LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
DaNMaN
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2006 11:14

Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door DaNMaN »

Een gloednieuwe Sony HD ready tv (KLV-S26A10) met storingen bij het afspelen van een DVD op de HDMI aansluiting is nu voor de derde keer door Makro opgestuurd naar Elesco Heteren ter reparatie.
De reparatiedienst zegt dat ze niks kunnen vinden, terwijl ik toch er toch echt last van heb dat 'ie om de zoveel tijd gewoon voor een seconde op zwart springt.

Ik heb er alles aan gedaan wat ik zelf kon doen om erachter te komen waar het probleem in zit:
1) DVD speler (Samsung HD-950) omgeruild voor een ander exemplaar. Zelfde probleem
2) Nieuwe HDMI kabel. Geen oplossing.
3) Een gloednieuwe DVD speler van Sony zelf met HDMI gekocht en deze aangesloten. Nog steeds problemen.
Dan moet het de tv wel zijn dacht ik zo.

En dan komt de tv, niet gerepareerd terug met de tekst erbij "HDMI aansluiting werkt uitstekend. Probleem zoeken in bekabeling/bediening" Hoe vaak moet ik nog uitleggen dat ik dat allemaal al zelf heb gedaan!? Ze maken me gek!
Nee, die monteur kijkt alleen de hele dag filmpjes op mijn tv (gaf die monteur nog toe ook!), maar schroeft hem niet even open, om te checken of er een connector loszit, zoals bij anderen met hetzelfde probleem het geval was. Nog een keer er naar kijken had zelfs niet eens zin volgens die man, maar Makro helpt me niet.

"Ander toestel of geld terug? Daar kunnen wij helaas niet over beslissen. Dat is ter beoordeling aan de leverancier, na de 3e keer reparatie." Nou, die tv komt niet eens terecht bij Sony, want die gaat rechtstreeks naar Elesco Heteren, een algemene reparatiedienst, en die mogen volgens mij echt niet in opdracht van Sony zeggen van "geef z'n geld maar terug".

Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb contact met zowel Sony als Elesco als Makro gehad.
Het volgende is letterlijk gezegd:

Makro zegt: wij moeten die tv nogmaals opsturen met het verzoek tot creditering. Wij kunnen zelf niet beslissen om het geld terug te geven. Maar de tv gaat niet naar Sony, maar rechtstreeks naar Elesco.

Sony zegt: die tv is niet bij ons gekomen, dus ik kan u niet verder helpen. Het beste is als u contact opneemt met Elesco, want die hebben hem gerepareerd.

Elesco zegt: nogmaals ernaar kijken heeft voor ons en voor u geen zin. Wij vinden dat de winkel een stuk nazorg moet bieden.

Wat moet ik nu nog? Die tv wordt toch maar weer opgestuurd en ik ben hem voor de derde keer 3 a 4 weken kwijt. Dat is eigenlijk niet acceptabel toch?

Ik weet het: je hebt bij hen andere rechten dan als consument in een winkel (je wordt natuurlijk gezien als "bedrijf" omdat je bij een groothandel koop). Maar een beetje tegemoetkomen en service mag je toch wel verwachten zeg.
Ik weet echt niet of dit geoorloofd is.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door C200K »

Je hebt in ieder geval geen enkel consumenterrecht.

Natuurlijk zou het aardig zijn van de Makro om jou tegemoet te komen, maar ze zijn jou niets verplicht, als ze dus geen zin hebben doen ze het dus ook niet.

Tot slot: dit is dus het lastige met aankopen bij een Makro/Sligro.
1 ding snap ik echter niet, ze hebben in principe een goed regeling met "Makro Garant", heb je deze wel of niet afgesloten?!?!

DaNMaN
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2006 11:14

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door DaNMaN »

Daar was ik me op het moment van kopen niet van bewust, maar na het lezen van een artikel in de nieuwste PCM (computer magazine) wel. Je hebt dus helemaal gelijk denk ik.

Ik heb inderdaad een Makro Garant afgesloten, maar wat me dat verder helpt... ik zal dat foldertje nog eens goed doorlezen.

Ik koop in het vervolg niet meer dit soort dingen bij iets als Makro. Dat lijkt me verstandiger.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door C200K »

Stel het volgende:

Neem aan dat er in de bekabeling bij jou niets verkeerd zit, dan kan je de tv natuurlijk op eigen kosten 'm voor een second opinion naar een andere reparateur brengen.

In mijn familie heb ik een bruin en witgoed monteur. Deze bevestigt dat het heel nomaal is dat men eerst een tv heel lang laat draaien om op die manier de storing te kunnen bekijken.

Het is namelijk niet te doen om de tv open te draaien en alles door te meten, daar is men echt dan dagen mee bezig.

DaNMaN
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2006 11:14

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door DaNMaN »

Jazeker, dat begrijp ik ook. Alleen, ze hoeven niet direct door te meten, maar kunnen ook eerst even bekijken of er misschien een connector los zit. Dat is meteen te zien, zonder doormeten. Dit was bij anderen het geval, dus ik zou dat als monteur gewoon doen. Dat is niet eens moeilijk en kost minder tijd dan de hele dag die poort testen.

Maar het kost zoveel moeite en niks dringt tot ze door. Dingen die ik al heb geprobeerd, herhalen zij gewoon in de "oplossing" van het probleem. Dat is heel flauw en onprofessioneel.

Als hij terugkomt, probeer ik er op aan te dringen dat ik een andere krijg of m'n geld terug en dan voor dit soort dingen nooit weer naar een groothandel.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door C200K »

Ruggespraak gehouden met familielid.

Wordt bij hun simpelweg nooit gedaan, de kans dat er iets loszit op een door automatisch vervaardigde print die in een fabriek volledig wordt gecontrolleerd is miniem. Je zal alle connectoren moeten bekijken/bevoelen voor een moderne lcd-tv is dat uren werk, veel meer dan bv een beeldbuis-tv.

Daarbij geeft U aan dat de storing niet permanent optreedt, daardoor kan er volgens mijn familielid geen sprake zijn van een los kontakt, de tv staat immers stil en trilt niet!

Verder kan ik U denk ik niet helpen.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Zie je gesteund in het feit dat dit soort "soms" klachten zelden goed worden verholpen.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door hharteman »

Soms optredende fouten zijn altijd lastig.
Als monteur zet je het apparaat in de werkplaats op spelen en als na 2 weken de klacht niet optreed is gaat het apparaat terug met "geen afwijking geconstateerd".
Er valt namelijk niets te meten als het apparaat werkt en de bekende klap zal er wel op gegeven zijn om te zien of er iets los zit.

HDMI schijnt problemen te geven met diverse apparaten en decoders vanwege slechte afspraken tussen de fabrikanten over de standaard.
Zie ook de perikelen met de samsung decoders voor HDTV.
Het kan dus best zijn dat dat bedrijf uit Heteren gelijk heeft en u een compatebillity probleem heeft waarbij het gebruikte HDMI testapparaat in de werkplaats geen problemen geeft.
Mischien moet u de combinatie compleet versturen om uit te testen.

Verder denk ik dat een hogere macht nodig is om dit apparaat te repareren.
Vergeet niet dat Elesco voornamelijk 1e lijn service verricht.
Het best gaat het apparaat rechtsreeks naar Sony waar 2e of 3e lijnservice gegeven kan worden.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Natuurlijk zou het aardig zijn van de Makro om jou tegemoet te komen, maar ze zijn jou niets verplicht, als ze dus geen zin hebben doen ze het dus ook niet.
Zeker wel. Voor ondernemers onderling zijn de zelfde wetten van toepassing als tussen consument en ondernemer. Het consumentenrecht is een uitbreiding op het dat gewone recht.

Een ondernemer kan de algemen voorwaarden aanvechten door de onredelijkheid aan te tonen voor de rechter. De consument kan daarnaast naar de zwarte en grijze lijst wijzen. Daarnaast mag men niet van de wet af wijken in het nadeel van de consument.

Ook de Macro moet producten leveren die eigenschappen bevatten die je in alle redelijkheid mocht verwachten.
Marco site schreef:Verkoop en leveringsvoorwaarden
Op alle transacties zijn de algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden van Metro Cash & Carry Nederland B.V. van toepassing welke geregistreerd staan onder nummer 33166133 van de Kamer van Koophandel te Amsterdam. Deze voorwaarden liggen ter inzage bij de afdeling Klantenservice van elke Makro-vestiging.
Vraag gewoon ff de voorwaarden op. Het aanvechten hier van kan kostbaar zijn.

ikbenik

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zeker wel. Voor ondernemers onderling zijn de zelfde wetten van toepassing als tussen consument en ondernemer. Het consumentenrecht is een uitbreiding op het dat gewone recht.
Het consumentenrecht is niet van toepassing als de transactie is van bedrijf-bedrijf.
Als een consument bij de Makro een product koopt, is ook weer niet het consumentenrecht van toepassing.

Daarbij heb je het in de verkeerde context gelezen.
De quote had moeten zijn:
Je hebt in ieder geval geen enkel consumenterrecht.

Natuurlijk zou het aardig zijn van de Makro om jou tegemoet te komen, maar ze zijn jou niets verplicht, als ze dus geen zin hebben doen ze het dus ook niet
.

Dus wat jij ook beweerd:
Als jij iets koopt bij de Makro, dan heb jij geen recht op het consumentenrecht en jij mag deze ook niet eisen!

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door C200K »

@Alfa,


Opmerking weggehaald.

Het enige dat door mij en ikbenik word aangegeven is dat er totaal geen aanspraak gemaakt kan worden op het consumentenrecht!

Verder zijn de algemene voorwaarden van Makro niet onnodig bezwarend en zullen deze stand houden. Er staan geen absurde zaken in.
Laatst gewijzigd door C200K op 06 aug 2006 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

@ikbenik: Ik heb niet beweerd noch willen beweren dat het consumentenrecht van toepassing zou zijn. Het burgelijk wetboek geld ook in dit geval. Wel is het zo dat een aantal wetsartikelen niet gelden en dat van een aantal andere mag worden afgeweken, maar niet in het onredelijke.

Ik denk aan BW7:17,20,21,36-38

@C200K: Dat vind ik een flauwe opmerking. Tegen zo'n vage beschuldiging kan ik mee heel moeilijk verdedigen.

Lees u dit eens door, als mede de wetsteksten hierboven.
http://www.iusmentis.com/maatschappij/j ... orwaarden/

ikbenik

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door ikbenik »

@ikbenik: Ik heb niet beweerd noch willen beweren dat het consumentenrecht van toepassing zou zijn. Het burgelijk wetboek geld ook in dit geval. Wel is het zo dat een aantal wetsartikelen niet gelden en dat van een aantal andere mag worden afgeweken, maar niet in het onredelijke.

Ik beweer ook niet dat er geen regels zijn.
Integendeel.
Het wetboek is gewoon van toepassing.
Alleen de extra artikelen die de consument extra heeft (denk aan bijvoorbeeld dat je na de garantieperiode nog recht hebt op reparatie al dan niet gratis, die is dus niet van toepassing bij transacties tussen bedrijven onderling) en dat de winkelier het aanspreekpunt is bij problemen.
Als een product kapot gaat in de garantieperiode dan gaan bedrijven heel vaak rechtstreeks naar de fabrikanten toe.
Bij de consument is de winkelier het aanspreekpunt.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben misschien wat onduidelijk geweest. Mijn intenties waren om de verschillen uiteen te zetten. Voor de Makro lijkt mij het volgende te gelden:

Als het aantoonbaar is dat het appraat niet werkt zoals je mag verwachten bij normaal gebruik, dan lijkt het mij dat hij recht heeft dat het product vervangen wordt. (Dat is een moment opname dus het zou een goed idee kunnen zijn om het te filmen.)

De verkoper heeft op grond van art 17 de verplichting om een toestel te leveren dat voldoet aan zijn medelingen en dat de eisenschappen bevat die voor normaal gebruik zou mogen verwachten. Indien daar geen spaken van is dan kan op grond van artikel 21 veranging eisen, tenzij de afwijking te gering is, of het verschil in een bedrag.

Ook na de garantie moet de Makro een product hebben geleverd dat voldoet aan art 17. Dus lijkt het mij dat een koper ook na de garantie periode kan eisen dat een apparaat gerepareerd wordt en dat een deel van de kosten voor rekening komen van de Makro.

Dit alles is in dat geval dat de Macro niet van deze wetten is afgeweken in de overeenkomst of algemene voorwaarden.

De extra bescherming onder consumenten recht zijn voornamelijk:
- het niet mogen afwijken van wetsartikelen
- een aantal extra wetsartikelen (o.a. garantie van zes maanden art 18, de gebondenheid van de winkelier aan de medelingen van alle voerige verkopers art 18)

P.S. Ik heb gezien dat de Belgische makro, die ook alleen aan ondernemers leverd, het woordt consument verschillende malen in de algemene voorwaarden heeft staan.

ikbenik

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het consumentenrecht is niet van toepassing bij de transacties bij de Makro.
En als je als consument daar toch boodschappen gaat doen, is niets op tegen, alleen kan en mag je geen aanspraak maken op het consumentenrecht.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door roro25 »

belgië is niet Nederland. Dus kan afwijkend zijn.
Maar bij MAkro NL geen consumentenrecht van toepassing. Staat heel duidelijk in de algemene voorwaarden.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door Frankkk »

De Makro richt zich wel degelijk op consumenten. Lees het onderstaande maar over Thuisbezorgen op www.makro.nl:
Thuisbezorgen
Grote artikelen als witgoed en televisies kunnen wij, tegen betaling, bij u thuisbezorgen. Daarnaast kunt u met ons afspraken maken over bijvoorbeeld het installeren van het nieuwe artikel en het meenemen van het oude apparaat.
Vraag in de Makro-vestiging naar de mogelijkheden.
En iets 'thuis' bezorgen slaat uiteraard niet op het bezorgen bij een bedrijf.
Als ze zich hiermee blijkbaar richten op de consument, dan dienen ze ook het consumentenrecht voor deze klanten in te zetten.

Op www.makro.nl kan ik niet terugvinden dat het consumentenrecht niet van toepassing is.

@ikbenik: waar op www.makro.nl staat dat het consumentenrecht niet van toepassing is?

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door C200K »

@Alfa,

sorry maar nu ga je echt in de fout!!!

Na de garantieperiode ben je klaar met de Makro, je kan daar dan nergens meer op terugvallen tenzij je "Makro-Garant" hebt afgesloten.

Overigens: Je kan de voorwaarden van Makro België er dus niet bijhalen, dat heeft hier niets mee te maken.

Als zakelijke afnemer heb je na de vaste garantieperiode nergens meer recht op, klaar is kees, zo werkt 't in Nederland. Je kan alleen vragen om coulance.

@Frankk,

dat ze thuisbezorgen veranderd niets aan het feit dat je een zakelijke transactie sluit! Je kan namelijk alleen afrekenen op naam van een bij de KVK ingeschreven instantie. Daarmee vervallen alle consumentenrechten.
De uitsluitingen staan in de algemene voorwaarden, die kan je bij elk Makro-filiaal inzien.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door roro25 »

Toen ik namens een vereniging een overeenkomst aangegaan ben met de Makro om daar inkopen te doen heb ik zoals ik altijd doe de algemene voorwaarden gevraagd om in te zien. Hier blijkt duidelijk uit dat consumentenrecht niet van toepassing is. en ja de voorwaarden staan niet op makro.nl wel in te zien via KVK.nl


@Frankk geweldig dat jij kan afleiden dat consumentenrecht van toepassing is omdat Makro thuisbezorgd. Ga zo verder dan komen we er wel.!!!!

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door Frankkk »

Ja, goed he :D

Ik vind het een beetje flauw dat Makro niet gewoon een pdf-je met de algemene voorwaarden op www.makro.nl zet :?

Gesloten