LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
JanTaxi
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2006 15:52

Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door JanTaxi »

Beste lezer(es),

Ik heb een vraag over de meters van Gas, Elektriciteit (en water):

Mijn meters van Gas & Elektra zijn uit de tachtiger jaren, te weten 1982 en 1987, dus zijn ze al 19-24 jaar oud.

Ik kan mij voorstellen dat dit al behoorlijk oud is en ben op het internet aan het zoeken geweest naar richtlijnen voor vervanging van deze meters, maar helaas.....ik zie alleen info over meters vervangen in combinatie met zonne-energie etcetera....

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Zijn er landelijke/algemene richtlijnen voor het vervangen van meters?
2. Moeten dit soort meters na een aantal jaren altijd worden vervangen?
Zo ja, na hoeveel jaar?
3. Moeten de netbeheerders die kosten betalen of de consument?
(opm: ik heb het hier over de vervangings- c.q. plaatsingskosten)
4. Bij wie moet ik zijn als ik mijn meter(s) wil laten vervangen?
5. Hoe kan ik controleren of mijn meters nog fatsoenlijk werken?
(opm: ik ben pas in een huurwoning gaan wonen en weet dus niet of de aanwezige meters betrouwbaar zijn)

Alvast bedankt voor uw antwoord(en)..... :!:

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door jimmie »

op 1 en 2 heb ik zo geen antwoord, al vermoed ik dat het antwoord op vraag 2 is dat er geen vast aantal jaren voor geldt
3. Je netbeheerder, daar betaal je meterhuur voor
4. Je netbeheerder, maar die doen dat niet op jouw verzoek
5. Je kunt ze laten ijken, maar de kosten daarvan zijn nogal hoog en de praktijk wijst uit dat ze toch meestal wel goed werken.

Advies: schrijf regelmatig (wekelijks bijvoorbeeld) je meterstanden op en vergelijk dat met je verbruik in je vorige woning.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Bijna goed!

Meters zijn mechanisch en derhalve aan slijtage onderhevig.
Uw meetbedrijf weet exact welke meter U heeft en wanneer deze vervangen moet worden.
Een wettelijke termijn is hieraan niet verbonden.

Chanmaster

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Dat meters wel eens vervangen worden kan ik wel in komen,

Wat ik niet begrijp, dat mijn ouders nog een gasmeter hebben van 1972(!), het ding piept en kraakt wanneer de cv brandt,

Het ding is nooit vervangen, en is geplaatst toen het dorp op het gasnet is gezet!,

Volgens de meteropnemer krijg je vanzelf wel een berichtje wanneer de gasmeter vervangen wordt,

Het telwerkis al diverse malen "over de kop" gegaan!, ( dus alles weer op 00000.000 ),

Nu maar hopen dat deze meter nog een beetje precies is met de meting,

Als ik het gepiep en gekraak hoor, betwijfel ik dit!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

JanTaxi
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2006 15:52

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door JanTaxi »

Meters zijn mechanisch en derhalve aan slijtage onderhevig.
Uw meetbedrijf weet exact welke meter U heeft en wanneer deze vervangen moet worden.
Een wettelijke termijn is hieraan niet verbonden.
Ik had dus ook al zo'n vermoeden dat die meters aan slijtage onderhevig waren, vandaar ook mijn vragen. Ik ga er namelijk toch vanuit dat door die slijtage die meters onbetrouwbaarder worden...

Maar als het meetbedrijf (=netwerkbeheerder?) dat weet, dan moet dat toch ergens staan vermeld? Wat hun weten staat toch ook vaak op Internet? Of is zo "Top Secret" dat het niet op internet is te vinden?

Ik kan mij namelijk voorstellen dat uit kostenoverwegingen men nogal graag zegt dat een meter nog niet aan vervanging toe is, terwijl die misschien allang vervangen had moeten worden....

Jan

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Mensen maak je niet druk, versleten meters draaien meestal te langzaam, dus in uw voordeel. Als je dus ziet dat je meter stil staat terwijl er wel verbuik is dan even bellen naar de netwerkbeheerder. Als je het niet doet dan gaat het bedrijf een schatting maken op je historisch verbruik.

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door movieman »

Waarom bel je niet het energiebedrijf? Je kunt toch vragen wie de meters aan hen levert en wat de gemiddelde levensduur van zo'n ding is? Lijkt mij geen geheime informatie.

Als je alle jaarafrekeningen zorgvuldig hebt bewaard, kun je je gebruik controleren. Indien er grote afwijkingen zijn, is het volgens mij mogelijk dat je het energiebedrijf nieuwe meters laat plaatsen. Ik denk dat het je goed recht is om betrouwbare apparatuur te hebben. Gewoon eventjes netjes vragen. Tenminste, zo zou ik dat doen.

Groetjes. :wink:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wanneer meters zodanig lawaai veroorzaken dat het woongenot daardoor wordt beïnvloedt dan is dat een grondige reden om ze te vervangen.

Chanmaster

Invisibleduck
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2005 08:28

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door Invisibleduck »

elektra +/- 35 jaar en gas 25 jaar...

JanTaxi
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2006 15:52

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door JanTaxi »

Invisibleduck schreef:
elektra +/- 35 jaar en gas 25 jaar...
Ik weet niet waar je die info vandaan hebt, maar toch bedankt! :)

Movieman schreef:
Als je alle jaarafrekeningen zorgvuldig hebt bewaard, kun je je gebruik controleren.
Dat is nu juist het hele punt. Ik woon er pas en heb dus nog geen historie, en kan dus niets vergelijken. Maar men begon bij mij met een voorschot van 23 euro voor elektra, waarvan 17 euro vastrecht. Bij een eerste herberekening adviseerde men mij om dat met 30 euro te verhogen, en dan heb ik het alleen nog maar over elektra...
Het gas bleek bij een herberekening wel redelijk te kloppen (verschil van zo'n 5 euro per maand, maar dat komt doordat we nu in de wintermaanden zitten)....

Sjors_B schreef:
Mensen maak je niet druk, versleten meters draaien meestal te langzaam, dus in uw voordeel.
Dan is die van mij wel heel erg versleten (zie ook hierboven) :shock:

Maar staat dit nou nergens op Internet?
Kan mij dat toch niet voorstellen, als dat geen geheime informatie is :roll:

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door movieman »

Probeer deze link eens... Daar staat wat info over de bedrijven die energiemeters leveren.

Energiemeters

Groetjes. :wink:

JanTaxi
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2006 15:52

Re: Wanneer moeten de meters worden vervangen?

Ongelezen bericht door JanTaxi »

Ik heb eens flink navraag gedaan bij diverse netwerkbeheerders, want dat zijn blijkbaar toch degenen van wie de meters zijn...

Ze zeggen allemaal dat er geen landelijk beleid is en dat de meeste netwerkbeheerders zelf ook geen vervangingsbeleid hebben. Er wordt vervangen op basis van het feit dat een meter kapot is. Een meter uit 1970 is zelfs geen uitzondering, zo meldde ze mij...

De meeste netwerkbeheerders gaan echter in de komende 3 tot 5 jaar wel alle meters (zowel elektriciteit als gas) toch vervangen voor digitale versies, zodat ze straks niet steeds langs alle deuren hoeven om de meterstanden op te nemen.....

Ik ben er inmiddels ook achter gekomen dat de service van Essent wisselt met de medewerk(st)er die je aan de lijn krijgt. Is de ene netjes, beleefd en bereid je vragen op te zoeken indien ze het niet weten, de ander vraagt simpelweg "Waar maakt u zich druk om?"...

Topservice kreeg ik van een medewerkster van NRE Netwerkbeheer die eerst de wachtrij afwerkte (waarvan ik de laatste was blijkbaar) voordat ze naar huis ging (en ze was al 15 minuten afgewerkt! ). Mijn complimenten daarvoor, want ze was uitermate vriendelijk en heeft haar uiterste best gedaan om mij antwoord te geven op mijn vragen.

Iedereen die mij een antwoord heeft gestuurd in dit forum.....

HARTELIJK BEDANKT! :D

Gesloten