LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
neufke
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2014 17:53

Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door neufke »

Afgelopen vrijdag kwam ik een eigenaardigheid tegen op vakantieveilingen.nl. Ik heb er meteen een screenshot van gemaakt en ben me eens gaan verdiepen in de materie. Vlak hierna kwam ik letterlijk namen tegen als "Prijs Opdrijver" en "Auto System Bid". Als ICT-er word dan mijn nieuwsgierigheid gewekt want, tja, ze zijn gegarandeerd eerlijk.... beweren ze.

Na het schrijven van een simpel script en een weekend opvangen van data kom je tot de volgende conclusie:

Wat feiten: Bieden op een veiling (meestal een vakantie, dagtrip of huisjeshuur) met minimale inleg heeft weinig zin. Vaak kun je tegen diezelfde prijs of lager op andere plaatsen hetzelfde huisje huren. Wat wel hard loopt zijn de biedingen op het lagere prijssegment, simpel gezegd de dagjes sauna, hotelletje, hammam of bijv. pretpark. Je merkt ook meteen dat die veilingen een veel kortere doorlooptijd hebben.

Als een populaire veiling geen beginbedrag heeft dan merk je al vrij snel dat dat populaire maar schijn is. Om een voporbeeld te noemen, een dagveiling zoals vandaag gaat er niet uit voor 2,- maar moet tussen de 30,- en 40,- euro opleveren. Gebeurt dit niet dan zie je gebruikers met hele exotische namen ineens mee gaan bieden en wordt het heel grappig. Dezelfde "persoon" biedt dan na het eerste bod van 2,- 25, 30 en 35,- en de veiling is gesloten...

Het sluiten van de veiling is al byzonder op zich. Er komt een zogenaamde overlay over de pagina waardoor je al meteen niks meer terug kunt zien. Klik je het venster weg dan begint dezelfde veiling opnieuw, geen mogelijkheid tot terugkijken van de history. Ook het `scollen` van de biedingen is een leuk truukje, want ook daarin ziet een gewoon gebruiker alleen maar zaken haastig voorbij komen...

Mijn tip: Dat "gegarandeerde eerlijk" van vakantieveilingen is helemaal niet zo gegarandeerd eerlijk als ze prominent willen doen lijken. Je biedt tegen een computer en dat win je nooit...anders dan de minimumprijs betalen die ervoor staat (en die dus niet jij maar vv door middel van prijsopdrijvers bepaalt).

Vakantieveilingen is dus niet zo eerlijk als het lijkt en al helemaal niet zo eerlijk als ze zelf beweren...
Laatst gewijzigd door Radar op 22 jun 2014 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht aangepast: geen screenshot toegevoegd

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door ruud_a »

gewoon weg blijven van die veelbelovende sites.
op internet is nauwelijks controle en kan iedere vorm van oplichterij worden toegepast en zal dus ook worden toegepast.
van die internetcomputers kunt u nooit winnen, tenzij de programmeur een foutje heeft gemaakt.
maar de kans dat u dan degene bent die achter en foutje in uw voordeel komt is erg klein.
dus internet alleen gebruiken om dingen te kopen, of prijzen te vergelijken...en dan moet u nog voorzichtig zijn.

neufke
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2014 17:53

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door neufke »

Beste Tros Radar, ik heb meer dan eens geprobeerd een bijlage toe te voegen maar krweg steeda de melding 'bijlagequota bereikt' (dus niet bijlage te groot)... Ik wil hem dus wel toevoegen maar kan het niet...

neufke
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2014 17:53

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door neufke »

En nogmaals een poging voor de bijlage met de melding:

"De bijlagequota is bereikt."

neufke
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2014 17:53

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door neufke »

Afbeelding nog maar eens geprobeerd

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als er echt aan prijsopdrijving wordt gedaan stopt dat vanzelf als niemand hoger gaat dan de prijs die ze van te voren bedacht hebben. Dan kan je opdrijven wat je wilt maar dan verkoop je niks.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door sjoegel »

Dit "bedrog" is al zo oud als de weg naar Methusalem. In de veilingwereld is dit heel gebruikelijk. het is heel simpel, er moet gewoon een minimumprijs gehaald worden. Voor 2 euro gaat dat weekendje weg echt niet de deur uit. Ze beginnen heel laag om kopers te trekken dan wordt er meegeboden door de computer totdat de minimumprijs gehaald is indien er geen andere zielen van vlees en bloed meebieden. Als er een ziel is die daar boven zit dan, wordt mits er geen "gewone" tegenbieders zijn, het kavel (reisje) toegeslagen aan de hoogst biedende.

neufke
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2014 17:53

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door neufke »

sjoegel schreef:Dit "bedrog" is al zo oud als de weg naar Methusalem. In de veilingwereld is dit heel gebruikelijk. het is heel simpel, er moet gewoon een minimumprijs gehaald worden. Voor 2 euro gaat dat weekendje weg echt niet de deur uit. Ze beginnen heel laag om kopers te trekken dan wordt er meegeboden door de computer totdat de minimumprijs gehaald is indien er geen andere zielen van vlees en bloed meebieden. Als er een ziel is die daar boven zit dan, wordt mits er geen "gewone" tegenbieders zijn, het kavel (reisje) toegeslagen aan de hoogst biedende.
Klopt, maar het probleem doet zich voor wanneer ze op hun eigen site (zie https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... e=1&ref=nf) ze een pagina plaatsen met "betrouwbaar gegarandeerd eerlijk". Dan wordt het namelijk bedrog....

PS: de verwijzing op hun site is ineens weg, de pagina is nog wel te vinden via de sitemap : https://www.vakantieveilingen.nl/betrouwbaar.html

Toen ik ze er afgelopen zaterdag op aansprak werd om 16:00 uur ineens de prijsopdrijver uitgeschakeld en probeerde men via een https certificaat te verhinderen dat ik de data kon opvangen, wat dus mislukte... ;-) Prijsopdrijvers met namen als Fred Flinstone, GANDALF THE WHITE en vele anderen kun je wel herkennen maar dan moet je echt een weekend of langer data opvangen... Kortom, DAT het gebeurt weet iedereen wel, maar aantonen dat het gebeurt is nog niet zo simpel... ;-)

neufke
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2014 17:53

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door neufke »

Daarnaast denk ik ook nog dat dit soort sites al helemaal geen prijs verdienen voor de beste website 2013 of voor een keurmerk thuiswinkelen... om maar een paar voorbeelden te noemen...

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door sjoegel »

Neufke mijn complimenten voor je onderzoek. Ik denk dat veel mensen zich belazerd voelen en daar hebben ze gelijk in wanneer ze denken dat er weekendjes weg voor 2 euro verkocht worden.
Vakantieveilingen zou beter moeten voorlichten.

neufke
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2014 17:53

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door neufke »

Dank je. Ik denk dat het punt wat ik probeer te maken is de eerlijkheid. Mag een kaartje voor een concert niet weg voor minder dan xx... zeg dat dan gewoon. Maak er geen circus van met allerlei poespas eromheen... het zou namelijk voor de opbrengsten van vv niets uitmaken. Die ontvangen 5,- per verkochte veiling... het is pure misleiding van de consument... elk ander bedrijf zou worden aangepakt. Vakantieveilingen gaat er gewoon mee door...

neufke
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2014 17:53

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door neufke »

Na wat wijzigingen door de beheerder dan alsnog de afbeelding
vak.jpg
(184.98 KiB) 4780 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

mask
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2009 17:33

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door mask »

Nee maar nu zie je op VV allerlei vakantie's staan met een minimum prijs van .....
Als ik een vakantiegids wil ga ik wel naar een reisbureau.
Veiling is veiling, onderaan beginnen dus, niet vanaf 500 €

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door sjoegel »

500 is dan de onderkant, slimpie...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door berndv »

mask schreef:Nee maar nu zie je op VV allerlei vakantie's staan met een minimum prijs van .....
Als ik een vakantiegids wil ga ik wel naar een reisbureau.
Veiling is veiling, onderaan beginnen dus, niet vanaf 500 €
Ooit een veiling meegemaakt?

Dus prijs opdrijven naar een bedrag dat ze er minimaal voor willen hebben willen de bezoekers van die site niet, dus nu hebben ze gewoon zoals bij de meeste veilingen een startnedrag en is het weer niet goed. :roll:

jessinha
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2008 00:34

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door jessinha »

Zijn sowieso oplichters. Een tijd terug een veiling gewonnen. Dacht lekker op vakantie te kunnen gaan, moest wel effe ruim 150 euro bijbetalen aan extra kosten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Prijsopdrijvers vakantieveilingen.nl

Ongelezen bericht door berndv »

jessinha schreef:Zijn sowieso oplichters. Een tijd terug een veiling gewonnen. Dacht lekker op vakantie te kunnen gaan, moest wel effe ruim 150 euro bijbetalen aan extra kosten.
En die stonden bij uw bestelling niet vermeld? Bij mij namelijk altijd wel, precies exact wat de extra bijkomende kosten zouden zijn.

Gesloten