LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door newwave »

Afwijkende meterstanden aangaande de nieuwe Statische elektriciteitsmeters...

Als technicus, heb ik een oud model draai (schijf) meter in serie gehangen met deze in mijn huis geplaatste "Nieuwe vinding" van (in mijn geval) Liander.

Op diverse topics en tv zag ik dat er verschillen zijn in meterstanden door pulserende piekspanningen op het lichtnet door toedoen LED lampen en switched Power Supply's.
De gebruiker zou hierdoor meer gaan betalen omdat deze meter meer optelt dan er daadwerkelijk wordt gebruikt.
Ik ben aan het meten /vergelijken en we gaan na een tijd de eventuele verschillen bekendmaken. :D

WORDT VERVOLGT !!
Groet, Hans Alards

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door john18 »

Top ik ben zeer benieuwd naar de uitslag.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Testen hebben al aangetoond dat een aantal slimme energiemeters onjuist registreren. Wat is de reactie en daadkracht van de overheid daarna geweest . . . :oops:

Ik vind prima wat je doet. Zelf meten is zelf weten.
Mijn ervaring is echter dat bedrijven/instanties uiteindelijk zullen terugvallen op de uitspraak dat standen als geregistreerd door de bemetering kloppen.

Ik heb blokverwarming en dus digitale meters op elke radiator. Mijn woonkamer is mijn hoofdverwarming, dan volgt de verwarming in mijn slaapkamer en daarna die van de badkamer. Gebruik radiatoren van de ensuite, keuken en 2e slaapkamer is nagenoeg 0%. Er is een jaar geweest dat de meter op de radiator in een 2e (voorheen) slaapkamer waar mijn sauna destijds stond, dat deze meter de hoogste stand van alle meters aangaf. 125% verbruik tov de woonkamer. Ongeloofwaardig.
Verklaring van de leverancier van de meters: "u gebruikt die radiator toch meer dan uzelf denkt". Een kamer waar alleen die sauna in staat en verder niet gebruikt wordt? Ik dacht het niet.
Okey, verklaring 2: "meter wordt beinvloed door die sauna". Dus die sauna zou zoveel warmte verliezen dat die de ruimte zodanig opwarmt dat de radiator daardoor warmer wordt dan die ruimte en dus die meter gaat registreren. Volgens mij kan dat natuurkundig gezien niet want dan zou ik een zelfwarmte opwekkende radiator hebben.
Okey, verklaring 3: "de meter heeft goed geregistreerd dus dit is het verbruik". Einde verhaal. En daar mocht ik het mee doen.

Nadat men langs is geweest om standen uit te lezen blijkt diezelfde meter opeens nagenoeg niet meer te registeren. Vreemd. Men beweert die meter niet opnieuw te hebben geprogrammeerd. Hun woord tegen het mijne. Kosten van extra punten die ik mocht betalen overigens ook.

Mijn punt is: je kunt aantonen wat je wilt en op welke manier dan ook, wat telt is het belang dat er achter zit van de bedrijven die ons dit soort producten trachten te verkopen. Uiteindelijk een overheid die een beslissing hierin neemt, waarin de beslissingnemer ondeskundig is en een ander belang heeft.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat die overheid er nu mee te maken heeft snap ik niet "vroeger" waren de energiebedrijven van de overheid en inmiddels al jaren geprivatiseerd.

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door BL2 »

newwave schreef:Als technicus, heb ik een oud model draai (schijf) meter in serie gehangen met deze in mijn huis geplaatste "Nieuwe vinding" van (in mijn geval) Liander
En nu maar hopen dat ze niet gaan twijfelen aan de juiste werking van die meter. Is toch wel officieel en recent geijkt, waarbij je in het bezit ben van de ijkgegevens.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door GJvdZ »

newwave schreef: Als technicus, heb ik een oud model draai (schijf) meter in serie gehangen met deze in mijn huis geplaatste "Nieuwe vinding" van (in mijn geval) Liander.
Oeps. Pas maar op. Je bent een expert en professional. De algemene opinie daarover op dit forum is niet positief. Over het algemeen weet iedereen het altijd beter. ;-)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Harm.calc schreef:Testen hebben al aangetoond dat een aantal slimme energiemeters onjuist registreren. Wat is de reactie en daadkracht van de overheid daarna geweest . . . :oops:

Ik vind prima wat je doet. Zelf meten is zelf weten.
Mijn ervaring is echter dat bedrijven/instanties uiteindelijk zullen terugvallen op de uitspraak dat standen als geregistreerd door de bemetering kloppen.
Leuk hoor, zelf meten. Maar voordat je iets met de uitslag kan doen zal je toch echt eerst moeten aantonen dat de referentiemeter is geijkt volgens officiële richtlijnen voordat je een bewijs hebt. Aangezien TS een technicus is zal hij dat wel weten en voordat hij zijn metingen is begonnen de meter hebben laten ijken bij een daartoe bevoegde instantie. Toch, TS?

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door BL2 »

GJvdZ schreef:Leuk hoor, zelf meten. Maar voordat je iets met de uitslag kan doen zal je toch echt eerst moeten aantonen dat de referentiemeter is geijkt volgens officiële richtlijnen voordat je een bewijs hebt. Aangezien TS een technicus is zal hij dat wel weten en voordat hij zijn metingen is begonnen de meter hebben laten ijken bij een daartoe bevoegde instantie. Toch, TS?
Geeft niet hoor, maar dat schreef ik al.......

16again
Berichten: 16179
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Maar voordat je iets met de uitslag kan doen zal je toch echt eerst moeten aantonen dat de referentiemeter is geijkt volgens officiële richtlijnen voordat je een bewijs hebt. Aangezien TS een technicus is zal hij dat wel weten en voordat hij zijn metingen is begonnen de meter hebben laten ijken bij een daartoe bevoegde instantie.
Je kunt ook eerst afwachten of beide meters sterk afwijkende waardes laten zien. Ook daarna heeft ijking zin , om te bepalen welke meter nu fout is. Ik zou dan de oude analoge meter laten ijken..... (of beide).

Er kan beter gemeten worden bij iemand die al klaagt . Er zijn namelijk ook goede digitale meters in omloop. Uit het betreffende rapport:
....SM3, from 2007........
The current transformer is the most expensive technique, and SM3 is the most costly meter, it results in the best reading, very similar to the reading of the electromechanical meter.

Goedkoop is nu eenmaal vaak duurkoop, vooralsnog betaalt de consument het gelag.
Welk type digitale meter hangt er bij newwave ? (mooie nickname overigens, mijn favoriete jeugd muziek)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door bprosman »

Je kunt ook eerst afwachten of beide meters sterk afwijkende waardes laten zien. Ook daarna heeft ijking zin , om te bepalen welke meter nu fout is. Ik zou dan de oude analoge meter laten ijken..... (of beide).
Je kunt bij Conrad gewoon een geijkte meter kopen, iets wat ze op de TU dan weer nagelaten hadden. :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door bprosman »

Zit vanavond Kassa te kijken, die laten dit onderwerp (ook) compleet liggen

16again
Berichten: 16179
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:Zit vanavond Kassa te kijken, die laten dit onderwerp (ook) compleet liggen
Wat wil je daar nu mee zeggen? Het woekerpolis dossier loopt al sinds 2006, en komt niet ten einde als de consumenten programmas er een weekje geen aandacht aan besteden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat ik er mee wil zeggen is dat Kassa er nog nooit aandacht aan besteedt heeft

16again
Berichten: 16179
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door 16again »

Een wekelijkse opsomming van TV programmas die hier deze week geen aandacht aan hebben besteed lijkt me weinig relevant.
De kans is overigens klein dat Kassa er aandacht aan gaat besteden, de redactie van Kassa verwijst klagers door naar Radar.
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ ... g-verbruik
Wellicht relevanter in de afweging wel/geen digitale meter, is onderstaand Kassa fragment, waar de privacy van de digitale meter ter discussie gesteld wordt:
https://kassa.vara.nl/media/334791

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door bprosman »

Zowiezo een non-issue, of je je meter uit laat lezen is je Eigen keuze. Je kunt m ten allen tijde zelf uitlezen.

16again
Berichten: 16179
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door 16again »

Dat je gegevens zomaar op straat kunnen liggen bij het gebruik van een slimme meter, lijkt me een geval van gebrekkige beveiliging. Kassa vond dit blijkbaar geen non-issue er besteedde er zendtijd aan. Bedenk dat de slimme meters ook in de markt gezet worden als middel tot besparing, koppeling met de app lijkt me daarbij vereist.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nieuwe (digitale) Statische elektriciteitsmeter..

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat je gegevens zomaar op straat kunnen liggen bij het gebruik van een slimme meter, lijkt me een geval van gebrekkige beveiliging
Ja iets met pot en ketel, notabene Radar die de slimme meters duidelijk in beeld brengt MET serienummer. Overigens is de communicatie tussen de slimme meter en netbeheerder behoorlijk dichtgespijkerd. Probleem is de "App aanbieders" die hun zaakjes niet altijd voor elkaar hebben.
Bedenk dat de slimme meters ook in de markt gezet worden als middel tot besparing, koppeling met de app lijkt me daarbij vereist.
Maar dat hoeft niet te betekenen dat je een 3rd party app hoeft te gebruiken (en je data afgeeft) , zo kan het ook :
https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme- ... e-uitlezen

Gesloten