LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
cosy117
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2005 19:03

Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door cosy117 »

Wie weet meer?

Binnenkort hopen we een huis te kopen. Hiervoor willen we een spaarhypotheek afsluiten. Het is mij echter niet duidelijk of we verplicht kunnen worden door de geldverstrekker om bij hem de overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. De tussenpersonen zeggen van wel, maar is dit niet bij wet verboden? Of mag de combinatie (spaar)hypothecaire lening en orv als 1 product gezien worden???

Miranda

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door particulier »

Bij een hypotheek kan een geldverstrekker verlangen dat je een OVR afsluit. Meestal is dat het verschil tussen de hoogte van de hypotheek en de executiewaarde van de woning. Is je hypotheek lager dan de executiewaarde van de woning, dan is er vaak geen OVR nodig.

Stel je sluit een hypotheek bij een partij die ook OVRs verkoopt. Deze mag niet verplichten dat je ook een OVR bij hun afsluit. Dat is koppelverkoop en is bij wet verboden. Er zijn genoeg aanbieders die met deze regel een loopje nemen door bijvoorbeeld te verplichten dat je naast de hypotheek een extra produkt afneemt. Meestal is dat toch de OVR... Ga hier niet op in en kies een andere hypotheek.

Je kunt gewoon via Internet een OVR afsluiten als je wilt, als deze maar voldoet aan de eisen die de geldverstrekker stelt. Je zult waarschijnlijk een kopie van de polis moeten opsturen om te bewijzen dat je daadwerkelijk een OVR hebt afgesloten. De tussenpersoon zal echter niet blij zijn dat je via Internet een polis hebt afgesloten omdat hij of zij provisie misloopt. Hier hoef je je in de regel niet schuldig over te voelen. :D

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

De meeste geldverstrekkers kennen de verplichting om een deel van het hypotheekbedrag af te dekken middels een overlijdensrisico verzekering. Dit heeft niets te maken met koppelverkoop, maar met beperking van risico's.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Dit heeft niets te maken met koppelverkoop,
Beste offerteselect, je hebt zeker het oorspronkelijke bericht niet gelezen. Er staat toch duidelijk:
bij hem de overlijdensrisicoverzekering af te sluiten
Dus de vraag was niet of een ORV verplicht gesteld kan worden (dat antwoord is bekend: dat kan) maar of de geldverstrekker kan eisen dat je BIJ HEM (dus niet zomaar bij een ander, bij de goedkoopste bijvoorbeeld) zo'n verzekering afsluit.

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Er zijn genoeg geldverstrekkers waar de meeste risicoverzekerraars worden geaccepteerd. Indien je er echter voor kiest om een hypotheek af te sluiten bij een verzekeraar ( Nationale Nederlanden, Aegon, Delta LLoyd etc.) is het logisch dat de verzekering bij hen wordt afgesloten.

Dit is geen koppelverkoop, maar maakt onderdeel uit van het aanbod.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Walter van V »

en laten we wel wezen: naast zekerheid voor de geldverstrekker is het ook prettig dat wanneer je een gezin hebt, je nabestaanden niet gedwongen worden het huis te verkopen omdat de hypotheek niet op te brengen is...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

is het ook prettig dat wanneer je een gezin hebt, je nabestaanden niet gedwongen worden het huis te verkopen omdat de hypotheek niet op te brengen is...
Maar Walter, daarvoor is het toch niet nodig dat je bij DIE geldverstrekker een verzekering afsluit?

Toen ik een hypotheek afsloot bij de ING verkochten ze er gelijk een ORV van Nationale Nederlanden bij. Naief als ik was accepteerde ik dat. Na een jaar kwam ik er achter dat er een andere verzekeraar was met een BETERE dekking tegen een LAGERE prijs.
Indien je er echter voor kiest om een hypotheek af te sluiten bij een verzekeraar ( Nationale Nederlanden, Aegon, Delta LLoyd etc.) is het logisch dat de verzekering bij hen wordt afgesloten.
Waarom is dat logisch offerteselect? Je kunt beide producten toch prima apart kopen / afsluiten?

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Walter van V »

nee hoor, afsluiten kan bij elke verzekeraar. Daar mogen ze geen problemen mee hebben, de polis (kruislings afsluiten overigens, oftewel polis door echtgenote laten betalen, en als begunstigde, vanwege fiscus)
moet toch verpand worden aan de hypotheekverstrekker, oftewel hypotheekverstrekker wordt 1e begunstigde, erven 2e.

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Het is logisch omdat een verzekeraar zijn geld verdient met verzekeren.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Het is logisch omdat een verzekeraar zijn geld verdient met verzekeren.
Ja, nou en? Ben ik daarom verplicht bij dezelfde maatschappij een te dure verzekering te nemen?

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Nee, je zou een andere geldverstrekker kunnen kiezen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Nee, je zou een andere geldverstrekker kunnen kiezen.
Kortom, dat je de hypotheek het beste bij bedrijf X kan afsluiten, en de ORV bij bedrijf Y, dat komt niet bij je op? Nou, slechte offerteselector bij jij.

Petra12
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:13

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Petra12 »

Inderdaad, SJZ slaat de spijker op de kop. Niet voor niets waarschuw ik steeds op dit forum voor tussenpersonen als offerteselect, die kennelijk hun eigen portemonnee (provisie) belangrijker vinden dan het geven van goed advies aan de klant.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Jan1 »

Als je de uitzending van Radar 09-10-2006 hebt gezien, dan kun je gerust de conclusie trekken dat offerteselect er geen been in ziet om eventuële klanten op het verkeerde been te zetten. Het is NIET nodig om de orv af te sluiten bij de geldverstrekker, Petra12 is goed bezig op dit forum, door te blijven waarschuwen tegen lieden op dit forum die uit zijn op eigen gewin.
Hulde Petra12.

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

De vraag was of een verzekeraar kan eisen dat in de door hem aangeboden hypotheek de ORV tevens bij deze verzekeraar dient te worden afgesloten.

Mijn antwoord hierop was ja, omdat in het aanbod van de verzekeraar, voorzover de hypotheek de risicovrije verstrekking teboven gaat, de ORV een integraal bestanddeel vormt van de aanbieding.

Ik heb tevens aangegeven dat, indien je een voordeliger risicotarief wilt, er voldoende geldverstrekkers zijn, die geen voorkeur hebben voor de gehanteerde verzekeraar. Sterker nog, in veel gevallen, kan voor de diverse onderdelen van de hypotheek beter gekozen worden voor diverse marktpartijen.

De veelvuldige kritiek van Petra is mij totaal niet duidelijk. Je weet niets van mij of van OfferteSelect. Je weet tevens niets over de wijze van advisering. Ik ronsel mijn klanten zeker niet via dit Forum en probeer alleen een toevoeging te zijn vanuit de branche. Ik heb al vaker aangegeven dat ik en vele branchegenoten met mij, bewust zijn van het feit dat er misstanden voorkomen onder tussenpersonen, banken en verzekeraars. Dit betekent echter niet dat de hele branche hier debet aan is.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Xpert »

Offerteselect,

Als je geen producten wil verkopen verander dan je inlognaam en laat de mogelijkheid van een email sturen naar Offerteselect dan achterwege.
Als je dan een reactie geeft dan is dat min of meer anoniem en is er geen enkele verwijzing naar OfferteSelect.

Doe ik namelijk ook. En óók ik werk in de branche.

wallybally
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2006 07:59

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door wallybally »

Waarschijnlijk gaat de rente omhoog als je de verzekeringen elders afsluit. Toch? Zou het vanuit het oogpunt van de geldverstrekker logisch vinden. Dat je als lener weer het goedkoopste wilt is ook weer logisch. Dus zul je ergens in het midden uitkomen.

GIORGI
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2006 11:11

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door GIORGI »

De klant zoekt een SPAARhypotheek. Bij een spaarhypotheek is de verzekering onderdeel van de hypotheek. De meeste banken en verzekeraars verstrekken alleen een spaarhypotheek als daar de eigen (of verzekering waarbij de geldverstrekker de verzekering inkoopt) spaarverzekering aan verbonden is. Bij een levenhypotheek is dat anders, daar heeft men bij de meeste handelsbanken de vrije (onder voorwaarden) keuze. Ook de handelsbanken accepteren niet elke verzekeraar.
Een hypotheek van de RABObank betekend altijd dat er ook een verzekering van interpolis aan vast zit, anders wordt er eenvoudigweg geen geld verstrekt.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Overlijdensrisicoverzekering en spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Xpert »

Giorgi,

Dat geldt alleen voor de Spaarzeker- en de Opmaatverzekering.

Bij de Rabobank kan je gewoon een eigen (beleggings)verzekering aanbieden. Geen enkel probleem.

Gesloten