LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stofluis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
ishanah
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2013 18:28

Stofluis

Ongelezen bericht door ishanah »

hallo

misschien dat iemand mij kan helpen want ik weet niet meer verder.
ik woon hier in mei 4 jaar, en ben in totaal al 14 keer verhuis, mar in nog geen enkele woning had ik stofluizen. er waren echt natte woningen bij.
dit huis is droog, ik zie nergens schimmel, en nu dat ik dit schrijf heb ik maar 27 procent
luchtvochtigheid. de verwarming staat op 20.5 gaden.
overal op internet staat dat de stofluis bij deze luchtvochtigheid niet kan overleven.
nu zal iedereen zeggen wint je niet op ze doen niets, maar:
ik heb angst en paniekattackes, al heel vele jaren en ik vind ongedierte al heel vies.

mijn wooning is droog, ramen staan dag en nacht open. en zolang het gelukkig nog dit weer is, blijft de luchtvochtigheid zo laag (heb een hygrometer).
heb het hele internet de laatste 2 jaar afgezocht om ergens hulp te krijgen, maar niemand snapt dat deze besten nog hier in huis zijn.
soms zie ik ze weken niet (in de winter) en nu wel weer vaker. mijn lichaam reageerd hier helaas gelaijk op, heb weer maagpijn ervan omdat ik de besten vies vind.
al het eten zit in goed gesloten opbergdosen, en het brood zelfs in de koelkast.

wie kan mij raad geven? want ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen.

groetjes ishanah

senden
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 apr 2015 09:38

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door senden »

ishanah schreef:hallo

misschien dat iemand mij kan helpen want ik weet niet meer verder.
ik woon hier in mei 4 jaar, en ben in totaal al 14 keer verhuis, mar in nog geen enkele woning had ik stofluizen. er waren echt natte woningen bij.
dit huis is droog, ik zie nergens schimmel, en nu dat ik dit schrijf heb ik maar 27 procent
luchtvochtigheid. de verwarming staat op 20.5 gaden.

overal op internet staat dat de stofluis bij deze luchtvochtigheid niet kan overleven.
nu zal iedereen zeggen wint je niet op ze doen niets, maar:
ik heb angst en paniekattackes, al heel vele jaren en ik vind ongedierte al heel vies.

mijn wooning is droog, ramen staan dag en nacht open. en zolang het gelukkig nog dit weer is, blijft de luchtvochtigheid zo laag (heb een hygrometer).
heb het hele internet de laatste 2 jaar afgezocht om ergens hulp te krijgen, maar niemand snapt dat deze besten nog hier in huis zijn.
soms zie ik ze weken niet (in de winter) en nu wel weer vaker. mijn lichaam reageerd hier helaas gelaijk op, heb weer maagpijn ervan omdat ik de besten vies vind.
al het eten zit in goed gesloten opbergdosen, en het brood zelfs in de koelkast.

wie kan mij raad geven? want ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen.

groetjes ishanah

Blijkbaar is de woning toch vochtig, anders overleven de beestjes niet.
Duidelijke docu hierover.
Algemeen

De naam stofluizen is verwarrend, want deze insekten hebben niets met luizen te maken en evenmin iets met stof. Ze behoren tot een aparte orde binnen het insektenrijk. Veel soorten komen zeer algemeen voor.De aanwezigheid van enkele stofluizen in een vertrek of in opgeslagen producten kan op zichzelf in het geheel geen kwaad. Zij vormen geen gevaar voor de gezondheid. Hun aanwezigheid is echter een duidelijke aanwijzing, dat de ruimte waarin zij worden aangetroffen of het product waarin zij voorkomen, te vochtig is.


Wering en bestrijding
De enige afdoende bestrijdingsmethode bestaat uit het opruimen of drogen van het materiaal waarin de schimmels voorkomen en het droog maken en droog houden van de ruimte waarin zij zich bevinden
http://www.ppd.nl/ppd/determinatielab/s ... uizen.html

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Te vochtig ???

27 % is echt droog in de woning meestal is het tussen de 40-60 % aangenaam in een woning.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik denk dat uw hygrometer niet goed is. Bij 27% luchtvochtigheid zult u een droge mond hebben en hoofdpijn en in het ergste geval een bloedneus . bij langdurige droogte zullen de meubels gaan rammelen,lijmlos tot scheuren.
Maak een theedoek nat wring haar uit en leg de hygrometer en een paar uur in ,en kijk dan eens wat zij aangeeft. Meestal zit aan de achterzijde een heel klein schroefje waar je haar mee kunt afstellen .

ishanah
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2013 18:28

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door ishanah »

@gosewijn

mijn hygrometer is digital en hij doet het wel goed.
heb inderdad een droge mond en veel hoofdpijn. maar liever dit dan stofluizen.
intussen staat de hygrometer bij 37 procent vochtigheid.

maar tot nu toe heb ik helaas nog steeds niets gevonden wat tegen de stofluizen helpt.
ze zijn er bij 25 procent en ook bij ieder ander procenten aan luchtvochtigheid.
laatste zomer lag deze bij boven de 70 procent.

ben al op zoek naar een nieuw huis, maar dat gaat vandaag niet meer zo snel.
en dan is de vraag; neem ik de stofluis bij de verhuising mee?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dat een meter digitaal is zegt niets. Het kan nog steeds een verkeerde meting zijn. Probeer eens een andere hygrometer om te kijken of die een vergelijkbaar getal aangeeft.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik geef u een advies, wat u er mee doet moet u zelf weten.
Volg eerst mijn advies eens op , hoe kunt u anders weten of uw hygrometer goed is.Als u dat doet moet de meter op 100 % staan ,zo niet dan afstellen . Kan ook bij veel digitale meters. Lijkt mij trouwens vreemd dat het bij u zo laag is terwijl u de ramen de gehele dag open heeft staan ,Normaal zou nu tussen de 60 en 80 % moeten zijn afhankelijk van het type huis.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door luna01 »

Stofluis ? Bedoelt u echt een (of meer) luizen, of bedoelt u stofmijt ? Ik heb hier ook een topic over mijn achterbuurman en krab mij echt helemaal kapot sinds de temperaturen hier in huis zo belachelijk vochtig oplopen. Schrik hier best wel van....zijn die op het blote oog te zien ?

ishanah
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2013 18:28

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door ishanah »

@wieder
wees blij dat je niet in mijn schoenen staat, ik voel me niet meer zeker in mijn omgeving.
was ik maar nooit verhuisd.

@gozewijn
helaas met deze hygrometer lukt dit niet. nu staat ie trouwens bij 40 procent luchtvochtigheid.
en de ramen; die boven staat op een kier dag en nacht, en hier beneden staat het bovenraam (raam boven de tuindeur) dag en nacht open, plus de 2 luchtroesters. meer kan ik hier niet open doen.

@luna01
het zijn echt stofluizen. mijn huisarts stond er ook versteld van dat ik ze kan zien, maar het is helaas wel zo. zelfs de kleintjes zie ik omdat ze vaak over mijn witte schrijftafel lopen.
afgelopen jaar ging het wel, maar nu het buiten warmer word worden het met de dag meer. ik vind ze zo vies, kan het niet eens verklaren. al het eten staat of in de koelkast of in goed gesloten opberdosen.
en alles wat op internet staat is voor mij onzin. ze meiden licht? juist in het licht van de lampen zie ik ze lopen.

maar zoals ook beschreven word; ze passen zich aan. en zoals ik al geschreven had; ik zat in echt vochtige ruimtes, maar had dit ongedierte nog nooit.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door luna01 »

Brrr...ja ik ken ze als ''boekenworm''. Ik werd vroeger zo genoemd, omdat ik veel heb gelezen en soms ook van die kruipende beestjes in oude boeken zag lopen. Dacht die horen erbij, ik was nog te jong en bedoel dit nu niet raar of zo. Ik heb ze met een doek weg gehaald en verder gelezen, door het geblader waren ze dan ook weg. Gewoon met een doek schoonmaken en weet niet of u in een huurhuis woont ? Dan moet de verhuurder hier maar even doorheen....Sorry ik leef alleen maar met u mee. Luchten, buiten uitkloppen, schoonmaakdoeken gesloten weggooien en vooral papier zijn ze dol op. Ik kan er in het Duits meer over vinden, maar dat zijn aardige biologie lessen die ik mij nu kort voor het eten even niet aan wil doen. Schrijftafel, ja daar is ook veel papier...

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door Slobberbone »

luna01 schreef:Brrr...ja ik ken ze als ''boekenworm''. Ik werd vroeger zo genoemd, omdat ik veel heb gelezen en soms ook van die kruipende beestjes in oude boeken zag lopen. Dacht die horen erbij, ik was nog te jong en bedoel dit nu niet raar of zo. Ik heb ze met een doek weg gehaald en verder gelezen, door het geblader waren ze dan ook weg. Gewoon met een doek schoonmaken en weet niet of u in een huurhuis woont ? Dan moet de verhuurder hier maar even doorheen....Sorry ik leef alleen maar met u mee. Luchten, buiten uitkloppen, schoonmaakdoeken gesloten weggooien en vooral papier zijn ze dol op. Ik kan er in het Duits meer over vinden, maar dat zijn aardige biologie lessen die ik mij nu kort voor het eten even niet aan wil doen. Schrijftafel, ja daar is ook veel papier...

Dit zijn zilvervisjes of papiervisjes is echt wat anders dan stofluizen.

ishanah
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2013 18:28

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door ishanah »

luna

heb ook heel veel gelesen als kind al, en nu ook nog.
ik maak ook karten dus heb wel veel karton en papier in huis, maar daar zitten ze niet.
ook niet in mijn oude boeken.

alles wat op internet over stofluis staat, klopt van geen kant.
ze houden van meer dan 20 graden, houden van hoge luchtvochtigheid (staat nu op 33 procent) komen niet bij licht (lamp of daglicht) voor enzv.

toen het nog koud was kwam er maar een in een paar weken, maar nu het buiten steeds warmer word,
worden het weer meer.
ik heb in echt vochtige huizen gewond, maar deze besten nooit erder gezien dan hier.
en schimmel is hier echt niet. ramen en roesters staan dag en nacht open.

het enigste wat ik nog kan doen is dan wel de verhuurder bellen, maar of die iets doen?

Jan Appel
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2015 13:24

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door Jan Appel »

Helaas hebben wij ze ook. Vermoedelijk gekomen door het stro dat we in de binnenkooi in de woonkamer in het konijnenhok hadden liggen. Een andere oorzaak kan ik niet bedenken want voor die tijd hadden we nergens last van. Enkele jaren terug verhuisd en ik kan je alvast meedelen dat ze helaas gewoon mee verhuizen in de spullen. Ook in het nieuwe huis dus overal van die krengen.

ishanah
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2013 18:28

Re: Stofluis

Ongelezen bericht door ishanah »

@jan

ik neem niet veel mee, verkoop grotendeels mijn meubels. want ik ga toch kleiner wonen.
maar deze beesten mee nemen?
ik ga zodra ik weer gezond ben de verhuurder opbellen, die moet hier wat doen.
heb ook een konijn maar de stofluizen waren al in dit huis toen ik hier kwam wonen, want in het vorige huis waren ze niet.
en jan? ze komen enkel op schimmel en vocht af, staa tenminste zo op internet, maar moet ik dit nog geloven?

Gesloten