstander is van het "ruimen" van iedereen die niet werkt of kan werken
Op geen enkele wijze is mij duidelijk geworden waarom Keesjan dit zou vinden. Heeft hij ooit zoiets gezegd dan? Ik kan het nergens vinden.

Is dit alleen een domme uitspraak of kun je ook citaten noemen waaruit blijkt dat Keesjan dit vindt?
jammer voor hem, dat ie zich niet heeft kunnen uitleven in de periode 40-45 (Had H. een prima werkkracht aan hem gehad
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit reacties heb gelezen van Keesjan waarin hij zijn waardering uitspreekt voor Hitler, of voor dat wat er in de periode 40-45 gebeurd is.

Is dit alleen een domme uitspraak of kun je ook citaten noemen waaruit blijkt dat Keesjan dit vindt?

Hydrocephalus

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Hydrocephalus »

Ik schrijf dus "Ik heb het idee dat". Mijn stelling klinkt erg overdreven, maar keesjan geeft regelmatig aan niet echt veel op te hebben met mensen die in de bijstand zitten, danwel niet werken; ofwel voel ik zijn uitspraken in dezes aan als kwetsend voor bepaalde groepen. Ondanks ook zijn vrijheid van meningsuiting kan ik die uitspraken veelal niet echt waarderen: Dat is ook de reden geweest om nogal fel uit te halen. Ik beweer echter niet, dat hij enige connecties heeft of heeft gehad met eerder genoemde h. en/of het regiem van h. Laat DAT in elk geval duidelijk zijn.

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Keesjan »

Maakt men wéér aanspraak op sollidariteit (of geld), ja dan heb jij je 'standaard' antwoord wel weer klaar!
En hoe standaard is het claimen van andersmans geld? Het betreft hier geen standaard antwoord van mijn kant. Mensen strooien maar met woorden als "sociaal" en "solidariteit" om iets gedaan te krijgen, maar als ze het niet (snel genoeg) krijgen dan staan ze klaar om het geld te claimen met negatievere woorden. Ze beseffen niet dat solidariteit, sociaalheid en respect van twee kanten moet komen. Voor alsnog zie ik dat niet gebeuren. Eisen is niet sociaal, vind je het dan echt zo vreemd dat andere mensen niet sociaal terug doen?
Is deze wereld, dan alleen voor mensen die zich 'goed' kunnen redden.
Evolutionair gezien: ja. Vanuit de natuur gezien: ja. Maar wij zijn mensen met verstand en gevoel en we proberen het anders op te lossen. We zetten sociale voorzieningen op, maar wat ik vooral jammer vind is dat mensen het gaan zien als een recht. En niet zomaar als een recht, ze willen het ook nog vorm geven in de zin van dat ze eisen gaan stellen. Dat vind ik verkeerd.
Ik begin het idee te krijgen dat keesjan voorstander is van het "ruimen" van iedereen die niet werkt of kan werken
Dit is wel een hele negatieve interpretatie. Ik heb dat zeker niet beweerd en ik steun die bewering ook totaal niet. Ik heb meerdere malen aangegeven dat zieke mensen die niet kunnen werken op zorg moeten kunnen rekenen. Verder vind ik dat gezonde mensen die niet willen werken maar het wel kunnen, niet zondermeer aanspraak moeten kunnen doen op sociale voorzieningen. Zeker niet als ze door eigen schuld in de problemen zijn geraakt. Ik heb het nooit over "ruimen" of iets dergelijks gehad.
(Had H. een prima werkkracht aan hem gehad)
Ik wens niet geassocieerd te worden met een dergelijk persoon. Stellen dat profiteurs van sociale diensten zouden moeten werken is mijn inziens totaal iets anders dan massamoord gebaseerd op racisme.
keesjan geeft regelmatig aan niet echt veel op te hebben met mensen die in de bijstand zitten, danwel niet werken
Ik heb daarbij ook een aantal maal aangegeven om welke personen het wat mij betreft gaat. De grote groep profiteurs en misbruikers van de voorzieningen. Dus niet de zieken en andere uitzonderingsgevallen. Verder heb ik aangegeven dat ik de luxe-eis niet steun. Zeker niet omdat de bijstand oorspronkelijk bedoeld is als een overburging in tijden dat er niet gewerkt kan worden zodat niemand hoeft te verhongeren in Nederland, maar het zeker niet bedoeld is om luxe te kunnen bezitten. Daarbij komt nog dat ik profiteren in de bijstand erger vindt dan profiteren in de WW en dergelijke, omdat mensen die WW ontvangen daar tenminste voor betaald hebben. Dit illustreert wel dat het allemaal wat genuanceerder ligt. Het wordt door sommige mensen nogal zwart-wit en negatief neergezet.

Hydrocephalus

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Hydrocephalus »

Daarbij komt nog dat ik profiteren in de bijstand erger vindt dan profiteren in de WW en dergelijke, omdat mensen die WW ontvangen daar tenminste voor betaald hebben.
Kijk keesjan, DIT bedoel ik nou: Er wordt middels het gekwote schrijven, gesuggereerd, dat alle bijstandtrekkers nooit hebben gewerkt !! We weten met z'n allen om de donder, dat DAT niet altijd waar is ! En dan NOG wat: Wat is profiteren ? Gebruik maken van voorzieningen is wat anders dan misbruik (dat laatste zou misschien uitgelegd kunnen worden als (gedeeltelijk)profiteren) Wie ziet hier nou de boel zwart/wit.........

Hydrocephalus

Re: compensatie koopkrachtverlies minima

Ongelezen bericht door Hydrocephalus »

Nog even een aanvulling: Wat is tegenwoordig luxe ? Als je het op het scherpst van de snede zou spelen is zelfs toiletpapier luxe: je kunt ook ander papier gebruiken (folders/oude gratis huis-aan-huis kranten) of graspollen......Electra is luxe: Kaarsen geven OOK licht en je kunt ook een bezem gebruiken om de vloer schoon te maken. Kolder natuurlijk, maar WAAR ligt de grens of iets luxe is of niet ? Tenslotte: Misbruik maken van welke voorziening dan ook door wie dan ook vind ik laakbaar.......

Gesloten