LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Andere onderwerpen over auto en vervoer
corvandegriendt
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:38

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door corvandegriendt »

Ik hoop dat RADAR hier eens uitgebreid op in gaat, vooral het onderdeel / voorstel milieusticker aan de hand van APK meetgegevens, op die manier zal een auto op GTL automatisch toegelaten worden. Tevens kunnen dan alle (ook historische) voertuigen die 'schoon' zijn de milieuzones weer in. Behoud rijdend erfgoed. Ik vaar met mijn 101 jaar oude schip ook op GTL, beter voor milieu, beter voor de oude motor, geen stank en minder motorgeluid. Ik heb ook wel eens op slaolie gevaren, maar dan ook om het smerende effect en milieu.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door BreejKC »

En dat onderscheid kun je dus juist niet maken, omdat diesel en gtl uitwisselbaar zijn. Het argument dat gtl zo handig is omdat het zonder verdere aanpassing in een dieselmotor te gebruiken is werkt namelijk ook andersom: je zou iemand op zijn blauwe ogen moeten geloven dat er alleen gtl getankt wordt.
GTL en diesel zijn inderdaad uitwisselbaar. Theoretisch gaat deze stelling dus inderdaad op en lijken de milieu verboden op basis van bouwjaar van het voertuig daarom dus legaal te zijn.

Echter, het gaat om het MILIEU, niet om de centen. Iemand bekeuren omdat er een vermoeden bestaat dat iemand in een ouder vervoermiddel met een "schone" (GTL)-sticker toch op gewone diesel rijdt kan helemaal niet in zo'n geval. De eiser bewijst, is de basis van ons rechtssysteem. Degene die de bekeuring oplegt zal met dat sticker-systeem dus moeten bewijzen dat iemand met een "schone" (GTL)-sticker dan met gewone dieselolie rijdt. Eigenlijk net zo als dat voertuigen niet op de goedkopere scheepsdiesel mogen rijden. Dat moet ook bewezen worden voordat de sanctie op overtreding wordt opgelegd.

Maar ja, dat vraagt weer extra controle en handhaving. En ja, dat kost weer extra geld. Bekeuren op uitsluitend bouwjaar van het voertuig is natuurlijk veel gemakkelijker en goedkoper. En dan kun je de opnieuw de principiële vraag stellen: "gaat het om het MILIEU, of om de centen?". Ik denk dat de meesten van ons het antwoord hierop wel weten. Maar wat dit met het milieu van doen heeft, daar kun je dan een "?" bij zetten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door kweenie »

De eiser bewijst, is de basis van ons rechtssysteem. Degene die de bekeuring oplegt zal met dat sticker-systeem dus moeten bewijzen dat iemand met een "schone" (GTL)-sticker dan met gewone dieselolie rijdt.
Nog een reden dus om gtl rijders gelijk te behandelen als diesel rijders...

Je kunt nog wel een stapje verder gaan. Ik ken mensen die een zuinige auto hebben maar zo beroerd rijden dat ze meer dan twee keer zo veel verbruik hebben als een gewone rijder. (Maar omdat ze een leaseauto met tankpas hebben deert het ze niet.) Eigenlijk zou je die mensen dus ook willen weren. Dus ga je aan het begin en aan het einde van de zone iedereen aanhouden in te kijken hoeveel km ze hebben gereden en hoeveel ze hebben verbruikt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door olaf79 »

Kan men aan die GTL diesel niet netzo als voor landbouw diesel een speciaal kleurtje toevoegen, zodat bij controle blijkt waar je op rijdt? En dan bij overtreding een zeer zware boete opleggen zodat sjoemelen niet loont?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Olaf. Deze vraag zou u aan de producent Shell moeten voorleggen. Echter leest u zich eens verder in over GTL? Niet alleen aan de kleur is te zien of u GTL als brandstof gebruikt, maar vooral aan datgene wat na verbranding de uitlaat verlaat. Een simpele zakdoek ervoor houden moet het verschil al duidelijk maken in luttele seconden. Daarnaast is de geur van GTL ook veel anders en milder als die van diesel geproduceerd op basis van aardolie.

Ik heb het nog even voor u opgezocht op de website van OQ value.
  • "GTL Fuel bevat vrijwel geen zwavel of aromatische verbindingen en is biologisch afbreekbaar".
    "Wanneer u GTL Fuel gebruikt, stoten uw voertuigen of machines nauwelijks meer rook uit tijdens het gebruik" en
    "GTL Fuel is kleurloos en vrijwel reukloos, waardoor uw voertuigen of machines nauwelijks meer rook uitstoten tijdens het gebruik".
Gebruikers van GTL-fuel schrijven:
  • "wij gebruiken geen roetfilters meer en wij hebben dus geen operationele verstoringen meer door roetfilter-regeneratie."
GTL verbruik is dus in de praktijk heel makkelijk aan te tonen.


@Kweenie. Uw antwoord begrijp ik niet, om alle dieselrijders dan maar over 1 kam te scheren, in het nadeel van GTL-rijders. Als je op dit moment met GTL-diesel zou rijden dat ben je bereid geweest € 0,10 - € 0,15 meer per liter te betalen als de conventionele dieselolie. Dat doe je niet voor niets. 1) Omdat het schoner voor je motor is en 2) omdat het milieu er ook baat bij heeft. Daar moet je dan maar voor gestraft worden?

Uw argument met die snelle hybride-rijders herken ik. Zie het natuurlijk ook om me heen gebeuren. Maar eigenlijk heeft dit argument toch niets met dit onderwerp te maken? Eerder met het gedrag van die kennelijk weinig gedisciplineerde automobilisten. Maar dat probleem zit tussen de oren en niet in de brandstoftank.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat hele relaas heeft pas zin als er geen diesel meer verkocht mag worden. Dat krijg je niet voor elkaar dus die hele discussie is verder zinloos.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door kweenie »

Uw argument met die snelle hybride-rijders herken ik. Zie het natuurlijk ook om me heen gebeuren. Maar eigenlijk heeft dit argument toch niets met dit onderwerp te maken? Eerder met het gedrag van die kennelijk weinig gedisciplineerde automobilisten. Maar dat probleem zit tussen de oren en niet in de brandstoftank.
Mijn 'argument' heeft niets te maken met hybride rijden, het ging om simpele brandstofautos. En sloeg op het aangedragen argument dat er gekeken zou moeten worden naar hoeveel er werkelijk wordt uitgestoten.

Het is natuurlijk een nobel streven om te kijken naar wat een auto werkelijk uitstoot. Maar vooralsnog totaal niet realistisch.

stofzuigertje

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Brandstof op kenteken ak in en na aanpassen en goedkeuring wel weer.

De Benzine naar LPG en CNG ombouwen is makkelijker maar na verwijdering Diesel injector en montage LPG of CNG injectoren is keuring naar nieuwe brandstof mogelijk.

Wel hebben diesels zoveel compressie dat ze boven de 3000 toeren beveiligd moeten worden en dan traag en langzaam worden en rond de 130 Km stoppen en de topsnelheid verliezen.
Het Tdi logo mag blijven, ze kijken alleen naar op kenteken vermelde brandstof en zodra de diesel volledig is verwijderd en terugbouwen vrijwel onmogelijk is zullen ze dat aanpassen.

Veel werk en of dat rendabel is, daar heb ik me twijfels over, leuk voor hobby en het lukte maar commercieel gezien de vele uren en als ik net als monteurs in garage €60,- per uur rekende is nieuwe voordeliger dan deze ombouw en vele zoekwerk.

corvandegriendt
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:38

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door corvandegriendt »

olaf79 schreef:Kan men aan die GTL diesel niet netzo als voor landbouw diesel een speciaal kleurtje toevoegen, zodat bij controle blijkt waar je op rijdt? En dan bij overtreding een zeer zware boete opleggen zodat sjoemelen niet loont?
GTL is 100% kleurloos, als helder water, kleurtje toevoegen hoeft dus niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:Kan men aan die GTL diesel niet netzo als voor landbouw diesel een speciaal kleurtje toevoegen, zodat bij controle blijkt waar je op rijdt? En dan bij overtreding een zeer zware boete opleggen zodat sjoemelen niet loont?
Wat niet kan.. Dat zou alleen wel betekenen dat tankstations er individuele tanks voor aan moeten leggen, en dat kan weer hele nieuwe problemen geven. Zo blijkt (nu pas) dat biodiesel ondergrondse tanks sneller corrodeert dan "normale" diesel, met alle milieugevolgen van dien. Of dat voor GTL ook (kan) spelen is iets wat onderzocht moet worden, maar er zijn ook ruimtelijke ordening problemen, zo'n tank & bijbehorende infrastructuur druk je niet zo even de grond in, en het aanpassen van de vele vergunningen ervoor is ook geen sinecure.

En dan nog zou het het equivalent zijn van een trein op een dood spoor een nieuw interieur geven, fossiele brandstoffen zijn hoe dan ook eindig, en GTL is weliswaar schoner dan traditionele diesel, maar het brand niet 100% schoon.

corvandegriendt
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:38

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door corvandegriendt »

GTL geeft geen corrosie, pakt geen water ,wat biodiesel of slaolie wel doet. Vandaar uitermate geschikt voor watersport, waar de brandstof lang opgeslagen ligt (winterperiode)

corvandegriendt
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:38

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door corvandegriendt »

stofzuigertje schreef:De Brandstof op kenteken ak in en na aanpassen en goedkeuring wel weer.

De Benzine naar LPG en CNG ombouwen is makkelijker maar na verwijdering Diesel injector en montage LPG of CNG injectoren is keuring naar nieuwe brandstof mogelijk.

Wel hebben diesels zoveel compressie dat ze boven de 3000 toeren beveiligd moeten worden en dan traag en langzaam worden en rond de 130 Km stoppen en de topsnelheid verliezen.
Het Tdi logo mag blijven, ze kijken alleen naar op kenteken vermelde brandstof en zodra de diesel volledig is verwijderd en terugbouwen vrijwel onmogelijk is zullen ze dat aanpassen.

Veel werk en of dat rendabel is, daar heb ik me twijfels over, leuk voor hobby en het lukte maar commercieel gezien de vele uren en als ik net als monteurs in garage €60,- per uur rekende is nieuwe voordeliger dan deze ombouw en vele zoekwerk.
Voordeel van GTL; je kunt het zo in jouw - nu nog - dieseltank gooien, geen verbouwingen, aanpassingen of zo en je merkt de verbetering al na 2x tanken: geen rokende en stinkende auto, stillere motor en beter voor het milieu.

IQ Dosing
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2018 11:40

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door IQ Dosing »

BreejKC schreef:@sjohie: U schrijft: "Verder is het proces behoorlijk energie-intensief, waardoor er bij het maken nog steeds behoorlijk wat broeikasgassen vrij komen". Hoewel ik dat met u eens ben dient u zich te realiseren dat het produceren van brandstoffen op basis van aardolie eveneens flink energie-intensief is. In enorme ovens wordt warmte opgewekt waarmee in een distillatietoren de diverse brandstoffen zich onderscheiden. En die enorme ovens branden ook ergens op en ook die verbrandingswarmte produceert enorme hoeveelheden broeikasgassen.

Dat onderscheid tussen voertuigen op gewone diesel of een schonere diesel (GTL) zou je kunnen maken door middel van een milieu sticker, zoals aangehaald in mijn vorige reactie. Dat onderscheid is met een weldoordacht systeem, zoals o.a. in het buitenland gehanteerd wordt, dus wel degelijk te maken. Het is in ieder geval een veel eerlijker systeem voor die mensen die a) bereid zijn iets meer te betalen voor schonere brandstoffen en b) mensen die in technieken hebben geïnvesteerd om de uitstoot van hun voertuig aanzienlijk te verminderen, ook al zijn die voertuigen wat ouder.
GTL geeft alleen lokaal een schonere uitstoot, maar is over het geheel schadelijker voor het milieu dan conventionele diesel (EN590).
Onderstaand een aantal nadelen van het gebruik van GTL. De cijfers zijn o.a. afkomstig van een grote OV-onderneming in de regio Rotterdam, die een langdurige test hebben gedaan met GTL en nu weer gekozen hebben voor een betere en schonere oplossing omdat het milieutechnisch niks brengt.

- GTL als brandstof voldoet niet aan de Europese dieselnormen (EN590).
- Euro 5- en EEV-voertuigen verbuiken meer brandstof met GTL dan bij standaard EN590-diesel (Euro 5= + 9% en EEV= +15%)
- Beide type motoren leveren -5% motorvermogen in bij gebruik van GTL
- De GWP (Global Warning Potential, oftewel het Aardopwarmingsvermogen) is bij GTL op Euro 5-motoren +7,4% en op EEV-voertuigen +11%
- De Well-To-Wheel-emissiefactor van GTL is in totaal 7,4x zo vervuilend als de standaard EN590
- De meerprijs per liter GTL is +0,05 tot +0,13 Eurocent

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door kweenie »

Precies. En dat zou dus ook andersom werken. Even schijnheilig je tank vol gtl doen voor de gtl-sticker en vervolgens weer volop diesel rijden...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dus als je het voor elkaar krijgt dat diesel verkoop verboden wordt heeft dit verhaal zin en anders trek je aan dood paard.
Vergeet het maar.

Martrijn
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2017 11:09

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door Martrijn »

Een milieu stikker is het meest eerlijk. Blijft over hoe te controleren of je echt op GTL rijdt. Als men de kassabonnen bewaart kun je aantonen bij een controle/steekproef dat je dit ook daadwerkelijk getankt hebt.

Hazetzon
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mar 2018 12:29

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door Hazetzon »

Waarom en lpg rijder er wel in mag? ondanks hij ook op benzine kan rijden ?
voorbeeld : auto van 1200 kg betaald aan houderschapsbelasting per kwartaal op benzine €142. - op LPG €318.-
kostprijs brandstof : benzine € 1.65 per liter en LPG €0.85 per liter. ( meerverbruik op LPG ca. 10 % )
Wie verwacht dan nog dat een LPG rijder op benzine gaat rijden ?!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door kweenie »

Hazetzon schreef:Waarom en lpg rijder er wel in mag? ondanks hij ook op benzine kan rijden ?
Omdat een benzinerijder er ook in mag...?
Wie verwacht dan nog dat een LPG rijder op benzine gaat rijden ?!
Er zijn een hoop LPG rijders met een tankpas voor wie het niet uitmaakt waar de brandstof kost.

Natuurlijk zullen in de meeste gevallen de leasemaatschappij of werkgever wel eisen stellen aan hoe vaak je benzine mag tanken, maar er zondaar vanuit gaan dat de meeste bestuurders de voordeligste brandstof tanken is erg naïef.

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door honza »

Wat een onzin.....

GTL is effectief diesel, weliswaar een hele schone diesel, maar nog steeds diesel. En dus stoot uw auto nog steeds NOx en CO2 uit !!! Want NOx en CO2 komt nu eenmaal vrij bij het verbranden van deze brandstof. Dat zijn nu eenmaal scheikundige wetten.

corvandegriendt
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:38

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door corvandegriendt »

Martrijn schreef:Een milieu stikker is het meest eerlijk. Blijft over hoe te controleren of je echt op GTL rijdt. Als men de kassabonnen bewaart kun je aantonen bij een controle/steekproef dat je dit ook daadwerkelijk getankt hebt.
Hoe controleer je als iemand niet gedronken heeft, of benzine/lpg of elektrisch /benzine? Zijn eigenlijk dezelfde vragen

Gesloten