LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Liander, te veel betaald door capaciteitstarief

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BertusG
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2015 13:35

Liander, te veel betaald door capaciteitstarief

Ongelezen bericht door BertusG »

Ik zal vermoedelijk niet de laatste zijn, maar ook ik ben recent erachter gekomen dat in mijn woning vanuit het verleden 3* 35A was geplaatst en niet 3*25A. Ik heb dit vermogen absoluut niet nodig, dus snel laten omzetten naar 3*25A. Feitelijk heb ik dus vanaf 2009 circa 6 jaar te veel betaald voor iets wat ik totaal niet verbruikt heb.
En nee, de hele invoering van het capaciteitstarief zegt mij niets, op de jaarlijkse eindafrekening van 2008 en 2009 wordt niets vermeld. Ook niet dat met geringe kosten aansluitingen aangepast kunnen worden. Wel heb ik in juli 2010 (in de zomervakantie!) via Nuon twee keer een klein bedrag ontvangen. Op de factuur staat alleen vanwege het "capaciteitstarief en het huidige gebruik". De mogelijkheid dat dit op eenvoudige wijze en goedkope wijze vervangen kan worden is niet genoemd. Daarnaast heb ik géén andere info ontvangen van Liander en of Nuon. Ik ben niet technisch en ga ervan uit dat bij een relatief nieuwe woning de aansluiting erin zit die je nodig heb. Het betreft geen bedrijfsgebouw etc, waar je wellicht kan bedenken dat dit een bepaalde impact kan hebben.

Er wordt gezegd dat "men" bij de invoering van het capaciteitstarief voldoende publiciteit eraan heeft gegeven, het verbaast mij alleen dan hoeveel probleemgevallen je aantreft op het internet. Het is toch raar dat Liander destijds slecht hierover heeft gecommuniceerd, en daardoor jarenlang van onwetende klanten te veel geld heeft geïncasseerd?
Weet iemand toevallig hoe Liander zich tegenwoordig opstelt in dit soort kwesties? Ik las dat in het verleden bepaalde coulance-regelingen waren?

bmeerman
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2015 18:06

Re: Liander, te veel betaald door capaciteitstarief

Ongelezen bericht door bmeerman »

Zeker niet de laatste.
Vandaag sprak ik met Nuon en die vertelde me dat Liander in 2008 bij ons een niet-standaard 3*35 Ampere elektriciteitsmeter heeft geplaatst. Extra kosten : € 675 per jaar.
Nooit iemand opgevallen . .ook Nuon niet.
Wij weten 100% zeker dat Liander destijds zelf aangegeven heeft om een nieuwe meter te plaatsen.
Niet netjes om dan een zwaardere, niet-standaard meter te plaatsen bij een 2-persoons huishouden.

Ik vind het ongepast van Liander om in 2010 van een "coulance regeling" te spreken.
Hier zijn consumenten gewoon misleid en waarschijnlijk bewust niet geinformeerd.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 feb 2015 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

bmeerman
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2015 18:06

Re: Liander, te veel betaald door capaciteitstarief

Ongelezen bericht door bmeerman »

Bij mij is het is nog veel gekker. Via Nuon vernam ik dat ik ook een dure capaciteitsmeter voor stroom heb. Extra kosten ongeveer € 60,= per maand. Totaal niet nodig voor ons 2-persoons huishouden. Na ruggespraak met Liander blijkt dat ze op 1 Januari 2014 mijn meter "administratief" van 3*25Ampere naar 3*35Ampere hebben omgezet. Geen briefje, geen belletje . .niets !
Ook kan niemand bij Liander zeggen of ik nu wel of geen 3*35Ampere heb hangen. Op de meter Continuon / Echelon is dit niet te zien. Liander gaat nu iemand sturen om dat te checken / schouwen. Kijk dus even goed naar je 2014 eindafrekening. Zou zo maar kunnen dat je meter (Stroom en/of Gas) administratief is aangepast door Liander. Nuon ziet dit niet, wordt niet geinformeerd door Liander en kan hier ook niets aan doen.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 feb 2015 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Liander, te veel betaald door capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Voordat het capaciteitstarief werd ingevoerd betaalde je voor dergerlijke aansluitingen een toeslag hogere beveiliging. En die toeslag is zo oud als de weg naar Rome.

PietvH
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2015 17:05

Re: Liander, te veel betaald door capaciteitstarief

Ongelezen bericht door PietvH »

Ben er onlangs achter gekomen dat ik al 6 jaar een capaciteitsaansluiting van 3x35 ampere heb terwijl ik maar 3x25 ampere nodig heb. Heb in het verleden daar geld voor terug gekregen omdat de aansluiting te zwaar was. Ben er toen vanuit gegaan dat ze daarmee wisten dat ik een te zware aansluiting had en dat eea gecorrigeerd zou worden.
Ik begreep in de eerste jaren ook niet veel van de zeer ingewikkelde en uitgebreide energie rekening. Contact met Stedin gehad, maar die zeggen niets voor me te kunnen doen. Heb dus 6 jaar lang 500,- te veel betaald. Ik vraag me oprecht af of onze maatschappij niet veel te ingewikkeld wordt door allerlei constructies om meer marktwerking te krijgen.
Stedin zegt dat ze er niets meer aan kunnen doen en mij hiervoor geen compensatie kunnen geven. Ze vinden dat ik voldoende ben geïnformeerd. Ik vind het onterecht dat er van mij verwacht wordt dat ik deze materie begrijp. Ik ben geen elektricien.
Nu Stedin zegt niets te kunnen doen, waar kan ik hierover dan nog een klacht indienen?
En kan ik ook overstappen naar een andere netwerkbeheerder?

Michelle_L
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 apr 2015 17:20
Contacteer:

Re: Liander, te veel betaald door capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Ben er onlangs achter gekomen dat ik al 6 jaar een capaciteitsaansluiting van 3x35 ampere heb terwijl ik maar 3x25 ampere nodig heb. Heb in het verleden daar geld voor terug gekregen omdat de aansluiting te zwaar was. Ben er toen vanuit gegaan dat ze daarmee wisten dat ik een te zware aansluiting had en dat eea gecorrigeerd zou worden.
Ik begreep in de eerste jaren ook niet veel van de zeer ingewikkelde en uitgebreide energie rekening. Contact met Stedin gehad, maar die zeggen niets voor me te kunnen doen. Heb dus 6 jaar lang 500,- te veel betaald. Ik vraag me oprecht af of onze maatschappij niet veel te ingewikkeld wordt door allerlei constructies om meer marktwerking te krijgen.
Stedin zegt dat ze er niets meer aan kunnen doen en mij hiervoor geen compensatie kunnen geven. Ze vinden dat ik voldoende ben geïnformeerd. Ik vind het onterecht dat er van mij verwacht wordt dat ik deze materie begrijp. Ik ben geen elektricien.
Nu Stedin zegt niets te kunnen doen, waar kan ik hierover dan nog een klacht indienen?
En kan ik ook overstappen naar een andere netwerkbeheerder?
Je (exacte) vraag staat hier ook al beantwoord. Daar staan ook al links genoemd die naar de oplossing van het probleem zouden leiden.

Gesloten