LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony Xperia Z5

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Jordyy14
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2011 13:00

Sony Xperia Z5

Ongelezen bericht door Jordyy14 »

Beste forumgenoten,

Na ongeveer 2 maanden gebruikt te hebben gemaakt van mijn Sony Xperia Z5 met een nieuwwaarde van rond de €600,- kwam ik erachter dat deze kromgebogen is.(zie bijlage)

Ik in overleg met Sony deze telefoon opgestuurd naar Dr. Mobile/Dynafix. Krijg ik een mail terug van Dynafix dat mijn telefoon niet gemaakt kan worden en deze tegen het betalen van de onderzoekskosten, €50,82 retour kan worden gestuurd.

Ik snap dat Dynafix hier weinig aan kan doen, maar dat ik van Sony hierop terug krijg. Wij kunnen niets voor U betekenen stelt me toch wel teleur.

Graag zou ik aan jullie vragen wat mijn rechten hierin zijn en wat ik hier het beste mee kan doen.

Ik wil de €50,82 het liefste verhalen op Sony en een nieuw toestel ontvangen ter compensatie van dit toestel.

Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groet,

Jordy
Bijlagen
telefoonkrom.jpg
(49.69 KiB) 3477 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sony Xperia Z5

Ongelezen bericht door sjohie »

Jordyy14 schreef:Beste forumgenoten,

Na ongeveer 2 maanden gebruikt te hebben gemaakt van mijn Sony Xperia Z5 met een nieuwwaarde van rond de €600,- kwam ik erachter dat deze kromgebogen is.(zie bijlage)

Ik in overleg met Sony deze telefoon opgestuurd naar Dr. Mobile/Dynafix. Krijg ik een mail terug van Dynafix dat mijn telefoon niet gemaakt kan worden en deze tegen het betalen van de onderzoekskosten, €50,82 retour kan worden gestuurd.

Ik snap dat Dynafix hier weinig aan kan doen, maar dat ik van Sony hierop terug krijg. Wij kunnen niets voor U betekenen stelt me toch wel teleur.

Graag zou ik aan jullie vragen wat mijn rechten hierin zijn en wat ik hier het beste mee kan doen.

Ik wil de €50,82 het liefste verhalen op Sony en een nieuw toestel ontvangen ter compensatie van dit toestel.

Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groet,

Jordy
Tsja, dat is wel te begrijpen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe dat gebogen toestel is ontstaan. Het is niet ontworpen om dit te kunnen, en het materiaal van het toestel is zo stevig dat dit bij normaal gebruik ook niet zal gebeuren. Als je, net als veel mannen, de telefoon in je broekzak/kontzak draagt, en zeg gaat zitten of bukt om je veters te strikken, dan kan dit uiteindelijk gebeuren, maar dan is het foutief gebruik.

Jordyy14
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2011 13:00

Re: Sony Xperia Z5

Ongelezen bericht door Jordyy14 »

sjohie schreef:
Tsja, dat is wel te begrijpen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe dat gebogen toestel is ontstaan. Het is niet ontworpen om dit te kunnen, en het materiaal van het toestel is zo stevig dat dit bij normaal gebruik ook niet zal gebeuren. Als je, net als veel mannen, de telefoon in je broekzak/kontzak draagt, en zeg gaat zitten of bukt om je veters te strikken, dan kan dit uiteindelijk gebeuren, maar dan is het foutief gebruik.
Ik heb toestel de gehele dag op mijn bureau liggen of op tafel ik heb het bijna nooit in mijn broekzak dus het zou zeer onwaarschijnlijk zijn dat dit de reden is.
Verder zou het toch niet mogelijk moeten zijn dat een telefoon buigt in de broekzak, dit is immers de plaats waar de meeste mensen hun telefoon plaatsen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sony Xperia Z5

Ongelezen bericht door sjohie »

Jordyy14 schreef:
sjohie schreef:
Tsja, dat is wel te begrijpen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe dat gebogen toestel is ontstaan. Het is niet ontworpen om dit te kunnen, en het materiaal van het toestel is zo stevig dat dit bij normaal gebruik ook niet zal gebeuren. Als je, net als veel mannen, de telefoon in je broekzak/kontzak draagt, en zeg gaat zitten of bukt om je veters te strikken, dan kan dit uiteindelijk gebeuren, maar dan is het foutief gebruik.
Ik heb toestel de gehele dag op mijn bureau liggen of op tafel ik heb het bijna nooit in mijn broekzak dus het zou zeer onwaarschijnlijk zijn dat dit de reden is.
Verder zou het toch niet mogelijk moeten zijn dat een telefoon buigt in de broekzak, dit is immers de plaats waar de meeste mensen hun telefoon plaatsen.
Nou, ik zie nog wel eens dames lopen die een telefoon in de BH hebben gestoken, of veel gebruikelijker, in de handtas. Een collega draagt de zijn in zo'n man-bag, maar die neem ik niet serieus, want die heeft z'n haar in zo'n knotje.

Maar goed, het dragen in een broekzak kan prima, het gaat letterlijk knellen als je bukt om je schoenen aan te trekken, en tegen dat soort krachten kan geen enkel plat object, en dus ook geen smartphone.

Garantie dekt alleen ontwerp/constructiefouten, en er zitten allerlei sensoren in zo'n behuizing die een fabrikant een redelijk beeld kunnen geven van het gebruik. Het toestel is nog maar zo kort op de markt, dat deze <6 maanden oud is, en dat betekend dat Sony moet bewijzen dat jij iets hebt gedaan waardoor dit is ontstaan, oftewel dat je het toestel niet zorgvuldig ge-, of regelrecht misbruikt hebt. >6 maanden draait de bewijslast om, dus dit voor jou een geluk bij een ongeluk.

Ik zou, met verwijzing daarnaar, even bij Sony en hun gekozen reparatiebedrijf vragen naar de onderbouwde reden van afkeuring onder garantie, en het vanaf daar verder oppakken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Sony Xperia Z5

Ongelezen bericht door olaf79 »

En ook hier weer het advies. GA vooral eerst naar de winkel waar je het toestel gekocht hebt. De fabrikant is geen partij in deze en maakt het alleen maar ingewikkelder.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Sony Xperia Z5

Ongelezen bericht door trail46 »

Jordyy14 schreef:
Ik heb toestel de gehele dag op mijn bureau liggen of op tafel ik heb het bijna nooit in mijn broekzak dus het zou zeer onwaarschijnlijk zijn dat dit de reden is.
Verder zou het toch niet mogelijk moeten zijn dat een telefoon buigt in de broekzak, dit is immers de plaats waar de meeste mensen hun telefoon plaatsen.
Ik heb op dezelfde manier een goedkopere telefoon om zeep geholpen (mobiel in een te strakke broek en toen gaan zitten ) een jaartje geleden.Er komt een forse druk op het Frame/ scherm als je bv gaat zitten of inderdaad je veters strikt, er zijn vele mogelijkheden maar gezien de foto kan ik begrijpen dat ze niets vergoeden. Dit is een typische gebruikersschade ( helaas uiteraard) en zal denk ik niet worden vergoed.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Sony Xperia Z5

Ongelezen bericht door trail46 »

Hmm,Ik zocht even op tweakers.net en vond dit,niet helemaal hetzelfde maar als het frame zo makkelijk beweegt word het weer anders. Lees het zelf maar even, wellicht kan je hen overtuigen dat je niet alleen bent.
Mijn Xperia Z5 is overigens terug naar Sony gestuurd omdat het frame aan de rechterzijde los zit. Als ik op het aluminium frame druk dan beweegt deze mee, dat lijkt mij niet de bedoeling Dit heb ik volgens mij op de vorige pagina ook gemeld.

Vorge week kreeg ik een bericht van Dynafix (schrik, gezien het topic over deze firma en de ervaringen van mijn omgeving) dat hij daar ligt. Nu gisteren een bericht gehad van Dynafix, zij gaven aan dat er geen problemen zijn geconstateerd. Ik heb gereageerd met een verzoek het frame goed te bestuderen en te repareren en eveneens heb ik dit bij Sony teruggelegd.

Het kan toch niet waar zijn dat een los/beweegelijk frame niet als een probleem wordt gezien?! Wat een buildquality, dit verwacht ik niet van een toestel van deze prijs. Ik hoop op een goede service van Sony in deze.... wordt vervolgd.

edit: net een sms gekregen dat het toestel wordt teruggezonden, dus zonder dat er iets aan gedaan is...
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 1650523/13

Gesloten