LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Waakvlam
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 sep 2014 19:14

Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door Waakvlam »

Op de gedachte gebracht door het draadje over de "gratis" Oxxio app (zie: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 7&start=20) is bij mij de behoefte ontstaan om iedereen te laten zien, door middel van een doorrekening van de kosten, in hoeverre deze "gratis" Oxxio iPad werkelijk gratis is.

Om een goede vergelijking te maken vergelijk ik de tarieven van de Oxxio iPad actie met die van de leverancier die bij gaslicht.com (geen reclame) als beste uit de bus komt, zonder speciale acties.
In dit specifieke geval kwam Electrabel als beste naar voren bij een 3 jarig vast contract tegen vaste tarieven. Bij andere postcodes, verbruiken en een andere contractduur kan hier uiteraard een andere leverancier als beste uit de bus komen.

Uitgangspunten
Postcode: 1111AA
Huisnummer: 1
Verbruik elektriciteit hoog tarief: 1500 kWh per jaar
Verbruik elektriciteit laag tarief: 1000 kWh per jaar
Verbruik gas: 1600 m3 per jaar
Gewenste duur energiecontract: 3 jaar

Tarieven Oxxio
Hoera! Een gratis iPad van Oxxio. Maar wat gaan wij betalen?
Zie tevens de screenshot van de tarieven hier: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1&t=149530

Kosten levering hoog tarief: 0,2140 euro
Kosten levering laag tarief: 0,1971 euro
Kosten levering gas: 0,6310 euro
Vastrecht elektriciteit per maand: 14,50 euro
Vastrecht gas per maand: 14,50 euro
Heffingskorting: -385,53 euro

Berekening Oxxio
De tarieven maal het verbruik levert de onderstaande berekening op.

3 jaar x 1500 kWh x 0,2140 = 963,00 euro (kosten levering hoog tarief)
3 jaar x 1000 kWh x 0,1971 = 591,30 euro (kosten levering laag tarief)
3 jaar x 1600 m3 x 0,6310 = 3028,80 euro (kosten levering gas)
3 jaar x 14,50 x 12 = 522,00 euro (vastrecht elektriciteit)
3 jaar x 14,50 x 12 = 522,00 euro (vastrecht gas)
3 jaar x -385,53 euro = -1.156,59 euro (heffingskorting energiebelasting)

Totale kosten Oxxio in 3 jaar: 4.470,51 euro (exclusief netbeheer- & meetdienstkosten)

Vervolgens doen wij hetzelfde met de tarieven van Electrabel via Gaslicht.com!

Tarieven Electrabel
Jammer, geen gratis iPad van Electrabel. Maar wat gaan wij betalen?
Screenshot tarieven: http://i60.tinypic.com/rviv7s.png

Kosten levering hoog tarief: 0,2201 euro
Kosten levering laag tarief: 0,2062 euro
Kosten levering gas: 0,5919 euro
Vastrecht elektriciteit per maand: 3,13 euro
Vastrecht gas per maand: 3,13 euro
Heffingskorting: -385,53 euro

Berekening Electrabel
De tarieven maal het verbruik levert de onderstaande berekening op.

3 jaar x 1500 kWh x 0,2201 = 990,45 euro (kosten levering hoog tarief)
3 jaar x 1000 kWh x 0,2062 = 618,60 euro (kosten levering laag tarief)
3 jaar x 1600 m3 x 0,5919 = 2841,12 euro (kosten levering gas)
3 jaar x 3,13 x 12 = 112,68 euro (vastrecht elektriciteit)
3 jaar x 3,13 x 12 = 112,68 euro (vastrecht gas)
3 jaar x -385,53 euro = -1.156,59 euro (heffingskorting energiebelasting)

Totale kosten Electrabel in 3 jaar: 3.518,94 euro (exclusief netbeheer- & meetdienstkosten)

Samenvatting
Kosten Oxxio met gratis iPad: 4.470,51 euro
Kosten Electrabel zonder gratis iPad: 3.518,94 euro

Hoe gratis is de "gratis" iPad Air van Oxxio?
4.470,51 euro - 3.518,94 euro =

951,57 euro!!

P.s.: Daar had je er makkelijk twee van kunnen kopen! :wink:
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de actie van Oxxio, maar voor veel (alle?) "gratis" acties die nog voorbij zullen komen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door eleven »

Hoe gratis is de "gratis" iPad Air van Oxxio?
Hoe gratis is een TV bij aankoop van een Bed?
Hoe gratis is een IPad bij het afsluiten van een abo bij een krant?

Moet ik nog doorgaan?
Als je dat niet begrijpt, heb je de laatste jaren niet hier op aarde geleefd.

47712
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:22

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door 47712 »

eleven schreef:
Hoe gratis is de "gratis" iPad Air van Oxxio?
Hoe gratis is een TV bij aankoop van een Bed?
Hoe gratis is een IPad bij het afsluiten van een abo bij een krant?

Moet ik nog doorgaan?
Als je dat niet begrijpt, heb je de laatste jaren niet hier op aarde geleefd.
Is hij/zij dan niet meer onder ons ?

Waakvlam
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 sep 2014 19:14

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door Waakvlam »

Bedrijven spelen vaak in op het irrationele gevoel van de consument.
Spullen gratis weggeven blijft lucratief, omdat veel consumenten niet de moeite nemen om de totale kosten volledig door te rekenen.
Ik hoop met bovenstaande doorrekening de 'moeite' om een doorrekening te maken weggenomen te hebben en dat voor iedereen nu duidelijk is dat ze beter een leverancier kunnen zoeken met lage tarieven die niets gratis weggeeft en dan zelf de iPad, telefoon, etc... in de winkel te kopen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door eleven »

Waakvlam schreef:Bedrijven spelen vaak in op het irrationele gevoel van de consument.
Spullen gratis weggeven blijft lucratief, omdat veel consumenten niet de moeite nemen om de totale kosten volledig door te rekenen.
Ik hoop met bovenstaande doorrekening de 'moeite' om een doorrekening te maken weggenomen te hebben en dat voor iedereen nu duidelijk is dat ze beter een leverancier kunnen zoeken met lage tarieven die niets gratis weggeeft en dan zelf de iPad, telefoon, etc... in de winkel te kopen.

Dit is ook duidelijk zonder berekening. :wink:

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door harley68 »

Daarom kun je ook gewoon bij Oxxio voor een laag tarief kiezen zonder dat je er wat bij krijgt. Het is niet zo dat je verplicht bent de ipad te nemen. En dan is er geen of weinig verschil met een electrabel.

De ipad kies je bewust en dan weet je dat je ervoor betaald of je bent dom....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij wordt er daarom bijvoorbeeld bij de kranten ook meestal niet gesproken over gratis, maar bijvoorbeeld over een abonnement met ipad voor bedrag X. Net als dat ze bij telefoon abonnementen meestal niet over een gratis toestel spreken.Ik weet niet hoe ze dat bij oxxio doen?

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door Dirkie »

harley68 schreef:Daarom kun je ook gewoon bij Oxxio voor een laag tarief kiezen zonder dat je er wat bij krijgt. Het is niet zo dat je verplicht bent de ipad te nemen. En dan is er geen of weinig verschil met een electrabel.

De ipad kies je bewust en dan weet je dat je ervoor betaald of je bent dom....
Ik weet niet of men die iPad bewust kiest. Een verkoper zal echt niet gaan zeggen dat je die iPad zelf betaald want dan verkoopt hij niets. Er zijn nog steeds heel wat mensen, die denken dat ze bij een telefoonabonnement een smartphone gratis krijgen omdat ze dat verteld wordt in die telefoonwinkel. Een een losse smartphone met een sim-only is meestal veel goedkoper.
Het probleem is dat als mensen gratis horen de oogkleppen op gaan, de oordoppen in en alles zonder problemen getekend wordt.
En dan is een simpel rekenvoorbeeld zoals dat van TS heel wat duidelijker dan de kreet 'Dat weet je toch allang"

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door eleven »

Dirkie schreef: En dan is een simpel rekenvoorbeeld zoals dat van TS heel wat duidelijker dan de kreet 'Dat weet je toch allang"
Zo simpel is het rekenvoorbeeld ook weer niet.

Maar de kreet kom je overal tegen, tenminste, als je verder dan de neus kijkt.
Plenty voorbeelden en niet alleen met IPad´s!


http://www.qooqle.nl/?q=oplichting+gratis+ipad

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

eleven schreef:
Hoe gratis is de "gratis" iPad Air van Oxxio?
Hoe gratis is een TV bij aankoop van een Bed?
Hoe gratis is een IPad bij het afsluiten van een abo bij een krant?

Moet ik nog doorgaan?
Als je dat niet begrijpt, heb je de laatste jaren niet hier op aarde geleefd.

Toevallig heb ik rond maart/april een gratis ipad afgedwongen bij een bestaand krantenabo en ik leefde en leef nog steeds op aarde.

Je moet inderdaad wel goed doorrekenen of je niet via een de tarieven de tv, ipad oid zelf weer betaald.

Heb reeds deze krant tig jaar, nieuwe klanten krijgen een ipad met abo voor 2 jaar. Ik betaalde 27,50 zonder ipad en nu 29,95 met ipad.
Dus 2,50 euro extra voor 2 jaar is 60 euro.............

Oxxio......sla ik ff over.

Mijn tip. Maak 1 keer per jaar een uitdraai van de tarieven van je huidige leverancier MET netwerkkosten, vastrecht etc etc.

Vergelijk deze dan met de kosten van de nieuwe leverancier ongeacht of deze nu aan de deur komt, email, oid.

Aan de deur kun je verkoper meteen om zn oren slaan als deze peoppraat.

Waakvlam
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 sep 2014 19:14

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door Waakvlam »

Exact. Een consument kiest er niet bewust voor om 950 euro extra neer te lappen voor de "gratis" iPad.
Dat weten leveranciers ook en daarom maken ze de kosten zo ondoorzichtelijk mogelijk.
En ook al zou je bij Oxxio voor de "free" (laat me niet lachen..gratis? :D) variant kiezen, dan ben je nog steeds duurder uit dan in dit voorbeeld bij Electrabel.
Maak zelf de berekening maar met behulp van bovenstaande berekening.
Dirkie schreef:
harley68 schreef:Daarom kun je ook gewoon bij Oxxio voor een laag tarief kiezen zonder dat je er wat bij krijgt. Het is niet zo dat je verplicht bent de ipad te nemen. En dan is er geen of weinig verschil met een electrabel.

De ipad kies je bewust en dan weet je dat je ervoor betaald of je bent dom....
Ik weet niet of men die iPad bewust kiest. Een verkoper zal echt niet gaan zeggen dat je die iPad zelf betaald want dan verkoopt hij niets. Er zijn nog steeds heel wat mensen, die denken dat ze bij een telefoonabonnement een smartphone gratis krijgen omdat ze dat verteld wordt in die telefoonwinkel. Een een losse smartphone met een sim-only is meestal veel goedkoper.
Het probleem is dat als mensen gratis horen de oogkleppen op gaan, de oordoppen in en alles zonder problemen getekend wordt.
En dan is een simpel rekenvoorbeeld zoals dat van TS heel wat duidelijker dan de kreet 'Dat weet je toch allang"

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door eleven »

Teunbosseman schreef:
Toevallig heb ik rond maart/april een gratis ipad afgedwongen bij een bestaand krantenabo en ik leefde en leef nog steeds op aarde.
eleven schreef:Hoe gratis is een IPad bij het afsluiten van een abo bij een krant?
Misschien kan je de naam van de krant nog vermelden, dan kunnen leden hier, welke behoefte aan een IPad hebben, ook dit soort abo afsluiten.
Laat ons mee genieten/delen.

47712
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:22

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door 47712 »

.Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten al dan niet door gebruik te maken van hyperlinks naar websites. Valt het noemen van een krant of iets dergelijks daar ook onder ?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door eleven »

47712 schreef:.Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten al dan niet door gebruik te maken van hyperlinks naar websites. Valt het noemen van een krant of iets dergelijks daar ook onder ?

Ik vroeg naar de naam van de krant en geen hyperlink naar een site.

Wat denk je dan zelf van de namen van bedrijven en kranten welke hier op het forum genoemd zijn/worden.?

47712
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:22

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door 47712 »

Soms worden links verwijderd van bedrijven en soms niet. Vandaar mijn vraag !

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

eleven schreef:
Teunbosseman schreef:
Toevallig heb ik rond maart/april een gratis ipad afgedwongen bij een bestaand krantenabo en ik leefde en leef nog steeds op aarde.
eleven schreef:Hoe gratis is een IPad bij het afsluiten van een abo bij een krant?
Misschien kan je de naam van de krant nog vermelden, dan kunnen leden hier, welke behoefte aan een IPad hebben, ook dit soort abo afsluiten.
Laat ons mee genieten/delen.

Google erop en je komt uit op diverse kranten, take a pick. Maar denk dat die leden welke een gratis iPad willen dit allang ontdekt hebben.

https://www.google.nl/#q=gratis+ipad+bij+krant

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door eleven »

Teunbosseman schreef:
eleven schreef:
Teunbosseman schreef:
Toevallig heb ik rond maart/april een gratis ipad afgedwongen bij een bestaand krantenabo en ik leefde en leef nog steeds op aarde.
eleven schreef:Hoe gratis is een IPad bij het afsluiten van een abo bij een krant?
Misschien kan je de naam van de krant nog vermelden, dan kunnen leden hier, welke behoefte aan een IPad hebben, ook dit soort abo afsluiten.
Laat ons mee genieten/delen.

Google erop en je komt uit op diverse kranten, take a pick. Maar denk dat die leden welke een gratis iPad willen dit allang ontdekt hebben.

https://www.google.nl/#q=gratis+ipad+bij+krant
Ik bedoel niet een IPad bij het afsluiten van een nieuw Abo, maar zoals jij het hebt gedaan met een bestand ABO.

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

eleven schreef:
Teunbosseman schreef:
Google erop en je komt uit op diverse kranten, take a pick. Maar denk dat die leden welke een gratis iPad willen dit allang ontdekt hebben.

https://www.google.nl/#q=gratis+ipad+bij+krant
Ik bedoel niet een IPad bij het afsluiten van een nieuw Abo, maar zoals jij het hebt gedaan met een bestand ABO.

Je sluit altijd een nieuw abo af als je in aanmerking wilt komen voor een gadget. Zie onder een gedeelte uit mijn eerdere bericht.

Heb reeds deze krant tig jaar, nieuwe klanten krijgen een ipad met abo voor 2 jaar. Ik betaalde 27,50 zonder ipad en nu 29,95 met ipad.
Dus 2,50 euro extra voor 2 jaar is 60 euro.............

Ik had dus reeds deze krant en heb afgedwongen dat ook een bestaande klant van deze aktie kon gebruik maken. Hierdoor nieuw abo voor 2 jaar welke 2,50 duurder is.
En in de kleine lettertjes van deze krantaktie stond hoe je moest doen..........bellen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door eleven »

k had dus reeds deze krant en heb afgedwongen dat ook een bestaande klant van deze aktie kon gebruik maken. Hierdoor nieuw abo voor 2 jaar welke 2,50 duurder is.
En in de kleine lettertjes van deze krantaktie stond hoe je moest doen..........bellen.
Dan komen we weer uit, dat het toch geen gratis IPad is.

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Waarom het "weggeven" van iPad's zo lucratief is!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

eleven schreef:
k had dus reeds deze krant en heb afgedwongen dat ook een bestaande klant van deze aktie kon gebruik maken. Hierdoor nieuw abo voor 2 jaar welke 2,50 duurder is.
En in de kleine lettertjes van deze krantaktie stond hoe je moest doen..........bellen.
Dan komen we weer uit, dat het toch geen gratis IPad is.

Heb ik ook niet geschreven he. De ipad is wel degelijk gratis alleen ging mijn abo omhoog. Kunst is om door te rekenen of deze abo aanpassing opweegt tegen de "gratis" ipad. In mijn geval dus wel.
Dus 2,50 euro extra voor 2 jaar is 60 euro.............

Gesloten