LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jark »

Moneyman schreef:
24 nov 2020 16:46
Jark schreef:
24 nov 2020 16:31
Erthanax schreef:
24 nov 2020 10:38
Onzin en leugenachtig nepnieuws verdient in mijn ogen geen platform. Afgezien van de onzinnige geruchten die in het bericht genoemd worden, is ook de bron volgens mij gelogen. Daarom vraag ik naar het specifieke programma, al verwacht ik niet dat daar een duidelijk antwoord op komt.
Maakt mij niet wat u denkt of schrijft...
... maar het feit dat je je stelling van vannacht verder niet onderbouwt, zegt me wel genoeg.

Neen een bericht melden en voor leugenaar uitgemaakt te worden en dan verantwoording vragen...gaat mij te ver.

Moneyman
Berichten: 30123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jark schreef:
25 nov 2020 00:49
Neen een bericht melden en voor leugenaar uitgemaakt te worden en dan verantwoording vragen...gaat mij te ver.
Als je een bericht post met verstrekkende stellingen maar met een vage bronvermelding, moet je natuurlijk niet gek kijken als daar kritisch op gereageerd wordt. Overigens wordt jij niet voor leugenaar uitgemaakt, maar wordt het nieuws waaraan je refereerde tot "leugenachtig nepnieuws" bestempeld. En dat lijkt me volkomen terecht.

Lowieze
Berichten: 6613
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
25 nov 2020 08:56
Hoe onwerkelijk sommige berichten ook lijken soms blijkt een bericht toch echt waar. Lees dit vanmorgen in het Algemeen Dagblad.
LUMC heeft aanvraag ingediend om onderzoek te doen bij vrijwillige jonge gezonde mensen om zich bewust te laten besmetten met Covid-19. Paar weken in isolatie onder strenge controle. Levert ook nog eens paar duizend euro op.
Dit is niet onwerkelijk. Testpersonen gebruiken wordt al tientallen jaren gedaan om nieuwe medicatie uit te proberen. En ja, daar ontvangen ze geld voor, omdat ze gedurende die tijd soms opgenomen worden, niet kunnen werken, risico’s lopen etc.

Edit: in het artikel staat het ook vermeld dat dit niets nieuws is, met malaria gebeurt dit al jaren.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jark schreef:
25 nov 2020 00:49
Neen een bericht melden en voor leugenaar uitgemaakt te worden en dan verantwoording vragen...gaat mij te ver.

U geeft andermaal een verkeerde voorstelling van zaken. De juiste is deze:
1. U plaatst nepnieuws in dit bericht.
2. Ik vraag u om welk BBC-programma het gaat, en kwalificeer de inhoud van uw bericht, in afwachting van uw antwoord, als onzin en nepnieuws in dit bericht. Ik vind het daarbij niet meercdan fatsoenlijk om aan te geven dat ik uw bericht gemeld heb.
3. U reageert daar vooralsnog niet op. In een reactie op een ander forumlid licht ik toe waarom ik de melding gedaan heb, dat volgens mij de bron gelogen is, en dat ik daarom juist benieuwd ben. Zie dit bericht.
4. Verder laat u terzake alleen weten dat het u niet uitmaakt wat ik schrijf, in dit bericht.

Deze gang van zaken verschilt essentieel van de valse voorstelling die u ervan geeft.

De door u genoemde bron heb ik niet kunnen vinden.

Op basis van het bovenstaande is volgens mij dit bericht van u onwaar, heeft u de genoemde, vage bron zelf verzonnen, is die bron dus gelogen.

Ik zal verder niet meer reageren op dit punt, tenzij er echt nieuwe informatie aan de orde komt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Vaccins
Bewering, die ik de afgelopen dagen iets te vaak tegenkwam: je eigen DNA verandert na vaccinatie.
Dit is biologisch gezien onmogelijk. Het doel van een vaccin is een reactie van je immuunsysteem op te roepen. De vaccins met Messenger-RNA erin, werken op een iets andere manier dan de traditionele vaccins. Er zit geen dood virus in, het mRNA is een opgevouwen bouwpakket voor een virusproteïne. Zodra dit proteïne is aangemaakt, wordt het RNA afgebroken. Tegelijk activeert het proteïne de T-cellen en wordt zelf vernietigd.
Bij de vaccins met twee doses zit er een bepaalde tijd tussen de eerste en tweede prik. Drie weken. Dat betekent, dat je immuunsysteem in totaal zo'n zes weken nodig heeft om de kenmerken van het virus zich eigen te maken.
Na deze periode ben je niet helemaal beschermd. Bij een vaccin, dat 95% werkzaam is, heb je 5% kans echt ziek te worden na een besmetting. Fabrikant AstraZeneca gaat het verst in de persberichten. Naast een milder verloop heeft de fabrikant de indruk, dat het vaccin ook de overdracht, de mate van besmettelijkheid voor anderen, afremt of blokkeert.

Studies
Voor mij nieuw is een kanttekening bij alle studies naar plekken, waar mensen samenkomen en elkaar besmetten. Sportscholen en restaurants in Noord-Amerika hebben standaard een recirculatie-airconditioning en dit is precies het soort airco, wat de aerosolen rondblaast in plaats van afvoert of echt uit de lucht filtert. Als reden voor sluiting van de horeca wordt vaak verwezen naar getallen uit Noord-Amerika, maar dit soort details maken wel het verschil. In Europa kom je veel minder vaak zo'n airco tegen en daarom kun je de Amerikaanse cijfers niet gebruiken als bewijs voor een mening pro/contra of argument achter een maatregel/beperking.

Testen.
Het meest betrouwbaar blijft de PCR-test. Hier is wel een alternatieve afname mogelijk: eerst door de neus flink uitademenen of een beetje hoesten en dan direct de wattenstaaf erin. Die hoeft dan minder diep in de neus te gaan. Handig bij kleine kinderen en mensen met veel kraakbeen in de neus (nauwe doorgang naar de slijmholtes).
Bij de sneltesten op antistoffen moet je naar de leverancier vragen, want deze testen zijn een 'medisch product', waarvan de fabrikant zelf moet opgeven hoe gevoelig de testen zijn en wat ze precies meten. Er zijn nu meer dan 200 toegelaten in de EU, een groot deel uit Azië, maar er zijn maar een paar, die echt stabiele, betrouwbare scores opleveren.

Tot hier was het via NDR en hieronder via ARD/Tagesschau24 of MoMa.

Scholen
Voorbeeld van een lagere school uit de omgeving van Mainz, wat begeleidt is door een ander onderzoeksinstituut. In een klaslokaal in een oud gebouw is een bovenraam verwijderd. Daar is een simpele ventilator in geplaatst, die de hele dag op een lage stand kan draaien. Het ding is het eindpunt van een systeem van flexibele buizen, die boven de groepstafels in het lokaal de lucht aanzuigen. Alles is in elkaar geprutst door de ouders met spullen uit de bouwmarkt (ca. 200 euro). Toch werkt het goed: de onderzoekers hebben 90% minder aerosolen gemeten. Na dit experiment worden alle lagere scholen in de omgeving hiermee uitgerust.
Wat heb je nodig:
- een paar doe-het-zelvers onder de ouders
- een ventilator, een plaat multiplex ter grootte van het raam
- kit, tape en heel veel tie-rips, eventueel een doos schroeven en pluggen
- 50 meter flexibele slang, te vinden als accesoire bij de afzuigkappen plus verbindingsstukken
- iets ronds met een meter doorsnede. Het kan een paraplu zijn, een reflectiescherm van een fotograaf, een xxl-lampekap, zolang het maar niets weegt. Dit ronde deel komt aan het begin van de afzuiginstallatie, zodat de lucht goed naar boven wordt afgevoerd.
Hiermee heb je een simpel afzuigsysteem voor klaslokalen en dit is veel praktischer dan alle adviezen vanuit de onderwijsraden of ministerie over ventileren.
(Met excuus voor het ontbreken van namen en rugnummers. Ik heb de reportage maar 1 keer gezien en het ging te snel om alles te onthouden of te noteren.)

Lady1234
Berichten: 27135
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben deze bewering nog nergens tegen gekomen.

Vaccins
Bewering, die ik de afgelopen dagen iets te vaak tegenkwam: je eigen DNA verandert na vaccinatie

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jark »

Moneyman schreef:
25 nov 2020 08:23
Jark schreef:
25 nov 2020 00:49
Neen een bericht melden en voor leugenaar uitgemaakt te worden en dan verantwoording vragen...gaat mij te ver.
Als je een bericht post met verstrekkende stellingen maar met een vage bronvermelding, moet je natuurlijk niet gek kijken als daar kritisch op gereageerd wordt. Overigens wordt jij niet voor leugenaar uitgemaakt, maar wordt het nieuws waaraan je refereerde tot "leugenachtig nepnieuws" bestempeld. En dat lijkt me volkomen terecht.
Natuurlijk moneyman het was op BBC world. Verder hoeft dit forum voor mij niet meer.

Lowieze
Berichten: 6613
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als je bijvoorbeeld net ergens een interview hoort met een anti vaxxer en je noemt dat een deskundige, tja, dan krijg je vreemde conclusies.

Moneyman
Berichten: 30123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jark schreef:
26 nov 2020 01:24
Natuurlijk moneyman het was op BBC world. Verder hoeft dit forum voor mij niet meer.
... en daar worden geen wappies geïnterviewd, denk je?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
25 nov 2020 21:46
Ik ben deze bewering nog nergens tegen gekomen.
Ik heb 'm voor het eerst gehoord bij de eerste uitrol van het vaccin om baarmoederhalskanker te voorkomen en sinds de eerste aankondiging van een vaccin tegen Corona / Sars-CoV2 is dit idee weer terug. Geen idee waar het vandaan komt, alleen een duidelijke uitleg wat een vaccin nu doet, helpt hiertegen.
Jark schreef:
26 nov 2020 01:24
Natuurlijk moneyman het was op BBC world. Verder hoeft dit forum voor mij niet meer.
Jammer. Je liet zien, dat zelfs traditionele media ingaan op geruchten. Als dan zo'n mening zonder verdere verklaring wordt uitgezonden, maakt zo'n medium zich zelf schuldig aan het verspreiden van sprookjes, fabels. Ik vond het navragen hier wel terecht.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

moederslink schreef:
25 nov 2020 00:26
Nee dat zegt dit beeld niet , ik zie dat anders:
dit beeld geeft een stuk solidariteit weer op dat specifieke moment, het geeft nl nergens aan :
" kijk wij dragen een mondkapje en het kapje beschermt ons wel .....terwijl we elkaars hand vasthouden " .
Dat het niet slim is is evident!
Dat zegt dit beeld wel. Waarom zouden ze anders de moeite nemen om een mondkapje op te doen?
Maar bij de massale protesten wereldwijd zie je het wel: wel een mondkapje dragen maar met duizenden tegelijk dicht op elkaar lopen.
Zouden die lui dan allemaal denken : ik draag een mondkapje dus ik ben beschermd ?
Vast wel. Waarom zouden ze anders zo dom bezig zijn?
Hoe dom ben je dan bezig wanneer je daar tussen loopt :roll: .
Die relschoppers zijn vooral beroepswerklozen die niets nuttigs in hun leven te doen hebben en scholieren en studenten die het zien als een goed excuus om te spijbelen. Er zitten meestal weinig mensen tussen die niet compleet achterlijk zijn. Is allemaal tuig van de richel dat het leuk vindt om andermans eigendommen te slopen of te stelen.

Dus ja, ik denk dat die mentaal uitgedaagde typetjes in de waan zijn dat mondkapjes wel bescherming bieden.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De gevolgen van de maatregelen zijn ondertussen steeds beter zichtbaar. Brandstichting, rellen, vernielingen. Niet de manier om af te dwingen dat de maatregelen verdwijnen, maar dit zal alleen maar erger gaan worden, verwacht ik zomaar. Misschien toch maar eens een luisterend oor houden richting de mensen die bij al die ongein betrokken is en kijken hoe we weer richting normaal kunnen gaan, zonder dat de ziekenhuizen vol lopen?

Overigens denk ik dat het plan om mensen buiten de maatschappij te zetten als ze zich niet laten vaccineren hetzelfde effect gaat hebben. De angst voor corona is er namelijk niet in bepaalde groepen, omdat de kans gewoon extreem klein is dat er daadwerkelijk wat met ze gebeurt.

angel1978
Berichten: 10966
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
26 nov 2020 10:44
De gevolgen van de maatregelen zijn ondertussen steeds beter zichtbaar. Brandstichting, rellen, vernielingen. Niet de manier om af te dwingen dat de maatregelen verdwijnen, maar dit zal alleen maar erger gaan worden, verwacht ik zomaar. Misschien toch maar eens een luisterend oor houden richting de mensen die bij al die ongein betrokken is en kijken hoe we weer richting normaal kunnen gaan, zonder dat de ziekenhuizen vol lopen?

Overigens denk ik dat het plan om mensen buiten de maatschappij te zetten als ze zich niet laten vaccineren hetzelfde effect gaat hebben. De angst voor corona is er namelijk niet in bepaalde groepen, omdat de kans gewoon extreem klein is dat er daadwerkelijk wat met ze gebeurt.
Je plot nu de onlusten en redenen om maar even lekker te rellen voor het gemak maar even op de maatregelen tegen Corona..
Lekker makkelijk, maar onterecht in mijn ogen.

Moneyman
Berichten: 30123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
26 nov 2020 10:44
De gevolgen van de maatregelen zijn ondertussen steeds beter zichtbaar. Brandstichting, rellen, vernielingen.
Ik weet niet of je zo makkelijk kunt zeggen dat het een gevolg van de (Corona)maatregelen is (ik denk van niet), maar... als ik dit soort berichten lees, wordt ik toch wel heel erg verdrietig. Die kinderen zijn compleet kansloos...
"Gooi vuurwerk naar die kutmongolen", hoorde burgemeester Ahmed Marcouch vaders deze week tegen hun kinderen zeggen over de politie tijdens de ongeregeldheden in de Geitenkamp.
"Ik zie volwassen mannen die hun kinderen meenemen en zelfs aanmoedigen. Ik zie moeders met kinderwagens in de menigte staan. Dan denk ik: wat brengt jou hier, ga toch naar huis. Deze ouders hebben zelf opvoeding nodig."

angel1978
Berichten: 10966
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je hebt hier te maken met jongeren die vertier zoeken ( helaas op de verkeerde manier ) en het vuurwerkverbod ( dat al speelde voor Corona en hier enkel wat versneld komt ) aangrijpen om eens lekker los te gaan.
En zoals Moneyman aangeeft volwassenen die een stuk(je) opvoeding missen in wijken die toch al niet bol staan van 'begrip' en 'verstand'

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar normaal gesproken hadden die mensen met een groep bij elkaar kunnen zitten, de hele familie over de vloer kunnen hebben en dat soort dingen.

Dat mag nu niet, maar men wordt totaal niet (echt totaal niet!) gehoord in hun verlangen de samenleving naar normaal te laten gaan. Ergens zitten grenzen aan hoe lang je mensen kunt controleren als zijnde in een politiestaat. Dat kan pas langer duren als mensen daadwerkelijk in zo'n situatie zijn opgegroeid of door middel van militaire onderdrukking waarin je het verlies van mensenlevens niet schuwt.

Het geven van enige hoop was wel het minste wat de regering had kunnen doen.
Bijvoorbeeld:
'Zodra we gaan vaccineren, gaan we proberen iedereen boven de 50 en risicogroepen in een week te doen, waarna we de samenleving weer helemaal open gaan gooien, omdat dan de kans dat de ziekenhuizen vol lopen een stuk kleiner is'

Maar noem in ieder geval een datum, want mensen willen vooruit. Als een kleinere groep ontevreden is over zwarte Piet, dan gaan ze overstag, maar bij een grotere groep die ontevreden is over vrijheidsberovende maatregelen wordt er niets eens over gepraat.

Ik snap de hele onvrede wel, want ik ben het er volledig mee eens. Ik ken ondertussen zoveel verschillende mensen die het virus al hebben gehad, maar ik ken er maar 1 die daadwerkelijk in het ziekenhuis heeft gelegen. Dat heeft dan vooral te maken met de groepen waar je mee omgaat. En dan denk ik dus dat je die groepen hun vrijheid kunt geven, als je andere groepen wat meer in bescherming kunt nemen.

Lowieze
Berichten: 6613
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Het geven van enige hoop was wel het minste wat de regering had kunnen doen.
Bijvoorbeeld:
'Zodra we gaan vaccineren, gaan we proberen iedereen boven de 50 en risicogroepen in een week te doen, waarna we de samenleving weer helemaal open gaan gooien, omdat dan de kans dat de ziekenhuizen vol lopen een stuk kleiner is' “

Dat zou natuurlijk iedereen graag willen. Maar ja, u kent het gezegde wel: veel beloven en niets geven.....

Zo eenvoudig is het natuurlijk allemaal niet. Zoals het er nu naar uit ziet, moeten we 2 x gevaccineerd worden met een tussentijd van 3 weken en dan nog weten we niet of het vaccin wel werkt voor mensen met onderliggende kwalen.
En we weten helemaal niet hoe lang het vaccin werkt, daar is gewoon nog geen tijd voor geweest.
Dus, of de samenleving open gegooid kan worden na die vaccinaties? U mag het zeggen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Van mij had het gewoon open mogen blijven en de maatregelen focussen op de risicogroepen. Dat zou genoeg moeten zijn om de ziekenhuizen niet vol te laten lopen.

Maarja, onze regering is nu niet echt goed in maatwerk, dat is in veel gevallen wel gebleken. Mensen die afwijken van de standaard, hebben in het verleden al vaker problemen gehad.

Lowieze
Berichten: 6613
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
26 nov 2020 11:45
Van mij had het gewoon open mogen blijven en de maatregelen focussen op de risicogroepen. Dat zou genoeg moeten zijn om de ziekenhuizen niet vol te laten lopen.

Maarja, onze regering is nu niet echt goed in maatwerk, dat is in veel gevallen wel gebleken. Mensen die afwijken van de standaard, hebben in het verleden al vaker problemen gehad.
Noemt u eens een land, vergelijkbaar met Nederland, dat het wel goed heeft gedaan?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
26 nov 2020 10:46
"Gooi vuurwerk naar die kutmongolen", hoorde burgemeester Ahmed Marcouch vaders deze week tegen hun kinderen zeggen over de politie tijdens de ongeregeldheden in de Geitenkamp.
"Ik zie volwassen mannen die hun kinderen meenemen en zelfs aanmoedigen. Ik zie moeders met kinderwagens in de menigte staan. Dan denk ik: wat brengt jou hier, ga toch naar huis. Deze ouders hebben zelf opvoeding nodig."
Het is diep-en dieptriest! Ik ken die Geitenkamp wel ( Vogelaarwijk) .
Dat rellen om te rellen heeft n.m.m niet zozeer alleen te maken met Corona , dit is onbeheerst, totaal respectloos je woede uiten , omdat ze het ' regime' beu zijn of omdat ze gefrustreerd zijn om andere redenen.
Alles , maar dan ook alles wordt aangegrepen om tekeer te gaan.
Of ze komen de meester of de juffrouw een beuk geven of ze slaan een andere automobilist neer.
Dat zijn hooligans, tuig .
Gisteren in de krant : een voorbijganger zei iets over de snelheid vd automobilist, deze man viel en er werd over hem heengereden tot tweemaal toe :shock:

Maar het gaat in de hele wereld los , er is totaal geen respect meer, geen mededogen.
Wat een enge, doodenge wereld wordt het zo.
Wat heeft dit met Corona te maken? Toch niets in feite?
Het is een aaneenschakeling van onlusten en onlusten en al jarenlang!
Mensen zijn van het padje af.

Gesloten