LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting en Jaarsalaris

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Mvk1987
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2019 13:45

Belasting en Jaarsalaris

Ongelezen bericht door Mvk1987 »

Goededag,

Hopelijk stel ik mijn vraag in de juiste categorie.

Ik begrijp dat er sinds 2020 2 loonschijven zijn namelijk:
37,35 % tot 68.507
49,50 % vanaf 68.507

Zoals het er nu naar uit ziet zal ik dit jaar voor het eerst over de grens gaan van 68,507 (vermoedelijk rond de 70 a 71k).

Aangezien ik helemaal niet thuis ben in belastingen en het de eerste keer is dat ik deze situatie mee maak, vroeg ik me af wat voor gevolgen dat heeft belasting technisch.
Toeslagen krijgen we sowieso niet maar we hebben we een koophuis, heeft dit ook gevolgen voor de hypotheekrente teruggave?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Alvast bedankt,

Mvg

Michel.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Belasting en Jaarsalaris

Ongelezen bericht door mahadma »

Belastingdienst = 0800 0543, daar behoren ze alles te weten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Belasting en Jaarsalaris

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Over het deel boven de grens betaalde je 12% extra dus komt er ook meer Hypotheek teruggave van terug.

Als je meer dan €3000,- hypotheek hebt zul je weer in lage tarief terug vallen voor de rest.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belasting en Jaarsalaris

Ongelezen bericht door scontra »

Vul eerst de jaaraangifte in en verwerk alle aftrekposten, als u dat gedaan heeft dan ziet u uw belastbaar inkomen verschijnen en dat is het bedrag waarover u belasting moet betalen.
U kunt een proefaangifte invullen om hierover het voor u geldende juiste inzicht te krijgen.

Lady1234
Berichten: 27282
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting en Jaarsalaris

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u boven een bepaalde grens verdient, moet de hypotheekrente tegen een lager percentage worden afgetrokken.

Lees hier.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gen-woning

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belasting en Jaarsalaris

Ongelezen bericht door fisbel »

Het zal in uw situatie de eerste jaren nog voordelig zijn de betaalde hypotheekrente op het hoogste inkomen in aftrek te nemen. Dit ondanks de afbouw die voor aftrekposten in de komende jaren plaatsvindt. Zie reactie Lady1234

Een klein voordeel is wellicht te behalen als u beide een Voorlopige Aanslag (teruggaaf) heeft of aanvraagt. De hypotheekrente kan dan vaak zo verdeeld worden dat er € 46 belastingvoordeel is. Tot € 46 hoeft namelijk niet te worden betaald. Er volgt een nihilaanslag.

Lady1234
Berichten: 27282
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting en Jaarsalaris

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is niet correct.

“Aanslaggrens en teruggaafgrens

U hoeft alleen inkomstenbelasting te betalen als het te betalen bedrag gelijk is aan of meer is dan de aanslaggrens. Krijgt u geld terug? Dan betalen we dat alleen uit als het te ontvangen bedrag gelijk is aan of meer is dan de teruggaafgrens. In de tabel hieronder ziet u per jaar om welke bedragen het gaat.

De aanslag- of teruggaafgrens geldt niet wanneer u eerder al een voorlopige aanslag hebt gekregen, waarbij u een bedrag terugkreeg of moest betalen. U krijgt dan ook een bedrag terug onder de teruggaafgrens. Of u betaalt een bedrag onder de aanslaggrens.”
Bron belastingdienst

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belasting en Jaarsalaris

Ongelezen bericht door fisbel »

@Lady1234
Ik ben ervan uitgegaan dat er bij TS géén verplichte Voorlopige Aanslag aan het begin van het belastingjaar is opgelegd. Als dat wel zo is is uw opmerking terecht dat er voor TS belasting moet worden betaald als de aanslag lager is dan € 46. Zelfs € 1 moet dan worden betaald.

Als er echter 1) een voorlopige aanslag / teruggaaf was aan het begin van het jaar óf er was 2) verplichting tot het doen van aangifte zonder dat er een voorlopige aanslag is opgelegd of er was 3) bij beide partners geen verplichting tot aangifte is uw opmerking niet terecht. Zo is er in de praktijk van hypotheekrenteaftrek met tweeverdieners vaak een voorlopige teruggaaf bij beide partners. De voorlopige teruggaaf kan er ook zijn vanwege de IACK. Veel fiscale partners menen dan ten onrechte dat 1 van de partners de hypotheekrenteaftrek (geheel) verzilvert en de ander de IACK. Het is in echter slechts een kwestie van verdelen hoe de totale belastingteruggave wordt verdeeld. Je ziet dan vaak dat de verdeling niet optimaal plaatsvindt, omdat men niet op de hoogte is van de aanslaggrens van € 46 Er moet gezocht worden om dit kleine gebied te vinden bij de verdeelkeuze. De uitkomst van 2 (kleine) resterende teruggaven kan dan wijzigen in 1 aanslag nihil en de andere aanslag (teruggaaf) wat groter. Een mogelijkheid naar mijn ervaring die niet alleen zelfinvullers maar ook belastinginvullers vakbonden en ouderenbonden vaak over het hoofd zien. Met een 'belastingschade' van € 46.

Ook als 1 partner een voorlopige teruggaaf krijgt zónder aangifteplicht is het voordeeltje van € 46 soms te realiseren. Voorbeeld: niet verdienende partner of AOW-er met enig aanvullend pensioen die op grond van heffingskortingen een Voorlopige Teruggaaf heeft. Door inkomen zoals Box-3 vermogen aan deze partner toe te bedelen wordt de te betalen belasting van € 46 of minder op nihil gesteld.

Belastingtip: als er een verplichte kleine VA is kan deze gewijzigd worden naar nihil. De verplichte voorlopige aanslag is daarmee verdwenen. En is het door schuiven van vermogen c.q. aftrekposten mogelijk het belastingvoordeel van € 46 te realiseren.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Belasting en Jaarsalaris

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Tot of t/m €46,-?

Ik mag hier volgens de geliefde Moderator SK geen fraude plaatsen maar dit vind ik goede maas in de wet.
Helaas nu Belg dus ik val er zelf weer eens buiten.

Als meneer veel terug kreeg en mevrouw die €45,- niet hoefde te betalen?
Toch als je terug rekende mooi die f100,- van vroeger terug, dat is wel 400 kwartjes van Wim Kok.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belasting en Jaarsalaris

Ongelezen bericht door fisbel »

T/m € 46 is terug te krijgen. Dit is zeer beslist geen fraude. Wel handig gebruik maken van verdeling. Lees ook belastingtip 5 van de consumentenbond. Lees: hier

Gesloten