LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Zwaan33
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2017 14:59

Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door Zwaan33 »

Begin december ben ik samen met een aantal familieleden ingestapt in de Bitcoin. We vonden dit toch wel een heel interessante wereld en dachten hier (net als vele anderen) de vruchten ervan te kunnen plukken. Na wat onderzoek bleek dat o.a. BTC Direct een betrouwbare website was en besloten we op deze website bitcoins aan te kopen. Voor het opslaan van bitcoins gebruiken de meeste beleggers een online portemonnee (Web Wallet). Deze kan je via een andere dienst aanvragen. BTC Direct en vele anderen websites geven aan dat http://www.blockchain.info één van de meest betrouwbare, veilige en wel bekende websites is voor het beheren van een Web Wallet. Zo gezegd, zo gedaan. Het aanvragen van de Web Wallet en het kopen van de Bitcoins via BTC Direct verliepen allemaal vlekkeloos en voelde zeer veilig aan. Met name de omgeving van de Web Wallet van Blockchain is alleen maar te bereiken via een zogenaamde Two-Factor Authorization. Je moet eerst inloggen met een wachtwoord en vervolgens krijg je een SMS-bericht, waarvan je de code moet invoeren.

Na een aantal dagen ging het goed met de koers en waren "onze" Bitcoins flink gestegen. Echter, op een gegeven ogenblik bekeek ik het saldo van mijn online portemonnee en toen bleek deze ineens op €0,- te staan. Ik schrok me natuurlijk te pletter, omdat ik bang was voor hetgeen komen ging. Het blijkt dat mijn volledige voorraad aan Bitcons (waarde op dat moment circa €1.500,- ) was verstuurd naar een onbekend adres (Bitcoins worden van het ene portemonnee adres naar de ander gestuurd). Van deze transactie was ik dus totaal niet op de hoogte. Terwijl ik zelf bij het inloggen een compleet stappenplan moet doorlopen, om überhaupt in mijn Web Wallet te komen. Als reactie probeerde ik direct de klantenservice van Blockchain te bereiken. Deze is helaas alleen te contacteren via een contactformulier. Nergens is een telefoonnummer of e-mailadres te vinden.

Vandaag iets meer dan een week na het incident, heb ik nog steeds geen reactie van de organisatie Blockchain, maar mijn Bitcoins/geld zijn/is wel verdwenen. Op dit moment stappen vele "leken" in en besluiten hun zuurverdiende spaargeld in cryptocurrencies te stoppen, maar vrijwel nergens wordt je behoed van de risico's qua websecurity van online portemonnees. Ik zou graag enerzijds jullie hulp willen voor het aanspreken van Blockchain hoe een dergelijke ongeautoriseerde transactie kan plaatsvinden en anderzijds wil ik graag mijn verhaal doen om potentiële beleggers te behoeden voor soortgelijke situaties.

Moneyman
Berichten: 30327
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zwaan33 schreef:Begin december ben ik samen met een aantal familieleden ingestapt in de Bitcoin. We vonden dit toch wel een heel interessante wereld en dachten hier (net als vele anderen) de vruchten ervan te kunnen plukken. Na wat onderzoek bleek dat o.a. BTC Direct een betrouwbare website was en besloten we op deze website bitcoins aan te kopen. Voor het opslaan van bitcoins gebruiken de meeste beleggers een online portemonnee (Web Wallet). Deze kan je via een andere dienst aanvragen. BTC Direct en vele anderen websites geven aan dat http://www.blockchain.info één van de meest betrouwbare, veilige en wel bekende websites is voor het beheren van een Web Wallet. Zo gezegd, zo gedaan. Het aanvragen van de Web Wallet en het kopen van de Bitcoins via BTC Direct verliepen allemaal vlekkeloos en voelde zeer veilig aan. Met name de omgeving van de Web Wallet van Blockchain is alleen maar te bereiken via een zogenaamde Two-Factor Authorization. Je moet eerst inloggen met een wachtwoord en vervolgens krijg je een SMS-bericht, waarvan je de code moet invoeren.

Na een aantal dagen ging het goed met de koers en waren "onze" Bitcoins flink gestegen. Echter, op een gegeven ogenblik bekeek ik het saldo van mijn online portemonnee en toen bleek deze ineens op €0,- te staan. Ik schrok me natuurlijk te pletter, omdat ik bang was voor hetgeen komen ging. Het blijkt dat mijn volledige voorraad aan Bitcons (waarde op dat moment circa €1.500,- ) was verstuurd naar een onbekend adres (Bitcoins worden van het ene portemonnee adres naar de ander gestuurd). Van deze transactie was ik dus totaal niet op de hoogte. Terwijl ik zelf bij het inloggen een compleet stappenplan moet doorlopen, om überhaupt in mijn Web Wallet te komen. Als reactie probeerde ik direct de klantenservice van Blockchain te bereiken. Deze is helaas alleen te contacteren via een contactformulier. Nergens is een telefoonnummer of e-mailadres te vinden.

Vandaag iets meer dan een week na het incident, heb ik nog steeds geen reactie van de organisatie Blockchain, maar mijn Bitcoins/geld zijn/is wel verdwenen. Op dit moment stappen vele "leken" in en besluiten hun zuurverdiende spaargeld in cryptocurrencies te stoppen, maar vrijwel nergens wordt je behoed van de risico's qua websecurity van online portemonnees. Ik zou graag enerzijds jullie hulp willen voor het aanspreken van Blockchain hoe een dergelijke ongeautoriseerde transactie kan plaatsvinden en anderzijds wil ik graag mijn verhaal doen om potentiële beleggers te behoeden voor soortgelijke situaties.
Wat bedoel je met “Blockchain aanspreken”? Hoe zie je dat uberhaupt voor je? :mrgreen:

Als je al iemand aanspreekt, moet je bij BTC direct zijn. Daar had je immers je wallet?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door kokka »

Zwaan33 schreef: Het blijkt dat mijn volledige voorraad aan Bitcons
volledige vooraad klinkt heel heftig..als het om een complete voorraad van 0,1 bitcoin gaat :lol: :lol: :lol:

sylviaresa
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mei 2017 14:00

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door sylviaresa »

de meeste betrouwbare wallet voor bitcoins is bitmymoney .
dit is een nederlands bedrijf en ze hebben een kantoor in den haag.
nooit met blockchain of iets dergelijks gaan werken. je loopt gevaar dat je gehackt wordt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door Brahms »

.......het kopen van de Bitcoins via BTC Direct verliepen allemaal vlekkeloos en voelde zeer veilig aan......
Interessant gegeven: Hoe kan zo iets nu "zeer veilig aanvoelen" ?

Zelfs als ik een gebouw van een gerenommeerde bank in loop voel ik mij al niet veilig.
Laat staan als ik een groot bedrag overmaak aan compleet onbekenden en daar een officieel niet bestaande munt voor terugkrijg, terwijl ik een leek op dat gebied ben.....
Slechts geleid door advies op het internet, een medium waar je bijna alles met gepaste argwaan moet lezen (laat staan toepassen).

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door Hatertje »

Ik ben bang dat je je munten kwijt bent. Doorgaans is in de cryptowereld kwijt = kwijt. Ik laat mijn munten nooit bij een online wallet staan. Mn bitcoins staan op een offline wallet en mijn altcoins in exodus eden.

Bitcoin is nu leuk als investering om vast te houden. Door de achterlijk hoge tranasctiekosten is handelen met bitcoin nu niet heel aantrekkelijk. Dat kan je beter met altcoins doen.

Ik handel met altcoins en zet mijn winst om naar btc en gooi die op mn offline wallet.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door Revoked »

Toen ik aan de mining begon werd me al gezegd dat ik de coins op offline-media moest bewaren. Ik vond dat een ingetrapte open deur uit zijn scharnieren wippen.....

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door Frantic2 »

je doet mee met diverse mensen.... heeft iemand jullie wallet leeggehaald?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door Brahms »

Frantic2 schreef:je doet mee met diverse mensen.... heeft iemand jullie wallet leeggehaald?
Het zou zomaar kunnen, binnen families gebeuren de gekste dingen........

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door renewouters »

Is dit een serieuze vraag? Klantenservice van Blockchain?. TS is of een troll, of heeft geen benul waar hij/zij mee bezig is.

Moneyman
Berichten: 30327
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:Is dit een serieuze vraag? Klantenservice van Blockchain?. TS is of een troll, of heeft geen benul waar hij/zij mee bezig is.
Ik ben bang het laatste. Jan en alleman googelt tegenwoordig even wat en duikt zonder echt te weten wat hij of zij doet in de hype. Met te verwachten gevolgen.

lordi
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door lordi »

Met Klantenservice van Blockchain bedoelt TS de klantenservice van Blockchain.info

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door renewouters »

Moneyman schreef:
renewouters schreef:Is dit een serieuze vraag? Klantenservice van Blockchain?. TS is of een troll, of heeft geen benul waar hij/zij mee bezig is.
Ik ben bang het laatste. Jan en alleman googelt tegenwoordig even wat en duikt zonder echt te weten wat hij of zij doet in de hype. Met te verwachten gevolgen.
Ik denk dat we binnen niet al te lange tijd ook klachten krijgen van consumenten omdat hun spaargeld dat ze in cryptovaluta hebben gestopt opeens veel minder waard is en waarom de overheid daar geen regels voor heeft gemaakt....

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door Brahms »

Voel al een soort tweede Woekerpolis affaire er aan komen........

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Bitcoins niet veilig in online portemonnees

Ongelezen bericht door HADES2001 »

de coins staan ook nog redelijk in de kinderschoenen wat dat betreft en word ook aangeraden geen geld erin te stoppen wat je A niet kunt missen en B geen verstand van hebt.
omdat de wallet websites nu als paddestoelen uit de grond schieten is het maar de vraag hoeveel hun beveiliging op orde hebben, en welke uberhaupt niet eens zelf malafide zijn. (want ook bij veel "hacks" zijn grote twijfels of het echt een hack was en niet gewoon de eigenaar van de site zelf.)
Maar in de bitcoin wereld is het helaas kwijt is kwijt, het is niet zoals een credit card dat blockchain.info even de transactie ongedaan kan maken.
Dus spijtig genoeg, neem je verlies en zeker in bitcoins en andere cryptovaluta, doe heel veel onderzoek. (dus niet een uurtje googles maar verdiep je er is in voor een vol weekend lees alle info en met name ervaringen van andere gebruikers van cryptocurrencies.)

Gesloten