LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht over boetebeleid NS

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
mcjj
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2018 10:17

Klacht over boetebeleid NS

Ongelezen bericht door mcjj »

Normaal gesproken kan bij een 1e vergissing om juist in te checken bij de NS coulant om worden gegaan met een verzoek hiertoe. Als het treinpersoneel, de conducteur in deze, echter aantekent dat dit niet het geval mag zijn, dan kan dit verzoek niet worden toegepast. Ook niet als dit de 1e keer is. De klantenservice heeft het bezwaar nu voorgelegd aan degene die het uitstel van betaling heeft uitgeschreven met de vraag of deze aantekening nu nog steeds van toepassing is.
De beslissing over de klacht is dus nu neergelegd bij degene waar de klacht over gaat. Vreemde zaak, mijns inziens. Misschien maken meer mensen een dergelijke situatie met de NS mee. Daarom vraag ik ook uw aandacht hiervoor.
Het betreft hier een dame van 82 jaar die op een uiterst onplezierige manier benaderd werd door de conducteur.
Monique Looijen Frenken

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Klacht over boetebeleid NS

Ongelezen bericht door Moneyman »

mcjj schreef:
27 sep 2018 10:32
Normaal gesproken kan bij een 1e vergissing om juist in te checken bij de NS coulant om worden gegaan met een verzoek hiertoe. Als het treinpersoneel, de conducteur in deze, echter aantekent dat dit niet het geval mag zijn, dan kan dit verzoek niet worden toegepast. Ook niet als dit de 1e keer is. De klantenservice heeft het bezwaar nu voorgelegd aan degene die het uitstel van betaling heeft uitgeschreven met de vraag of deze aantekening nu nog steeds van toepassing is.
De beslissing over de klacht is dus nu neergelegd bij degene waar de klacht over gaat. Vreemde zaak, mijns inziens. Misschien maken meer mensen een dergelijke situatie met de NS mee. Daarom vraag ik ook uw aandacht hiervoor.
Het betreft hier een dame van 82 jaar die op een uiterst onplezierige manier benaderd werd door de conducteur.
Monique Looijen Frenken
Ik vraag me dan direct af waarom die aantekening werd gemaakt en waarom die conducteur onplezierig reageerde. Mogelijk iets met toon van de muziek?

Vraag: wat wil je uiteindelijk bereiken net dit topic?

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Klacht over boetebeleid NS

Ongelezen bericht door criticus2 »

coulance is een gunst, geen recht. Wellicht heeft het conflict iets te maken met een eigen (te hoog ingestelde?) verwachting mbt coulance?
https://www.rijdendetreinen.nl/informat ... e-gekregen en hier staat alles in wat je wilt weten mbt boete.

Ivo.w
Berichten: 1767
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Klacht over boetebeleid NS

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Waarschijnlijk is er een reden dat de conducteur heeft aangemerkt dat hij/zij coulance niet wil laten toepassen.

Ik reis regelmatig met de trein, maar maak eigenlijk nooit mee dat een conducteur onvriendelijk of onredelijk wordt wanneer de 'zwartrijder' zelf ook rustig en redelijk blijft.
Wanneer er iets 'mis is gegaan bij het inchecken' krijgt de reiziger vaak zelfs de kans om op het eerstvolgende station alsnog in te checken.

Alles goed en wel, dit verhaal kent waarschijnlijk twee kanten. Waarom kreeg mevrouw de boete? En hoe reageerde ze daarop?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Klacht over boetebeleid NS

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ivo.w schreef:
27 sep 2018 21:45
Waarschijnlijk is er een reden dat de conducteur heeft aangemerkt dat hij/zij coulance niet wil laten toepassen.
Vergat vaak om in te checken (toen ik nog via het OV reisde), maar in alle gevallen (en waren er echt wel een stuk of 10) mocht ik uitstappen en alsnog inchecken bij het volgende station, of zelfs blijven zitten. Met vriendelijkheid en beetje humor kom je meestal een heel eind.

Maar coulant zijn komt van twee kanten en is geen verplichting. Wanneer je niet incheckt rij je zwart en loop je het risico op een boete en een aantekening krijg je niet zomaar. Hoop dat je in je klacht coulant bent geweest richting degene die zijn werk deed mogelijk dat ze dan achteraf nou coulant willen zijn.

BL2
Berichten: 4871
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Klacht over boetebeleid NS

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, een conducteur maakt die aantekening met een bepaalde reden.
Nu ligt de vraag dus wederom bij die conducteur. Ik denk niet dat hij/zij nu ineens zijn/haar beslissing herziet. Immers de beslissing is reeds genomen.

NS staat zeer bekend om haar coulante manier van omgaan in dit soort gevallen, dus er zal nu wel een reden voor zijn, bv na het inzien van de reishistorie.

Kan deze oudere reiziger niet goed overweg met de OV chipkaart, een los kaartje kopen is nog altijd mogelijk bij loket en/of automaat.

Gesloten