Klaas Jan schreef: ↑28 dec 2019 09:30
Dat is een goeie opmerking @angel1978. Eigenlijk is mijn reactie een reactie op meningen hierboven die als antwoord 'nee' geven op de vraag rond een zorgplicht van Enexis. Dat zijn ook maar meningen.
Maar n.a.v. uw opmerking opmerking het volgende: ik stuitte op dit blog
http://www.janpieterbedankt.nl/JanPiete ... disch.html
Een blog over een min of meer vergelijkbaar geval. Waarbij ik meteen de opmerking plaats dat ik niet kan instaan voor de juistheid van de inhoud ervan.
Maar wat betreft mijn 'ja' op een vraag naar zorgplicht trof mij in dit blog hier de zin:
'Immers Enexis is hier de deskundige. Alleen zij weet welke aansluitcapaciteit / aansluitwaarde voor gedupeerde nodig is. Gedupeerde is NIET deskundig op het gebied van aansluitingen, aansluitwaardes etc. en heeft recht op consumentenbescherming.'
Daar ben ik het volkomen eens. Ik zie hier nogal eens
'u had het kunnen weten' voorbijkomen maar het is maar de vraag of dat altijd op gaat.
Leuk dat blog, maar op basis van welke gegevens zou Enexis moeten weten welk type aansluiting passend is voor de afnemer? Wanneer het verbruik tamelijk gelijkmatig verdeeld is over een etmaal, kun je met een verbruik van 20.000 kWh makkelijk uit met een hoofdaansluiting van 3*25A. Je kan bij een continue last van 3*25A zelfs tot 150.000kWh pet jaar afnemen.
Toch kan het zijn dat iemand met een verbruik van minder dan 5000 kWh behoefte heeft aan een 3*35A aansluiting. Om te bepalen wat de juiste aansluiting is, dient de netbeheerder te beschikken over privacy-gevoelige informatie. Bestaande uit ofwel real-time verbruiksgegevens ofwel een complete lijst met apparatuur in huis, met bijbehorend een overzicht van welke apparaten op welke fase zijn aangesloten én in welke combinaties de apparatuur gelijktijdig gebruikt wordt.
Het eerste, monitoren van real-time verbruik mag niet. Is wettelijk verboden. Met toestemming van de bewoner mag een slimme energiemeter op zijn vaakst één keer per kwartier worden uitgelezen. De netbeheerder kan op deze wijze dus niet aan de gegevens komen die noodzakelijk zijn om pro-actief advies te geven over de best passende aansluitwaarde.
Het tweede, een overzicht van verbruikers en het gebruik daarvan, daar beschikt de netbeheerder ook niet.
De netbeheerder kan dus niet pro-actief een advies geven over wat de juiste aansluiting is. Het enige wat de netbeheerders wel kunnen doen, is informeren welke aansluiting aanwezig is en een tarievenblad beschikbaar stellen met daarop de kostprijzen van andere mogelijkheden. Dat doen ze. Vervolgens dient de netbeheerder je correct te informeren wanneer je navraag doet of overstap naar een andere aansluitwaarde mogelijk cq aan te raden is. Dat informeren over de aansluitwaarde zal dan moeten gebeuren op basis van de informatie die je zelf afgeeft over de aanwezige apparatuur.
Er zijn veel menselijke mensen die denk ik een elektriciteitsrekening niet helemaal begrijpen. Omdat dat soort rekeningen ingewikkeld zijn.
Het is voor een energieleverancier een koud kunstje om klanten opmerkzaam te maken op de aansluitcapaciteit en de bijbehorende tarieven. Op alle facturen. Dat is nou service verlenen en transparant zijn in je documenten.
Dat zou niet afgedwongen moeten worden door wet- of regelgeving maar een natuurlijk iets vanuit netwerkbeheerders en energieleveranciers moeten zijn omdat deze uiteraard alleen maar tevreden klanten willen.
Op elke energierekening die ik de afgelopen 11 jaar heb ontvangen, staat de aansluitwaarde vermeld. En ik stap vrijwel elk jaar over naar een andere energieleverancier, dus mijn ervaring is niet van slechts één energieleverancier. Ook staat op elk energiecontract vermeld op basis van welke aansluitwaarde de netwerkkosten berekend worden. Je doet hier dus een oproep voor iets wat al jarenlange realiteit is.