Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
scharrelschipper
Berichten: 1851
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
05 mei 2023 13:47
scharrelschipper schreef:
05 mei 2023 13:22
Lady1234 schreef:
03 mei 2023 20:57
Welke onzin bedoelt u? Dat er weer een nieuwe Covid variant is, of iets anders?
Ik bedoel de mondkapjes.
Die mondkapjes hebben veel mensen beschermd tegen besmetting.
Hiervoor heb ik nog geen enkel wetenschappelijk bewijs gezien of gehoord, integendeel.
Maar het corona topic is al enige tijd gesloten,dus laat ik het hierbij.

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

rwolters schreef:
06 mei 2023 13:18
Geef eens concrete voorbeelden van vreselijk gekleurd nieuws .........
Ik heb er wel een voor je. Het gebruik van de term mega dividend voor het uitkeren van dividend aan de persoon die 96% van de aandelen bezit.
Als we kijken naar de winst van het bedrijf $770 miljoen op een omzet van $58 miljard, dan hebben we het over een winstpercentage van 1,33% van de omzet.

Apple had over het afgelopen boekjaar een omzet van $394,3 miljard en een winst van $99,8 miljard. (bron: https://www.dutchitchannel.nl/news/2194 ... t-stijging)

De winst van Apple was in absolute en relatieve zin veel hoger dan die van de grondstoffenhandelaar die een "mega dividend" uitkeerde, maar ik kan me geen berichten herinneren dat de NOS daar spreekt over mega dividend, hoge winsten etc. Aangaande Apple werd zelfs gesproken over tegenvallende resultaten.

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat noem ik niet "vreselijk gekleurd". Het is nieuwswaardig vanwege de relaties met graanhandel, Rusland en sancties, en in die context is het gewoon "mega dividend". Dat heeft niets te maken met een groter dividend van Apple.

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik noem het wel vreselijk gekleurd. Waarom moet de NOS er zo nodig een karakterisering aanhangen? Waarom moet de redactie voorkauwen wat wij ervan (moeten) vinden? Ik beslis zelf wel of dit een mega dividend vind zonder dat de NOS redactie dat alvast voor mij bepaalt.

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
07 mei 2023 15:28
Ik noem het wel vreselijk gekleurd. Waarom moet de NOS er zo nodig een karakterisering aanhangen? Waarom moet de redactie voorkauwen wat wij ervan (moeten) vinden? Ik beslis zelf wel of dit een mega dividend vind zonder dat de NOS redactie dat alvast voor mij bepaalt.
Nee, dat beslis je niet zelf. Dat beslist de redactie. Niets mis mee.

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
07 mei 2023 15:32
kuklos schreef:
07 mei 2023 15:28
Ik noem het wel vreselijk gekleurd. Waarom moet de NOS er zo nodig een karakterisering aanhangen? Waarom moet de redactie voorkauwen wat wij ervan (moeten) vinden? Ik beslis zelf wel of dit een mega dividend vind zonder dat de NOS redactie dat alvast voor mij bepaalt.
Nee, dat beslis je niet zelf. Dat beslist de redactie. Niets mis mee.
Er is juist alles mis mee omdat de redactie voor ons beslist wat we ervan moeten vinden, in plaats van dat ze de lezer zelf een oordeel laten vormen.

Onkruid71
Berichten: 2776
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Daarom vind ik het recht van vrijheid van meningsuiting super belangrijk,
Meningen mogen uitgesproken worden of je het er wel of niet mee eens bent.
Wat mij betreft mogen ook journalisten wat kritischere vragen stellen, dat gebeurt ook vaak te weinig.
Soms lijkt het wel of ze er zijn, als spreekbuis voor de politici.

angel1978
Berichten: 11080
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
07 mei 2023 15:32
kuklos schreef:
07 mei 2023 15:28
Ik noem het wel vreselijk gekleurd. Waarom moet de NOS er zo nodig een karakterisering aanhangen? Waarom moet de redactie voorkauwen wat wij ervan (moeten) vinden? Ik beslis zelf wel of dit een mega dividend vind zonder dat de NOS redactie dat alvast voor mij bepaalt.
Nee, dat beslis je niet zelf. Dat beslist de redactie. Niets mis mee.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om een meningloze, kleurloze en politiekloze nieuwsvoorziening te maken, maar ik geef je op een briefje dat dat bijna onmogelijk blijkt, dat je er bijna niemand voor kan vinden die aan zo’n zoutloze rij feiten mee wil werken en dat in no time niemand het meer leest.

Zo lang een nieuwsmedium dat zegt neutraal te zijn geen feiten verdraait is er met enige kleuring echt niets mis. Het gaat pas mank als de kleuring heel erg een bepaalde kant op gaat en zo geprobeerd wordt om de publieke opinie stelselmatig richting een bepaalde overtuiging te krijgen zonder dat duidelijk is dat dit ook de intentie is.

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
07 mei 2023 15:35
Moneyman schreef:
07 mei 2023 15:32
kuklos schreef:
07 mei 2023 15:28
Ik noem het wel vreselijk gekleurd. Waarom moet de NOS er zo nodig een karakterisering aanhangen? Waarom moet de redactie voorkauwen wat wij ervan (moeten) vinden? Ik beslis zelf wel of dit een mega dividend vind zonder dat de NOS redactie dat alvast voor mij bepaalt.
Nee, dat beslis je niet zelf. Dat beslist de redactie. Niets mis mee.
Er is juist alles mis mee omdat de redactie voor ons beslist wat we ervan moeten vinden, in plaats van dat ze de lezer zelf een oordeel laten vormen.
OK, blijkbaar ben jij niet in staat om een eigen mening te vormen als je in een nieuwsbericht al een mening leest of hoort. Dat kan, maar dat probleem ligt meer bij jou dan bij de NOS. Compleet kleurloos en meningloos nieuws bestaat simpelweg niet.

angel1978
Berichten: 11080
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
07 mei 2023 17:05
kuklos schreef:
07 mei 2023 15:35
Moneyman schreef:
07 mei 2023 15:32

Nee, dat beslis je niet zelf. Dat beslist de redactie. Niets mis mee.
Er is juist alles mis mee omdat de redactie voor ons beslist wat we ervan moeten vinden, in plaats van dat ze de lezer zelf een oordeel laten vormen.
OK, blijkbaar ben jij niet in staat om een eigen mening te vormen als je in een nieuwsbericht al een mening leest of hoort. Dat kan, maar dat probleem ligt meer bij jou dan bij de NOS. Compleet kleurloos en meningloos nieuws bestaat simpelweg niet.
Zelfs al zou je een nieuwsbericht meningloos en kleurloos kunnen schrijven, dan nog zit er in de keuze om iets wel of niet te brengen ( alles plaatsen kan eenvoudigweg niet ), de plaats waar je iets zet, hoe prominent iets gezet wordt, met de keuze voor het plaatje of video ( of juist niet ) altijd weer ergens een kleuring aanwezig.

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat dus. Maar niet iedereen kan dat handelen blijkbaar :lol:

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Vanmiddag bij mijn nichtjes op visite geweest. Was best gezellig op een paar drama queen momenten na. Tot we gingen eten en er een groot gevecht uitbrak wie er welk etensbord mocht hebben met een bepaalde tekenfilmfiguur erop. Dat was echt het grootste probleem voor hun vandaag, soms wil ik met ze ruilen😅
Ik overweeg wel om ze ieder een bord te geven met hun eigen naam erop 😁

Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op het opnemen van een deel van mijn overwaarde. Ik ben namelijk al een tijd aan het zoeken naar een kleine loods of hal om aan auto's te knutselen. Echter zijn er gewoon bijna nergens in mijn regio hallen te koop of te huur die voldoen. Wel garageboxen, maar daar kan geen brug in. Nu kan ik ergens een kleine lap grond kopen en daar zelf een loods opzetten, maar daar moet ik dan de financiën voor rondkrijgen.

Ik wil namelijk een circuit wagen erbij en een klusauto om helemaal van onderaf op te bouwen.

Nu probeer ik me in te lezen. Mijn hypotheekakte is namelijk zo opgesteld dat ie tot een bepaald bedrag niet langs de notaris hoeft. Echter vind ik nergens of je dan gewoon binnen de huidige voorwaarden de hypotheek omhoog kan gooien tot dat bedrag of dat je daar dan een nieuwe hypotheek (met veel hogere rente) voor moet afsluiten. Dat het maandbedrag verandert, dat snap ik, maar ik kom er maar weinig bruikbare info over tegen en ook de site van de Rabobank zegt er weinig over. Voordat ik een afspraak maak, misschien is er hier iemand bekend met hoe dat zit?

Ik kan me namelijk ook voorstellen dat het een tweede hypotheek moet worden voor de overwaarde, maar dan kost het alweer een hoop extra en vervalt bijvoorbeeld op dat deel de hypotheekrenteaftrek.

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor dat deel wat u eventueel gemakkelijk of moeilijk kunt opnemen, hebt u sowieso geen recht op aftrek van de hypotheekrente.

angel1978
Berichten: 11080
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
07 mei 2023 23:25
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op het opnemen van een deel van mijn overwaarde. Ik ben namelijk al een tijd aan het zoeken naar een kleine loods of hal om aan auto's te knutselen. Echter zijn er gewoon bijna nergens in mijn regio hallen te koop of te huur die voldoen. Wel garageboxen, maar daar kan geen brug in. Nu kan ik ergens een kleine lap grond kopen en daar zelf een loods opzetten, maar daar moet ik dan de financiën voor rondkrijgen.

Ik wil namelijk een circuit wagen erbij en een klusauto om helemaal van onderaf op te bouwen.

Nu probeer ik me in te lezen. Mijn hypotheekakte is namelijk zo opgesteld dat ie tot een bepaald bedrag niet langs de notaris hoeft. Echter vind ik nergens of je dan gewoon binnen de huidige voorwaarden de hypotheek omhoog kan gooien tot dat bedrag of dat je daar dan een nieuwe hypotheek (met veel hogere rente) voor moet afsluiten. Dat het maandbedrag verandert, dat snap ik, maar ik kom er maar weinig bruikbare info over tegen en ook de site van de Rabobank zegt er weinig over. Voordat ik een afspraak maak, misschien is er hier iemand bekend met hoe dat zit?

Ik kan me namelijk ook voorstellen dat het een tweede hypotheek moet worden voor de overwaarde, maar dan kost het alweer een hoop extra en vervalt bijvoorbeeld op dat deel de hypotheekrenteaftrek.
Je kunt je huidige hypotheek niet even omhoog gooien. Wat je kunt doen is er een hypotheek bij nemen maximaal tot de hoogte van wat bij de notaris is ingeschreven om notariskosten te voorkomen en wat je qua lasten kan dragen.
Maar het is altijd een nieuwe hypotheek erbii tegen nieuwe voorwaarden en rente.

Wil je geen extra hypotheek, dan zul je de huidige moeten oversluiten, maar gezien de rentes en kosten wil je dat waarschijnlijk al helemaal niet.

Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ah kijk, een duidelijk verhaal. Wat Lady zegt dat wist ik stiekem in mijn achterhoofd ook wel, maar was het even vergeten.

Ik had gehoopt dat je doordat de maximale hypotheek bij de notaris hoger is, binnen de huidige hypotheek voorwaarden had kunnen ophogen, maar dat is dus niet mogelijk.

Bedankt voor de uitleg. Scheelt me een tripje naar de Rabobank om dit te proberen. Toch maar eens kijken naar een tweede hypotheek dan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
08 mei 2023 20:11

Scheelt me een tripje naar de Rabobank om dit te proberen. Toch maar eens kijken naar een tweede hypotheek dan.
Kijk eens naar de Rabo KeuzePlus hypotheek, waarmee je (gedeeltelijk) de overwaarde op de huidige woning kan benutten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
07 mei 2023 23:25
Nu kan ik ergens een kleine lap grond kopen en daar zelf een loods opzetten, maar daar moet ik dan de financiën voor rondkrijgen.
Staat het bestemmingsplan dit wel toe en kan je voor het bebouwen en de activiteiten wel een omgevings/bouwvergunning krijgen.
Infomeer je, mocht je dat nog niet gedaan hebben, eerst eens bij de Gemeente alvorens verdere stappen te nemen.

scharrelschipper
Berichten: 1851
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

scontra schreef:
08 mei 2023 20:52
Nijogeth schreef:
07 mei 2023 23:25
Nu kan ik ergens een kleine lap grond kopen en daar zelf een loods opzetten, maar daar moet ik dan de financiën voor rondkrijgen.
Staat het bestemmingsplan dit wel toe en kan je voor het bebouwen en de activiteiten wel een omgevings/bouwvergunning krijgen.
Infomeer je, mocht je dat nog niet gedaan hebben, eerst eens bij de Gemeente alvorens verdere stappen te nemen.
Kijk,dat vind ik dan weer mooi,advies gevraagd en zinnig advies gekregen.
Soms ergerik me aan de bijdragen op dit forum (doe ik soms ook aan mee hoor) want denk ook wel eens, hm,had ik beter niet kunnen schrijven.
Maar nogmaals;hier heb je wat aan.
hulde aan de adviseurs.

Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
08 mei 2023 20:52
Nijogeth schreef:
07 mei 2023 23:25
Nu kan ik ergens een kleine lap grond kopen en daar zelf een loods opzetten, maar daar moet ik dan de financiën voor rondkrijgen.
Staat het bestemmingsplan dit wel toe en kan je voor het bebouwen en de activiteiten wel een omgevings/bouwvergunning krijgen.
Infomeer je, mocht je dat nog niet gedaan hebben, eerst eens bij de Gemeente alvorens verdere stappen te nemen.
Daar heb ik al naar gekeken. De stukken staan gewoon op de site van de gemeente gelukkig. Het is zelfs zo dat er niet gewoond mag worden op die lap grond, maar er wel een bouwvlak is. De bestemming komt uiteindelijk neer op iets
van bergruimtes/garages, geen idee hoe het precies genoemd werd.

Plaats reactie