LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dus waarom zou de Makro dan regels moeten hanteren voor de particulieren consument terwijl deze niet als klant geaccepteerd wordt?
Omdat de Makro een rechterlijke uitspraak moet uitvoeren. En die oordeeld soms dat een ondernemer zo klein is dat deze praktisch een consument is en daarom van dergelijke wetten moet kunnen genieten. Een heel spectrum van uitspraak kan daar tussen in zitten.

ikbenik

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Omdat de Makro een rechterlijke uitspraak moet uitvoeren. En die oordeeld soms dat een ondernemer zo klein is dat deze praktisch een consument is en daarom van dergelijke wetten moet kunnen genieten. Een heel spectrum van uitspraak kan daar tussen in zitten.

Een ondernemer (hoe klein of groot ook) is een zakelijke consument.
Dus op de transacties van de Makro zijn dus de regels van toepassing van de bedrijf-zakelijke consument.

Dus het consumentenrecht is hier niet van toepassing!
Als dat wel het geval zou zijn dan mag de particuliere consument ook bij de Makro zijn inkopen doen, en dat is dus niet het geval.

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Reflexwerking is geen onzin maar praktijk!
Weet ik, maar de Makro hoeft niet met de particuliere consument rekening te houden!
Het kenmerk van reflexwerking is dat strikt gezien geen van beide partijen een consument zijn. In mijn voorbeeld waren beide partijen ondernemers en toch werdt de wet van toepassing verklaard.

ikbenik

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als ik iets koop bij de Makro en ik gebruik het prive, dan betekend dat nog niet dat de transactie onder bedrijf-particuliere consument valt!

Het is zo simpel, maar de consument die op een onwettelijke manier zijn product koopt, wilt dus bescherming van het consumentenrecht.
En die is namelijk niet van toepassing op de transacties.

Dus een particuliere consument die een bedrijfspasje leent en prive-inkopen doet bij de makro, heeft niet de consumentenrecht bescherming!

Dus omdat op de transacties alleen de regels gelden van bedrijf-bedrijf kan en mag dus nooit een beroep worden gedaan op het consumentenrecht.

Puur omdat het consumentenrecht van toepassing is op transacties van de professionele verkoper en de eindconsument.
En de eindconsument kan geen klant worden van de Makro.
De makro is een groothandel.

Sterker nog:
Als ik bij mijn leveranciers producten koop en ik verkoop die door naar de particuliere consument dan is het consumentenrecht van toepassing.
Verkoop ik mijn producten door naar een bedrijf, dan is het consumentenrecht niet op de transactie van toepassing!
Zou ik het product voor mijn eigen kopen, dan is het consumentenrecht ook weer niet van toepassing!

ikbenik

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door ikbenik »

De rechter kan niet beslissen dat op een transactie het consumentenrecht berust.
Simpel, omdat de transactie onder bedrijf-bedrijf valt en bij de zakelijke transacties is het consumentenrecht niet van toepassing.

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

De rechter kan niet beslissen dat op een transactie het consumentenrecht berust.
In mijn voorbeeld heeft de rechter dat toch gedaan.

ikbenik

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Hier komt narigheid van.
We hebben regels opgesteld om het zo simpel mogelijk te maken.
Dus nu is eindelijk alles duidelijk en rechtvaardig, gaan we er weer uitzonderingen op maken!

Het kan en het mag niet zo zijn dat voordat er een transactie gemaakt wordt, dat eerst de rechter geraadpleegd dient te worden om te kijken welke categorie een transactie valt.

Is eindelijk wat dat betreft alles duidelijk, moeten we niet weer onduidelijkheden scheppen!

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door C200K »

Daarbij Alfa,

tegen jou en Frankk praten is echt complete onzin. Jullie willen niets horen, denken alles beter te weten. Halen allerlei zaken erbij die jullie misschien zouden kunnen moeten helpen, maar................

Jullie hebben 't echt fout, ik berust nu maar in het feit dat jullie het niet willen horen/weten. Ik zou zeggen; veel succes met de rechtzaak!!

Jullie zijn kansloos, regels zijn regels. Een consument die ILLIGAAL inkopen doet op een bedrijfspas zal NOOIT tergu kunnen vallen op het consumenten recht!! Hij/Zij heeft immers een overtreding moeten begaan om de goederen aan te kopen. Als een rechter dit zo belonen is het hek van de dam. Dit zal gelukkig ook niet gebeuren.
De Makro bestaat op deze manier al zoveel jaar, nog NOOIT heeft een rechter hun voorwaarden afgekeurd.

Toolboy

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door Toolboy »

Logisch toch.
vele ondernemers kopen in bij de makro en verkopen het door

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je gaat natuurlijk niet naar de rechter om te catagoriseren, maar omdat je een conflict hebt waar je onderling niet uit komt.

Ik zou willen stellen dat reflexwerking juist iets goed is. Het is een garantie dat de kleinere zwakkere partijen nog enigsinds worden beschermd.

U heeft hier op dit forum geklaagt dat u als winkelier een zwakkere positie heeft dan de fabrikanten en daarom (terechte) claims van de consument afwijst. Reflexwerking pakt in uw voordeel uit.

Stel een bepaald beding in de algemene voorwaarden u niet goed uit komt. U zou dan kunnen proberen om aan te voeren dat dit voor u onredelijk is, gezien uw omvang en, hopende op reflexwerking, wijzen op de zwarte lijst.

ikbenik

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Logisch toch.
vele ondernemer kopen in bij de makro en verkopen het door
Waar slaat dit nu weer op?
De particuliere consument kan genieten van het consumentenrecht, de zakelijke consument weer niet.

Daarbij zijn de afhandelingen van de klachten/garanties gebaseerd op de transacties van de particuliere consument.

Als ik bij de verschillende fabrikanten de garantie opeis, dan dien ik ook de transactiefactuur van de klant te overhandigen.

ikbenik

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik zou willen stellen dat reflexwerking juist iets goed is. Het is een garantie dat de kleinere zwakkere partijen nog enigsinds worden beschermd.

U heeft hier op dit forum geklaagt dat u als winkelier een zwakkere positie heeft dan de fabrikanten en daarom (terechte) claims van de consument afwijst. Reflexwerking pakt in uw voordeel uit.


Je haalt twee zaken door elkaar!

Namelijk de transacties tussen verkoper-zakelijke consument (bedrijf) en verkoper-particuliere consument!

Ik klaag inderdaad dat de particuliere consumenten meer eisen dan dat ik kan leveren/voldoen.
Wat dat betreft eisen de consumentenbelangenorganisaties, de rechters en de geschillencommissies het onredelijke!

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door roro25 »

heel moe wordt ik van deze onzindiscussie.

Reflexwerking leggen jullie weer uit in jullie voordeel. Heb geen zin om het uit te leggen. Komt toch weer verkeerd over.

hoe zat het ook al weer met die klepel en die klok.............

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

tegen jou en Frankk praten is echt complete onzin. Jullie willen niets horen, denken alles beter te weten. Halen allerlei zaken erbij die jullie misschien zouden kunnen moeten helpen, maar................
U beweerd een hoop maar onderbouwd nauwelijk of niet.
Jullie zijn kansloos
Zo iets zou alleen mijn advokaat kunnen bepalen als het tot een rechtzaak zou komen.
Een consument die ILLIGAAL inkopen doet op een bedrijfspas zal NOOIT tergu kunnen vallen op het consumenten recht!! Hij/Zij heeft immers een overtreding moeten begaan om de goederen aan te kopen.
Waar basseerd u op dat een consument die inkopen doet bij de Makro de wet breekt? Graag een onderbouwing voor die bewering.
De Makro bestaat op deze manier al zoveel jaar, nog NOOIT heeft een rechter hun voorwaarden afgekeurd.
Om een dergelijke bewering te kunnen onderbouwen zou u alle rechtzaken moeten kennen die ooit met de Makro zijn gevoerd. Ik denk dat ik rustig kan aannemen dat u die niet kent.

ikbenik

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Waar basseerd u op dat een consument die inkopen doet bij de Makro de wet breekt? Graag een onderbouwing voor die bewering.

Een particuliere consument KAN geen klant worden van de Makro!
En aangezien het consumentenrecht alleen van toepassing is op de transacties van winkel-particuliere consument, berusten op de transacties van de Makro alleen de regels van winkel-zakelijke consument.
En op de transacties van de winkel-zakelijke consument berust dus niet het consumentenrecht.
Dit betekend dus dat op de transacties van de Makro niet het consumentenrecht berust.
Dit betekend dus dat er nooit of te nimmer een beroep gedaan kan worden op het consumentenrecht.

Als dit niet duidelijk genoeg is, weet ik het ook niet meer.

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is dat het zelfde als de wet breken?
Je haalt twee zaken door elkaar!

Namelijk de transacties tussen verkoper-zakelijke consument (bedrijf) en verkoper-particuliere consument!
Hier heeft u een punt.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door Frankkk »

Zullen we gewoon verder van elkaar respecteren dat we er een andere mening op nahouden.

Beetje irritant dat ikbenik meent het alpha-aapje te moeten uithangen hier...

Op een gegeven moment heeft iedereen zijn of haar verhaaltje wel verteld; stop nou eens met proberen het laatste woord te hebben.... (of doe ik dat nu ook? 8) ).

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door roro25 »

is het nou zo moeilijk of heb je echt een plaat voor je hoofd.

MAKRO is een bedrijf waar ondernemers hun inkopen kunnen doen. Ik heb even op de site gekeken onder de voorwaarden waaronder je klant kan worden (let even op wat er staat!!!)
Voorwaarden
Ondernemingen die geregistreerd staan bij de Kamer van Koophandel (bedrijf,vereniging,stichting) en ondernemers met een vrij beroep kunnen een pas aanvragen bij Makro.
Dit betekent dus dat alleen ondernemers boodschappen mogen doen bij de Makro.

Ik ben het wel eens dat makro zich meer en mee op de consument gaat richten. Kijk alleen maar naar het feit dat je niet alles meer in grootverpakking hoeft te kopen, maar dat je ook een eenpaksverpakking hebt.
Maar Makro komt dus uit onder het consumentenrecht. Ik koop als consument ook veel bij Makro. Daarom neem ik bij grote apparaten e.d. altijd Makro garant. JE haalt die kosten er echt wel uit. Mijn wasmachine ging kapot welke ik gekocht had bij Makro, maar met Makro garant heeft wel mijn reparatie van 150,- betaald.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door roro25 »

@ Frankk
Ik wil altijd wel het laatste woord hebben. Dus...............
einde topic :D

Toolboy

Re: Makro/Sony/Elesco: vervelende afhandeling bij reparatie

Ongelezen bericht door Toolboy »

De voorwaarden van de makro spreken toch voor zich.
Dus ,,,,,, ik ;laat het open

Gesloten