LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal

Ongelezen bericht door Radar »

Eyes on Animals deed samen met Europese dierenrecht organisaties opnieuw onderzoek naar de verkoop van paardenvlees uit Zuid Amerikaanse landen op de Nederlandse markt. De situatie rondom het transport en in de paardenslachterijen in Argentinië zijn nog altijd erbarmelijk, zo tonen de beelden die deel uit maken van het onderzoek.

Paarden worden ziek en verwond vervoerd, krijgen illegale medicatie en staan soms uren onbeschermd in de brandende zon voor ze geslacht worden. Dit vlees is verwerkt in de vleeskroketten en bitterballen die bij de horeca groothandels te vinden zijn en overal in Nederland verkocht worden bij diverse horeca en landelijke ketens.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 3-04-2017/

Maandag 3 april 2017 in Radar, 20:30 uur op NPO 1

Poppay
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2011 09:27

Re: Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal

Ongelezen bericht door Poppay »

Nu verplicht stellen om bij ieder vleesproduct het land van herkomst te vermelden, net als bij groente en fruit !!!
Je gaat in Nederland toch geen vlees uit Argentinie eten! Wat kost zo'n reis? dan moet het wel troep zijn.
Maak de markt inzichtelijker, dan lost het probleem voor een groot deel op.

yvonne2017
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2017 20:50

Re: Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal

Ongelezen bericht door yvonne2017 »

het is niet te controleren of er vlees in een (bv) kroket zit... van paarden uit Argentinië...
Het is toch verschrikkelijk hoe deze paarden daar behandeld worden!!
De EU moest verbieden om vlees/kip of vis uit landen buiten de EU in te voeren.
Transport is verschrikkelijk, en natuurlijk veel goedkoper.... :( omt fokken/slachten etc etc...
Het is gewoon verschrikkelijk....
ik hoop dat er "kamer"vragen over komen....

witte angora
Berichten: 30953
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal

Ongelezen bericht door witte angora »

Of stop gewoon met die globalisering. Wat is er mis met een stukje paardenvlees uit Nederland?

schonehandel
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2017 21:27

Re: Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal

Ongelezen bericht door schonehandel »

Betreft Radar uitzending dd 3 april 2017

Geachte mevrouw, heer,
Met ontsteltenis heb ik naar een item in bovengenoemde uitzending gekeken. Vol afschuw heb ik het dieren leed gezien. Aangezien, volgens Radar, u paardenvlees verwerkt van genoemde slachterijen heb ik u gemist in de uitzending om commentaar te geven. Was uw afwezigheid in het kader van transparantie in de bedrijfsvoering? U stelt op uw site dat u geen bedrijfsbezoeken kan toestaan in verband met voedselveiligheid. Ik vraag mij af hoe veilig uw producten zijn en hoe groot de kans is dat ik iets oploop ook zonder uw fabriek bezocht te hebben.
Tip voor uw nieuwe reclame slogan: Verrek es met Beckers.

Uw reactie zie ik graag tegemoet,

Met vriendelijke groet,

Jan Hamminga
Laatst gewijzigd door Radar op 03 apr 2017 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal

Ongelezen bericht door Moneyman »

schonehandel schreef:Betreft Radar uitzending dd 3 april 2017

Geachte mevrouw, heer,
Met ontsteltenis heb ik naar een item in bovengenoemde uitzending gekeken. Vol afschuw heb ik het dieren leed gezien. Aangezien, volgens Radar, u paardenvlees verwerkt van genoemde slachterijen heb ik u gemist in de uitzending om commentaar te geven. Was uw afwezigheid in het kader van transparantie in de bedrijfsvoering? U stelt op uw site dat u geen bedrijfsbezoeken kan toestaan in verband met voedselveiligheid. Ik vraag mij af hoe veilig uw producten zijn en hoe groot de kans is dat ik iets oploop ook zonder uw fabriek bezocht te hebben.
Tip voor uw nieuwe reclame slogan: Verrek es met Beckers.

Uw reactie zie ik graag tegemoet,

Met vriendelijke groet,

Jan Hamminga
Tegen wie praat je? :roll:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal

Ongelezen bericht door sjohie »

In een eerder artikel van Radar wordt er gesproken over het feit dat de import van dit soort vlees al serieus aan het teruglopen is, dus dan vraag ik me wel af of dit niet een paar zwaar uitvergrote incidenten zijn, in plaats van een algemeen geaccepteerd iets? Of is dit gewoon opportuun journalisme wat tracht mee te liften op de terechte ophef over dat Belgische slachthuis?

mpdeboer
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2017 13:21

Re: Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal

Ongelezen bericht door mpdeboer »

Organisaties als PvdD, Wakker Dier enz. die zo hun best doen om de Nederlandse boer het werken zo onmogelijk te maken en de staatssecretaris die zij naar het schijnt aan hun infuus hebben hangen, realiseren zich niet dat de Ned. vleessector ( ja ja op de enkele uitzondering na) stinkend zijn best doet om goed op zijn dieren te passen. Maar realiseren zij zich ook dat als straks de Ned. agrarische sector gewurgd is door de steeds weer nieuwe regels en wetten, ge- en verboden het loodje heeft gelegd en dat de Ned. consument dan voor zijn voedselpakket afhankelijk is van het buitenland? Realiseren de vooral dames, maar ook heren zich dat dit soort filmpjes als over deze paarden uit Argentinië dan eerder norm dan uitzondering zullen zijn. En dat men totaal niets in te brengen heeft tegen deze mistoestanden. Het is al jaren bekend dat onze Appie zijn vlees v.d. Ierse Greenfields haalt, omdat de weiden daar groener zijn dan hier?? En vlees uit Argentinië gaat na flink behandeld te zijn met hormonen en veel stoffen welke hier 100% verboden zijn, ingevroren de wereld over om geleverd te worden daar waar men het meest wil betalen?

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

En dit gaat alleen maar erger worden met TTIP en CETA. Immers schaad je als land de handelsbelangen van een producent hiermee als je de invoerregels strenger maakt.

Gesloten